Johan Johansson Podcasts

  • Nu är det jul igen, nu r d jul igen osv osv med Oliver Werkelin ifrån det fasta landet, som fyller i för en frånvarande Johan Johansson. Det blir 20 frågor om Jul med Oliver (eftersom det är avsnitt 20 av säsong 2) och en recension av filmen Violent Night med David Harbour (alltså han är med i filmen inte i podden). Fullspäckat med skoj i vårt kanske hittills längsta avsnitt. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

     

    LÄNKAR:

    NÖRDNYTTS: E-MAIL

    NÖRDNYTTS: PATREON

    NÖRDNYTTS: INSTAGRAM

    NÖRDNYTTS: FACEBOOK

     

    JOHANS INSTAGRAM: JUANITO

    JOHANS FIVERR INSTAGRAM: JAYS_CORNERAB

    JOHANS FIVERR: JOHANJOHANSS289

    JOHANS TIKTOK: MCJAAYY

     

    KEVINS INSTAGRAM: KFOGLARSSON

    KEVINS TIKTOK: KFOGLARSSON

     

    Båda finns även på deras gemensamma Youtube sida:

    GOLDEN GOTLAND TV YOUTUBE

    GOLDEN GOTLAND FACEBOOK

    GOLDEN GOTLAND INSTAGRAM

    GOLDEN GOTLAND TIKTOK

    Nej men hallå! Du! Är du trött på reklam? Vill du bli av med skiten? Vill du samtidigt stötta oss så att vi kan köpa grejer till Podden? Kanske bättre utrustning, kanske energidryck så vi pallar podda, kanske bärs till våra fyllepoddar. Klicka på den här länken: https://plus.acast.com/s/fran-tva-synvinklar-med-johan-och-kevin.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Kloka Johan Johansson från Carat är tillbaka igen! I förra avsnittet med Johan pratade han om hur en person som vill jobba analytiskt kan jobba systematiskt för att ta fram insikter som man kan göra någonting av. Men vad ska den som tar in en analytiker göra och hur ska den tänka för att analytiker kan bli den bästa analytikern den bara kan bli? Johan säger:

    Fundera på om du behöver vi en senior eller junior analytiker. En senior analytiker är nog en person som kan driva igenom förändring i organisation men analys är nog inte dens spetskompetens. Den typen av analytiker som brukar kallas för junior analytiker är mer hands on med analys, kan SQL, olika verktyg och kan gräva fram data.

    Precis som Johans landsköldpadda behöver rätt mat, ljus och miljö för att bli den fantastiska landsköldpaddan han är behöver en analytiker vissa förutsättningar. Man kan säga att det är tre delar:

    De ska få spendera mycket tid med att analysera.

    De behöver kunna se att insikterna de tar fram tas vidare och skapar värde. Hur kan vi se till att de insikter som analytikern tar fram tas vara på och leder till outcomes – det krävs ganska mycket av organisationen. Men om det inte sker kommer det dröja något år innan analytikern slutar och börjar någon annan stans där deras insikter tas vara på.

    Analytiker hjälper dig att ta bättre beslut baserat på mer information. När vi ställs inför utmaningar tror vi att vi har svaret, eller så förväntas vi ha svaret direkt – “jag tror såhär!”, men alla som har jobbat med analys vet att det är ganska krångligt och första instinkten är oftast inte den bästa lösningen. Vi behöver låta analytikern få jobba och ta fram en bättre grund att stå på.

    Tack så mycket Johan! You spark joy!

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?

    Hör av dig till oss på Linkedin:

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

    --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/datadrivet/message
  • Vad är det egentligen som utmärker framgångsrika marknadsorganisationer. Det får du höra i det här avsnittet där jag har med mig Johan Johansson som är senior strateg på Carat.

    Han har under över 5 år genomfört mer än 400 timmar djupintervjuer med personer på över 20 bolag i olika storlekar. Han har pratat med allt från marknadsförare och marknadschefer till analytiker.

    Och nu delar han insikterna från det arbetet här i podden.

    Undersökningen gjordes under hans tid som analytiker och strateg på systerbyrån Merkle. Den visade att det finns 5 tydliga områden som är gemensamma för bolag med framgångsrika marknadsorganisationer.

    Och som gäller både små och stora företag.

    Avsnittet kommer att ge insikter som du förhoppningsvis kan ta med dig för att utveckla marknadsteamet på ditt företag. Eller hur ni som byrå arbetar med era kundföretag. Men också saker du direkt kan ta med dig som marknadsförare.

    Om gästen
    Johan Johansson är senior strateg på mediebyrån Carat som ingår i Dentsu. Där hjälper han företag att investera sin mediebudget på det bästa och mest effektiva sättet. Han har tidigare varit analytiker och strateg på systerbyrån Merkle och dessförinnan Outfox.

    Johan har även arbetat med Hans Roslings stiftelse Gapminder. Som om inte det vore nog så har han varit med och pratat om att fatta rätt beslut och förbättra sitt analytiska tänkande i Framgångspodden och har också gjort en kurs i Framgångskademin.

    Johan är även DJ, har spelat på Musikhjälpen, producerar egen musik och har släppt en EP med waporvave på WHS.

    Om avsnittet
    Johan och jag pratar i avsnittet om undersökningen och de fem områden som utmärker framgångsrika marknadsorganisationer. Samt de insikter och lärdomar han tog med sig från det arbetet.

    Han beskriver allt från hur framgångsrika marknadsteam löser problem och strukturerar sina team till varför systematiska processer är så avgörande. Samt hur de tänker kring teknik och ser till att den verkligen används.

    Du får dessutom höra om:

    Vilka företag som finns med i undersökningen
    Hur undersökningen och intervjuerna gjordes
    De 13 områden som ingick i analysarbetet
    Vad som förvånade honom mest bland insikterna
    Varför processer är den lägst hängande frukten
    Hur bra team arbetade med byråer och konsulter
    Teknikens roll och vad det var som var viktigast

    Och en massa mer intressanta insikter…

    Vi gräver ordentligt i resultatet från undersökningen Johan delar även mycket av sina insikter kring de olika områdena. Däribland hans främsta lärdom från undersökningen samt ett antal insikter från vad de som är mindre framgångsrika gör.

    Helt enkelt ett intressant samtal om en gedigen undersökning som på allvar visar på några av nycklarna till att skapa en bra marknadsorganisation.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet. Och här under ser du de 13 områden som ingick i undersökningen:



    Länkar
    Johan Johansson på LinkedIn
    Carat (webbsida)
    Merkle (webbsida)

    Google digital marketing maturity assessment (resurs)

    The digital marketing maturity race belongs to the swift. Here’s how you can be in the running - Think with Google (artikel)

    The Fast Track to Digital Marketing Maturity - Boston Consulting Group (artikel)

    Tidsstämplar
    [3:30] Johan berättar om varför han har gjort undersökningen och vad den gick ut på. Samt vad en mognadsanalys är och vad man tittar på i dessa.

    [7:25] Om de 13 områden som Johan har tittat på i intervjuerna och hur intervjuerna genomfördes. Johan förklarar också vem som intervjuades och vilka bolag som är med i undersökningen.

    [11:48] De fem områden Johan såg kom fram till som utmärkte de företag och team som var riktigt framgångsrika. Oavsett storlek på bolag. Och hur han har definierat vad framgångsrikt innebär.

    [15:16] Insikt 1 om hur framgångsrika marknadsorganisationer löser problem.

  • Vi träffar Johan Johansson på Gotland Spirits till ett unikt destilleri i Sverige som gör all sin råsprit själva. De kan peka ut exakt den åker där deras vete vuxit och de träd de skördat äpplen.

    Johan berättar om deras spännande sätt där man kan göra sin Gin själv tillsammans med Johan.

  • Från Gotlands storslagna natur och fantastiska matrike och ett besök hos gindestillatörern Johan Johansson på Gotland spirits till Öländska kroppkakor blev våra första stopp på vår sommarsemester. Årets semester som visade sig att bli en Ö till Ö till Ö resa denna sommar. Första veckan upptäckte vi som sagt Gotland och Öland sen gjorde vi en avstickare till Helsingborg för att hälsa på Tina Berthelsen som driver Lottenlund Estate tillsammans med sin sambo, för att testa på hennes viner, gin och digestif. Sen andra veckan vidare till Tjörn och Åstol för lite havskräftor och bad från solvarma klippor. Tre Öar på tre veckor, Gotland - Öland - Åstol.

  • I veckans avsnitt träffar vi Johan Johansson som är senior strateg på Carat. Johan brinner för analys och delar ofta med sig av guldkorn han kommer över.

    Nyligen släppte han en kurs som heter Förbättra ditt analytiska tänkande på Framgångsakademin – det är hans sätt att göra Sverige mer analytiskt och smartare.

    För att bygga en framgångsrik och effektiv organisation behövs dessa saker:

    People Processes Tools

    Det smartaste en organisation kan göra är att investera i en process som tvingar en att bli datadriven. Bara för att vi köper ett nytt verktyg betyder det inte att vi blir effektiva.

    6 steg för att jobba mer analytiskt

    Steg 0: Sätta upp tydliga mål

    Vi måste börja med att veta vad vi ska uppnå och hur vi ska mäta det.

    Steg 1: Gör observationer baserat på data och fakta

    Gå från åsikt till en objektiv observation, som backas upp av data.

    Steg 2: Omvandla dina observationer till insikter

    Förklara varför det är ett problem så att andra personer förstår – det ska kännas i både hjärtat och hjärnan.

    Steg 3: Föreslå åtgärder

    Förslag på hur vi kan åtgärda problemet. Du är sällan den första personen som står inför det problemet. Andra har tänkt på det förut. Så börja där och våga komma med några generella rekommendationer.

    Steg 4: Visa effekten av dina insikter

    Förklara vad dina rekommendationer kan få för effekt och hur det kan mätas. Formulera hypoteser som kan tas till backlogs och verksamhetsplaner, det gör det lättare att prioritera det som är viktigast.

    Steg 5: Bestäm vem som ska göra vad

    Se till att rätt personer är med för att besluta om vem som gör vad. Teamet och beslutsfattare måste vara med!

    Steg 6: Följ upp och ser effekten av dina åtgärder

    Vem ska följa upp. Hur lång tid tror vi att det kan ta innan vi kan mäta effekten? När tycker vi att vi har lyckats?

    Johan Johansson på Linkedin: https://www.linkedin.com/in/johanjohansson1

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin.

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

    --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/datadrivet/message
  • Svenskt rekord på 24-timmars, topp tre i världen och en mängd otroliga insatser. VXO Ultrafest med SM på 100 km och 24-timmarslöpning kunde knappast blivit en större fest. I ett rekordlångt avsnitt går vi igenom alla superlativ vi kan och snackar med de fyra SM-vinnarna Nikita Steiner, Elov Olsson, Anna Carlsson och den nye svenske rekordhållaren Erik Olofsson. Dessutom lyssnar vi till Johan Johansson, som i ett högklassigt Kalmar Backyard Ultra knep en plats i Team Sweden.

    Vi går förstås också igenom Täby Extreme Challenge (TEC) och det fantastiska världsrekordet på 100 km av Aleksandr Sorokin.

    Stöd bevakningen av svensk ultralöpning: ultramarathon.se/patreon

  • På i slutet av 1600-talet var sex ingen privatsak. Samhället straffade otrohet mellan gifta med döden. Och Hälsta, utanför dagens Hallstahammar i Västmanland, tycks varit en tummelplats för sex och brott.


    I utförliga rättegångsprotokoll från 1685 från Snevringes häradsrätt får vi möjlighet att ta del av en mörk historia om otrohet, mordförsök och gamla familjefejder. Bondmoran Anna Persdotter anklagas inte bara för att ha försökt giftmörda sin man Johan Johansson med arsenik, utan att ha bedrivit hor med drängen Anders och flera andra män.


    Det är pigan Brita Johansdotter som anklagar sin tidigare husmor. Misstankarna uppstod när husmodern bad pigan att inte diska upp ett ölstop. Då upptäckte Brita tre små smulor. Efter frågor om smulorna rykte Anna stopet ur händerna på pigan.


    Under 1600-talet fanns Moses lag från gamla testamentet som appendix till lagboken. Därmed kunde människorna dömas till döden för otrohet, men också för att ha slagit sin far. De flesta benådades dock i högre instanser.


    I 49 avsnittet av podcasten Historia Nu samtalar programledarem Urban Lindstedt med historikerna Karin Hassan Janssons och Jonas Lindström om deras bok Horet i Hälsta som lyfter fram ett bortglömt rättsfall från stormaktstiden som fungerar som en tidsmaskin tillbaka till en värld där äktenskapsbrott bestraffades med döden.


    Bild: Hortus Deliciarum, public domain. https://sv.wikipedia.org/wiki/Helvete


    Musiken som inleder är Bach BWW 565: Toccata and Fugue in D Minor by James Kibbie is licensed under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (aka Music Sharing) 3.0 International License.

    Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • I det som Kristoffer Triumf skulle omnämna som det svåra TRETTIONDE avsnittet möter Ginpodden Johan Johansson från Gotland Spirits och Daniel Andrén från Konceptism. 

    --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/ginpodden/message
  • Johan Johansson är musiker, författare och musikproducent. Han var en av medlemmarna i det legendariska punkbandet KSMB på 1970-talet, där han spelade trummor och skrev låtar.

    Johan Johansson har spelat in och producerat många av Sveriges största artister och medverkat i många band själv.

    Han har även arrangerat en massa festivaler, hjälpt  artister att komma fram och har varit nav för många i den svenska musikbranschen.

    Avsnittet är gjort av Frippe Nilsson & Annika Jegbert.
    Inspelat 19 mars på Södermalm i Stockholm.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.