Astrid Wild Podcasts
-
Idag gästas jag av Frida och Malou från podden barnfrihet. De har aktivt valt att inte skaffa barn - ett beslut som inte ses på med helt blida ögon. ”Du kommer ångra dig” och ”du är självisk” är några av de idiotiska saker får de höra ganska ofta. Varför är debatten så polariserad? Varför känner de ett behov av att göra detta till ett statement? Tack Mantle och Astrid Wild för samarbete!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Idag gästas jag av Frida och Malou från podden barnfrihet. De har aktivt valt att inte skaffa barn - ett beslut som inte ses på med helt blida ögon. ”Du kommer ångra dig” och ”du är självisk” är några av de idiotiska saker får de höra ganska ofta. Varför är debatten så polariserad? Varför känner de ett behov av att göra detta till ett statement? Tack Mantle och Astrid Wild för samarbete! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
NYTT AVSNITT!
Några som gick vinnande ur den beteendeförändring som pandemin förde med sig är tveklöst outdoor-branschen, den har fullkomligt exploderat de senaste åren. Siffror från Market visar på en tillväxt om 30% från föregående år. Men med framgång växer även konkurrensen. Så hur sticker man ut i en allt hårdare konkurrens? Går det att bygga ett starkt varumärke med små medel eller krävs det alltid mycket kapital OCH hur ska man gå tillväga rent praktiskt?
I veckans avsnitt har vi bjudit in en av två grundare bakom outdoor-succén Astrid Wild, Maria Paulsson Rönnbäck, som såg en stagnerad marknad och ett snävt designuttryck. Istället för att fundera på varför det inte gick att hitta bekväma OCH snygga outdoorkläder till kvinnor tog hon och medgrundaren Jemina Pomell, tillfället i akt och täppte igen hålet i marknaden med sin nytänkande design. Idag får ni följa med på Astrid Wilds resa, från en idé på ett papper till 7 miljoner i omsättning på bara några år.
Önskar du komma i kontakt med Retailpodden?
Maila gärna: [email protected]
-
Astrid Wilds medgrundare Maria Paulsson Rönnbäck gästar podden Framtidens E-Handel och delar med sig av sin resa med start-up, investerare, och hur man kan komma kunderna nära.
9 min - Idén till Astrid Wild.
13 min - Hur får man Antler att investera i ens bolag?
16 min - Hur gick de tillväga för att samla in mailadresser innan varumärket ens fanns?
18:50 min - Hur de tog fram produkt samples så fort?
21 min - Vad var svårast under sourcing och produktionstiden?
26 min - Hur går de tillväga för att skaffa kunder?
30:30 min - Hur jobbar de med de olika kanalerna?
33 min - Hur de jobbar med sin blogg för att stärka sitt community.
41:45 min - Varför finns det ett så enormt hål i marknaden för outdoor kvinnokläder?
47 min - Hur tänker de kring investerare?
48:45 min - Hur de jobbar med performance marketing.
57:30 - Hennes största lärdomar.
Här hittar du Maria & Astrid Wild:
https://www.linkedin.com/in/mariapaulssonronnback/?originalSubdomain=se
https://www.instagram.com/mariaelvirapr/?hl=en
https://www.instagram.com/astridwild_outdoorfashion/?hl=en
https://www.astridwild.com/
Följ Björn på LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/
Följ Framtidens E-handel på LinkedIn
https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/
Besök vår hemsida & Instagram
https://www.framtidensehandel.se/
https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/
Sponsor
https://www.treyd.se/sv/
Tusen tack för att du lyssnar!
Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I detta avsnitt träffar vi Maria Paulsson Rönnbäck som är en av grundarna till outdoormärket Astrid Wild. De lanserade hösten 2019 och är relativt nya på marknaden. De specialiserar dig på outdoorkläder för kvinnliga former och driver enbart försäljning via egen e-handel. Under 2021 ökade de försäljningen med över 200 procent och landade på en omsättning på 7,2 miljoner kronor.
Astrid Wild arbetar med kundinsikter och data i produktutvecklingen för att lösa sina kunders problem. I början var deras fokus endast på ”snygga outdoor kläder för kvinnor” men med data och insikter ändrades detta till ”outdoorkläder för kvinnliga former med laserfokus på passform och byxor i 42 olika storlekar”. Astrid Wild har idag störst storleksutbud i Norden, och förmodligen även i Europa inom deras kategori.
De två grundarna träffades inom ett inkubatorprogram där de båda medverkade för att hitta en framtida affärspartner och affärsidé. Under ett par månader inom ramarna för detta program fann de varandra, gjorde kundundersökning, bestämde sig för namn och affärsidé, byggde upp en kunddatabas och lyckades få in ett mindre investmentkapital som finansierade de första tygbeställningarna. Sedan dess har de haft fullt fokus på att låta kunderna vara med i alla beslut från produktutveckling till leverans.
Medverkande: Maria Paulsson Rönnbäck
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel