Kajsa Grytt Podcasts
-
Sonja Åkesson kallades folkhemmets skaldinna och diskbänksrealist medan hon klippte sönder språket, var på uppläsningsturnéer i blommiga bussar och uppträdde på nattliga soaréer.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
1966 kom hennes åttonde bok, "Jag bor i Sverige". Hon hade debuterat nio år tidigare som poet, då var hon strax över trettio, men den här var en sorts blandbok med scentexter tänkta att sjungas. På omslaget en nerklottrad pressbyråkiosk, högar av prylar som ligger och skräpar i de desperat pyntade vardagsrummen, mammorna som fått nog, de ensamma barnen, de urvattnade orden, en språklig pessimism. Och här finns flera av de dikter som levt kvar som Självbiografi, Åkej, Öron och den konkretistiska Neeeeijjjj.
Sonja Åkesson föddes i Buttle på Gotland 1926, och hennes första diktsamlingar hade gotländska landsbygden som motiv, porträtt av människor hon mindes från sin barndom: Post-Agnes med säckpuckeln på ryggen, den ogifta dottern som åldras mellan föräldrarna i utdragssoffan, Anselm på glasverandan som fått båda benen avknipsade av slåttermaskinen, drastiskt men med ömhet.
2010 kom skivan Sonja Åkesson tolkad – och det av bland andra Kajsa Grytt, Annika Norlin och Frida Hyvönen.
En Klassiker av Katarina Wikars.
-
Kajsa Grytt är artist, låtskrivare och författare. Hon var en av medlemmarna i det legendariska bandet Tant Strul på 1980-talet. Hon har spelat musik i större delen av livet dels i olika konstellationer men även som soloartist. Kajsa har även skrivit böcker, krönikor, teaterpjäser och arbetat som samtalsterapeut och copywriter.
Avsnittet är gjort av Frippe Nilsson & Annika Jegbert.
Inspelat 9 april 2021 på Södermalm i Stockholm.Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Varför är det så svårt att leva upp till "musa-status"? Måste man vara mystisk för att inspirera till stordåd, duger inte en människa av kött och blod? Varför känner kvinnor skam när dom själva objektiviserar? Måste musan leva långt bort men ändå vara kopplad till din smärtpunkt? Hur subjektiva vågar vi bli? Är det vanligt att hemliga kommunikationer existerar mellan konstnärer, att meddelanden utbyts i konst som man inte låtsas om i verkligheten? Ett sätt att älska, ett sätt att ta hämnd. Är det "allt för konsten" som gäller? På vilket sätt liknar vampyrer konstnärer? Vad är en musa enligt den ursprungliga betydelsen? Gäster är musiker och författare Kajsa Grytt som avskyr musa-rollen men använder muser själv samt Josefin Gray, skådespelare i gruppen Iraqi Bodies. Josefin ger oss en historiskt perspektiv på musan som gudomlig inspiratör som kräver sina offer. Iraqi Bodies är även avsnittets konstnärer. Björn har gjort den övriga musiken och dom ljudlagda dikterna som inleder och avslutar programmet är skrivna av Petra.
-
Det svåra tvåhundrafemtiosjätte avsnittet med författaren och skådespelaren Martina Haag. Vi pratade om Dramatens garderob, marathon, bokturné, föreläsningssvängen, Lidingö, avundsjuka, Estland, dåliga betyg, Kalle Flygare, skådespeleriets självförtroendenedbrytning, att plugga blomsterpoesi och skepparexamen på komvux, Kajsa Grytt, att skriva roller till sig själv, samarbetet med systern Bea Uusma, pinsamma böcker, vara kontrolldrottning, att regidebutera som 63-åring, ansiktsblindhet, monster-TV och givetvis en hel del om att ha ringt Kjell Sundvall minst 23 gånger och frågat om han har några tjejroller. Samtalsledare: Kristoffer Triumf.Producent: David Mehr.Distribution: Acast.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.