LinkedIn Podcasts
-
Det här är mitt hundrade avsnitt av podden, vilket blir ett helt perfekt sätt att avsluta det här podd-året på. Ett riktigt jubileumsavsnitt.
Så för att göra något lite extra såhär i slutet av 2022 så tänkte jag att det vore perfekt med ett trendspaningsavsnitt där vi blickar framåt. Så jag bjöd in expertpanelen från nyhetsbrevet till att dela de viktigaste trenderna för 2023.
Några av Sveriges ledande experter levererar sina spaningar
De delar tre trender och spaningar var så totalt 18 viktiga trender som du måste ha koll på inom digital marknadsföring. Plus ett par extra trender och tips.
Så här års släpps det många trendspaningar. Jag tycker ofta att många blir ganska svepande och få pratar om vad det faktiskt innebär. Samt hur trenderna kommer att påverka hur vi arbetar med marknadsföring framöver.
Och våra roller som marknadsförare. Så det gör vi i det här avsnittet.
Om gästerna
Ulrika Viberg. SEO-expert med lång erfarenhet inom SEO och grundare av byrån Unikorn.
Karl Lindberg. Expert på paid search och Google Ads. Grundare av performance-byrån AdRelevance.
Sara Öhman. Expert, föreläsare och coach inom sociala medier med fokus strategi för det organiska arbetet.
Fedja Porobic. Growth marketer och experter på paid social. Grundare av growth-byrån Porobic Group.
David Larsson. Expert på innehållsdistribution och inte minst LinkedIn. Chief strategy officer på byrån Trickle.
Anton Gezelius. Expert inom analys med bakgrund inom SEO. Head of measurement och partner på byrån Ctrl Digital.
Om avsnittet
Jag pratar i avsnittet med var och en i expertpanelen i sex kortare intervjuer där vi tar upp deras tre trendspaningar. Ulrika om SEO, Karl om paid search, Sara om social, Fedja om paid social, David om LinkedIn och Anton om analytics.
Vi går igenom trenderna och pratar om varför de kommer att vara så viktiga under 2023. Men också vad de kommer innebära i praktiken för hur vi kommer att jobba med digital marknadsföring.
Du får bland annat höra om:
Google växlar upp granskningen av cookie-policies
Vad som händer kring analysverktyg under 2023
Varför vi kommer att prata mer om IndexNow
Vad semantiska kluster och entiteter är
Annonsautomatisering på Google och Meta
LinkedIn satsar på att bli ett B2B-marketplace
Varför kreatörerna kommer bli så viktiga
Plus en massa mer intressanta spaningar och tips…
Jag delar även mina tankar kring expertpanelens spaningar och mina insikter kring dessa, samt vad jag ser för röd tråd. Och jag passar också på att leverera ett par egna trendspaningar.
Jag hoppas verkligen att du gillar det här jubileumsavsnittet.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde och mer om trenderna här i poddinlägget. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till de olika trendspaningarna.
Länkar
Ulrika Viberg på LinkedIn
Unikorn (webbsida)
Karl Lindberg på LinkedIn
AdRelevance (webbsida)
Sara Öhman på LinkedIn
Saraohman.se (webbsida)
Fedja Porobic på LinkedIn
Porobic Group (webbsida)
David Larsson på LinkedIn
Trickle (webbsida)
Anton Gezelius på LinkedIn
Trickle (webbsida)
IndexNow (webbsida)
IndexNow: What it is and how it benefits you - Yoast (artikel)
How Google is building the future of measurement for the industry - Google (artikel)
About Performance Max campaigns - Google (resurs)
About Meta Advantage - Meta (resurs)
Shaping the Future of B2B Together: LinkedIn Ads Product Roadmap (video)
Hantera spårning server-side och Google Tag Manager Server #89 (poddavsnitt)
Prophet från Meta (verktyg)
CasualImpact från Google (verktyg)
Understanding Incrementality Experiments - Google Skillshop (resurs)
Tidsstämplar
[4:06] SEO: Ulrika delar vad hon ser för trender inom SEO för 2023. UXs roll inom SEO utvecklas, semantiska kluster och entiteter är framtiden för SEO samt IndexNow.
[17:57] Paid search: Karl berättar berättar om de tre trender han ser inom paid search. -
Värdeerbjudande är ett centralt begrepp för att skapa framgångsrik marknadsföring och kommunikation.
Och starka sådana kan vara helt avgörande. Jag bjöd därför in marknadsföraren och entreprenören Daniel Nilsson från Up Strategy Lab som har lång erfarenhet av att ta fram värdeerbjudanden.
Och det är lika viktigt för både B2B och B2C.
Värdeerbjudandet lägger grunden till vad vi ska kommunicera kring våra produkter eller tjänster till olika personer och målgrupper. Det spelar ingen roll om det är en landningssida, presentation eller ett säljsamtal.
Det är också ett begrepp som har nämnts otaliga gånger här i podden.
Så i det här avsnittet går vi igenom det ordentligt. För att göra den research och det arbete som krävs för att hitta och formulera riktigt starka värdeerbjudanden är svårt.
Om gästen
Daniel Nilsson är en entreprenör och marknadsförare som driver bolaget Up Strategy Lab där man bland annat hjälper B2B-företag att effektivisera sälj och marknadsföring. Och att skapa värdeerbjudanden.
Inom Up Strategy Lab har han även startat ett flertal framgångsrika startups som MuchSkills, HardSkills och kryptoprojektet Nulink. Daniel har dessutom många års erfarenhet från den andra sidan i ledande marknadsroller på bolag som Mentice och Appland.
Han har dessutom en populär blogg där han bland annat skriver om värdeerbjudande, skapa kundprofiler och bygga partnerprogram med fokus på B2B-marknadsföring.
Om avsnittet
Daniel och jag pratar i avsnittet om värdeerbjudande och vad det här. Samt hur man utvecklar starka sådana för sin marknadsföring och kommunikation.
Han går bland annat genom sitt arbetssätt, hur han tar fram värdeerbjudanden och hur han använder value proposition canvas i sin process.
Du får dessutom höra om:
Vad som utmärker ett bra värdeerbjudande
Varför det är så viktigt att definiera det
Vad många marknadsförare missförstår
Hur han använder jobs-to-be-done
Hur man vet att man har hittat rätt
Validering och testning av värdeerbjudande
Och hur det kan och bör utvecklas över tid
Plus en massa mer.
Daniel går även igenom en rad olika både verkliga och fiktiva exempel för att illustrera hur man både hittar, skapar och formulerar starka värdeerbjudanden. Och otaliga bra tips och insikter.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget.
Däribland Strategyzer, value proposition canvas och de exempel som togs upp. Daniel har dessutom samlat ihop massa bra länkar till både egna resurser och andra artiklar och videos för dig som vill lära dig mer om värdeerbjudanden.
Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Daniel Nilsson på LinkedIn
Up Strategy Lab webbsida
Up Strategy Lab på LinkedIn
Up Strategy Lab på Instagram
Up Strategy Lab på Twitter
Value Proposition Design av Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Gregory Bernarda, Alan Smith, Trish Papadakos (bok) Adlibris / Bokus
Strategyzers Value Proposition Canvas. Ladda ner och lär dig mer (resurs)
How to Create a Strong Value Proposition for B2B - Daniel Nilsson (artikel)
Know Your Customers’ “Jobs to Be Done” - Harvard Business Review (artikel)
Clayton M. Christensen var HBS Professor & Disruptive Innovation Expert om milkshakens job-to-be-done och disprutiva innovatörer (YouTube)
Matt Hodges, CMO på Intercom förklarar hur han använde job-to-be-done för att göra Intercom framgångsrikt (YouTube)
The Elements of value - Harvard Business Review (artikel)
How to create customer profiles / buyer personas for B2B Sales - Daniel Nilsson (artikel)
How to create an effective Sales Presentation - Up Strategy Lab (artikel)
How to write copy for high-converting website pages in B2B - Up Strategy Lab (artikel)
Hacking Sales 🔥 Idealkund & ICP - Peter Gustavsson (artikel)
Hacking Sales 🔥 Värdeerbjudande - Peter Gustavsson (artikel)
Tidsstämplar
[4:08] Daniel om vad ett värdeerbjudande är, -
Tema: Människor, maskiner och makt
Välkommen tillbaka! Denna vecka möter vi Jean Hedayat, Sverigechef på LinkedIn. Vi pratar om att vara sig själv på jobbet, de digitala jättarnas makt på arbetsmarknaden, om empati och livslångt lärande. Häng med!
-
I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.
Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?
Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.
Vad är employer branding?
Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.
Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.
Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.
En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.Hur når företag dit?
Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.Anna kommer tillbaka framöver och pratar mer om employer branding!
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!4) Din LinkedInprofil
I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil.
Vanliga saker som kan förbättras är:
Den stora bilden överst på din profil, se den som en reklamtavla, mått 1536x768px.
Rubriken, skriv mer än bara din titel
Profilbild ska visas för alla medlemmar på LinkedIn och bilden ska vara du.
Sammanfattning, här får du gärna skryta, berätta om konkreta exempel och vad du är bra på. Ta hjälp av en kollega eller en vän. Med en bra sammanfattning blir det tydligt för dina besökare va du gör för något. Du kan ha max 2000 tecken.Fördjupa dig här om antal tecken: https://smartbizz.se/antal-tecken-du-max-kan-ha-pa-linkedin/
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation! -
I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.
Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?
Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.
Vad är employer branding?
Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.
Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.
Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.
En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.Hur når företag dit?
Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.Anna kommer tillbaka framöver och pratar mer om employer branding!
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!4) Din LinkedInprofil
I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil.
Vanliga saker som kan förbättras är:
Den stora bilden överst på din profil, se den som en reklamtavla, mått 1536x768px.
Rubriken, skriv mer än bara din titel
Profilbild ska visas för alla medlemmar på LinkedIn och bilden ska vara du.
Sammanfattning, här får du gärna skryta, berätta om konkreta exempel och vad du är bra på. Ta hjälp av en kollega eller en vän. Med en bra sammanfattning blir det tydligt för dina besökare va du gör för något. Du kan ha max 2000 tecken.Fördjupa dig här om antal tecken: https://smartbizz.se/antal-tecken-du-max-kan-ha-pa-linkedin/
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation! -
John Wedel har både bred och djup bakgrund inom logistikområdet. Han arbetar idag på Business Region Göteborg med logistikutveckling i hela Västsverige samtidigt som han också är VD för Logistik och transportstiftelsen LTS.
Första gången jag träffade John var han min lärare på Chalmers, senare har vi vid ett par tillfällen också varit kollegor. John har arbetat med produktionslogistik, med att bygga bilfrabrik, med ledtidsreduktion i industrin, som logistikchef i en bagerikoncern, som ansvarig för key account managers på DB Schenker, som konsult på WSP som utbildningsansvarig på Chalmers med mera.
Vi pratar om hur företag som SKF och ASEA arbetade med logistik för 30 år sedan, om hur 29 bagerier blir till 3, om vikten av att befinna sig i händelsernas centrum, om hur framtidens stad inte borde se ut och om Stockholm vs. Sverige och om hur vi i Göteborg äter lussekatter utan saffran.
John på LinkedIn
Business Region Göteborg
Erik Behm
Bo Hallams
Linda BorgenstamFoto: Bengt Kjellin