Natasha Rydell Podcasts

  • 80 • Svar på dina frågor om video (och en hel del tips)

    I det här avsnittet svarar jag på dina och andras frågor om video.

    Jag besvarar frågor som jag fått om video via vår Facebookgrupp:

    Pixelpodden - en podd om video Pixelpodden - en podd om video, via Instagram @Stockholm Pixelhouse och från LinkedIn där du hittar mig som Helene Åberg.

    Jag vill också passa på att meddela att Pixelpodden - en podd om video tar jul och nyårsledigt. Efter det här avsnittet är podden tillbaka efter helgerna igen.

    I det här avsnittet får du istället tips på flera andra avsnitt av podden som du kan lyssna på i väntan på nästa avsnitt. Den här poddens största lyssnare Åke (han har lyssnat på ALLA 79 avsnitt! 🙏)

    Här delar han med sig av sina favoriter:

    #9 • Hur färger påverkar oss

    #23 • Snabbkurs i GDPR med Jeanette Gustavsdotter

    #60 • Få dina kunder att skratta - med Jannis Politidis

    #63 • Filfomat och codec för din video

    #67 • Marknadsför dig med video - Gäst: David Stavegård, excelproffs

    #76 • Pererik Åberg, meteorolog på SVT, ger dig tips hur du visar sakar så att tittaren ser och förstår

    En annan favorit som jag tycker kan passa bra nu när många går igenom året som gått och lägger upp planer för 2022 är:

    #55 • Skapa din sociala medier strategi med hjälp av Natasha Rydell

    Mikrofonen som David Stavegård tipsar om: Zoom H1

    Mikrofonen som jag tipsar om Røde Wireless Go II

    Längd på video.

    Hubspots undersökning på hur lång en video ska vara i sociala medier för att få så mycket engagemang som möjligt:

    Instagram 26 sekunder

    Facebook 1 minut

    Youtube 1 minut

    Webbdirektivet:

    #17 • Få fler tittare på din video med undertexter | Webbdirektivets fördelar

    Nu vill jag önska dig en riktigt God jul och ett gott nytt år!

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 61 • Engagemang - varför är det viktigt, hur mäter du det, vad är bra och vad gör du med resultatet

    Det här avsnittet handlar om vad dina följare och tittare gör och inte gör när de ser ditt inlägg.

    Hur många engagerar sig. Varför det är viktigt att veta.

    Att mäta ditt engagemang kan du göra på två olika sätt

    Allt engagemang du får på dina inlägg: Alla likes, kommentarer, antal som sparat ditt inlägg eller delat ditt inlägg lägger du ihop. Den siffran delar du sen med antalet kontakter eller antalet följare som du har.

    Siffran du får fram då gångar du med 100. Då har du procentsatsen på ett inläggs engagement rate i förhållande till hur många följare du har.

    Du kan också räkna ut engagement rate i förhållande till hur många som verkligen har sett ditt inlägg. Det gör du på nästa samma sätt.

    Lägg ihop antalet interaktioner alla llikes, kommentarer, delningar och hur många som har sparat ditt inlägg dela den summan med hur många ditt inlägg har visats för - hur många konton du har nått.

    Siffran du får fram då gångar du med 100. Då har du procentsatsen på ett inläggs engagement rate i förhållande till hur många som ditt inlägg har visats för.

    Den här siffran kan du sen använda för att bestämma vad du ska göra innehåll om, se hur ditt konto mår osv.

    Några tips för att få mer engagemang

    Gör mer av det som funkar. När du tittar på engagemangsgraden ser du vad som engagerar. Vilka ämnen, vilken typ av videos osv. Gör mer av det dina tittare och kunder vill ha och ha nytta av.Prata med dina tittare. Se till att du har en tydlig Call to action i varje video. Berätta vad de ska göra Se till att din video funkar på mobilen också! Det är lätt att sitta hemma framför datorn och skapa innehåll som ser fantastiskt ut på en stor skärm och sen när någon ska se din video på mobilen så går det inte att läsa grafiken eller se vad det är du visar.

    Viktigast av allt: skapa innehåll som är av värde för dina tittare, dina kunder och följare. Ha tittaren i fokus hela tiden.

    Lycka till!

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt 55 av Pixelpodden - en podd om video: Gör din Sociala medier strategi med Natasha Rydell

    Avsnitt 30 av Pixelpodden - en podd om video: Call to Action - få din tittare att agera

    LaLinda på Instagram @LaLinda

    Instagram @stockholmpixelhouse

    LinkedIn @heleneaberg

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 55 • Skapa en strategi för dina sociala medier • med hjälp av Natasha Rydell

    Att jobba strategiskt med sociala medier gör stor skillnad för resultatet. Så att du jobbar med det som verkligen ger resultat och inte det du tror ger resultat.

    I det här avsnittet av Pixelpodden - en podd om video gästar Natasha Rydell podden.

    Natasha har så mycket kunskap inom digital marknadsföring och delar generöst med sig i det här avsnittet.

    Natasha jobbar med digital marknadsföring och har tidigare jobbat på byrå men har nu sitt eget företag. Vill du läsa mer om Natasha så hittar du henne på www.natasharydell.se

    Vi får en grundlig genomgång hur du gör en sociala medierstrategi. Natasha går igenom steg för steg vad det är du ska tänka på. Jag lärde mig så mycket och antecknade så pennan glödde.

    Det är flera områden som ingår i en bra sociala medierstrategi. Det är inget du gör på en kvart. Men så värdefullt när den väl är klar.

    Här nedanför ser du mina viktigaste noteringar:

    Natashas sociala medierstrategi

    MÅL

    Långsiktiga mål

    Kortsiktiga mål

    Smarta mål

    MÅLGRUPP

    Vem ska i slutändan köpa dina varor eller tjänster

    NISCH

    Vad gör dig speciell

    Hur skapar du trovärdighet

    INNEHÅLL

    Du behöver göra innehåll inom din nisch och som tilltalar just din målgrupp

    Natasha jobbar med sk pillar content, olika förutbestämda områden som som alla inlägg ingår i och som hon blandar i sitt sociala medier-flöde

    POSTNINGSTAKT

    Posta i en takt som du klarar av och som känns bekväm och rolig.

    FORMAT

    bestäm vilka format du ska skapa innehåll i.

    Natasha tycker att minst hälften av dina inlägg bör vara video eftersom det ger så bra resultat.

    VARFÖR du delar inlägget är också viktigt.

    Förutom att ditt inlägg alltså ingår i dina förvalda områden (pillar content) så är det bra om det prickar in någon av de områden som är anledningen att personer går till sociala medier: att inspireras, utbildas eller ha kul. Du som är trogen lyssnare av Pixelpodden - en podd om video känner ju igen de här grupperna Underhålla, Undervisa, Inspirera.

    UPPLÄGG

    Posta rätt inlägg i rätt fas i dina kunders köpresa - beroende på vilket mål du har satt upp

    FÖLJA UPP

    Titta på statistiken så att du kan göra mer av det som funkar.

    Följ upp varje enskilt inlägg, varje kanal och vad ditt arbete på dina sociala medier ger för resultat

    Dra inte slutsatser för tidigt - ge det tid. 3 månader är en bra tid.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Här hittar du mer av och om Natasha Rydell

    Instagram @NatashaRydell.se

    Facebook @NatashaRydell.se

    LinkedIn Natasha Rydell

    hemsida och blogg www.natasharydell.se

    Avsnitt 22 av Pixelpodden - en podd om video VEM GÖR DU VIDEO FÖR? • Hitta din målgrupp

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Instagram: @StockholmPixelhouse

    Facebook: @StockholmPixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    Hoppas att du njuter av sommaren

    /Helene