kampanjen KFC Megic Tour Podcasts

  • TikTok arrangerade i år TikTok Awards i Norden för första gången där de mest kreativa och framgångsrika kampanjerna prisades. KFC tog då hem det finaste priset Greatest TikTok.

    Snabbmatskedjan gjorde det med kampanjen KFC Megic Tour, även känd som Finger Lickin. Bakom kampanjen står byrån Bright Mind Agency och i det här avsnittet pratar jag med vd:n och medgrundaren Alexander Morad.

    Som även varit drivande i kampanjen.

    Det är en häftig kampanj som blandade en fysisk turné under 4 dagar med TikTok och ett intressant kreatörssamarbete. Och där man utnyttjade plattformen till fullo och drog nytta av nya funktioner som geografisk targeting.

    Resultaten talar också för sig själva då över 3000 personer dök upp under turnén och försäljningen ökade med 314 procent under kampanjen. Och här är lite mer siffror:

    📈 4,61 miljoner visningar
    📈 10,35 CPM
    📈 276 procent följartillväxt
    📈 486 procent delningstillväxt
    📈 124 procent likestillväxt

    Om gästen
    Alexander Morad är vd och en av grundarna till byrån Bright Mind Agency. Där jobbar han och teamet företag med ett helhetsgrepp kring marknadsföring på Facebook, Instagram, TikTok och Google.

    Alexander är lärarstudenten inom engelska och psykologi som blev marknadsförare och grundade en av Sveriges snabbast växande byråer. Numera kan han också titulera sig en av Nordens främsta på TikTok.

    Han är dessutom en av Sveriges mest populära föreläsare kring marknadsföring och sociala medier.

    Om avsnittet
    Alexander och jag pratar i avsnittet om kampanjen de gjorde tillsammans med KFC och Megic Mike. Vi börjar bland annat med att prata om hur man började arbeta med KFC och målsättningen med kampanjen.

    Han går sedan igenom vad den gick ut på och var idén kom ifrån. Alexander beskriver även hur man gick tillväga för att skapa kampanjen och hur man fick över 3000 personer att dyka upp under turnén.

    Och självklart mer om utfallet allt man gjorde.

    Du får dessutom höra om:

    Hur det kändes att vinna Greatest TikTok
    Vem Megic Mike är och vad han betydde
    Om dark ads och geografisk targeting
    Hur teamet som arbetade med kampanjen såg ut
    Hur man har arbetat med olika trender
    Framgången som skapade kaos i Växjö
    Alexanders TikTok-tips till marknadsförare

    Plus en massa mer…

    Alexander delar också vad han anser är de främsta framgångsfaktorerna för varför kampanjen gick så bra. Och han berättar också om misstagen, bakslagen och vad han skulle göra annorlunda om han fick chansen.

    Jag hoppas att du gillar det här caset och blir inspirerad att jobba mer med TikTok.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar

    Alexander Morad på LinkedIn
    Bright Mind Agency (webbsida)
    KFC (webbsida)
    KFC Sweden på TikTok
    Megic Mike på TikTok

    KFC Megic Mike Tour aftermovie (TikTok-klipp)

    TikTok Location Targeting (resurs)

    TikTok Audience Insights (resurs)

    Tidsstämplar

    [3:52] Inleder med att prata om hur det kändes att vinna det finaste priset för Greatest TikTok under det allra första TikTok Awards i Norden.

    [5:46] Om hur kom Alexander och Bright Mind Agency kom i kontakt med KFC efter att ha blivit ghostad flera år tidigare. Och vi pratar även om målsättningen med kampanjen.

    [9:07] Alexander beskriver kampanjen och vad den gick ut på. Samt vad som hände under kampanjen både fysiskt ute på restaurangerna och digitalt på TikTok.

    [10:46] Om var idén med turnen kom ifrån och hur man tänkte kring att mixa det digitala och fysiska. Samt hur man använde andra kanaler.

    [13:39] Vi pratar om vem kreatören Megic Mike är och hur hans följarskara ser ut.

    [14:58] Om hur Alexander och teamet på Bright Mind Agency gjorde för att skapa kampanjen. Och hur det kommer sig att man använde sig av en kreatör som Megic Mike.

    [19:00] Vad som hände under turnén. Alexander berättar också en del av vad som hände behind-the-scenes och logistiken bakom kampanjen.