Lena Zetterberg Björk Podcasts

  • #136 • Att sända live med StreamYard

    Jag sänder själv live på LinkedIn och Youtube varje vecka på måndagar kl 8:30 hela våren. Å anledningen är förstås att det ger en sån ovärderlig kontakt med följare och kunder som är svår att få till på annat sätt digitalt.

    Egentligen är jag inte så mycket för det här att sända på flera olika plattformar samtidigt eftersom vi ofta når olika målgrupper på olika plattformar. Men jag har ändå bestämt mig för att testa.

    Jag använder 3 olika streamingprogram när jag sänder live beroende på var jag sänder live, vad jag vill förmedla och hur jag vill göra det. Mina 3 favoritprogram är:

    OBS

    Gratis streamingprogram. Men inte helt enkelt att komma igång med om man aldrig sänt live tidigare

    Ecamm (Betalt samarbete)En stor favorit där du som sänder har stora möjligheter att påverka i stort sett allt. StreamYard (Betalt samarbete)Enkelt och smidigt. Fungerar oberoende på vad du har för dator eller telefon. Dessutom ett av de streamingprogram som enkelt fungerar att sända live på LinkedIn med.

    I det här avsnittet får du en genomgång av StreamYard. För och nackdelar och lite tips på vad du ska tänka på…

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt 130 • Hur vi gör video 2023

    Texter och Video 2023 Repris av livesändning tillsammans med copywriter Lena Zetterberg Björk

    Reels från Streamyard på Stockholmpixelhouse Instagramkonto

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • När du lyckas blanda underhållning, utbildning och inspiration för dina följare med engagemang och konvertering. Då är det upplagt för succé!

    Video är det perfekta formatet för allt det här.

    Det är lätt gjort att se dina följare som nummer. Som en siffra. Men det är personer som du kan få att både skratta och gråta. Du kan få dem att känna känslor. Du kan lära de här personerna saker och du kan inspirera dem till att vilja göra saker.

    Det är när du gör det här som dina följare och kunder en anledning att följa dig i sociala medier, engagera sig i ditt innehåll och i förlängningen köpa dina produkter eller tjänster.

    De här 3 delarna; Underhållning, undervisning och inspiration bör alla 3 ingå i din innehållsplanering.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Vuxenkollo i Småland med Lena Zetterberg Björk

    Gratis webbkurs: Filma med mobilen

    Avsnitt 51: Know Like & Trust • Viktigt i din marknadsföring och här är video grymt!

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • #103 • Sommarplanering • Håll liv i dina sociala medier i sommar utan att jobba ihjäl dig

    Hur gör du med dina sociala medier under sommaren?

    1 Postar inte alls - tar semester

    2 Gör klart alla inlägg i förväg

    3 Fortsätter som vanligt

    4 Drar ner - men postar lite

    5 Är endast aktiv i kommentarer

    Alla sätt är bra - utom möjligen att stänga ner helt. Men är det en ordentlig paus du behöver för att må bra då är det en ordentlig paus du ska ta. Hälsan måste gå först här!

    Du kan förbereda och återanvända ditt material. Använda schemaläggningsverktyg och göra det enkelt för dig själv att hålla igång dina sociala kanaler utan att jobba ihjäl dig.

    Innehållet som många har tyckt varit värdefullt bör ju definitivt återanvändas, omarbetas och omformuleras!

    Men oavsett om du postar i realtid, eller om du postar automatiskt via något planeringsverktyg eller tar en paus helt så se till att någon i alla fall finns där svarar på reaktioner och kommentarer så att tex kritik eller frågor växer sig stora och inte får förklaringar

    Å nu när du ändå planerar för sommaren - planera lite för hösten också.

    Jag och copyproffset Lena Zetterberg Björk vill hjälpa dig som är egenföretagare, entreprenör eller marknadsförare att kickstarta hösten på allra bästa sätt. Med ett vuxenkollo för i Småland ❤️

    Visst låter det underbart?

    Du anmäler dig här: http://bit.ly/vuxenkollo

    Du kommer få en rejäl boost i din digitala marknadsföring.Du kommer lära dig att skriva texter som engagerar dina följare och kunder, lära dig göra video som står ut mot dina konkurrenter och som ger dig fler leads och fler kunder.Du kommer komma hem med en färdig innehållsplan för just din målgrupp och ett helt gäng nya vänner.

    Målet är att du ska få mer tillbaka av all den tid du lägger på marknadsföring och sociala medier.

    



    Bokar du innan den 21 juni (2022) får du dessutom 3 digitala uppföljningsträffar via Zoom. Så att du inte tappar momentum när du väl kommer hem och ska implementera allt du har lärt dig under de här dagarna.

    Plats: Ödevata Gårdshotell, Småland

    Datum: Onsdagen den 14 sep – fredagen den 16 sep

    Anmälan: http://bit.ly/vuxenkollo

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Vuxenkollo i Småland ❤️ Content Camp på entreprenörer egenföretagare och marknadsförare bit.ly/vuxenkollo

    Säg hej på och berätta hur du hittade Pixelpodden - en podd om video Instagram @stockholmpixelhouse

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • #101 Skriva texter till sociala medier - Lena Zetterberg Björk tipsar om hur du ska tänka beroende på plattform.

    När du postar en video eller en bild i sociala medier så skriver du ju en text till den här videon eller bilden också. Vad skriver du där?

    Att få till en bra text till ditt videoinlägg kan vara knepigt. I det här avsnittet får du konkreta råd och tips av Lena Zetterberg Björk på True Copy.

    Lena pratar om tonalitet. Hur du hittar din tonalitet i ALLT du skriver. Oavsett om det är säljande inlägg eller tips och råd. Det handlar också om hur du anpassar dina texter beroende på var du postar ditt inlägg. Om du ser videon först eller läser texten först.

    Det här avsnittet kommer ursprungligen från en livesändning i vår Facebookgrupp . Pixelpodden - en podd om video. Lenas tips är för bra för att inte dela här också. Så varsågod!

    Här hittar du tips och råd om hur du skriver texter till sociala medier.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Vuxenkollo i Småland i September

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    AVSNITT SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt 7 • Texter som lyfter din video med Lena Zetterberg Björk

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

  • Det är flera avsnitt i rad som handlar om livevideo här i Pixelpodden - en podd om video nu. Men dels så får jag så mycket frågor om livevideo ochhåller workshops och föreläsningar via Zoom, Teams och webinarJam flera gånger i veckan där jag lär ut hur du kan jobba med just livevideo och webinar. Så jag är väldigt fokuserad på det området nu Och det avspeglar sig förstås här i Pixelpodden - en podd om video också.

    Just det här avsnittet - att intervjua en gäst i en livevideo går ju förstås att överföra lika bra på en inspelad intervju.

    Viktigast av allt är att låta din gäst ta plats. Oavsett om det är live eller inspelad video. Låt din han eller hon glänsa och se dig själv som en förlängd arm åt dina tittare som ska hjälpa dem att ställa frågor till din gäst.

    Att förbereda både bild, ljud och frågor innan livesändningen kommer göra stor skillnad för tittarens upplevelse.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Här hittar du mig på LinkedIn för att vara med på mina livesändingnar kl 8:30 på onsdagar

    Avnitt 5 • Att göra en bra intervju

    Avnitt 7 • Texter som lyfter din video med Lena Zetterberg Björk

    Avnitt 45 • Videoannonser i sociala medier med Jonas Carlström

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • #21 • Att återanvända din video | Posta och posta igen i sociala medier

    Alla vi som skapar innehåll till sociala medier formligen spottar ur oss innehåll, som sen bara lever några dagar.

    En av fördelarna med video är att det är enkelt att återanvända dels som det är och dels i andra versioner, format och varianter.

    I DET HÄR AVSNITTET FÅR DU:

    Inspireras av Gary Vee och hans innehållspyramid. Du får också ta del av hur jag själv gjort en omvänd innehållspyramid som har gett mig många nya kunder via olika format i sociala medier på samma ämne.

    3 punkter att ta med sig

    Att håll fast vid samma innehåll över tidLyssna noga på sin publik vad de tycker är intressant. Gör flera olika format av samma ämne som t ex långt videoinlägg korta videoinlägg, memes bild med text, bara text mm

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Anmälan till Gratis Webinar om video

    Webbutbildningen Kommunicera med video i sociala medier

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Ladda ner pdf: 10 tips för bättre video

    Youtubevideo: 10 smarta videotips

    Linkedininlägg #10tips10dgar

    Instagram: Tisdagstips

    Pixelpodden avsnitt 3 • 10 vanliga misstag och hur du undviker dem

    Pixelpodden avsnitt 6 • Texter som lyfter din video

    Pixelpodden avsnitt 21 • Återanvänd din video

    Gary Vee

    Jasmine Star

    Lena Zetterberg Björk

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • När du postar en video i sociala medier skriver du ju också en text till ditt inlägg. I det här avsnittet av Pixelpodden får vi lära oss av copywritern Lena Zetterberg Björk att använda den här möjligheten på absolut bästa sätt.

    Och olika plattformar kräver olika typer av texter. Lena Zetterberg Björk på True Copy förklarar, ger tips och råd hur vi ska göra för att lyfta våra filmer med rätt typ av text i våra inlägg.

    I DET HÄR AVSNITTET FÅR DU:

    Träffa Lena Zetterberg Björk som jobbar som copywriter och kommunikationsspecialist på företaget True Copy. Hon håller dessutom flera uppskattade utbildningar och kurser om effektivt skrivande och kommunikation.

    Lenas huvudområden är tonalitet, strategi och digitala kanaler. Och hon har bland annat kunder som Nordnet, ICA banken, Företagarna mm

    I det här avsnittet tar Lena oss igenom alla de textmoment vi kan använda för att höja vår video i sociala medier. Hur vi paketerar videon helt enkelt.

    Hon ger oss olika aspekter på rubrik och dess uppgift på olika plattformar. Vad du ska tänka på när du skriver en rubrik beroende på var du postar din video.

    Lena ger oss också handfasta tips på hur du ska tänka när du skriver texten som finns runt omkring videon. Och det är inte samma text på Youtube som på LinkedIn. Lena Zetterberg Björk går igenom plattform för plattform och det blir tydligt att texten i inlägget inte ens har samma syfte i våra olika sociala medier.

    Du får även tips på vad du ska skriva på länken eller knappen till din CTA (call to action), dvs det du vill att din tittare ska göra efter att hen tittat på videon.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt #6: Varför alla företag borde använda Youtube

    Min youtubekanal: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hur du hittar till Lena Zetterberg Björks och True Copy

    www.truecopy.seInstagram @thetruecopyLinkedIn @lenazb

    Fotot på Lena till omslagbilden är tagen av Lo Varg

    Hur du hittar till Helene Åberg och Stockholm Pixelhouse

    Facebook @stockholmpixelhouse Instagram @stockholmpixelhouse LinkedIn @heleneabergwww.pixelhouse.seYoutube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN & KOM MED I GEMENSKAPEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • #6: Varför alla företag borde använda Youtube

    Youtube är vår andra största sökverktyg på internet. Google är det största. Google äger Youtube och rankar youtubematerial högt på sin resultatsida när du sökt efter något. Dessutom lever materialet kvar länge.

    I DET HÄR AVSNITTET FÅR DU:

    Ett helt avsnitt som bara handlar om youtube och hur du som egenföretagare eller kommunikatör/marknadsförare på ett större företag eller organisation kan använda youtube i ert arbete att nå ut till kunder, följare och medlemmar.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Min youtubekanal: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Made by Sweden: Zlatan och Volvos samarbete

    Avsnitt #7: Text som lyfter din video - Intervju med Lena Zetterberg Björk från True Copy (från 25 juni)

    Avsnitt #11: Före, under och efter en livesändning (från 30 juli)

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Stockholm Pixelhouse på Facebook

    Stockholm Pixelhouse på Instagram

    Helene Åberg på LinkedIn

    Pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • #5: Att göra en bra intervju

    Att göra intervjuer i sociala medier är ju förstås ett perfekt sätt att få spridning på sin video till nya målgrupper. För om du gör en bra intervju kommer ju med största sannolikhet den du intervjuar också att sprida den i sina sociala kanaler.

    I DET HÄR AVSNITTET FÅR DU:

    Tips och råd om vad du ska tänka på när du ska göra en bra intervju.

    Genomgående i hela avsnittet pratar jag om hur viktigt det är att verkligen lyssna på den du intervjuar och låta hen vara stjärnan i video eller livesändningen. Du får lysa i alla andra inlägg. Men nu är det den du intervjuar som är huvudpersonen.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Få en gratis lathund över hur du gör en bra intervju till dina sociala kanaler här: Gratis PDF - Lathund - Att intervjua bra.

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Avsnitt #2: Kom igång med video i sociala medier och vilken utrustning du behöver

    Avsnitt #3: 10 vanliga misstag

    Avsnitt #7: Text som lyfter din video - Intervju med Lena Zetterberg Björk från True Copy (finns from 25 juni)

    Min Sanning; Kristina Hedberg intervjuar Berth Milton

    The art of the interview av Lawrence Grobel

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Stockholm Pixelhouse på Facebook

    Stockholm Pixelhouse på Instagram

    Helene Åberg på LinkedIn

    Pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene