Aberdeen Podcasts
-
I det här avsnittet av Kopodden är det fullt fokus på bete! I Norrbotten en bit utanför Luleå finns Selets Bruksgård som drivs av Kjell Nilsson och Erja Mattila. Paret har trots gårdens nordliga läge satsat på naturbete för sin besättning som består av Aberdeen angus och har ca 40 hektar med naturbetesmarker. Selets Bruksgård ligger där Selets bruk en gång låg och delar av markerna är nu beteshagar. Att ha djur med naturbete på en historisk plats, ett kött med en historia, betyder också att man kan ta mer betalt menar Kjell.
Även våra experter har fokus på bete. De berättar vad du ska tänka på när du släpper kalvarna på bete, hur du kan planera ditt bete för den bästa lönsamheten och vilka nyckeltal en dikoproducent borde följa. Och Kjell ger sina bästa tips för den som också vill börja med naturbete.
Vill du komma i kontakt med Kopodden? Mejla [email protected] eller [email protected].
-
Del 4. Vid förra sekelskiftet var elbilar vanligare än bilar med förbränningsmotor. I många städer var det just elbilar som ersatte hästdroskorna och särskilt som taxibilar var de populära. Sedan kom T-forden.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Och om Henry Ford hade valt att satsa på de elmotorer som han faktiskt experimenterade med, ja då hade kanske förbränningsmotorn blivit en kuriös sak från förra sekelskiftet som vi nu fick gå till museer för att påminna oss om.
Mike Ward på transportmuseet i Alford i Skottland och många andra menar nämligen att just T-forden, världens första masstillverkade bil, avgjorde saken till bensinmotorernas fördel. Därför kom 1900-talets frihetssymbol nummer ett, personbilen, att lukta bensin och diesel. Men är det hela sanningen, och varför blev det som det blev?
Medverkande: Mike Ward, fd curator på transportmuseet i Alford i Skottland; Alex Kemp, professor i petroleumekonomi, Aberdeen; Mikael Höök, docent i naturresurser och hållbar utveckling, Uppsala Universitet, och Arne Kaijser, professor emeritus i teknikhistoria, KTH.
Programmet är en repris från 26/10 2021.
Reporter: Björn Gunér
[email protected]Producent Peter Normark
[email protected] -
Del 4. Vid förra sekelskiftet var elbilar vanligare än bilar med förbränningsmotor. I många städer var det just elbilar som ersatte hästdroskorna och särskilt som taxibilar var de populära. Sedan kom T-forden.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Och om Henry Ford hade valt att satsa på de elmotorer som han faktiskt experimenterade med, ja då hade kanske förbränningsmotorn blivit en kuriös sak från förra sekelskiftet som vi nu fick gå till museer för att påminna oss om.
Mike Ward på transportmuseet i Alford i Skottland och många andra menar nämligen att just T-forden, världens första masstillverkade bil, avgjorde saken till bensinmotorernas fördel. Därför kom 1900-talets frihetssymbol nummer ett, personbilen, att lukta bensin och diesel. Men är det hela sanningen, och varför blev det som det blev?
Medverkande: Mike Ward, fd curator på transportmuseet i Alford i Skottland; Alex Kemp, professor i petroleumekonomi, Aberdeen; Mikael Höök, docent i naturresurser och hållbar utveckling, Uppsala Universitet, och Arne Kaijser, professor emeritus i teknikhistoria, KTH.
Reporter: Björn Gunér
[email protected]Producent Peter Normark
[email protected] -
Vi blickar framåt mot torsdagens Europa Conference League match mot Aberdeen. Då Jonas och Christopher inte har full koll på skotsk fotboll så har vi ett inslag där vi gästar Aberdeen podden The ABZ football podcast i vilket vi går igenom förutsättningarna hos de båda lagen. Vi pratar dessutom om känslan efter att ha hört vad som sagts kring Aberdeen. Plus massa annat!