Instagram Youtube Podcasts

  • I dagens avsnitt ger vi dig som arbetssökande konkreta tips. Ungefär 90% av alla lediga jobb hamnar på LinkedIn vilket gör att du har en stor sökbas. Det är bara en liten del för vad det handlar om är att du behöver vara aktiv.

    Genom din profil kan du nå ut, göra ett bra första intryck och bli hittad i sökresultat. Steg två är att vara dig själv och när du kan få in en personlig touch och vågar berätta att du söker jobb kommer du få hjälp av ditt nätverk. Linda har sett flera som har gjort en egen film där du presenterar dig själv och att du efter att du har publicerat den, bemöter kommentarerna.

    Sedan handlar det om att bli mer aktiv, kommentera andras inlägg, följ företag, personer och engagera dig i företagets inlägg.

    Din profil bör även vara riktad mot det du vill ha ut, din kunskap eller företaget du vill jobba hos.

    Och kom ihåg att du även är proaktiv, det är en uppmaning från rekryterare så våga vara proaktiv och kontakta personer.

    Fördjupa dig i den här livesändningen: https://youtu.be/bP6l78cO6HQ

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

  • I dagens avsnitt pratar vi om nya siffror och statistik på LinkedIn.

    Linkedin ökade antal medlemmar under 2020, från 645 till 722 miljoner. I USA finns 174 miljoner medlemmar och i Europa finns 163.

    Storbritannien har flest medlemmar i Europa. 29 miljoner och Sverige har +3 miljoner där Linda har hört 3,4miljoner.

    Antal företag som finns på LinkedIn är 50 miljoner men vi vet inte hur många som finns i respektive land.

    14 miljoner lediga jobb finns på LinkedIn.

    En annan sak som har ökat är live-streaming där LinkedIn ser en jättestor ökning, +437% jämfört med året innan.

    Det är också många som tittar på LinkedIn learning och där spenderas det 1 miljon timmar varje vecka!

    Fördjupa dig här:

    https://news.linkedin.com/2020/october/linkedin-business-highlights-from-microsoft-s-fy21-q1earnings

    https://news.linkedin.com/about-us#Statistics

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • Fördjupa dig:

    avsnitt 72: Kopiera eller kuratera innehåll: https://linkedinpodden.se/podcast/kopiera-ellerkuratera-innehall-vad-ar-skillnaden/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera

  • Fördjupa dig:

    avsnitt 72: Kopiera eller kuratera innehåll: https://linkedinpodden.se/podcast/kopiera-ellerkuratera-innehall-vad-ar-skillnaden/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan vara aktiv på LinkedIn.

    Både Linda och Tomas är aktiva på LinkedIn flera gånger om dagen. Tomas öppnar appen ca 10 gånger per dag och Linda gör det ännu fler gånger per dag.

    När det gäller att publicera inlägg så lägger både Linda & Tomas ut i snitt 3 inlägg i veckan + live-sändning.

    Vi är LinkedIn-nördar och kanske gör det här oftare än andra. När Linda utbildar så säger hon att du måste utgå från ditt nuläge och du måste följa det. LinkedIn säger att du ska göra 5 inlägg i veckan.

    Det är kontinuitet som är viktigt och att du fortsätter hela tiden. Det är lätt att bli en stjärna och som sen försvinner pga för låg aktivitet.

    Jobba utifrån målet och var Kontinuitet, vecka ut och vecka in.

    Var aktiv genom att skriva egna inlägg eller kommentera andras inlägg. Genom att du deltar i kommentarer så får du synlig.

    Testa synlighetsutmaningen om du inte redan har gjort det. Och vill du nå ett steg till behöver du publicera egna inlägg.

    Det enklaste sättet för att bli aktiv är att du vet vad du ska prata om. Att du har en lista att utgå ifrån. Det andra är att du bestämmer dig för att göra det minst en gång i veckan.

    När du planerar inlägg så kommer du att publicera inlägg utan at bli stressad. Kontinuitet, planerna och att vara aktiv är framgångsfaktorer på LinkedIn.

    Bestäm dig för vad du ska göra när du loggar in på LinkedIn. Hitta ditt sätt som funkar för dig, håll det enkelt!

    Fördjupa dig här: https://www.linkedin.com/posts/lindabjorck_synlighetsutmaningenlinkedin-lindatipsar-activity-6660250334042169344-WBDK/

    Avsnitt 43: https://linkedinpodden.se/podcast/utmaning-fyra-aktiviteter-per-dag-pa-linkedin/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan vara aktiv på LinkedIn.

    Både Linda och Tomas är aktiva på LinkedIn flera gånger om dagen. Tomas öppnar appen ca 10 gånger per dag och Linda gör det ännu fler gånger per dag.

    När det gäller att publicera inlägg så lägger både Linda & Tomas ut i snitt 3 inlägg i veckan + live-sändning.

    Vi är LinkedIn-nördar och kanske gör det här oftare än andra. När Linda utbildar så säger hon att du måste utgå från ditt nuläge och du måste följa det. LinkedIn säger att du ska göra 5 inlägg i veckan.

    Det är kontinuitet som är viktigt och att du fortsätter hela tiden. Det är lätt att bli en stjärna och som sen försvinner pga för låg aktivitet.

    Jobba utifrån målet och var Kontinuitet, vecka ut och vecka in.

    Var aktiv genom att skriva egna inlägg eller kommentera andras inlägg. Genom att du deltar i kommentarer så får du synlig.

    Testa synlighetsutmaningen om du inte redan har gjort det. Och vill du nå ett steg till behöver du publicera egna inlägg.

    Det enklaste sättet för att bli aktiv är att du vet vad du ska prata om. Att du har en lista att utgå ifrån. Det andra är att du bestämmer dig för att göra det minst en gång i veckan.

    När du planerar inlägg så kommer du att publicera inlägg utan at bli stressad. Kontinuitet, planerna och att vara aktiv är framgångsfaktorer på LinkedIn.

    Bestäm dig för vad du ska göra när du loggar in på LinkedIn. Hitta ditt sätt som funkar för dig, håll det enkelt!

    Fördjupa dig här: https://www.linkedin.com/posts/lindabjorck_synlighetsutmaningenlinkedin-lindatipsar-activity-6660250334042169344-WBDK/

    Avsnitt 43: https://linkedinpodden.se/podcast/utmaning-fyra-aktiviteter-per-dag-pa-linkedin/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan omvandla likes till något annat, exempelvis kunder.

    Hur gör du likes, eller interaktioner till en konvertering?

    En konvertering är att en person gör en handling som du vill att de ska göra men första steget är att bestämma dig för vad en konvertering är.

    För att en affär ska uppstå ska det vara tydligt vad du säljer och det ska vara enkelt att köpa.

    Om det ska leda till fler kunder, vilka steg behöver den här personen ta för att det ska bli en kund?

    Exempelvis att du publicerar ett inlägg som driver trafik till en landningssida så behöver du mäta både hur många som har klickat på länken på LinkedIn och även mäta trafiken till den sidan i Google analytics.

    Tänk på att du inte säljer direkt till personer som kommenterar ditt inlägg utan börja prata, ha en dialog. Att sälja för tidigt är en ”big no-no”.

    Fokusera istället på en dialog.

    Via Google Analytics kan du se var besökarna kommer ifrån.

    Får du någon trafik från LinkedIn?

    Vad vet du om dessa?

    Är de egentligen intresserade av dig och ditt erbjudande?

    Bestäm vilka KPI:er du ska ha och mät.

    Att vara aktiv och publicera bra innehåll ger oftast en konvertering - om du vet vad du vill.

    Får du ingen effekt på LinkedIn är det svårt att få en konvertering. Då behöver du stanna upp och titta på vilka det är som engagera dig i dina inlägg.

    Fördjupa dig här:

    KPI:er: https://smartbizz.se/10-kpi-matpunkter-sociala-medier/

    Det här ska du göra när sociala medier inte fungerar: https://smartbizz.se/nar-din-marknadsforing-i-sociala-medier-inte-fungerar/

    Engagement pods: https://youtu.be/APVIk_7-65Q

    Social selling: https://linkedinpodden.se/podcast/social-selling-och-konvertering-pa-linkedin/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna

    Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera

    på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort

    rekommendation

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur du kan omvandla likes till något annat, exempelvis kunder.

    Hur gör du likes, eller interaktioner till en konvertering?

    En konvertering är att en person gör en handling som du vill att de ska göra men första steget är att bestämma dig för vad en konvertering är.

    För att en affär ska uppstå ska det vara tydligt vad du säljer och det ska vara enkelt att köpa.

    Om det ska leda till fler kunder, vilka steg behöver den här personen ta för att det ska bli en kund?

    Exempelvis att du publicerar ett inlägg som driver trafik till en landningssida så behöver du mäta både hur många som har klickat på länken på LinkedIn och även mäta trafiken till den sidan i Google analytics.

    Tänk på att du inte säljer direkt till personer som kommenterar ditt inlägg utan börja prata, ha en dialog. Att sälja för tidigt är en ”big no-no”.

    Fokusera istället på en dialog.

    Via Google Analytics kan du se var besökarna kommer ifrån.

    Får du någon trafik från LinkedIn?

    Vad vet du om dessa?

    Är de egentligen intresserade av dig och ditt erbjudande?

    Bestäm vilka KPI:er du ska ha och mät.

    Att vara aktiv och publicera bra innehåll ger oftast en konvertering - om du vet vad du vill.

    Får du ingen effekt på LinkedIn är det svårt att få en konvertering. Då behöver du stanna upp och titta på vilka det är som engagera dig i dina inlägg.

    Fördjupa dig här:

    KPI:er: https://smartbizz.se/10-kpi-matpunkter-sociala-medier/

    Det här ska du göra när sociala medier inte fungerar: https://smartbizz.se/nar-din-marknadsforing-i-sociala-medier-inte-fungerar/

    Engagement pods: https://youtu.be/APVIk_7-65Q

    Social selling: https://linkedinpodden.se/podcast/social-selling-och-konvertering-pa-linkedin/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna

    Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera

    på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort

    rekommendation