Birgitta Egerbladh Podcasts
-
Dramaturgi är teaterkonstens kärna. Men vad gör egentligen en dramaturg? Vilka beståndsdelar måste ett riktigt starkt drama innehålla? Hur ser samarbetet med pjäsförfattaren ut? Och hur översätter man en klassisk replik till en koreografi? Veckans avsnitt stiftar bekantskap med en av teatervärldens mest inflytelserika doldisar, dramaturgen.
Gäst i studion är Marie Persson Hedenius, sedan 1997 dramaturg vid Uppsala stadsteater. Bland hennes uppsättningar märks ett flertal samarbeten med koreografen och regissören Birgitta Egerbladh. Hedenius har också undervisat vid Dramatiska institutet och är sedan 2006 ordförande i Svenska Assitej, ett internationellt nätverk för scenkonst för barn och unga.
Scenpodden leds av Rebecca Forsberg, regissör och konstnärlig ledare för RATS Teater, tillsammans med Karin Helander, teaterprofessor vid Stockholms universitet och teaterkritiker i Svenska Dagbladet.
Avsnittsbilden visar en scen ur "Som i en dröm", en dansteaterföreställning av Birgitta Egerbladh aktuell på Uppsala stadsteater, för vilken Marie Persson Hedenius varit dramaturg. -
I Kulturradions nya serie om scenkonst handlar första delen om känslorna, de som flödar över scenen i salongen, bakom kulisserna och hemma hos skådespelaren när ljuset slocknat och applåderna tystnat.
Men är det alltid maximalt med emotionell utdelning som är teaterns mål?Skådespelaren Fredrik Evers ger tre lektioner i känslospelets konst, Fredrik Gunnarson berättar hur det upplevs att ramla ner för en trappa i Kafkas Förvandlingen på Malmö Stadsteater.Humorgruppen Klungan och koreografen Birgitta Egerbladh berättar om hur skrattet uppstår i krocken mellan kropp och tal. Och regissörerna Ragnar Lyth och Melanie Mederlind, aktuell med Brechts Heliga Johanna från Slakthusen, om billiga känslotrick.Ett program av Jenny Aschenbrenner och Jenny Teleman.