Robert Palmer Podcasts
-
Problematisk skolfrånvaro är en av de svåraste utmaningarna att komma till rätta med i skolan. Det beror ofta på komplexa samband som krävs att vuxna i skolan analyserar hela organisationen på ett systematiskt sätt.
I det här avsnittet pratar Kristina med psykolog Maria Bühler, som arbetar med att sprida förhållningssättet lågaffektivt bemötande i skolor och organisationer. Just nu är Maria aktuell med en ny bok som heter "Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro". Boken är skriven tillsammans med Annelie Karlsson och Terése Österholm.
I avsnittet pratar vi om problematisk skolfrånvaro, människosynen som ligger i det lågaffektiva bemötande. I övrigt handlar det mycket om förhållningssätt i skolan och vi tangerar betygssystemet, skolpolitik och en hel del annat.
Maria Bühler är med i avsnitt 15 och pratar där om lågaffektivt bemötande från grunden. Avsnittet hittar du här: http://hjarnpodden.se/15-lgaffektivt-bemtande-i-skolan-intervju-med-maria-bhler (Premium – abonnemang krävs)
Ytterligare ett avsnitt som handlar om "hemmasittare" med Robert Palmer hittar du här: http://hjarnpodden.se/57-hemmasittande-intervju-med-robert-palmer (Premium)
Avsnitt om sömnens betydelse hittar du här: http://hjarnpodden.se/88-smn-fr-att-leva-professor-torbjorn-akerstedt (sponsrat avsnitt)
Nyttan av sömn med Christian Benedict hittar du här: http://hjarnpodden.se/44-nytta-med-smn-intervju-med-docent-christian-benedict (Premium)
Kontaktuppgifter till Maria hittar du på http://kogita.se
För att få kontakt med Kristina mailar du till [email protected]
-
Hemmasittande är en långvarig frånvaro från skolan, som kan uppstå när elev väljer att stanna hemma istället för att gå till skolan. Från början kan det handla om någon mindre komplicerat, men allt eftersom tiden går blir det allt svårare att komma tillbaka. I det här avsnittet pratar jag men Robert Palmér, som är programansvarig för hemmasittarprogrammet på Magelungen. Där han man utvecklat ett angreppssätt i flera steg för att eleverna ska kunna komma tillbaka till skolan. Det finns flera orsaker bakom att elever blir hemma. En del kan bero på belastning, stress, neuropsykiatriska svårigheter. Det är alltså inte bara en grupp elever som blir hemma. Vi pratar därför om riskfaktorer och vilka systematiska åtgärder som skulle kunna förebygga att elever blir kvar hemma. Robert Palmér har arbetat 15 år inom barnpsykiatrin innan han blev programansvarig på Magelungen. Magelungens hemsida hittar du här: http://www.magelungen.com Vill du ha kontakt med Kristina mailar du [email protected]