Burt Podcasts
-
Vi går igenom slaget om Fire Support Base Burt natten mellan 1 och 2 januari 1968. Och så avslöjar vi vilka sergeanter det var som stod modell för Sgt Elias och Sgt Barnes i filmen Plutonen och i vilka förband de tjänstgjorde.
-
I veckans #156 är det tjejerna som dominerar!
Du får bla Keira Knightley, Taraji P Henson och Melainie Lynskey i frontlinjen. Vi reder ut och förklarar. Fiffi är i Malmö och hittar tjejkompisar att snickesnacka med i värsta filmbubblan! Gamla SoF-poddsgäster från förr faktiskt! Du känner nog igen dem.
Ja och sen blir det lite gammelgubben Stallone också. Och BURT! Vi kan inte glömma Burtan R bara sådär! Plus en västkustjetlaggad Steffo.
Se där ja, lite snubbar lyckades tränga sig in ändå.
Fördelning av gracerna.
Som det ska vara.Get some!
-
Mediepoddens 50:e avsnitt firas inte med champagne utan med en riktig djupdykning ned i mediehistorien och 2017 års Maktbarometern. Hur tungt väger en topplats på Twitter mot någon som är stor på bredare plattformar som Facebook, och hur står sig mediekoncernerna mot enskilda aktörer?
Klassiska publikationer som Expressen kan gräva och få sådant genomslag att politiker fälls, men får de i det moderna medieklimatet se sig inflytelsemässigt underordnade aktörer som Joakim "Jockiboi" Lundell?
Avsnitt 50 sponsras av Burt.
-
Mediepodden är tillbaka efter sommaruppehållet och mycket har hänt sedan Emanuel Karlsten och Olle Lidbom senast talades vid.
Jockiboi och Jonna Lundell lägger ned sin kanal men trots deras enorma genomslagskraft bland yngre mediekonsumenter är det nästan knäpptyst i traditionell media.
Även Omni har varit i hetluften och gränsen för vad som egentligen utgör en etisk "rewrite" diskuteras. Är det okej att publicera resultatet av en annan tidnings analys, eller är det ett ohederligt sätt att konkurrera ut de publikationer som verkligen gör grovarbetet?
Avsnitt 49 sponsras av Mediedagarna MEG och Burt.
-
Med både Almedalen och högsommar i antågande går Mediepodden igenom public service makt och inflytande - och på vilka sätt strukturen skulle kunna moderniseras och effektiviseras. Hur kommer public service att agera på sociala medier i framtiden?
Ett "Spotify för nyheter" har äntligen sjösatts i Sverige. Mediepodden analyserar vilka som kan dra nytta av konceptet - och för vilka det är ofördelaktigt. Är det så enkelt att de största rikstäckande publikationernas medverkan krävs, eller finns förutsättningar för konceptet att stå på andra ben?
Partner till podden är Burt och TCO.
-
Fenomenet influencer - mediebranschens starkaste buzzword - har inneburit nya sätt för företag att annonsera, med varierande framgång. Kan även journalister göra reklam på samma sätt, och påverkar det en journalists trovärdighet om den privat gör reklam för produkter? Mediepodden letar efter skillnaderna som avgör.
Forskning visar att filterbubblan kanske inte alls är så påtaglig som den beskrivits. Tvärt om har mediekonsumenter ofta tillgång till ett mångfacetterat och varierat flöde av nyheter. Samtidigt kvarstår polariseringen. Är det Facebooks fel eller ligger det i människans natur?
Partner till podden är Mediedagarna och Burt.
-
En diskussion kring mediers bild i samhällsdebatten har under senaste veckan härjat. Är det rimligt och förvänta sig att en tidningsprenumeration är en förutsättning för att hänga med i diskussioner och fakta och varför är det i sådana fall frivilligt? Olle och Emanuel analyserar argumenten och den rollförändring som tidningsredaktionerna kastats in i.
En Facebook-grupp har fått ekonomiskt stöd och söker en journalist till att rapportera kring integrationsfrågor. Bakom satsningen står flera aktörer, bland andra rockbandet Kent.
Partner till podden är Burt, Strossle och TCO.
-
Appen Musical.ly har ett starkt fäste bland yngre målgrupper men har i traditionella medier fått relativt lite uppmärksamhet. Mediepodden utforskar populära svenska konton, varav några kan klassas som giganter, med följare i miljonantal.
De nya bestämmelserna kring hantering av personuppgifter träder snart i kraft och Emanuel rapporterar från ett seminarium där ämnet avhandlas, likväl som rustning inför framtiden.
Hearken försöker genom att ge allmänheten inblick göra journalistiken mer transparent. Konceptet är inte helt obeprövat men satsningen verkar seriös och kan vara ett sätt att minska avståndet mellan journalist och läsare. Mediepodden siar kring en ny standard för transparent rapportering.
Partner till podden är Burt, Strossle och Mediedagarna.
-
Twitter-nuggets, SKAM-modeller och Springare-grupper. I Mediepoddens vårstädning diskuteras många av de fenomen som stundtals fått sitta i baksätet under de senaste veckornas tyngre debatter. Peter Springares uttåg ur sin supportgrupp har rört upp känslor - men hur många är de verkliga användarna och vet alla ens att de är med i gruppen?
Under terrordådet rapporterade många svenska medier besöksrekord på sina hemsidor och framförallt Aftonbladets webb-teve visar enorma siffror. Vad gör att de fått övertaget över SVT:s webbsändningar?
Partner för podden är Burt och Strossle.
-
Alla stora journalistiska medier såg trafikrekord på sina sajter under terrordagen. Men nästan alla rapporterade också felaktigheter om skottlossningar. Så måste det vara, eftersom allmänhetens intresse viktas mot att ha rätt. Men är det verkligen journalistiska mediers uppgift att sprida all information till allmänheten längre?
Mediepodden ritar upp en tidslinje över alla stora mediers informationsspridning - inklusive sociala mediers. Det ger en bild av ett annat informationsflöde.
Vi diskuterar också polisens och myndigheters medieplattformar. För de har också börjat agera som medier. Vad innebär det här för morgondagen?
Partner till podden är Burt, Strossle och Mediedagarna.
-
Begreppet startup har exploderat och plötsligt befinner sig Sverige och svenska medier i en it- och entreprenörsrennässans. Många av de nystartade bolagen är inställda på att skaka om sin bransch och inom journalistiken växer nya aktörer som Njus fram.
Mediepodden leker med de nya modellerna och pekar på både för- och nackdelarna med det som beskrivits som "journalistikens Spotify".
Partner till podden är Strossle, Burt och Meltwater.