Loretto Podcasts
-
Fyra dagar in i december har vi tillsammans sett fyra premiärer: AI-operan "The Tale of the Great Computing Machine" av Carl och Åsa Unander-Scharin efter en bok av Nobelpristagaren Hannes Alfvén i KTH:s reaktorhall. Cecilia har sett Jakten på Kulturhuset Stadsteatern som är en scenversion av Thomas Vinterbergs film i regi av Eirik Stubø och på samma teater "Köket är hemmets hjärta" som är Agnes Lidbecks dramatikerdebut och regisseras av Nora Nilsson. Loretto har sett Spegelmannen av Viktor Tjerneld på Uppsala Stadsteater, som är inspirerad av den fejkande Der Spiegel-journalisten Claas Relotius.
Om allt detta pratar vi, och även om "Kung Mor" av Christina Ouzounidis & Jenny Tunedal på Teater Galeasen, som Loretto nu också äntligen haft tid att se. Dessutom bjuder Cecilia på ett recept på flytande äppelpaj och berättar hur man smörtvättar brandy. Det är ju ändå snart jul.
Medverkande: Loretto Villalobos & Cecilia Djurberg (klipp & redigering) -
Vi är tillbaka och har festivalfeeling! Vi går på dockteaterfestivalen Pop up puppets på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm och pratar om vad som hänt sen förra avsnittet. Spoiler: det är rätt mycket. Cecilia har varit på teaterfestivaler och Loretto har rest i Sverige. Vi avhandlar den statistiska säkerheten i den såkallade Bowie-effekten och diskuterar den långdragna cykeltrenden.
Med: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (producent & redigering) -
Scenvåren är här och restriktionerna är släppta! Några av årets löften är redan infriade, som att Loretto hunnit se Stortorget på Riksteatern och Löftet på Kungliga Operan, annat ser vi fortfarande fram emot. Med nytt hopp. Vi har tillsammans sett "Den stora skrivboken" i Uppsala efter Agota Kristofs roman, vi är rörande oöverens om Lars Noréns "Solitaire" på Dramaten och på Dansens hus/Dramatens Elverket har Cecilia sett Gunilla Heilborns nya föreställning "37 timmar och 3 minuter" som inte är en iscensättning av - men likväl är inspirerad av - Tolstojs "Anna Karenina".
Dessutom spekulerar vi i vilken musik som enligt våra beräkningar borde spelas i Jens Ohlins och Hannes Meidals nytolkning av Shakespeares Macbeth - här kallad (Macbeth) - på Dramaten (premiär 18 feb) och funderar över hur Jan Klata kommer att hantera dårhusvinkeln i Peter Weiss "Mordet på Marat" i Göteborg (också premiär 18 feb. Vi pratar även om sevärda monologer, bra dans och dålig kulturpolitik.
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (producent & klipp) -
Vi summerar våra intryck av ännu ett märkligt teaterår, där halva 2021 var starkt präglat av coronarestriktioner och mest bjöd på digitala föreställningar för vår del, och där hösten nästan fick oss utbrända av att hinna se allt som hände. I detta avsnitt korar vi årets starkaste scenkonstintryck och listar årets skrällar, vi pratar om både bra och tråkiga minnen, spånar kring ett par trender och blickar försiktigt förhoppningsfullt framåt mot ett nytt teaterår.
Cecilia erkänner att det finns helt ok dramatiseringar av böcker och Loretto bryter mot Godwins law.
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (producent och klipp) -
Det är Alla helgons dag och vi öppnar ett Dödspaket signerat konstnärerna Tove Berglund och Ellen Norberg hemma hos Loretto i Uppsala. Följ med på soundwalk på kyrkogården med en efterföljande "interaktiv hemmakväll som leker med döden". Dessutom pratar vi om Dracula, som just nu finns att se på Operan Play, samt om Kungliga Balettens nya danstrippel av Jiri Kyliàn, Mats Ek och William Forsythe.
Med: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (som även redigerat) -
Hösten är här, teatrarna har öppnat för fulla salonger och vi har redan svårt att hinna med. Men, nu har vi sett Thomas Ostermeiers Sverige-version av hans uppsättning av Didier Eribons Tillbaka till Reims med Lena Endre. Dessutom har Cecilia varit på Bitef-festivalen i Belgrad och Loretto berättar hur The Matrix funkar som dockteater.
Med: Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos -
Tyskt tema med sjungande hjältar i veckans avsnitt. Vi har sett tredje delen i Nibelungens ring - Siegfried - streamad från Göteborgsoperan och Klaus Nomi från Kungliga Operan. Vi kritiserar ljudmixar och kameravinklar men beundrar röster. Dessutom kommer Loretto ut som Brünhilde och Cecilia går igång på Klaus Nomis limepaj.
Medverkande: Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos -
Vi har varit på teater igen! Loretto har sett Nassim Soleimanpours pjäs Vit kanin Röd kanin i Uppsala och Cecilia har för första gången på över två år besökt Turteatern där Lisen Rosell och Amanda Apetrea gör en dirty, tutteatertolkning av Jane Austens Stolthet och fördom.
Vi tar också teaterkritikernas vinkel på ljudboksdebatten och fortsätter klaga på dem som slött klagar på streamad scenkonst.
Av och med Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos -
Ännu pågår The Winter of our discontent och i väntan på en glorious summer, summerar vi teaterskitåret 2020. Faktiskt finns där några guldkorn värda att minnas, som de nominerade till årets teaterkritikerpriser, men mest gnäller vi över hur jävligt det varit att vara teaterkritiker när teatrarna varit coronastängda. Vi påminner om den så kallade alla kan tralla-debatten om teaterkritik och Loretto talar ut om varför hon slutade skriva kritik i Expressen.