Cilla Robach Podcasts
-
Swedish Grace beskrivs ofta som en guldålder för svensk design. Det är under 1920-talet som Sverige och svenska formgivare blir världsberömda för eleganta linjer och förstklassigt hantverk. Än idag är detta en av de mest hyllade epokerna i svensk konst- och arkitekturhistoria. I det här avsnittet förklarar konstvetaren Cilla Robach från Nationalmuseum varför Swedish Grace blivit ett sådant fenomen.
Du finner Swedish Grace: En bortglömd mordenism och Bokförlaget Stolpes övriga utgivning hos Bokus.se, dessutom till 20 procents rabatt med koden STOLPE20
Foto: Tove Falk Olsson
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
För exakt hundra år sen, i november 1922, var fyndet av Tutankhamons grav en sensation. Det skapa en Egypten-vurm, som prägla arkitektur, inredning, frisyrer, sminkningar och mode ända in i vår tid.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det som hände den 4 november 1922 har kallats den största arkeologiska upptäckten i världen. Det var då som ingången till Tutankhamons grav skönjades i Konungarnas dal i Luxor. Det arkeologerna fann var mumien av en 19-årig farao, omgiven av tusentals föremål, de flesta i guld. Men det var också en kung som varit klen och sjuklig, och som snabbt blivit bortglömd efter sin bortgång. Tutankhamon har beskrivits som en liten pojke som var: ”den minst aktade av alla faraoner under sin livstid, men den mest hyllade efter sin död”. För upptäckten av hans grav, tusentals år efter han begravdes, blev en världssensation.
I veckans Stil berättar vi om de 1920-tals formgivare, arkitekter och musiker från Europa och USA som fick Egypten-feber. Med lika delar entusiasm och koloniala blickar sög de i sig av fornegyptiska mönster och motiv. Ut kom en vacker fantasivärld av guld och gudomlighet filtrerad genom den europeiske mannens blick. Dessa motiv återfinns även i Sverige, förklarar Nationalmuseets enhetschef för samlingarna Cilla Robach.
Vi berättar även historien om den klänningsmodell som mumien agerat inspiration för. Det var på 1980-talet den fransk-tunisiska modeskaparen Azzadine Alaïa genom bilder på just mumier kom på idén att skapa en bandageliknande dress. Vi träffar Plaza Magazines modechef Robert Nordberg, som berättar om plagget som kom att gå under namnet bandageklänningen. Men som först på 1990-talet fick sitt stora genomslag, och då med en helt annan modeskapare.Ett av de mest ikoniska föremålen i Tutankhamons grav var hans begravningsmask i elva kilo guld. Att avbilda en döds persons ansikte genom att gjuta en mask, är besläktat men inte samma sak. Vi pratar med konstnären Anders Krisárs som när hans mamma avled valde att använda arvet för att i just guld avgjuta hennes ansikte i en så kallad dödsmask.
Veckans gäst är Sofia Häggman, Egyptolog, Intendent på Medelhavsmuseet i Stockholm och författare till boken Mumier: fakta, forskning och fiktion.
-
I avsnitt 22 pratar vi med Cilla Robach från Nationalmuseum om Nationalmuseums roll, formens frigörelse och kreatörernas potential att rädda världen.
Avsnittet är gjort i samarbete med Nationalmuseum.
Säsong 4 av Formgivarpodden produceras med stöd från Malmö Stad Kulturstöd och Kulturrådet.
🎵: Jens Lindgård & Petter Lindgård