Sara Öhman Podcasts

  • Sedan ChatGPT lanserades i slutet av 2022 har det hänt otroligt mycket inom AI. Och jag har medvetet väntat att ta upp det i podden för det går så snabbt.

    Men nu går det inte att vänta längre och jag vill lära mig mer om hur det kommer att påverka marknadsföring så att vi tillsammans kan ligga i framkant av utvecklingen. Så jag bjöd in Arash Gilan igen.

    Men den här gången för att prata AI.

    Något han experimenterar mycket med och som han skriver en hel del om. Arash har också följt utvecklingen av AI och maskininlärning under många år.

    Det här avsnittet är för dig som dels vill få en bättre förståelse kring hur AI kan komma att påverka marknadsföring som disciplin och bransch. Samt vad det kan betyda för marknadsförare, marknadsavdelningar och byråer.

    Om gästen
    Arash Gilan är vd och medgrundare till byrån Viva Media som kombinerar mediaköp, reklam och varumärke samt performance. Han är även författare och har skrivit tre böcker. Get Digital or Die Trying, Apparnas Planet och En Djävel på e-handel.

    Arash har studerat AI och skriver löpande artiklar och krönikor om AI och marknadsföring på Breakit. Han har dessutom ett nyhetsbrev där han varje vecka delar med sig av det viktigaste inom AI.

    Som om det inte vore nog så driver han också VD-podden och är en populär föreläsare.

    Om avsnittet
    Arash och jag pratar i avsnittet om hur AI kommer att påverka oss marknadsförare och hur vi arbetar med marknadsföring. Bland annat vilka områden inom marknadsföring som han ser kommer att påverkas mest och vad många marknadsförare missar kring AI.

    Samt varför Arash ser AI mer som elektricitet snarare än en teknik.

    Du får dessutom höra om:

    7 sätt som AI kommer hjälpa oss att bli smartare
    Konkreta exempel på hur Viva Media använder AI
    Hur våra roller som marknadsförare kan förändras
    Vilka kompetenser som kommer att påverkas mest
    Vad han menar med att AI kan bli som snabbmat

    Och hur du som marknadsförare verkligen kan anamma AI. Plus en massa mer…

    Arash levererar också ett helt gäng med spaningar.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Efter länkarna finns också tidsstämplar så att du enkelt kan hitta olika sektioner i intervjun.

    Länkar
    Arash Gilan på LinkedIn
    Viva Media (webbsida)
    VD-Podden (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Get Digital or Die Trying av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
    Adlibris / Bokus

    Apparnas planet: människans roll i en digital värld av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
    Adlibris / Bokus

    En djävel på e-handel av Arash Gilan, Nic Staeger(bok)
    Adlibris / Bokus

    Arashs artiklar och krönikor om AI på Breakit (artiklar)

    AI – Från dröm till verklighet (whitepaper)

    AI inom marknadsföring med Arash Gilan och Sara Öhman (webinar)

    AI med Arash (nyhetsbrev)

    The Rundown (nyhetsbrev)

    The Marketing AI Show (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Marketing Against The Grain (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    AI ger oss innovation med superkrafter. Vad vi kan förvänta oss 2023 och framåt - Judith Wolst (artikel)

    I lost everything that made me love my job through Midjourney over night - Reddit (artikel)

    Verktyg
    ChatGPT
    Midjourney
    Adobe Firely
    Dall-E 2

    Tidigare avsnitt med Arash
    Digitalisering: Arash Gilan #22
    Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96

    Tidsstämplar
    [2:56] Om varför marknadsföring är ett av de områden som tidigt påverkas av utvecklingen inom AI. Och vi pratar en del om Google.

    [7:11] Vad Arash tycker att marknadsförare missar kring AI och vad det innebär för marknadsföring.

    [9:16] Vilka områden inom marknadsföring han ser kommer påverkas mest och varför. Och varför det är viktigt att anamma AI snabbt.

    [16:02] Om data, attribution och ekonometri samt AI kommer att kunna hjälpa oss med det. Vi kommer att bli datadrivna på riktigt.

    [21:01] Tar upp konkreta exempel på hur man använder olika AI-verktyg på Viva Media.

    [23:24] Etik,

  • Det här är mitt hundrade avsnitt av podden, vilket blir ett helt perfekt sätt att avsluta det här podd-året på. Ett riktigt jubileumsavsnitt.

    Så för att göra något lite extra såhär i slutet av 2022 så tänkte jag att det vore perfekt med ett trendspaningsavsnitt där vi blickar framåt. Så jag bjöd in expertpanelen från nyhetsbrevet till att dela de viktigaste trenderna för 2023.

    Några av Sveriges ledande experter levererar sina spaningar

    De delar tre trender och spaningar var så totalt 18 viktiga trender som du måste ha koll på inom digital marknadsföring. Plus ett par extra trender och tips.

    Så här års släpps det många trendspaningar. Jag tycker ofta att många blir ganska svepande och få pratar om vad det faktiskt innebär. Samt hur trenderna kommer att påverka hur vi arbetar med marknadsföring framöver.

    Och våra roller som marknadsförare. Så det gör vi i det här avsnittet.

    Om gästerna
    Ulrika Viberg. SEO-expert med lång erfarenhet inom SEO och grundare av byrån Unikorn.

    Karl Lindberg. Expert på paid search och Google Ads. Grundare av performance-byrån AdRelevance.

    Sara Öhman. Expert, föreläsare och coach inom sociala medier med fokus strategi för det organiska arbetet.

    Fedja Porobic. Growth marketer och experter på paid social. Grundare av growth-byrån Porobic Group.

    David Larsson. Expert på innehållsdistribution och inte minst LinkedIn. Chief strategy officer på byrån Trickle.

    Anton Gezelius. Expert inom analys med bakgrund inom SEO. Head of measurement och partner på byrån Ctrl Digital.

    Om avsnittet
    Jag pratar i avsnittet med var och en i expertpanelen i sex kortare intervjuer där vi tar upp deras tre trendspaningar. Ulrika om SEO, Karl om paid search, Sara om social, Fedja om paid social, David om LinkedIn och Anton om analytics.

    Vi går igenom trenderna och pratar om varför de kommer att vara så viktiga under 2023. Men också vad de kommer innebära i praktiken för hur vi kommer att jobba med digital marknadsföring.

    Du får bland annat höra om:

    Google växlar upp granskningen av cookie-policies
    Vad som händer kring analysverktyg under 2023
    Varför vi kommer att prata mer om IndexNow
    Vad semantiska kluster och entiteter är
    Annonsautomatisering på Google och Meta
    LinkedIn satsar på att bli ett B2B-marketplace
    Varför kreatörerna kommer bli så viktiga

    Plus en massa mer intressanta spaningar och tips…

    Jag delar även mina tankar kring expertpanelens spaningar och mina insikter kring dessa, samt vad jag ser för röd tråd. Och jag passar också på att leverera ett par egna trendspaningar.

    Jag hoppas verkligen att du gillar det här jubileumsavsnittet.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde och mer om trenderna här i poddinlägget. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till de olika trendspaningarna.

    Länkar
    Ulrika Viberg på LinkedIn
    Unikorn (webbsida)

    Karl Lindberg på LinkedIn
    AdRelevance (webbsida)

    Sara Öhman på LinkedIn
    Saraohman.se (webbsida)

    Fedja Porobic på LinkedIn
    Porobic Group (webbsida)

    David Larsson på LinkedIn
    Trickle (webbsida)

    Anton Gezelius på LinkedIn
    Trickle (webbsida)

    IndexNow (webbsida)
    IndexNow: What it is and how it benefits you - Yoast (artikel)

    How Google is building the future of measurement for the industry - Google (artikel)

    About Performance Max campaigns - Google (resurs)

    About Meta Advantage - Meta (resurs)

    Shaping the Future of B2B Together: LinkedIn Ads Product Roadmap (video)

    Hantera spårning server-side och Google Tag Manager Server #89 (poddavsnitt)

    Prophet från Meta (verktyg)

    CasualImpact från Google (verktyg)

    Understanding Incrementality Experiments - Google Skillshop (resurs)

    Tidsstämplar
    [4:06] SEO: Ulrika delar vad hon ser för trender inom SEO för 2023. UXs roll inom SEO utvecklas, semantiska kluster och entiteter är framtiden för SEO samt IndexNow.

    [17:57] Paid search: Karl berättar berättar om de tre trender han ser inom paid search.

  • Vi snackar digital marknadsföring med sociala mediegurun Sara Öhman. Hur gör man för att boosta sitt varumärke? Hur ser framtiden ut för sociala medier? Allt detta och mycket mer blandat med skratt och anekdoter.

    00:05:24 – Sara in

    Tyngre Old School: ämnen och gäster som motiverar och inspirerar med träningen som en röd tråd. Alla våra gäster har en historia att berätta som både rör och berör – med Fredrik Age & Ashkan Aghili.

    Du som lyssnar på vår podcast får gärna betygsätta den på Apple Podcasts – lämna gärna en recension. Då blir podden mer synlig för andra plus att vi värdar blir glada.