Jörgen Andersson Podcasts
-
I veckans poddintervju träffar du Jörgen Andersson.
Popartist från Kungsbacka som även har kopplingar till min gamla hemort Hunnebostrand uppe i Bohuslän. Han har bland annat släppt singlar som Telepati, Kärlekens perrong, Nu har vi längtat länge nog och nu senast vinterlåten Covered in snow, vars text skrevs av hans dotter.
I bloggen berättar han om vad som inspirerar honom som artist, om låtar och album som betytt mycket för honom, samt om hans andra passion; nämligen tävlingsdans.
Det blir ett härligt samtal med Jörgen om hans musik. Trevlig lyssning!
Förhandslyssna på poddintervjuer samt exklusiva Patreon-avsnittHosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vad är egentligen narrativet för framtidens varumärken när vi lever i en omvärld där alla förutsättningar har satts ur spel med; skenande el- och råvarupriser, krig, historiska ränteökningar, stigande inflation och reallönesänkningar. För att söka svar har Retailpodden vänt sig till en världskändis, varumärkesbyggandets motsvarigheten till Karl Lagerfeldt i modevärlden, Jörgen Andersson.
Jörgen är ett marknads- och varumärkesgeni som har levt jämsides med Stefan Persson och Karl-Johant och den globala giganten H&M under många år. Han är en av de ledande krafterna bakom de berömda designsamarbetena på H&M och varit en del av skapandet av COS, Weekday, Monki och arbetat som marknadschef på Uniqlo i Japan. Idag är han rådgivare till varumärken inom mode skönhet och matindustrin. Han är som ett stort filter när det kommer till varumärkesbyggande och han har nu vaskat fram framgångsreceptet till att bygga ett framgångsrikt varumärke.
Så vad är det då om krävs idag av nutidens och framtidens varumärken för att synas och förtjäna sitt existensberättigande när vi står mitt i en digital transformation, jämfört med för 20 år sedan? För att citera Jörgen själv “Dålig retail är död, och ska dö”- Det har varit för lätt, alldeles för länge att tjäna pengar på retail, men den tiden är förbi. Så vad ska du med befintligt varumärke göra för att undvika att hamna där?
Hur bygger man ett starkt varumärke och hur tar man ett befintligt varumärke och transformerar det till en framgångssaga?
Det ska du få svar på idag.
Vill du komma i kontakt med Retailpodden?
Maila: [email protected]
-
I dagens avsnitt pratar jag med Jörgen Andersson som delar med sig av sin otroliga karriär. Jörgen började sin karriärresa med ett extra jobb på HM som kom att bli en resa på 26 år. Han började i butiken med att sälja jeans som senare ledde till att han arbetade på inköpssidan, blev landschef för Schweiz och sist många år som marknadschef och varumärkeschef. Han var med när HM gick från ett varumärke till flera varumärken, tog fram bland annat COS men också de hyllade samarbetena med bland annat Karl Lagerfeld.
Han kom senare att bli uppringd av Uniqlo och erbjuden rollen som global marknadschef och vi pratar om hur annorlunda den resan såg ut.
Vi går in på vad han har varit extra stolt över också vad har han varit mindre stolt över.
Vad känns viktigt för honom nu i karriären jämfört med 10 år sedan? Många insikter och goda råd, framför allt varför hans nyfikenhet och orädsla alltid har drivit honom framåt. Vikten att utmana sin comfort zon, varför en jobbrelation är minst lika viktig som andra relationer i livet men också vikten av att matchas med företagets värderingar.
Producent: [email protected]
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hur hänger den sociala och den ekologiska hållbarheten ihop?
Och hur skapar vi social hållbarhet i Malmö, så att vi kan hjälpas åt att nå de globala klimatmålen?
Hör Agneta Nordin samtala med Tapio Salonen (professor i socialt arbete vid Malmö universitet) och Jörgen Andersson (utvecklingssamordnare på Framtidens hus i Lindängen, Malmö stad). -
Vi gästas av Jörgen Andersson som berättar om sitt liv i Halmstad och rix politiken. Vi pratar visioner, stadsplanering, att driva en fråga och mycket mycket mer. Dessutom får vi bekanta oss med en mycket klassisk ranka samt får en uppdatering om vaccin-läget av Anders kvist, chefsläkare Region Halland.
Trevlig lyssning!