Griffin Podcasts

  • Då var det dags för filmen som blev Jackie Chans stora genombrott i USA och resten av världen, Rush Hour! I denna klassiker teamar han upp med mannen med det snabbaste munlädret i västern, Chris Tucker i en magisk buddy cop-komedi. Mycket nöje!

    Superlänk där ni kan lyssna på alla möjliga plattformar: https://linktr.ee/Filmsmakarna

    #rushhour #jackiechan #christucker #brettratner #chrispenn #filmsmakarna

    Handlingen:

    Poliskommissarien Lee (Jackie Chan) sänds från Hongkong till USA för att undersöka kidnappningen av den kinesiska konsuln Hans dotter Soo Yung, som tränats i kampsport av Lee. FBI, som också arbetar på fallet, vill inte att en utomstående som Lee lägger sig i deras utredning vilket gör att de parar ihop honom Los Angeles-kriminalaren James Carter (Chris Tucker) - en komiskt arrogant polis med talets gåva. De två männen kommer inte alls överens men när de upptäcker att de utnyttjas försöker de lösa fallet tillsammans.

    Rollistan:

    Jackie Chan - Poliskommissarie LeeChris Tucker - Kriminalare James CarterTom Wilkinson - Griffin/JuntaoTzi Ma - konsul Solon HanKen Leung - SangElizabeth Peña - JohnsonChris Penn - Clive Cod
  • Vi diskuterar betydelsen av bland annat utbildning, kompetens och följsamhet till manualer när det kommer till psykoterapi tillsammans med vår gäst Osame Salim. Vi berör bland annat frågor som; blir man en bättre terapeut av att fortbilda sig? Får man bättre resultat av att bli bättre på specifika manualer? Är psykologer bättre än exempelvis gymnasielärare på att bedriva psykoterapi? Vad är överhuvudtaget psykoterapi och hur kan man lära sig det?

    Referenser

    Anderson, T., Crowley, M. E. J., Himawan, L., Holmberg, J. K., & Uhlin, B. D. (2016). Therapist facilitative interpersonal skills and training status: A randomized clinical trial on alliance and outcome. Psychotherapy Research, 26(5), 511–529. https://doi.org/10.1080/10503307.2015.1049671

    Anderson, T., Finkelstein, J. D., & Horvath, S. A. (2020). The facilitative interpersonal skills method: Difficult psychotherapy moments and appropriate therapist responsiveness. Counselling and Psychotherapy Research, 20(3), 463–469.

    Bennett-Levy, J. (2019). Why therapists should walk the talk: The theoretical and empirical case for personal practice in therapist training and professional development. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 62, 133–145. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2018.08.004

    Boswell, J. F., Gallagher, M. W., Sauer-Zavala, S. E., Bullis, J., Gorman, J. M., Shear, M. K., Woods, S., & Barlow, D. H. (2013). Patient characteristics and variability in adherence and competence in cognitive-behavioral therapy for panic disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(3), 443–454. https://doi.org/10.1037/a0031437

    Burlingame, G. M., & Barlow, S. H. (1996). Outcome and Process Differences Between Professional and Nonprofessional Therapists in Time-Limited Group Psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy, 46(4), 455–478. https://doi.org/10.1080/00207284.1996.11491505

    Erekson, D. M., Janis, R., Bailey, R. J., Cattani, K., & Pedersen, T. R. (2017). A longitudinal investigation of the impact of psychotherapist training: Does training improve client outcomes? Journal of Counseling Psychology, 64(5), 514–524. https://doi.org/10.1037/cou0000252

    Goldberg, S. B., Rousmaniere, T., Miller, S. D., Whipple, J., Nielsen, S. L., Hoyt, W. T., & Wampold, B. E. (2016). Do psychotherapists improve with time and experience? A longitudinal analysis of outcomes in a clinical setting. Journal of Counseling Psychology, 63(1), 1–11. https://doi.org/10.1037/cou0000131

    Hill, C. E., Baumann, E., Shafran, N., Gupta, S., Morrison, A., Rojas, A. E. P., Spangler, P. T., Griffin, S., Pappa, L., & Gelso, C. J. (2015). Is training effective? A study of counseling psychology doctoral trainees in a psychodynamic/interpersonal training clinic. Journal of Counseling Psychology, 62(2), 184–201. https://doi.org/10.1037/cou0000053

    Hill, C.E & Knox, S. (2013) Training and supervision in psychotherapy. In Lambert, M. J. (Ed.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (6th ed). John Wiley & Sons.

    Hoyer, J., Čolić, J., Pittig, A., Crawcour, S., Moeser, M., & Ginzburg, D. et al. (2017). Manualized cognitive therapy versus cognitive-behavioral treatment-as-usual for social anxiety disorder in routine practice: A cluster-randomized controlled trial. Behaviour Research And Therapy, 95, 87-98. doi: 10.1016/j.brat.2017.05.012

    Nissen-Lie, H. A., Rønnestad, M. H., Høglend, P. A., Havik, O. E., Solbakken, O. A., Stiles, T. C., & Monsen, J. T. (2017). Love Yourself as a Person, Doubt Yourself as a Therapist?: Relationship of Therapist Professional and Personal Functioning to Therapeutic Outcome. Clinical Psychology & Psychotherapy, 24(1), 48–60. https://doi.org/10.1002/cpp.1977

    Okiishi, J., Lambert, M. J., Nielsen, S. L., & Ogles, B. M. (2003). Waiting for supershrink: An empirical analysis of therapist effects. Clinical Psychology & Psychotherapy, 10(6), 361– 373. https://doi.org/10.1002/cpp.383

    Owen, J., Wampold, B. E., Kopta, M., Rousmaniere, T., & Miller, S. D. (2016). As good as it gets? Therapy outcomes of trainees over time. Journal of Counseling Psychology, 63(1), 12–19. https://doi.org/10.1037/cou0000112

    Rapley, H. A., & Loades, M. E. (2019). A systematic review exploring therapist competence, adherence, and therapy outcomes in individual CBT for children and young people. Psychotherapy Research, 29(8), 1010–1019. https://doi.org/10.1080/10503307.2018.1464681

    Schöttke, H., Flückiger, C., Goldberg, S. B., Eversmann, J., & Lange, J. (2017). Predicting psychotherapy outcome based on therapist interpersonal skills: A five-year longitudinal study of a therapist assessment protocol. Psychotherapy Research, 27(6), 642–652. https://doi.org/10.1080/10503307.2015.1125546

    Stiles, W. B. (2009). Responsiveness as an Obstacle for Psychotherapy Outcome Research: It’s Worse Than You Think. Clinical Psychology: Science and Practice, 16(1), 86–91. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2009.01148.x

    Strupp, H. H & Hadley, S. W. (1979). Specific vs Nonspecific Factors in Psychotherapy: A Controlled Study of Outcome. Archives of General Psychiatry, 36(10), 1125. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1979.01780100095009

    Wampold, B. E., & Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work (Second edition). Routledge.

    Webb, C. A., DeRubeis, R. J., & Barber, J. P. (2010). Therapist adherence/competence and treatment outcome: A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78(2), 200–211. https://doi.org/10.1037/a0018912

    Zarafonitis-Müller, S., Kuhr, K., & Bechdolf, A. (2014). [The relationship between therapist's competence and adherence to outcome in cognitive-behavioural therapy - results of a metaanalysis]. Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie, 82(09), 502–510. https://doi.org/10.1055/s-0034-1366798


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Jesper Karlsson och Nicklas Hoverbrandt diskuterar Paul George till OKC, Gordon Hayward till Boston, Paul Millsap till Denver, Griffin och Gallinari till Clippers, Timberwolves nya lag, Golden State Warriors, Raptors samma gamla lag, 76ers nya veteraner, de flesta övergångar och nya kontrakt, vilka som finns kvar på marknaden, ligans mest överskattade spelare, vilka som går till slutspel nästa säsong, svarar på Twitter-frågor och mycket mer.

  • Jesper Karlsson och Nicklas Hoverbrandt tittar tillbaka på sina favoritögonblick från 2016 och diskuterar Warriors-Cavs, George Karls kommentarer om Damian Lillard, , J.R. Smiths skada, Clippers utan Paul och Griffin, om Warriors är Durants eller Currys lag och försöker förklara sina märkliga titlar på avsnitten från 2016.