Josef Ekesryd Podcasts

  • Hur skulle någon kunna stiga igenom molnet?
    Hur skulle människan, som kommit att självidentifiera sig så hårt vid sin egen personlighet och tankar ens kunna hoppas på att det finns en möjlighet att stiga bortom molnets gräns.
    Om jaget inte kan stiga in i det, vem är det då som kan?
    Vad sker egentligen där bortom slöjorna?
    Var finns den himmel som vi förväntar oss bortom molnet?

    I det här avsnittet finner jag och Josef Ekesryd oss själva i märklig situation. Vi befinner oss mitt i molnet, klättrandes längs en stege, eller uppstigande längs en spiraltrappa. Ovanför oss, och nedanför oss, försvinner stegen in i molnets dimmor. Vi kan varken urskilja vart stegen leder, eller var den kommer ifrån. Och vi frågar oss vad som egentligen händer, om vi skulle välja att klättra uppåt, eller nedåt.

    Molnets författare säger att det finns ett offer som behöver göras i molnet. Ett översteprästerligt offer. Där människan måste offra sig själv, för att bortom molnet bli ett med Gud. I detta avslutande samtal om boken Molnet reflekterar jag tillsammans med prästen Josef Ekesryd kring vad som äger rum i och inför detta kritiska skede, och vi avrundar sedan med ett samtal kring hur författaren och vi själva ser på det vardagliga kyrkolivet, i ljuset denna uppenbarelse.

    Extramaterial från vårt instagramkonto:
    https://www.instagram.com/p/CRw4bZoh_rH/Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • När Molnets författare skriver om hur man skall göra för att instiga genom icke-vetandets moln, ges ett antal råd. De kretsar kring den kärleksflamma som bor i viljan, som kan kasta oss ut och bortom tankens och vetandets gränser. Sin utgångspunkt tar författaren i en av Jesu närmaste lärjungar. En kvinna som satt vid Jesus fötter för att lyssna till hans undervisning, och som faktiskt var den som krismerade honom med olja, ett tecken på något som idag kanske inte uppfattas helt tydligt.

    Det handlar om Maria från Magdala. Maria Magdalena. En kvinna som lämnade allt, för att instiga i det enda. Molnets författare berättar att hon var en av de lärjungar som Jesus lärde om den kärlekseld som bor i hjärtat, som öppnar den flammande blick vilken genomskådar alla himlar. I detta andra av tre avsnitt reflekterar jag tillsammans med prästen Josef Ekesryd därtill kring vilka likheter som finns mellan Molnet och den östkyrkliga formen av hjärtats bön, som kommit att kallas hesychasm. En form av meditation, som likt Molnetförfattaren kretsar kring att låta förknippa det stilla upprepandet av ett bibelord eller Gudsnamn, med andningen och vår längtan, för att genom detta nedstiga och intränga, allt djupare i sitt hjärta.


    Extramaterial från vårt instagramkonto:
    https://www.instagram.com/p/CRRE7ccBm1K/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • Molnet, eller icke-vetandets Moln, som denna bok egentligen heter, var under många hundra år helt bortglömd. Kanske på grund av att författaren inte önskade göra skriften tillgänglig för massorna, utan ville att den skulle hållas strikt hemlig och endast i det fördolda anförtros till personer som var beredda att lämna allt, för instigandet genom Molnet.

    Bland säsongens tre första böcker är det denna som har mest fokus på andliga tekniker och övningar, och vi kommer redan i nästa avsnitt komma in på hur man uppväcker en eld i sitt inre, som i flammande längtan kan föra den mediterande mystikern bortom världens gränser.

    Men vi börjar våra samtal med att se hur författaren sätter fokus på det bibliska motivet att likt Moses och Jesu närmaste lärjungar uppstiga på ett berg, för att där skåda Gud i ett mörkt moln, ett dunkel som kräver att vi lämnar alla tankar om vem och vad Gud är, även sådant som att Gud är god, att Gud är allsmäktig, treenig, att Gud är en Gud, eller att Gud ens finns till.

    Vårt avstamp tar jag och prästen Josef Ekesryd i mystikern Tryggve Lundén, genom vars översättning av boken vi anar samma flammande blick som hos molnetförfattaren själv, och vi går sedan vidare till frågan om hur den mystika traditionen behandlat frågan om vad man kan och inte kan säga om Gud. Om att veta eller icke-veta.

    Extramaterial från vårt instagramkonto:
    https://www.instagram.com/p/CQ7wrCfjg3E/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • Vi närmar oss nu slutet på En ädel liten bok, och stunden har kommit för oss att ställa frågan; hur tänker sig författaren att man skall kunna instiga i det mysterium som boken syftar till?

    Om problemet är jaget, hurdan är då vår väg bortom detta jag? Hur skall vi kunna stiga bortom oss själva?

    Vad har författaren för praktiska råd och tekniker som vi kan använda för att närma oss det mysterium som är människans enhet med Gud? Författaren till denna bok, som Luther älskade så mycket, går igenom ett antal grundläggande principer och riktlinjer, och i detta avsnitt går vi igenom och samtalar om denna praktiska vägledning. Jag och Josef Ekesryd reflekterar också kring våra egna erfarenheter av att sätta dem i verket, och funderar kring vilka praktiker i den övriga mystika traditionen som skulle kunna låta gifta sig samman med bokens ärende.

    Shownotes / Ordförklaringar / hänvisningar
    https://www.hjartatsbon.se/index.php/den-fordolda-varlden/

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • Om Gud nu finns överallt, vad är det då som hindrar oss från att uppleva detta? Varför kan människan inte se Gud överallt, om nu Gud är överallt närvarande? Luthers lilla ädla bok kommer till oss med ett radikalt svar denna fråga. Problemet är jaget. Det är jaget som skapar en distinktion mellan oss och Gud, och var och en som finner en väg att stiga ut ur jaget finner också Gud.

    Genom att utverka ett jag, ett min och ett mitt bygger människan en gräns mellan sig själv och Gud. Vår inkrökthet i jaget är själva åtskillnaden från den Gud som annars är överallt närvarande. Gränser som författaren menar att vi har med oss sedan den dag då vi människor åt av kunskapens frukt i Eden. I detta andra av tre avsnitt ringar jag, Carl Stattin och prästen Josef Ekesryd in det som författaren till En ädel liten bok ser som tillvarons stora problem, men som samtidigt är själva nyckeln till instigandet i enheten med Gud, och vi börjar förstå, varför författaren valde att skriva boken anonymt, som en okänd.

    Extramaterial från vårt instagramkonto:

    Mer citat från Theologia Germanica (Wurzburgutgåvan):
    https://www.instagram.com/p/CQECexcDvpJ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet


    Mer citat från En ädel liten bok:https://www.instagram.com/p/CQEsyhjjfy1/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

    Shownotes / Ordförklaringar / hänvisningar
    https://www.hjartatsbon.se/index.php/den-fordolda-varlden/

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • Tänk om det finns en närmast bortglömd mystik tradition, och att den finns på mycket närmre håll än man kanske först skulle tänka sig. Vad skulle det innebära om självaste Martin Luther ansåg att en nuförtiden ganska okänd bok om mystik, har mer att säga till oss människor, näst efter bibeln och kyrkofadern Augustinus?

    Mitt namn är Carl Stattin, och detta är det första av tre samtal tillsammans med prästen Josef Ekesryd om En ädel liten bok, som Martin Luther valde att kalla den då han själv gav ut den, med egenskrivet förord. Martin Luther höjde den mystika boken till skyarna, och använde den för att legitimera den reformation han var i färd med att genomföra.

    Författaren till boken är okänd, men i detta avsnitt går vi igenom en del kring bokens historia och sammanhang, för att sedan fråga oss vad det var som Luther uppskattade i den, då svaret kanske också avslöjar något om Luther. Denna bok, som Luther älskade så mycket, berättar nämligen, att anledningen till att Gud en gång blev människa, är att göra människan till Gud.

    Extramaterial från vårt instagramkonto:
    Om Toumo Mannermaa och finsk Lutherforskning:
    https://www.instagram.com/p/CQBf4JxD7sM/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

    Mer om Luther som mystiker. Ur Hjärtats Teologi av Bengt Hoffman:
    https://www.instagram.com/p/CPwKY1hjehy/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify