Pererik Åberg Podcasts

  • #119 • Video & Sociala medier

    Det är många som pratar om att du måste göra video till sociala medier. Helst hela tiden :-) Och visst inte mig emot.

    Men varför är det inte så många som pratar om. Så då gör jag det :-)

    I det här avsnittet handlar det om vad video i sociala medier kan ge dig:

    SpridningEngagemangFörtroende

    KNOW • LIKE • TRUST är ovärderligt när det handlar om marknadsföring. Här är sociala medier och video en perfekt kombo för att skapa just det här.

    Å det som är så bra är att det inte behöver vara så krångligt. Du kan använda din mobil. Vill du bli bättre på att filma med mobilen så gå till http://bit.ly/filmameddinmobil så är du välkommen att vara med på en gratis liten webbkurs i 5 delar med tips om hur du filmar bättre med din mobil.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Avsnitt 51: Know • Like • Trust

    Avsnitt 76: Hur du får tittaren att se det du pratar om med SVTs Pererik Åberg

    GRATIS Mini webbkurs: Filma med mobilen

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 85 • 5 tips på vad du kan sända live om

    Det är många som har hört av sig och tycker att det är svårt att veta VAD de ska prata om under en livesändning i sociala medier. Och precis som med allt annat är det ju inte live i sig som gör att du får så bra kontakt med dina tittare, får förtroende och ett underbart engagemang.

    Det behövs ju bra innehåll.

    Det här avsnittet av Pixelpodden - en podd om video handlar om VAD ska du sända live om.

    Det finns så mycket roligt, spännande och kul som du kan göra! Men det är förstås viktigt att det är värdefullt innehåll för din tittare.

    Det finns 5 olika typer av livesändningar som i stort sett alla kan göra. Givetvis med sin egna twist på.

    1 - Lär dina tittare någon inom din nisch

    2 - Intervjua någon inom ditt område

    3 - Svara på frågor från dina tittare och följare

    4 - Behind the Scenes - låt tittaren följa med och se hur det ser ut bakom kulisserna.

    5 - Någon event eller något speciellt som händer

    Har du någon vän, kollega eller någon du känner via sociala medier som skulle ha nytta av den här podden eller mina livesända gratiswebinar - tipsa gärna honom eller henne 💕

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Anmäl dig till gratis webinar om live och webinar.

    Läs mer om Webbutbildning Lyckas med Live & Webinar

    Välkommen till min maillista med mer tips om video och livevideo

    Avsnitt 12 • Ge regi och agera framför kameran

    Avsnitt 22 • Målgrupp - vem ska se din video

    Avsnitt 76 • Pererik Åberg, meteorolog på SVT, ger dig tips hur du visar saker så att tittaren ser och förstår

    Avsnitt 82 • Utrustningen du behöver för live & webinar.

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 80 • Svar på dina frågor om video (och en hel del tips)

    I det här avsnittet svarar jag på dina och andras frågor om video.

    Jag besvarar frågor som jag fått om video via vår Facebookgrupp:

    Pixelpodden - en podd om video Pixelpodden - en podd om video, via Instagram @Stockholm Pixelhouse och från LinkedIn där du hittar mig som Helene Åberg.

    Jag vill också passa på att meddela att Pixelpodden - en podd om video tar jul och nyårsledigt. Efter det här avsnittet är podden tillbaka efter helgerna igen.

    I det här avsnittet får du istället tips på flera andra avsnitt av podden som du kan lyssna på i väntan på nästa avsnitt. Den här poddens största lyssnare Åke (han har lyssnat på ALLA 79 avsnitt! 🙏)

    Här delar han med sig av sina favoriter:

    #9 • Hur färger påverkar oss

    #23 • Snabbkurs i GDPR med Jeanette Gustavsdotter

    #60 • Få dina kunder att skratta - med Jannis Politidis

    #63 • Filfomat och codec för din video

    #67 • Marknadsför dig med video - Gäst: David Stavegård, excelproffs

    #76 • Pererik Åberg, meteorolog på SVT, ger dig tips hur du visar sakar så att tittaren ser och förstår

    En annan favorit som jag tycker kan passa bra nu när många går igenom året som gått och lägger upp planer för 2022 är:

    #55 • Skapa din sociala medier strategi med hjälp av Natasha Rydell

    Mikrofonen som David Stavegård tipsar om: Zoom H1

    Mikrofonen som jag tipsar om Røde Wireless Go II

    Längd på video.

    Hubspots undersökning på hur lång en video ska vara i sociala medier för att få så mycket engagemang som möjligt:

    Instagram 26 sekunder

    Facebook 1 minut

    Youtube 1 minut

    Webbdirektivet:

    #17 • Få fler tittare på din video med undertexter | Webbdirektivets fördelar

    Nu vill jag önska dig en riktigt God jul och ett gott nytt år!

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 79 • Marknadsför dig med video i sociala medier

    Allt vi gör i våra sociala kanaler är ju någon form av marknadsföring. Genom att synas och dela innehåll så blir vi top of mind hos våra följare, i vårt nätverk och då även hos våra kunder.

    Men vi kan ju få ut olika mycket av den här marknadsföringen beroende på hur bra vi gör det här arbetet

    I stort sett alla sociala medier plattformar säger nu öppet att de rankar video högre i flödet. Hemsidor med video på rankas högre i sökresultatet hos Google.

    Du får mer exponering och mer engagemang med hjälp av video. Du ökar också förståelsen för din produkt mer med video

    Så vill öka medvetenheten om ditt företag - använd video!

    Dina tittare, följare och potentiella kunder minns dig längre jämfört med om de läst en text eller sett en bild på dig. De får förtroende för dig. De upplever till och med att de känner dig om de ser dig på video tillräckligt ofta.

    Enligt Wyzowls videomarketing 2021

    85% av användarna svarar de vill se mer videoinnehåll från företag. 8 av 10 svarar att de ser att video direkt påverkar försäljningen.

    Renderforest undersökning visar att video ökar:

    Brand awareness - varumärkeskännedomen - med 70%Ökade trafiken till hemsidan eller landningssidan med 51%Ökade försäljningen med 34% alltså med en tredjedel.

    För få bra genomslag med dina video i sociala medier, med din videomarketing, så finns det en hel del du kan göra.

    5 punkter som kommer göra att din nästa video bättre är:

    1 - Varför gör du den här videon?

    2 - För vem gör du den här videon?

    3 - Vad handlar videon om?

    4 - Var kommer videon att visas?

    5 - Sätt upp mätbara mål

    Lycka till!

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    5 videos alla företag borde ha

    Avsnitt 71 av Pixelpodden - en podd om video • Kundvideo med Pontus Staunstrup

    Avsnitt 76 av Pixelpodden - en podd om video • Visa på video med Pererik Åberg

    Q&A - FRÅGEAVSNITT

    Om två avsnitt är det dags för ett frågeavsnitt här i Pixelpodden - en podd om video igen. Då ägnar jag hela avsnittet åt att svara på dina frågor om video. Så skicka din fråga till mig.

    Antingen på Instagram: @Stockholm Pixelhouse eller ett DM på LinkedIn: @heleneaberg Du kan också maila dina frågor till mig på [email protected] eller ännu hellre gå med i vår facebookgrupp som heter just Pixelpodden - en podd om video och ställ din fråga där.

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 76 • Visa så att tittaren verkligen ser och förstår med SVT-meteorologen Pererik Åberg

    I det här avsnittet av Pixelpodden - en podd om video har jag intervjuat min man meteorologen Pererik Åberg.

    Vi pratar om hur du ska göra för att tittaren verkligen ska se och ta till sig det du vill visa.

    DM på LinkedIn om du har frågor eller har något speciellt som du vill att du ska ta upp här i podden. Å är du mer på Instagram så hittar du mej på Stockholmpixelhouse.

    När du skapar din grafik eller dina bilder så behöver du tänka på att de ska vara lätta att ta till sig. Flera lager av information gör det svårt för tittaren att ta till sig informationen.

    Tänk också på att du ska få plats att stå framför din grafik eller det du visar. Annars blir det lätt så att det du skymmer är det som tittaren kommer försöka se.

    Var du som är framför kameran tittar är också ett sätt att styra tittarens blick. Tittar du på tittaren, så tittar tittaren på dig. Tittar du på din grafik eller där du pekar. Ja då tittar också tittaren på det.

    I det här avsnittet ger också Pererik tips på hur du blir bättre framför kameran. Allt ifrån att peka tydligt och våga hålla kvar handen på det du pekar en stund, vilket får dig att upplevas både mer trovärdig och ger dig mer pondus, till att artikulera tydligt och inte prata för snabbt.

    Ett av tipsen som Pererik tar upp i det här avsnittet är en övning som jag ofta använder när jag tränar programledare och personer som ska agera framför kameran. Att överdriva sina kroppsrörelser. Många gånger upplevs vi inte alls så överdrivna som vi tycker att vi är.

    Om du vill så kan du få en gratis pdf med tips på hur du kan göra för att agera bättre framför kameran. För att upplevas mer förtroendeingivande och vara bekväm när du gör det helt enkelt. Du hittar den på bit.ly/framforkamera

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Gratis PDF: Agera framför kameran

    Heldagsutbildning om Innehåll och video på LinkedIn

    Avsnitt 75 • Skapa ett personligt varumärke som fungerar med Linda Hörnfeldt @Lalinda

    Skicka DM via Instagram: @Stockholmpixelhouse

    Skicka DM via LinkedIn @heleneaberg

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene