Micke Norbäck Podcasts

  • Året 2022 var ett år som förändrade världen på många sätt. I dessa mest avlyssnade avsnitten får du en inblick i hur vi har påverkats av artificiell intelligens (AI) och hur innovation har spelat en viktig roll. Avslutningsvis berättar vi om en intressant historia om en riktig cyberattack.



    Missa inte detta avsnitt med nästan 100 minuter av spännande information om digitalisering och teknikutveckling.



    Avsnitten finns även som podd 188, 186 och 183.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: allmänhet, ledning, it, ledare, projektledare, management, data science, säkerhetsansvariga



    Lär dig: digitalisering, AI, innovation, verksamhetsutveckling, cybersäkerhet




    Magnus Carling tycker att vi accelererar i digitaliseringen men inte reflekterat över om vi behöver sakta ner. När vi utsätts för chatbots som blir rasistiska och förfalskningar som används för propaganda är detta bara början. Många vet inte hur detta kommer att påverka oss.



    Andreas Sjöström pratar om att innovationsförmågan blir viktigare nu när vi kan göra allt med teknik. Innovation ger svar på svåra frågor som du ställs inför som individ, samhälle eller i den globala utvecklingen.



    Har du någonsin hamnat mitt i en cyberattack? Vet du hur det känns att hantera den inifrån? Vi intervjuar Jonas Hansson om en riktig händelse och tar reda på vad han har lärt sig.



    Magnus Carling, Andreas Sjöström, Jonas Hansson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (1:38:03)







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten



    Prenumerera:



    Apple Podcasts



    Google Podcasts



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm



    Vilket ämne vill du att vi tar upp i podden och/eller vill du att vi intervjuvar en person som du tycker har intressanta saker att säga om den pågående digitaliseringen? Maila oss på info(a)effekten.se

  • I detta avsnitt pratar vi själva. Mickes passion är som ni vet användaren, så vi diskuterar användarcentrering, organisationers UX-mognad och vad man kan göra för att lyckas med användbarhet.Användarcentrerad kultur betyder att alla i organisationen inser och anser att organisationens existens beror på kunden och användaren och därmed lägger all energi på deras upplevelse.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: nyfikna, allmänheten, beslutsfattare, tjänstemän, produktägare, UX:are, utvecklare, ledare, beslutsfattare



    Lär dig: user-centric culture, användarcentrerad kultur, verksamhetsutveckling, tx




    Här räcker det inte att prata user story eller user scenario och att “vi ska vara kundcentrerade” genom att skicka ut teamen en gång om året, för att sedan släppa in UX-designern på slutet och låta hen göra gränssnittdesign - dvs agera UI-designer. Micke tipsar: Skilj på kund och användare! Många organisationer, framför allt inom business to business, tycker sig vara användarcentrerade, men är i bästa fall kundorienterade. De låter säljare prata med kunder, men når inte användaren. En användarcentrerad organisation har inte en UX designer som gör allt användarrelaterat, utan låter hen missionera inom organisationen för att alla ska känna ansvar för användaren.



    Vi pratar också TX och ekvationen TX = UX + CX + EX. Alltså Total experience = user experience + customer experience + employee experience. För att nå bäst resultat kan man inte bara involvera användare och kunder, utan måste engagera hela den egna organisationen. Tänk om user experience designern lyckas få alla nyfikna på användaren, på den som är på andra sidan skärmen. Vad vill hen ha, vad behöver hen? Hur ser hela hens resa ut?



    Vi diskuterar alltså kultur i organisationer, förändringsledning. Varför funkar det inte idag? Svaret är enkelt. Ledningen är med och teamen är med - det är mellanchefer, produktägare, som inte vågar släppa in användarexperterna. De känner sig hotade, de är ju anställda för att kunna kunden och göra det bästa för kunden. Varför ska en UX:are in och störa mitt arbete? Jo för att produktägaren äger kundvärdet medan UX:aren äger användarvärdet - och jobbar de tillsammans blir resultatet så mycket bättre!



    Micke Norbäck, Jonas Jaani (27:43)



    Videoversion av avsnitt:




    https://youtu.be/YxDDMaTijTo








    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten



    Prenumerera:



    Apple Podcasts



    Google Podcasts



    Acast



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

  • Erfarenheter och lärdomar från att hantera en cyberattack. Extra långt avsnitt med en som varit i stormens öga.“Man väljer inte sina kriser, men hur man hanterar dem.”



    I februari hände alla företags skräck: Det svenska säkerhetsföretaget Axis Communication , med 4000 anställda i 52 kontor över hela världen, blev utsatta för en cyberattack som tog sig rakt in i verksamheten. Nu berättar Jonas Hansson, CIO, öppet om hur man hanterade den svåra situationen.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: nyfikna, ledare, teamledare, ledningsgrupp, utvecklare, kontorsarbetare



    Lär dig: shadow-it, cyberattack, it-säkerhet, krishantering, kommunikationsstrategi, krisledning, mänskliga faktorn




    Jonas Hansson förklarar:




    Vad är en cyberattack?



    Vad hände Axis och hur hanterade man attacken - i detalj?



    Vad är viktigast: it-säkerhet eller användbarhet?



    Varför valde Axis transparent kommunikation under hela förloppet?



    Hur upplevde Axis kunder och anställda attacken?



    Hur mycket kostade attacken företaget?




    Jonas Hansson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (48:30)



    Videoversion av poddavsnittet:




    https://youtu.be/FkHJGXrwccQ




    Länkar / mer information:



    Axis egna kommunikation om händelsen:https://www.axis.com/response-to-cyberattack-february-2022







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts



    Google Podcasts



    Acast



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

  • “Vårt sätt att arbeta är flytande - vi utvecklas varje vecka”



    I detta avsnitt reder vi ut begreppet mobbprogrammering med hjälp av utvecklaren Samuel Andersson som har arbetat i mobbar i snart fyra år. Mobbar? Ja, tre eller fler personer jobbar på samma sak, på samma plats, på samma dator! Ofta en uppsättning tangentbord och mus framför en stor skärm. Drivern vid tangentbordet matar bara in information och navigatörerna runtomkring säger vad hen ska göra. Sedan turas man om efter ett bestämt antal minuter - allt för att gemensamt fokusera på och lösa uppgifter. Kanske har du själv gått från ensam utvecklare till parprogrammerare? Då är nästa steg inte så stort!




    Om avsnittet:



    Målgrupp: nyfikna, ledare, processfolk, teamledare, ledningsgrupp, utvecklare



    Lär dig: mobbprogrammering, mob programming, parprogrammering, driver, navigator




    Låter ineffektivt vid första anblicken. Varför ska man mobbprogrammera?




    Högre kvalitet på koden (fler ögon på koden, direkt)



    Färre synkmöten



    Minskat personberoende (och i värsta fall hela områden i koden som ingen längre känner till)



    Färre fel vid senare test/granskning



    Färre fel som rapporteras av kunder



    Lätt att introducera nya medlemmar



    Man skapar nära band till medarbetarna




    Ändå, går det inte långsamt? Samuel menar att det i ett längre perspektiv är tvärtom, främst för att det är dyrt att upptäcka och rätta fel sent. Men hur gör man när teammedlemmarna har olika erfarenhet? Samuel har svar på det också. Tålamod är en av nycklarna. Att gruppera medlemmarna utefter erfarenhet är en annan. Dokumentation då, när flera vill välja ord eller visuell design - ja det är klart att det finns områden där det finns andra metoder som är mer effektiva. Och det finns personlighetstyper som kan ha svårt med det mycket sociala sättet att arbeta och att ha de andras ögonen på varje rörelse på skärmen.



    Vill du testa?




    Investera tid och resurser, gör det inte halvhjärtat utan kör för fullt ett par veckor. Köp in storbilds-TV. Ta pauser regelbundet.



    Reflektera över arbetssättet regelbundet, gärna i slutet av varje dag. Hur kan vi förbättra mobben? Fokus på positiva delar.




    Samuel Andersson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (28:31)



    Länkar / mer information:



    Extra material "Hur har mobbprogrammering fungerat under pandemin"



    Mobbprogrammering - Wikipedia







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts



    Google Podcasts



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

  • Vad är digital workshop? Det är ett tillfälle att tillsammans skapa content, med hjälp av ett digitalt verktyg och gärna på distans. Vi pratar med Henrik Rendahl som har arrangerat stora workshops, upp emot 80 deltagare där man tillsammans byggde en virtuell stad. Allt bygger på visualiseringar och samskapande, där alla kan låna färger, former och bilder från nätet och zoomar man ut så ser man sammanhangen och resultatet växa fram. Ofta har de digitala workshopverktygen stöd för demokratiskt arbetssätt, där alla kommer till tals, röstar anonymt, arbetar i breakout rooms.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, småföretag, företagare, ledare, projektledare, studenter, management, anställda, myndigheter, politiker



    Lär dig: kommunikation, workshops, digital workshop, hybridmöte, icebreaker




    Henrik berättar om hu han arbetar med ice breakers, som fungerar framgångsrikt även i de svåraste grupperna. Istället för att deltagarna presenterar sig med fina CV:n får de göra en lära-känna-övning, exempelvis designa sitt eget favoritmonster, som sedan presenteras för de andra deltagarna och sedan blir avatar att använda under hela workshopen.



    Det kan kännas svårt att organisera sin första digitala workshop, men som tur är finns det mallar för allt mellan himmel och jord i Miro och de andra stora workshopverktygen. De kräver bara några minuter för att komma igång. Under själva workshopen bör moderatorn prata så lite som möjligt och låta deltagarna ta plats. Resultatet är sedan lätt att ta hand om och distribuera, det finns ju redan digitalt, deltagarna har skött dokumentationen och de har redan access. Kanske vill du hellre dela materialet med fler intressenter i Excelformat eller som PDF - den knappen finns också!



    Vi är bra på analoga möten, alla har många års vana av dem, och vi börjar bli bra på digitala, distribuerade möten. Men hybridmöten då? Där gäller det att hitta ett sätt att delta tillsammans på lika villkor. Micke föreslår den lösning som han använder idag, där alla deltagare som sitter i konferensrummet har med sin laptop med kamera påslagen, men med mutad mick och högtalare. Istället används en Jabra-puck eller liknande högtalare/mikrofon. På så sätt blir alla synligjorda på ett likvärdigt sätt. Sedan använder man de digitala verktygen istället för analoga whiteboards. Avsnittets spaning är att konferensutrustningen snart kommer ikapp användarnas behov - eller så har alla deltagare VR-headset i framtiden.



    Henriks ger oss slutligen tre tips:




    Förbered ordentligt. Vad skapar värde för deltagarna? Skicka ut bra bakgrundsmaterial och frågeställningar. Tänk iterativt. Hellre flera korta möten än ett långt. 



    Genomförandet: Använd icebreakers och tydligt språk. Skapa delaktighet, mer gemensamma övningar och mindre teori. Du är moderator, ju mindre du pratar desto bättre. Ställ ledande frågor hellre än att ge svaren. 



    Hitta ett verktyg som du gillar, gärna med mallar. Testa och utvärdera.




    Henrik Rendahl, Micke Norbäck, Jonas Jaani (30:03)



    Videoversion av avsnittet:




    https://youtu.be/NXiQvlHMs0U




    Länkar / mer information:



    Find the right Plays for your team​



    Team Health Monitors for building high-performing teams​



    The guide to online workshops



    The online whiteboard for easy collaboration



    Workshop Templates



    The Definitive Guide to Facilitating Remote Workshops



    Digital Workshop







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts:



    https://itunes.apple.com/se/podcast/effekten-digitalisering-kunskap/id1171229363



    Google Podcasts:



    https://www.google.com/podcasts?feed=aHR0cHM6Ly93d3cuZWZmZWt0ZW4uc2UvZmVlZC9wb2RjYXN0Lw==



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

  • Inspiration för att digitalisera dig och din organisation. Långlyssande i detta tema. Vi sammanställer flera avsnitt som vi publicerat sedan tidigare. Det handlar om inte om teknik, det handlar om att förflytta människor. Oss. Vårt tankemönster. Dessa avsnitt kan vara en del av digital transformation och digitalisering.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: allmänhet, ledare, projektledare, management, HR, kommunikation, IT-avdelning



    Lär dig: Modern arbetsplats, AI, Ledarskap, marknadsföring, VR/AR, systemutveckling



    Dela poddavsnittet: https://www.effekten.se/tema-effektiv till Facebook, Twitter, Linkedin




    Hålltider / mer info:



    Hybridkontoret (00.00--23.16)“För mig är hybridkontoret ett digitalt och ett analogt kontor, hemma och på stan. För de flesta är hybridkontoret det som sker när vi är tillbaka efter pandemin.”Publicera för webben (26.48--52.30)Den som publicerar måste fatta sig kort och relevant för målgruppen, strukturerat med tydliga rubriker.AI (52.30--01.17.11) Varför artificiell intelligens just nu har blivit det primära samtalsämnet. Hur ser status ut för AI i Sverige? Intresset ökar i nästa alla branscher.Ledarskap (01.17.11--01.39.49)Chefskap är att åstadkomma kontroll i form av pengar, tid och kvalitet. Ledarskap däremot handlar om människor – och människor kan vi inte kontrollera! Istället handlar det om att göra saker tillsammans.Att ställa krav (01.39.49--02.01.45)Nya tidens krav. Digitaliseringen kräver bättre system. Vi pratar om hur krav skapas och hur man kan få maximal nytta av systemkrav.Digital marknadsföring (02.01.45--02.24.15)Få små tips som kan öka ditt resultat i de digitala kanalerna.VR (02.24.20--02.48.00)Vi tar pulsen på tekniken och placerar den i en vardagskontext. Vad händer med VR och AR just nu?Digitala möten (2.52.00--3.00.29)Vi vill att våra digitala möten ska bli bättre. Göra dem enklare, snabbare och klokare. Några ord om hur vi nu kommer att mötas.Skitsystem (3.00.29--3.21.10)Skitsystem är de som suger energi, stjäl vår tid, gör oss osäkra på om allt blev rätt. I detta poddavsnitt dyker vi ner i vad som gör ett system bra eller dåligt.



    Jonas Jaani, Jan Bidner, Maria Hedlund, Göran Lindsjö, Jesper Ek, Micke Norbäck Tomas Tränkner, Niclas Johansson , Fredrik Scheja (3.27.25)







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts:



    https://itunes.apple.com/se/podcast/effekten-digitalisering-kunskap/id1171229363



    Google Podcasts:



    https://www.google.com/podcasts?feed=aHR0cHM6Ly93d3cuZWZmZWt0ZW4uc2UvZmVlZC9wb2RjYXN0Lw==



    Acast:



    https://www.acast.com/effekten



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm