Eden Podcasts

  • I vår andra podd under Melodifestivalen 2023 har Ronny pratat med veckans artister Eden och THEOZ. Vi går som vanligt igenom veckans låtar och försöker gissa ett resultat efter en första lyssning, samt sammanfattar vad som hände under Göteborgsveckan. Dessutom pratar vi om vad som hände i Norges och Spaniens finaler, kikar på vad Europa har för sig Eurovision-mässigt denna veckan, och så får Ken ett mindre bryt på orimliga schlagernördar.

  • Medverkande denna gång är: Fredrik, Mattias och Jesper.

    Veckans avsnitt är verkligen fokuserad på spel! Visst förekommer det film som exempelvis Choose or Die, tv-serier som Ms Marvel, Stranger Things säsong 4 och Jurassic World Dominion... men huvudsakligen är det spelen som är i huvudfokus när vi snackar veckans Summer Game Fest spektakel. Det är därför genomgång av flertalet showcases, där spelen vi tyckte såg mest intressant ut poängteras. Vi ger er även datum och tips på spel i allmänhet, så håll utkik efter det.

    Men givetvis har vi spelat spel också, och där har vi Mario Strikers: Battle League, Fire Emblem Warriors: Three Hopes (demo), PC Building Simulator 2 beta, Slime Rancher, Tainted Grail: Conquest och One Step to Eden för att nämna några!

    Vi fortsätter med Game Pass Roulette, vi tar oss an ett spel som lottas fram från Game Pass, vilka vi sedan ska spela på tills nästa avsnitt. Detta och mycket mer i veckans avsnitt.

    Hoppa gärna med i vår Discord, där vi har omröstningar på olika ämnen och diskussioner om allt nördigt. Låter det intressant, ja tryck här i så fall.

  • Ibland explicit och ibland något mellan raderna i Dionysios teologi presenteras ett antal nycklar för att kunna att nå fram till ett personligt möte med änglar. En mystik bönepraktik vars första steg - reningen – handlar om en förfinad uppmärksamhet, och vars fortsättning vi får anledning att återkomma till längre fram. Dionysios poängterar att efter utträdet ur Eden har snart sagt alla möten mellan någon i Guds folk och det gudomliga varit just möten med änglar, andeväsen som lever i fördolda världar mellan det högsta och det lägsta. Ja, den som med egna ögon vill skåda Gud måste först skåda änglarna, och bli ledd av dem på deras vägar. Dionysios angelägenhet går inte att ta miste på, och man anar att det fanns de som inte uppskattade hans inställning, men varför?

    Den nutide ortodoxe teologen David Bentley Hart gjorde för några år sedan en intressant anmärkning. Han noterade att när kristendomen bit för bit tryckte undan den gamla hedendomen gick något viktigt förlorat: en naturlig förväntning att i den heliga lunden, sjön, berget eller olika liminala, tunna, platser kunna möta olika väsen, andar som befolkar mellanvärldarna. Genom kristnandet kom världen allt oftare att förstås som ett opersonligt urverk. Världen sekulariserades. I den heliga lunden skulle inte ett möte äga rum. Nej, där fanns nu bara ved. Människor avråddes från att söka relationer med de krafter som fortfarande kanske rörde sig där ute.

    Det var till dessa Dionysios skrev.
    Artikeln av David Bentley Hart:
    https://www.firstthings.com/article/2003/10/christ-and-nothing
    Länk till chatgrupp på signal:
    https://signal.group/#CjQKIDZAFjacbg7E1B_VxHjM7pzg5kkc5SZZ3oZPmdidRVIZEhBhvIKnEEyqETf7cTnHsGY-
    Mer från vårt instagramkonto:
    https://www.instagram.com/p/Cek7VFvNm70/
    https://www.instagram.com/p/CeqJzIJNAbB/

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • En säregen dikt av mystikern Bengt Hoffman bär en nyckel till den fördolda världen:
    Endast genom tvenne fönster kunde sommarängen uppenbara sig, skriver han. Det var dina ögon, blåa som förgät mig ej.

    Dagens avsnitt för oss in i sagornas fördolda värld. Till Gudsriket, en värld bland änglar och andeväsen, i en natur vars liv har sin rot i Eden, där Gud skådar Gud, och där allting är ett.

    En fråga som ställdes till oss av Biskop Karin Johannesson får bli en grundfråga i hela denna andra säsong av Den fördolda världen: Hur talar vi till vår sekulariserade medmänniska som trots allt, på fjällvandringen, i sommartorpet eller under natthimlens stjärnor, anar och känner att där ändå finns något större, men inte uppfattar att kyrkans ord stämmer med vad de känner, och saknar tilltro till att deras erfarenhet motsvaras av det som kyrkan alltid sagt? Biskop Karin Johannessons observation är att vi behöver mötas i erfarenheten. Att kyrkan måste möta den som söker, i andlig övning. Vid sidan om de råd hon ger i boken Helgelsens filosofi, reflekterar jag och Jimmy Österbacka vidare kring vad man skulle kunna föreslå, för öppna våra sinnen för det fördolda.

    Så hör vi Guds röst tala till oss i Bengt Hoffmans dikt, och midsommarnattens blomfält:
    Förgät mig ej, Sommarängen är ett verk av dig och mig.

    Och ur hjärtat stiger ett svar:
    När jag ser den. Ser jag dina ögon. Ser jag dig.
    Länk till chatgrupp på signal:
    https://signal.group/#CjQKIDZAFjacbg7E1B_VxHjM7pzg5kkc5SZZ3oZPmdidRVIZEhBhvIKnEEyqETf7cTnHsGY-
    Mer från vårt instagramkonto:
    https://www.instagram.com/p/Cd2kcnLs9nD/

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • Brita Stina fick stämpeln "illa känd" av prästen efter att ha fött flera barn utom äktenskapet. Hennes tvillingar Per och Johan fick en tuff start och flera av deras barn drabbades av olyckor.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Detta avsnitt:

    I november 1833 bjöds det till stor bröllopsfest i Stavby några mil nordost om Uppsala. Festligheterna pågick i fyra dagar och bland de hundra gästerna som samlats på Källgården fanns två drängar som båda ertappades i säng med pigan Brita Stina Persdotter.

    Några månader senare upptäckte Brita Stina att hon var gravid. Men vem av de två drängarna Gustav Stavbom och Nils Larsson var pappan?

    Släktforskaren Tomas Stavbom har sökt svaret i över 30 år och lyckades till slut lösa familjens gåta med hjälp av DNA. I jakten på svaret har Tomas funnit en släkthistoria utöver det vanliga. Britta Stina födde tvillingpojkarna Per och Johan utan att veta vem som var fadern. När pojkarna blev vuxna och själva fick barn drabbades de av svåra olyckor.

    Pers dotter Tilda var länge prostituerad men när hon väl gift sig och väntade barn brann huset på Repslagargatan i Uppsala. Hennes man försökte rädda henne men hon föll handlöst mot marken och avled. Hennes kusin, Johans son Emil, var bara 17 år när han som plåtslagarlärling arbetade på norra tornet på Uppsala slott. Repet brast och han föll 30 meter ner i backen och dog omedelbart.

    Brita Stina som födde tvillingarna Per och Johan pekade ut en av drängarna som fader. Men han skyllde på den andre drängen. Saken gick till tinget och båda drängarna erbjöds att svära sig fria genom en så kallad värjemålsed.

    Det fanns i 1734 års lag en möjlighet att i vissa fall avlägga en värjemålsed, men förfarandet var kringgärdat av ganska många regler, berättar Elsa Trolle Önnerfors, rättshistoriker vid Lunds universitet. Eden gav en möjlighet för en anklagad person att svära sig fri från anklagelserna, men den togs bara till när det till exempel inte fanns några vittnen eller annat som kunde föras fram som bevis.

    -Den som avlade en värjemålsed måste också vara trovärdig. Han måste ha fyllt 15, fick inte ha varit dömd tidigare, och dessutom måste man ha förstått var eden betydde. Man svor eden med handen på bibeln, och tanken var att man riskerade ett straff från Gud, i värsta fall riskerade man att hamna i helvetet,  om man svor falskt.

    Den anklagade person som erbjöds att avlägga en värjemålsed fick betänketid till nästa tingstillfälle, och under tiden skulle han träffa sockenprästen, som skulle undervisa honom i vad det innebar att svära falskt. Vid nästa ting skulle mannen ha med sig ett intyg från prästen om att han hade fått undervisning och därtill prästens bedömning om huruvida den här personen var tillräckligt gudfruktig för att avlägga eden.

    Nu fick den anklagade personen återigen en chans att erkänna sitt eventuella brott, men om han framhärdade i att han var oskyldig fick han avlägga eden, om att ”…han inte plägat köttsligt umgänge” med kvinnan. Eden avslutades med orden: ”Och detta är visst så sant mig Gud hjälpe till liv och själ.”

    -Klarade mannen av att svärja eden blev han frikänd, men om han avstod eller uteblev rån tingförhandlingen så ansågs han skyldig till faderskapet, berättar Elsa Trolle Önnerfors.

    Idag vet Tomas Stavbom att det vara en tredje person som var pappan. Brita Stina hade besökt ett dop en månad efter bröllopsfesten. Och det var i själva verket där tvillingarna blev till med en tredje man. Tomas har skrivit boken "Illa känd - tvillingarna Stafbom i 1800-talets osynliga Uppsala" där hela släkthistorien berättas.

    Programmet är gjort av
    Elisabeth Renström och Gunilla Nordlund
    Uppläsare: Patrik Paulsson
    [email protected]

  • I den här essän utforskar Michaela klimatkatastrofen med hjälp av symbolen helvetet. En pannå om konst, tid, lustgårdar, solidaritet och motstånd.


    Helvetets karaktär har skiftat i relation till det sociala och politiska livet. Heliga Birgittas himmelska uppenbarelser om helvetet var individualiserade och privata. Men i takt med att befolkningen ökade och människor tillströmmade städerna, växte ett nytt narrativ om det överbefolkade helvetet fram.


    Aldous Huxley, mest känd för sin dystopiska roman A Brave New World, skrev i Point Counter Point 1929: ”Why shouldn’t they be unhappy? […] How do you know that the earth isn’t some other planet’s hell?” Överklassen och kapitalisterna vet att denna planet är någon annans helvete just nu. För att undkomma elden, havet, syrebristen, döden, torkan, värmen – murar och rymdskepp.


    Essän finns i textform på www.krakelkrakel.com, där kan du även se bilder på konstverken som nämns.


    Referenser:Den gudomliga komedin av DanteHelvetet: döden och de eviga straffen i Västerlandets kristna tradition av Bengt AnkarlooReinventing Eden: The Fate of Nature in Western Culture av Carolyn MerchantOm judefrågan av Marx

    Nämns i avsnittet:

    Dag noll – Cape Town Water CrisisSecond treatise of government av LockeLäckt IPCC-rapportAlternativa KurirenPoint Counter Point av Aldous HuxleyGranne till granne av Allt åt AllaKonst: Torments of hell (1669) av Carl Ludwig BeutlerKonst: Dulle Griet (1563) av Pieter Bruegel den äldreKonst: Self-Portrait in Hell (1903) av Edvard Munch

    Krakelpodden är en antikapitalistisk podd om kroppen, språket, kulturen och politiken. Görs av föreningen Krakel i Malmö. Läs mer om oss på www.krakelkrakel.com.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Mose liv skrevs på trehundratalet av kyrkofadern Gregorius av Nyssa och har kommit att bli en klassiker om det inre livet. Boken i fråga är en mystik utläggning av den bibliske gestalten Moses liv, som Gregorius ser som en lärare i mystik, vars livsöde - rätt uttolkat - kan hjälpa oss skärskåda det inre livets processer. Jag, Carl Stattin och teologistudenten Pål Resare tar nu med er på en häpnadsväckande, fascinerande och stundtals chockerande resa i hela sju avsnitt.

    I detta första avsnitt går vi igenom hur Gregorius menar att man börjar nå fram till bibelns dolda, inre mening. Detta är möjligt för den som gör bruk av vissa tolkningsnycklar, som är så viktiga att Gregorius menar att man inte riktigt når fram till bibelns djup om man saknar dem. Tolkningsnycklar som vi kommer att utgå från i alla kommande avsnitt om denna bok. Det handlar om motsatsers spel, om askes och äktenskap mellan sådant som kan uppfattas som varandras motsatspar, och om att sepera det ena från det andra, för att senare åter kunna förena.

    En annan tolkningsnyckel har att göra med hur Gregorius ser på det fall som en gång ägde rum, i Eden, vid tidens början.

    Extramaterial från vårt Instagramkonto
    Makrina
    https://www.instagram.com/p/CRyMDV9D_J0/
    Gregorius av Nyssa
    https://www.instagram.com/p/CRyMcUTD2-V/
    Den ursprungliga människan delas
    https://www.instagram.com/p/CR_VUUaMp_u/

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify

  • Om Gud nu finns överallt, vad är det då som hindrar oss från att uppleva detta? Varför kan människan inte se Gud överallt, om nu Gud är överallt närvarande? Luthers lilla ädla bok kommer till oss med ett radikalt svar denna fråga. Problemet är jaget. Det är jaget som skapar en distinktion mellan oss och Gud, och var och en som finner en väg att stiga ut ur jaget finner också Gud.

    Genom att utverka ett jag, ett min och ett mitt bygger människan en gräns mellan sig själv och Gud. Vår inkrökthet i jaget är själva åtskillnaden från den Gud som annars är överallt närvarande. Gränser som författaren menar att vi har med oss sedan den dag då vi människor åt av kunskapens frukt i Eden. I detta andra av tre avsnitt ringar jag, Carl Stattin och prästen Josef Ekesryd in det som författaren till En ädel liten bok ser som tillvarons stora problem, men som samtidigt är själva nyckeln till instigandet i enheten med Gud, och vi börjar förstå, varför författaren valde att skriva boken anonymt, som en okänd.

    Extramaterial från vårt instagramkonto:

    Mer citat från Theologia Germanica (Wurzburgutgåvan):
    https://www.instagram.com/p/CQECexcDvpJ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet


    Mer citat från En ädel liten bok:https://www.instagram.com/p/CQEsyhjjfy1/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

    Shownotes / Ordförklaringar / hänvisningar
    https://www.hjartatsbon.se/index.php/den-fordolda-varlden/

    Musik och ljud av Aionarch:

    ⁠Aionarch | Spotify