Martin Edenström Podcasts
-
I det här avsnittet lär vi känna Martin Edenström som är chef på Consid. Många i ehandelsbranschen känner troligtvis till honom från tidningen MKSE. Han är en populär föreläsare som gästar Berghs, Bonnier/Resumé & DagensMedia, Hyper Island, Mittuniversitetet, Webbdagarna). Martin har över 12000 prenumeranter på sin blogg MKSE.
Är du intresserad av martech så är det här ett avsnitt för dig. -
I det här avsnittet lär vi känna Martin Edenström som är chef på Consid. Många i ehandelsbranschen känner troligtvis till honom från tidningen MKSE. Han är en populär föreläsare som gästar Berghs, Bonnier/Resumé & DagensMedia, Hyper Island, Mittuniversitetet, Webbdagarna). Martin har över 12000 prenumeranter på sin blogg MKSE. Är du intresserad av martech så är det här ett avsnitt för dig.
-
Martech är infrastrukturen för marknadsföring och e-handel. Problemet är att företagen nästan drunknar i olika system som överlappar varandras funktionalitet, underutnyttjas eller kanske inte ens används.
Idag finns det 10 000+ martech-tjänster. Frågan är hur du bringar ordning bland systemen för maximalt utnyttjande?
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Martin Edenström är regionchef på konsultbolaget Concid och han driver bloggen MKSE.com. Han är något av en martech-expert.
Martech är ett samlingsbegrepp för 10 000-tals saas-tjänster som hjälper företag att digitaliseras. Efterfrågan drivs av behoven att förenkla och effektivisera digital kommunikation och försäljning. Utbudet drivs av en stark startup-kultur som vill hitta verkliga problem att lösa och oändligt med riskkapital.
Det finns ett stort värde i att systematiskt gå igenom vilka martech-verktyg ditt företag använder och se till att de används och används på rätt sätt. Säga upp dubletter och kanske hitta bättre martech-verktyg.
Som alltid när det gäller teknik bör man börja med den egna personalen och se till att de hänger med i utvecklingen. -
Marknadföringssteknologi eller martech blir en allt viktigare del inom marknadsföring och vårt arbete som marknadsförare.
Det blir därför viktigt att ha en tydlig strategi för martech om man ska kunna bygga en väl fungerande sammansättning av verktyg, martech-stacken. Jag bjöd därför in marknadsföraren och martech-specialisten Niklas Nikolaidis.
Och för att fråga om går det att bygga den perfekta martech-stacken.
Då vilka verktyg, tjänster och plattformar man ska använda är en av de vanligaste frågorna så hoppas och tror jag att du kommer att gilla det här avsnittet. Inte minst modellen som Niklas berättar mer om och som du finner en bild på längre ner.
Om gästen
Niklas Nikolaidis är en marknadsförare, entreprenör och martech-specialist som de senaste 10 åren har byggt startups inom adtech och martech. Han har även en bakgrund som managementkonsult och konsult på Google.
Senast kommer han från rollen som head of growth på fintechbolaget Zmarta. Niklas lanserade i början av 2021 företaget Stackbeam som är en plattform som hjälper marknadsförare att välja rätt marknadsföringsverktyg.
Om avsnittet
Vi börjar avsnittet med att prata om vad martech och martech-stack är. Samt om det går att bygga den perfekta martech-stacken. Han förklarar även vad han anser är de viktigaste delarna i en sådan och ger exempel för både B2B och B2C.
Niklas går sedan igenom var man ska börja om man vill skapa en stark martech-stack och delarna som bör ingå i en martech-strategi. Vi pratar också om allt från hur man väljer rätt verktyg till hur man får till implementeringen.
Du får dessutom höra om vad Niklas anser om:
All-in-one-verktyg jämfört med best-of-breed
Hur vi får ut maximalt av vår martech-stack
Och hur GDPR och Screms II påverkar valet av verktyg
Niklas berättar även om hur hans martech-stack ser ut på Stackbeam och vilka verktyg han tycker att du bör kolla in.
Det finns som vanligt länkar till de resurser och verktyg som nämns i avsnittet. Niklas har dessutom samlat ihop ett stort antal länkar för dig som vill fortsätta lära dig mer om martech efter avsnittet.
Här nedan ser du en bild på modellen Niklas pratar om i avsnittet och här finns länken till Google Sheets-dokumentet som du kan använda för att strukturera upp din jämförelse av olika verktyg.
Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Niklas Nikolaidis på LinkedIn
Stackbeams webbsida
Stackbeam på LinkedIn
Clearbit (verktyg)
Albacross (verktyg)
Leadoo (verktyg)
Capiche.com (webbsida)
Zapier (verktyg)
Braze (verktyg)
Customer.io (verktyg)
Klaviyo (verktyg)
Drip (verktyg)
Hull (verktyg)
Hello Goodbye (verktyg)
Niklas och Stackbeams martech-stack:
ActiveCampaign för marketing automation
Segment för datainsamling och tracking
Amplitude och Indicative för produktanalys och kundreseanalys
Hubspot CRM för kunddata
ClickUp för projekthantering
Integromat för integration mellan verktyg
Full Story för att se användarbeteende
Google, Quora, LinkedIn och Twitter
Go Squared för chat på webbsidan
För dig som vill lära dig mer om martech så ger Niklas följande tips på resurser att kolla in i ordning som följer:
Clearcodes blogg har fantastiska guider om martech. (blogg)
E-boksserien “Little Black Book of” från Jounce Media om det digitala ekosystemet (e-böcker)
Brandmaker nystartad blog + podd med olika martech-profiler. (blogg+podd)
Subredditen Adops med mycket bakom-kulisserna om martech- och adtechbolag. (webbsida)
Luma Partners blogg innehåller bra information om man vill förstå industrin och vad som driver allt inom media, martech och adtech. (blogg)
Scott Brinkers blogg som myntade ordet “martech” är svår att undvika. (blogg)
Svenska MKSE som drivs av Martin Edenström är bra för att följa den svenska martech-branschen. (webbsida)
Podcasten Humans of Martech (podd)
Podcasten The Marketing Automation Discussion (podd)