Elisabeth Bergqvist Podcasts
-
Starcraft har kanske gjort mer för tävlingsscenen än nåt annat spel (även om Counter-Strike vill ha nåt att säga om saken) - i Sydkorea blev det ett fenomen som nådde hela vägen in i folksjälen.
Succéreceptet med tre olika falanger som alla hade en egen approach till basbyggandet framstår än idag som genialiskt. Den melodramatiska - och roliga - historien om kriget mellan de tre raserna är inte heller kattskit, speciellt den mäktiga Kerrigans tragiska öde.
Gäst: Elisabeth Bergqvist
-
Det är folkfest på börsen. Men kan David vinna mot Goliat på en finansmarknad många upplever som orättvis? Hör röster från London, Biskopsgården, Stureplan och New York om aktieaktivism och krav på ekonomisk revolution.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Medverkande: Cassius Cuvée, hiphopartist i Oakland, Khadija Mustafa, student och aktieägare i Uppsala, Elisabeth Bergqvist, spelutvecklare i Stockholm, Mikael, student och aktieägare i Göteborg, Inge Heydorn, förvaltare av hedgefonden Thyra Hedge, Antoine Argouges, grundare till nätbörsmäklaren Tulipshare i London, Irene Finel-Honigman, professor på Columbia University i New York.
Reporter: Anja Sahlberg
Programledare: Robin Olin
Producent: Lotten Collin
-
DOKUMENTÄR: Med ambitiösa löften och enorma förväntningar fångade No Mans Sky en hel världs uppmärksamhet. Men när spelet släpptes skulle reaktionen bli en helt annan än vad skaparna hade hoppats på.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När spelskaparen Sean Murray 2014 presenterade No Man’s Sky på spelmässan E3 tog han världen med storm. Med ett simulerat universum fyllt av mysterier och oräkneliga planeter väcktes drömmen om ett rymdäventyr större än något som tidigare hade skådats. Men när spelet två år senare släpps visar sig allt inte vara vad Murray har lovat.
Hör P3 Spels Elisabeth Bergqvist berätta historien om hur en av spelhistoriens största besvikelser bestämde sig för att slita för upprättelse. Recensenten Aaron Vesterberg Ringhög från podcasten Öppna Världar beskriver hur det kändes om att vara en av de få som hyllade spelet. Och Youtubern Shammy förklarar varför han är färdig med No Man’s Sky för gott.
-
DOKUMENTÄR: Våren 2020 står världen i brand och många finner ro i det idylliska spelet Animal Crossing. Men spelets idyll ska snart tas över av en svart marknad och en galen jakt på en speciell katt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Våren 2020 tar Animal Crossing: New Horizons världen med storm. Drömmen om en egen fridfull ö med blommor och fint inredda hem slår rot hos miljoner spelare över hela världen. Men i jakt på att göra drömmen än vackrare förlorare sig många snart i arbetet med att få rekrytera en speciell figur till sin ö: katten Raymond. Det går så långt att en svart marknad tar form utanför spelet och hackare och bedragare försöker profitera på faktumet att alla älskar Raymond.
Hör P3 Spels Elisabeth Bergqvist berätta om hur ett fridfullt spel förvandlades till ett ekonomiskt inferno. Spelaren Lovisa berättar om hur långt hon var villig att gå för att få sin Raymond. Och dessutom förklarar programmeraren Daniel Luu hur han lyckades skapa en av Animal Crossings allra största marknadsplatser.
-
DOKUMENTÄR: 2014 skapade en mystisk programmerare ett helt nytt sätt att spela på. Ett sätt där spelare världen över skulle klara Pokémon tillsammans, ett uppdrag som skulle färgas av kaos, strategi och politik.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med på en 16 dagar lång odyssé genom Pokémons underbara värld kantad av utmaningar, motgångar och en mindre massaker. För när människor spridda över hela världen ska försöka samarbeta går ingen Pokémon säker och enkla hinder som en simpel kant kan visa sig vara lika utmanande som en svår bossfight.
Hör P3 Spels Elisabeth Bergqvist berätta om en utmaning som engagerade miljontals spelare världens över. Forskaren Alberto Aleta förklarar hur man kan studera troll för att förstå hur människor beter sig i grupp. Och så berättar den mystiske skaparen av Twitch plays Pokémon hur det gick till när han skapade ett fenomen som lever vidare än idag.
-
DOKUMENTÄR: Under 90-talet formade en av spelvärldens första världstjärnor en hel genre. Med en specific knappkombination lyckades han uppfinna en ny standard som idag används av miljoner spelare världen över.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
De senaste trettio åren har first-person shooter-genren varit en av spelvärldens absolut största. Under tiden tiden har allt från grafik till spelberättande utvecklats i förbluffande stor utsträckning. Men frågan är om inte en specifik knappkombination varit viktigare för shooter-spelens utveckling än nästan allt annat. Användningen av W, A, S och D.
Hör P3 Spels Elisabeth Bergqvist ge dig historien om hur spelkartan ritades om under tidigt 90-tal. User Experience-designern Åsa Roos reder ut hur man anpassar ett spel så att så många som möjligt ska förstå hur det fungerar. Dessutom berättar Dennis ”Thresh” Fong om hur han lyckades bli en av dataspelens första världsstjärnor.
-
DOKUMENTÄR: Under 2010-talet dominerades Super Smash Bros Melee-scenen av fem spelare som gick under ett övermänskligt namn: De fem gudarna. Men en spelare skulle utmana dem och visa att även gudar är dödliga.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När Super Smash Bros Melee släpptes till Gamecube 2001 blev det en enorm succé. Snabbt växte en tävlingsscen fram där spelare från hela världen ställde Marios eldbollar mot Pikachus blixtar och Samus missiler i hopp om att visa att just de var bäst. Snart hade fem spelare utmärkt sig som överlägsna. Fem spelare som var så oslagbara att de fick namnet "de fem gudarna". Men i början av 10-talet skulle en spelare visa att även gudar går att besegra.
Hör P3 Spels Elisabeth Bergqvist berätta historien om hur ett fightingspel förvandlades till ett slagfält för prestige och svek. Adam "Armada" Lindgren förklarar hur det känns att bli kallad gud och hur Smash-scenen utvecklats genom åren. Dessutom berättar William "Leffen" Hjelte hur det känns att vara hatad av sina motspelare och om drivkraften att bli bäst av alla.