Jasmin Yaya Podcasts
-
Veckans avsnitt av Datadrivet gästas av ingen mindre än Björn Idrén, CCO på CDON. Utöver att Björn ofta använder data som ett verktyg i affären, har han även ett rätt imponerande CV: Klarna, Voi, Soundtrack Your Brand och Ericsson.
Björn hävdar att han blir wow:ad av data nästan varje dag! Men hans stora ”kioskvältar-wow” kom när han arbetade på Voi. På Voi använde de data för att undersöka vilka platser deras användare laddade ner appen för första gången, och upptäckte att en specifik plats hade en ovanligt hög andel nya kunder.Och var finns det egentligen mest Voi-efterfrågan en tidig vardagsmorgon, är det mitt i city eller i Stora mossen?
Björn berättar om fikahörnan på Klarna och varför hans analysteam slog sig ner med sina datorer exakt där. Samtidigt som folk stod i kö för att ställa frågor till Björn och hans analytiker, hände även någonting annat. Folk började prata med varandra och fikahörnan blev en plats för ett tvärfunktionellt arbetssätt på Klarna. Demokratisera datan helt enkelt. Jasmin ger även exempel på hur hon har jobbat med så kallade ”insiktsdagar”, för att dela med sig av resultat av tester och data.
Att göra tester bara för ”testandets skull”, kan man applicera det på allt och alla? Vad är det minsta vi måste bygga för att validera det vi tror? Och hur många stenar måste man vända för att hitta ett guldägg?Björn har svaret.
Datadrivet är en podd av scilla.studio. Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin. Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin: Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
This episode is in English. Mike Rooseboom is the Product Manager for one of the Growth teams at Epidemic Sound. At Epidemic Sound content creators can find royalty-free music for video or sound productions such as Youtube videos or podcasts.
Mike’s Growth Team consists of him as the Product Manager, a Data Scientist, a Product Designer, a Tech Lead, several Full-Stack Engineers, a Machine Learning Engineer, and an Engineering Manager. The team works very closely with data scientists and user researchers and tries to work systematically with data and insights, both quantitative and qualitative, to understand user behavior and where to optimize. From insights they derive hypotheses and bets, from which they create experiments or activities to validate if they’re on the right track or not. Usually, their teams have data scientists embedded, thus part of the day-to-day. User research is something they get help from centrally, but also do a bit themselves in the team, with QA help from the central team.
Based on both quantitative and qualitative insights, they believe visitors and users don’t really understand what it is that they provide. It seems simple enough, but music licensing is hard and it can easily be mistaken for music streaming. Their hypothesis was that visitors needed a bit more information on how this benefits them. So they did different things. Add a page about licensing information. Add a quiz on what subscription works for you. Add information per user segment, addressing their benefits and pain points directly (Youtuber, Streamer, etc). Apart from licensing, which is still hard, it resulted in more signups but also more retention and lower customer service cases. What they learned was that if you address your visitors according to their needs and pain points, you build trust and motivation, even if it seems like you’re adding friction to the funnel.
A challenge they had was that the website was quite slow, especially the further away you are from their servers in Europe. Google looks at The Core Web Vitals – Largest Contentful Paint (LPC), First Input Delay (FID), and Cumulative Layout Shift (CLS) for ranking. Epidemic Sound looked at the correlation between LCP, and conversion rate. The result is a much faster site and improved Google’s page speed index score. And they learned that it is hard to attribute the work to ranking or signups, or even any qualitative input from users. But looking at their own data, they know the site is faster around the world than it used to be.
One insight is that they keep hearing that people want to hear the music before signing up, and they have historically kept the music a little hidden, like Netflix or Viaplay, but this seems to annoy people. So they made the music available through a more robust top navigation. This would also improve SEO. And the results were…Terrible, it killed conversion. They did this many times in different iterations, and they are still not done. Experimentation isn’t about winning, it’s about learning. They can continue to iterate because they believe that there is something here.
Datadrivet is a podcast by scilla.studio. Do you want help getting started with experiments in your team? Get in touch with us at scilla.studio or on Linkedin. The podcast hosts are Joni Lindgren and Jasmin Yaya. -
Trots att vi använder begreppet experiment dagligen tänker inte alla på samma sak när de hör ordet experiment – terminologi är viktigt.
Jasmin har jobbat i ett experimentteam och frågade alla i teamet hur stor andel av din tid lägger du på experiment idag? Några svarade 20%, några 40%, någon 80%. Va? Vi är ju ett experimentteam, då jobbar vi väl alla med experiment? Det visade sig att många i teamet endast såg A/B-test som experiment. Men vi jobbade ju med användartester, användarintervjuer, test av olika slags content, smoke tests etc etc. Så när vi alla var överens om att alla andra metoder också är experiment kunde hela teamet säga att de la 100% av sin tid på experiment.
Tips: lyssna på avsnittet Så kommer du igång med experiment om du inte redan har gjort det, där borrar vi lite djupare i experiment.
Ibland kör vi miniavsnitt som är kortare än 5 minuter för att gå igenom ett begrepp, detta är ett sådant miniavsnitt.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin. Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Johan Baltzar har en gedigen bakgrund inom analys: Product Analytics Manager på Spotify, Head of Product Analytics på Zettle, Head Of Analytics på Kry. Wowza. Nu har han tillsammans med Nino Höglund startat nya verktyget Steep som skapar visualiseringar av din data så hela teamet kan förstå vad som sker.
Under tiden de jobbat ihop på olika bolag stötte de på frustrationer med att lösa problem med data gång på gång.
Johan brinner för analytics i sin helhet – från det tekniska till ledningsgruppen som ska sätta mål och få hela organisationen att bli datadrivna. Han vill hjälpa organisationer som har mycket data och som vill jobba datadrivet att enklare komma igång med det. Det räcker inte med att ha specialister som kan några verktyg och servar businessfolk i organisationer med enstaka datapunkt eller graf. Den businesspersonen ska själv kunna ställa frågan till datan och få ut grafen på det sättet den vill. Då kan de duktiga analytikerna jobba med de svåra frågorna: antingen se till att få så bra kvalitet på datan som möjligt, eller att analysera samband mellan olika data.
Steep ger alltså helt vanliga döda som inte kan analysverktygen eller som vanligtvis inte själva kan ställa frågor till datan att just komma åt den data de vill på ett visuellt snyggt sätt.
De började med att definiera metrics. Det är viktigt för att kunna använda DBT för att kunna tvätta och hantera data.
De samlar mycket kvalitativ data där de gör användarintervjuer och sparar ljudklipp i en databas i Notion. Då kan de ta fram olika idéer baserat på de insikterna.
En sak de bestämde sig tidigt för var att analyticsverktyget ska funka både på mobil och desktop, och därför började de med mobilt. Det är ju enklare att skala upp grafer än skala ner. De fick mycket feedback på den mobila prototypen och kom på att mobilappen är bra men att användarna också ville ha en desktopversion främst.
Och ja, självklart använder Steep Steep för att analysera sin egen data!
Johan tar med sig många av sina lärdomar från sina tidigare arbeten in i produktutvecklingen av Steep. Exempelvis har han lärt sig att bli ödmjuk inför att även de starkaste visionerna om framtiden behöver testas på användarna för att få feedback. På Spotify testade de många olika startskärmar, de flesta fungerade inte och finns därför inte kvar.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya. -
Petter Flordal på Madden Analytics, ett verktyg som hjälper e-handlare att planera sitt lager. Joni var dubbelbokad så Jasmin körde inspelningen själv men Joni och Jasmin pratar om intervjun.
Petter säger att deras kunder säger om Madden Analytics “äntligen kan vi prognostisera lagerbehoven så att vi slipper sitta med överlager”. Det effektiviserar kundernas arbetstid och kunna göra besparingar. Kunderna slipper stora och tunga spreadsheets och verktyget gör tunga beräkningar åt dem.
De har hållt på under 2 år, i början hjälpte de olika e-handlare att samla data och förstå hur deras varor säljs hos olika återförsäljare. Då såg de att återförsäljarna hade svårt att hålla koll på sin egen data och göra prognoser, och då föddes idén till produkten som finns idag. Den kunde de testa ganska snabbt på sina kunder, få feedback på den och jobba vidare.
Sättet de är datadrivna på är att de är väldigt nära sina kunder och har kontinuerlig dialog med dem. Där får de feedback på befintliga produkten och de kan också be om feedback på nya idéer de har.
Vi pratar om Madden Analytics har Product/Market Fit och vad det skulle kunna innebära.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Jenny Rydebrink hörde av sig till oss för att hon ville att Datadrivet skulle prata mer om hur man lyckas i app stores. Då hörde vi av oss till Jimmy Hagelfors och spelade in avsnittet “App Store Optimization med Jimmy Hagelfors på Brick”.
Jenny är VD och grundare på Gardenize - en digital trädgårdsdagbok, där den som har trädgård kan samla all information om sina växter på ett ställe.
Jenny har inte hittat någon person eller byrå som kan hjälpa henne med appstore-optimering och därför ställde hon frågan till oss. Under tiden har de kört på själva. Vad har de lärt sig då?
• Det är viktigt att synas i app stores
• Det är ett begränsat antal saker man kan jobba med i appstores: ikon, nyckelord, skärmbilder, video, undertitel (vara iOS).
• Att svara på reviews kan dels vända en dålig review till en bra, men det är också viktigt för att visa de som kan tänkas att ladda ner appen vad som finns och vad som kommer att finnas i appen.
• Med hjälp av verktygen App Radar håller de koll på vad som sker i app stores.
• Det är viktigt att ha en person som har ansvar för att app stores är optimerade. Hos Gardenize är det en Growth Marketer som gör det. Förutom app stores jobbar den personen med marknadsföring och kan själv skapa bilder och videos etc. Via verktyget får de också reda på när de exempelvis är featured app i en viss marknad.
• Även om ett nyckelord driver mycket trafik behöver det inte vara rätt nyckelord.
• Testa. Testa. Testa. Vissa tester ger inga skillnader och vissa ändringar ger positiva förändringar – men du får testa för att ta reda på vilka de är!
Gardenize har funnits sedan 2016 och samlat på sig några lärdomar:
• För några år sedan började de tracka events via Firebase. Men eftersom de inte hade gett tydliga instruktioner blev datan otydlig - ingen visste egentligen vad den innebar. Det senaste året har de städat upp det och insett att de behöver benämna trackingen på samma sätt i olika plattformar. Och om hon hade fått göra om det så skulle hon från början skalat ner hur mycket som skulle trackas.
• När de väl fick ordning på trackingen såg de att de visar sina uppgraderingsskärmar för sällan. Många använder gratisversionen och är glada och nöjda, men få uppgraderade till betalversionen. Inte för att de inte vill, utan för att de inte förstått att de kunde göra det. De började visa uppgraderingsskärmen redan i onboardingen. Resultatet har blivit att de har ca 2 x fler som uppgraderar! Utan datan hade de inte sett att uppgraderingsskärmen visades för sällan. Dessutom har de annonserat under oktober, november och december – en period då nedladdning av appen brukar vara lägre, men i och med att de fått så bra resultat av att visa uppgraderingsskärmen kan det betala för annonseringen.
• Trädgård är en grej du sysslar med på fritiden och då vill du ha appen på ditt eget språk, även om du är bra på engelska och kan jobba på engelska.
• De kan testa olika idéer på olika marknader.
• För att kunna ta beslut på feedbacken från användarna: Produktägaren är också den som hanterar kundsupporten – på det sättet är hon och teamet nära användarnas feedback.
Gör som Jenny – ställ en fråga till oss. Det kan resultera i både ett och två avsnitt!
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Kloka Johan Johansson från Carat är tillbaka igen! I förra avsnittet med Johan pratade han om hur en person som vill jobba analytiskt kan jobba systematiskt för att ta fram insikter som man kan göra någonting av. Men vad ska den som tar in en analytiker göra och hur ska den tänka för att analytiker kan bli den bästa analytikern den bara kan bli? Johan säger:
Fundera på om du behöver vi en senior eller junior analytiker. En senior analytiker är nog en person som kan driva igenom förändring i organisation men analys är nog inte dens spetskompetens. Den typen av analytiker som brukar kallas för junior analytiker är mer hands on med analys, kan SQL, olika verktyg och kan gräva fram data.
Precis som Johans landsköldpadda behöver rätt mat, ljus och miljö för att bli den fantastiska landsköldpaddan han är behöver en analytiker vissa förutsättningar. Man kan säga att det är tre delar:
De ska få spendera mycket tid med att analysera.
De behöver kunna se att insikterna de tar fram tas vidare och skapar värde. Hur kan vi se till att de insikter som analytikern tar fram tas vara på och leder till outcomes – det krävs ganska mycket av organisationen. Men om det inte sker kommer det dröja något år innan analytikern slutar och börjar någon annan stans där deras insikter tas vara på.
Analytiker hjälper dig att ta bättre beslut baserat på mer information. När vi ställs inför utmaningar tror vi att vi har svaret, eller så förväntas vi ha svaret direkt – “jag tror såhär!”, men alla som har jobbat med analys vet att det är ganska krångligt och första instinkten är oftast inte den bästa lösningen. Vi behöver låta analytikern få jobba och ta fram en bättre grund att stå på.
Tack så mycket Johan! You spark joy!
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Under hösten har vi läst flera artiklar med rubriker som “VC funding is drying up.” Många företag som haft stort fokus på growth har haft enorm tillväxt med flera hundra miljoner dollar i förlust årligen innan de kunnat visa positiva siffror. Jag tänker på Klarna, Spotify, Uber, Snapchat, Zillow, Lyft, Pinterest, Wework.
Så nu när vi går in i en lågkonjunktur med inflation, signalerar “growth” typ Vi ska göra massa saker som kommer kosta pengar, och vi kommer inte visa några som helst vinstresultat på flera år, tvärtom kommer det kosta miljard dollarbelopp.
Men det finns sätt att jobba på som kan innebära tillväxt där vi kan visa positivt kassaflöde. Det måste inte vara i hög burn rate.
Många av de största produktbolagen växte under en lågkonjunktur. Ett exempel är Dropbox som haft growth med positiva resultat hela tiden. De är ju det snabbaste saas-bolaget att nå 1 miljard dollar revenue - med positivt resultat.
Vi behöver fortfarande samma arbetssätt som vi använder oss av Growth: öka lärandet med experiment, mäta tillväxt.
Men vi behöver ändra fokus på VAD vi gör:
En väldigt tydlig grej är att minimera all betalt marknadsföring som vi inte kan tracka ROI för. Ett stort företag kanske har massa brand-aktiviteter, kanske det är svårt. Men om du är ett nystartat bolag ska INGET spenderas på saker som vi inte snabbt kan få insikter om det vi spenderar får vi tillbaka.
Därefter är det viktigt att kunna ta reda på hur snabbt vi får tillbaka investeringarna? En pay back window på max 3 månader. Om du börjar gå med plus kan pay back runway kanske vara större. Alltså om du gör en annons-kampanj med 50 000 i budget - kan du räkna hem resultaten inom 3 månader? Kan du inte tracka detta får du sluta med detta och börja med något annat istället
Gå från paid marketing till kanaler som inte kostar annonseringspengar, exempelvis optimera för referrals eller mail och SEO.
Och när vi fått in användare i tjänsten, här måste vi jobba med vår onboarding och activation. Gång på gång ser vi samma sak för olika bolag. 80% av nya användare slutar använda tjänsten inom 7 dagar. Alltså har 80% av all marknadsföringsbudget slängts. Därför behöver vi skapa en så bra activation som möjligt, låta användaren få sitt aha-moment så snabbt som möjligt – att användaren upplever värdet av tjänsten så fort som möjligt.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Vad är skillnaden mellan titlarna Product Owner/produktägare och Product Manager?
Vi ringer Isa Cederberg som är Head of Marketing and Developmen på Birds Relation, och hon säger att det finns en skillnad:• Product Owner: En roll i ett scrum team som håller koll på backloggen
• Product Owner: En roll i ett scrum team som håller koll på backloggen
• Product Manager: Mer strategisk roll som leder produktens utveckling
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Torkel Öhman är CTO på Amanda AI som skapar och optimerar kampanjer helt automatiskt för Google Ads, Meta och Bing med machine learning. Deras verktyg läser av e-handelns alla produkter och skapar individuella annonser för de olika produkterna anpassade för de olika plattformarna. De kan senare också analysera resultaten av annonserna för att bestämma hur annonserna ska gå fortsättningsvis. Nu är de 30 personer som jobbar på Amanda AI.
Torkel var analysansvarig på sitt förra jobb där de hade en e-handel med hundra tusentals produkter i flera tusen kategorier. Då är det omöjligt att manuellt göra annonser för hundra tusentals landningssidor för varje produkt. Då föddes idén att automatisera annonseringen.
Torkel startade själv en egen e-handel, en drop-shipping-sajt, och testade den första versionen av verktyget på Google sökannonser och såg att den fungerade väldigt bra, och därefter byggde de på första versionen.
Amanda AI har flera olika moduler. En modul hämtar information om produkten och lägger den i en databas: beskrivningen, produktbild, pris, sökord, url, lagersaldo etc. All information i databasen kan sedan göras om till annonser.
När annonserna skapats och körs kan verktyget avgöra hur budget ska allokeras beroende på många olika faktorer som exempelvis visningar, klickgrad, kostnad per klick, bounce rate etc.
Vi pratar om Amanda AIs growth loops, vilken tillväxtstrategi de har och hur de tar reda på vad de ska bygga och släppa i sin produkt.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
This is the first Datadrivet episode in English!
We came across an article from Maria Petrova, VP of Product at Supermetrics from her talk at SaaSiest conference - How Voice of the Customer Can Change Your Product.
Supermetrics helps their customers to gather data from many sources in one place, many in marketing.
Maria shares how they have a structure and process for bringing user feedback into product development. Every Friday they go through feedback from users.
Datadrivet is a podcast by scilla.studio.
Do you want help getting started with experimentation in your team? Get in touch with us at scilla.studio or on Linkedin.
Do you want to join in and tell us about how your company works with data-driven work? Get in touch with us on Linkedin:
The podcast hosts are Joni Lindgren and Jasmin Yaya.
-
Tom Airaksinen är Product Owner på PE Accounting. Vi såg att Tom Airaksinen ska prata på Product Management Festival 8-9 november och tyckte att ämnet han ska prata om verkade sjukt spännande och bjöd in honom till Datadrivet. Rubriken på föreläsningen är Scrappy Mixed Methods – The Resource-Strapped PM’s Guide to Getting Data-Informed.
Tom berättar vad det handlar om:
Mixed methods är när man kombinerar kvantitativa och kvalitativa metoder för att samla insikter. Scrappy: Man kan göra mycket med små medel – man behöver inte dyra verktyg och många seniora roller för att ta sig fram.Tom har tidigare länge jobbat som UX designer och jobbat med kvalitativ datainsamling. Därefter lärde han sig också kvantitativ datainsamling för att kunna få en mer komplett bild. Efter ett tag kom han på att han ville utveckla sig ännu mer och gå mot produktledning. Tom vill även slå ett slag för att alla inom produkt borde lära sig SQL och själv kunna titta i databasen.
Vi pratar om rollerna PO och PM: Tom gillar definitionen som han hörde på Crisp: Product Ownerns viktigaste jobb är: Maximizing the amount of work not done. För vi har ju alltid begränsat med tid och resurser.
Tom är PO för appen och funktionerna på webben skiljer sig från appen. Genom att titta i databasen märkte de också att behoven hos användarna inte möttes upp av funktionerna för att registrera resor och traktamenten. De gjorde en enkel prototyp där de kunde testa sin hypotes. Sen kom en pandemi, så folk slutade ju resa i jobbet. Data to the rescue - de bytte spår till chefsadmin istället (attest/godkännande) som de visste anekdotiskt att folk ville ha. De hörde av sig till en av användarna som hade bett om andra funktioner och tog en intervju på Teams i 25 minuter. Varför vill man ens ha något chefigt i mobilen? Vad gör en chef i PE liksom och hur skulle appen komma in i det. Lärdomarna var bland annat att pushnotiser har ett helt annat värde än Tom förstått, cheferna slapp kolla jobbmejl på semestern när löner behöver godkännas.
Tom brukar tänka att man kan lägga feedback i 3 olika hinkar:
Nej, det här var konstigt och vi struntar i det Det här vill vi undersöka vidare Ja, det här är ju guld!De använde sig av Hotjar för att lägga upp små enkäter som i popup för att fråga om användarna ville ha olika funktioner på relevanta sidor. På några dagar fick de hundratals svar! Tyvärr formulerade de frågan som en dubbelfråga: “Skulle du vilja kunna godkänna/attestera fakturor via mobilen?”. Det är alltså viktigt att ställa frågan, men också att formulera frågan korrekt så att svaren går att använda. Efter att ha kollat i databasen och sedan kollat på kvalitativ data hittade de till slut rätt.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Vi fick en fråga på Linkedin från Jenny Rydebrink på Gardenize (app för trädgårdsintresserade) om hur man lyckas slå igenom på App Store och Google Play. Så vi bjöd in Jimmy Hagelfors som idag är COO på Brick. Brick är en powerbank sharing-app, om du får slut på batterier på stan kan du bara plocka upp en powerbank.
Jimmy har länge jobbat med App Store Optimization (ASO) för flera olika appar. Man kan säga att det är konverteringsoptimering med lite SEO inom app stores.
När du ska optimera för app stores har du ganska få element att spela med:
• Ikon för appen
• Titel
• Beskrivande text
• Bilder
• Video
• Undertitel (bara på iOS)
• Keywords (bara i iOS)
Med tiden tillkommer också:
• CTA
• Ratings
• Reviews
Sedan 2021 kan man göra A/B/C test i både Apple App Store och Google Play.
När Jasmin ska börja jobba med experiment i en organisation som inte är van vid att göra det sedan innan är det enklare att göra experiment med saker som inte är så känsliga i organisationen – exempelvis e-postutskick eller app stores. Hos de flesta bolag finns det inte någon dedikerad person som jobbar med app store optimization – även om stora appbolag borde ha det. När teamet har kommit igång med experiment och bevisat att det går att öka lärande och resultat har man vunnit organisationens förtroende att börja experimentera mer i produkten. Det är bra att kunna designa snabbt själv.
Beroende på vilken kategori av app du har och vad din produkt är kommer optimeringen se olika ut.
Det är svårt att kunna påverka att bli featured i app stores. Ibland kan det ge jättebra resultat, ibland ger det inte särskilt långvariga resultat.
Jimmy’s tips:
1. Kolla på hur första vyn ser ut. Få det att se imponerande ut för dina användare.
2. Se till att appen har hög retention – annars är all trafik du skickar till appen bortkastade resurser.
3. Nu kan din app store optimization börja!
4. Testa dig fram med A/B test i app stores. Testa ett element i taget. Testa, testa, testa!
5. Be om reviews när din användare har haft sitt happy moment.
6. Anpassa för olika marknader: Om appen finns på flera marknader är tipset att anpassa innehållet i app store till marknaden, exempelvis med bilder på personer, miljöer från marknaden och språk.
Vi går inte in på Apple Search Ads eller App Store Ads.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Vad gör att en Product Manager är bra? Joni och Jasmin har jobbat som Product Managers och jobbat med många Product Managers. Jasmin har funderat på det här med Product Roadmaps. Det är ett sätt som en del Product Managers kan kommunicera till resten av organisationen vad de gör och vad de har tänkt fokusera på. Det är visuellt och tydligt i och med att allt har sin plats på en tidslinje i ett ganttschema. Det ser ut som olika långa tjocka streck, eller korvar – och i en organisation Jasmin varit i kallade de alla möten kring olika produktteams roadmap för korvmöten.
Unpopular opinion: Jasmin är emot roadmaps för det ger en falsk förhoppning om att det vi bygger är rätt saker. Det ser strukturerat ut men verkligheten fungerar inte så. Vi vet inte på förhand hur lång tid det tar att utforska ett område – eller om det ens är värt att lägga mer tid på att utforska det. Det går helt enkelt inte att planera hur lång tid vi behöver lägga på att skapa väl fungerande delar i produkten. En del PMs är snarare roadsmap administratörer än att faktiskt leda och hantera utvecklingen av produkten.
Jasmins förslag är att jobba mot mätbara affärsmål istället för att planera olika features som ska byggas.
Det bästa sättet att påverka sina stakeholders på är inte i ett konferensrum med presentationsslide. Utan att ta en fika, promenad, lunch och där får de ta del av informationen istället:
De viktigaste affärsmålen teamet ska påverka Nämn du problemet Vad nyckeltalet är idag Vad du vill ta reda på om produkten och användarna Vad har teamet för hypoteser Visa en prototyp i mobilen Arbetssättet är att ni testar vilka features som kan ge bäst resultatOm du jobbar i en organisation där ni jobbar med ganttscheman och roadmaps kan du försöka styra det till att istället prata om business metrics. Det gör att fler i organisationen efter 6-12 månader kommer prata om business metrics de jobbar mot, vad deras hypoteser varit och vad de har lärt sig – istället för alla features de har byggt och vad som lanserades i tid.
Det är inte bara Product Managerns ansvar att jobba på det här sättet, det är jätteviktigt att ledningsgruppen jobbar på det här sättet. Och märker du att det ledningen inte är öppen för att jobba på något annat sätt än product roadmaps, kanske du får fundera på om det är värt för dig att vara kvar.
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team?
Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin. Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin.
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
-
Digital tillväxt – vad är det? Alla vill ju växa – och digitalt är såklart ett snabbt sätt. Men företagsledare har olika idé om hur det ska gå till. Man kan dela in tillväxtstrategier i 3 olika kategorier:
• Marknadsledd tillväxt – Organisationen satsar på att växa genom marknadsföring.
• Säljledd tillväxt – Organisationen satsar på att skapa en säljorganisation som driver tillväxt
• Produktledd tillväxt – Det som vi har nördat in oss i.
När en organisation har förstått att det är produkten som är den största drivaren till tillväxten. Produkten är så pass fantastisk att användarna vill fortsätta använda tjänsten och vill rekommendera den till andra. Produktledd tillväxt är lika fokuserad på retention som att få in nya användare. Säljledd tillväxt till exempel har en mycket högre prio på sin säljorganisation, och marknadsledd tillväxt har större budget till annonsering och marknadsföringsaktiviteter.
Några exempel på bolag som växt snabbt med produktledd tillväxt: Plick och Slack.
Vi går igenom begreppet Growth Loops som är ett effektivt sätt att växa på. Det är när vi bygger mekanismer i produkten som gör att användningen i tjänsten gör att den kan växa. En annan grej som är som är specifikt för produktledd tillväxt är experiment. Vi testar olika antaganden om hur vi kan lösa problemen på bästa sätt så att vi endast bygger det som verkligen har potential – allt annat är ett litet test som inte tagit särskilt många timmar att bygga. Allt som ska byggas fullt ut kostar ju både tid och pengar. Vi vill hellre ta beslut på insikter om användarna snarare än någons åsikt. För sanningen är att de flesta idéer ger inte det resultatet vi vill – vilken idé som ger önskat resultat får vi reda på genom att testa den. Låt oss göra det på så riskfritt sätt som möjligt.
Datadrivet är en podd av scilla.studio. Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin. Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin. Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
- Visa fler