Anton Vretander Podcasts
-
Varför är vissa spelares bästa känsla att misslyckas? Så länge det funnits spel har människor trånat efter svåra utmaningar. Under årens lopp har dessa digitala gatlopp blivit allt mer intrikata, oförlåtande och svåra. Den som kastar stridshandsken inför bossar och pixelperfekta hopp möts ofta av samma sak: ond bråd död.
Konsten att banka huvudet mot en vägg är en dokumentär av speljuntan där Anton Vretander söker efter svaret på varför så många är villiga att göra samma sak hundratals gånger, utan att lyckas. Han försöker ta reda på vilka drivkrafter som ligger bakom när gamers lägger sin tid på riktigt svåra spel.
Juntans dokumentärer görs med stöd från Patreon. Vill du höra fler? Stötta Juntan på http://www.speljuntan.se
Gör oss sällskap på Discord: https://discord.gg/7YdyEEnVsB -
DOKUMENTÄR: För oinsatta kan spel verka som en hjärndöd aktivitet. För andra kan spel vara skillnaden mellan liv och död, något som förändrar allt. Det här är tre sådana berättelser, där spel betytt allt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Spel har ofta en förmåga att beröra. Att få dig att lämna verkligheten bakom dig och upptäckta nya världar, hitta nya vänskaper och helt enkelt göra livet större. Det här avsnittet handlar om det, hur spel kan ha stor betydelse.
Hör Anton Vretander vägleda dig genom tre historier från P3 Spels egna lyssnare om vad spel betytt för dem. Det handlar om hur spel kan vara början på livslånga relationer, hur de kan binda oss samman med varandra men även hur spel kan vara skillnaden mellan liv och död.
-
DOKUMENTÄR: I ett onlinespel börjar en skara spelare plötsligt tillbe en gud som ingen tidigare hört talas om. Det skulle bli upptakten till hur en liten sekt, kom att ta över nästan en hel onlinevärld.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Han kallar sig ZeTa, utvecklaren av Visual Utopia. Men för vissa beskrivs han snarare som en gud. En entitet som råder över allt som existerar i en onlinevärld. Men berättelserna om den heliga entiteten kom inte från spelets skapare eller någon manusförfattare. Istället hade idén om en allsmäktig härskare och hur han skulle tillbes helt uppstått av två spelare som ville omkullkasta Visual Utopias maktstrukturer. Två bröder som tillsammans ville rita om världsordningen.
Hör P3 Spels Anton Vretander berätta om hur ett spel förändrades i grunden av sina spelare på ett sätt ingen hade förutsett. Dessutom berättar Adrian och August om hur de tillsammans skapade en sekt som utlovade evigt liv till sina följare men hotade förgöra alla sina motståndare.
-
DOKUMENTÄR: I oktober 1958 fick ett fåtal personer privilegiet att uppleva historia. På ett forskningscenter i USA fick de testa världens första riktiga spel. Men spelet hade även en oanad mörk bakgrund.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Under 70- och 80-talet gjorde spelen för första gången entré i hem världen över. Titlar som Pong gav en hint om de svindlande nivåer av underhållning som den moderna tekniken skulle föra med sig. Men de första spelen har även en mindre känd urfader. Ett spel som utformades på ett forskningslaboratorium utanför New York och som har förgreningar till en av mänsklighetens mörkaste stunder.
Hör P3 Spels Anton Vretander glänta på dörren till en sällan omtalad vrå av spelhistorien. Författaren och journalisten Harold Goldberg berättar om mannen som var med och lade grunden för spelens utveckling. Och hör Anna och Christian om hur det var att möta spelen i en tid då ingen riktigt visste vad de var.
-
DOKUMENTÄR: I årtusenden har det berättats sagor om hjältar, figurer som står upp mot ondskan. Men alla hjältar är inte stöpta i samma form, vissa hjältar är annorlunda. Det här är berättelsen om en av dem.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I spelet Rainbow Six Siege finns en speciell figur. En rysk soldat med en gigantiska kulspruta, framförallt omtalad och berömd för en sak: att han är så dålig. Han heter Alexsandr "Tachanka" Senaviev och är i grund och botten en klassisk underdog. En karaktär som gick från att vara utskrattad till att bli folkets hjälte.
Hör P3 Spels Anton Vretander berätta historien om hur en spelkaraktär förvandlades till en meme och sedan blev avgudad av ett helt spelcommunity. Rainbow Six Siege-spelaren Jonathan Lundkvist förklarar hur fenomenet Tachanka kunde bli så stort.
-
DOKUMENTÄR: Hur långt skulle du gå i jakten på ett världsrekord? För de flesta är svaret "inte särskilt långt". Men för en person fanns inga gränser, inga hinder och ingen skam. Han är: Världsrekordmannen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
P3 Spels Anton Vretander berättar historien om hur en spelare lyckades uppfylla sin dröm och göra det tiotals spelare misslyckats med. E-sportslegendaren Emil "HeatoN" Christensen förklarar vad som krävs för att bli bäst och hur man levererar under press. Hör dessutom streamconconnoisseuren Happypie om hur det kändes att vara en av de få som fick bevittna när ett historiskt världsrekord sattes.
-
DOKUMENTÄR: De senaste 16 åren har det pågått en kamp om ett prestigefyllt världsrekord: vem kan klara Super Mario 64 snabbast? En kamp som nyligen skakade om spelvärlden under en uppgörelse i Växjö.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När Super Mario 64 släpptes 1996 möttes spelet av en global hyllningskör. Spelare ägnade hundratals timmar åt att samla stjärnor och slåss mot den ondskefulle Bowser. För vissa blev spelandet dock något mer. De började försöka nå perfektion och se exakt hur snabbt det var möjligt att fullborda spelet.
Hör P3 Spels Anton Vretander berätta historien om hur rekordjakten i Super Mario 64 fylldes av känslor och prispengar. Mario-fanet Jennifer "Ladaur" förklarar hur en gemenskap tog form runt speedrunning och Fredrik Lidholt hur man arrangerar ett event med världens snabbaste Mario-spelare. Dessutom berättar speedrunnern Cheese hur det känns att missa ett historiskt världsrekord med några sekunder.
-
DOKUMENTÄR: För de flesta var 00-talets musikspel en trend som kom och gick. För andra blev perfekta scores och svåra låtar en besatthet. En besatthet som skulle få vissa att sätta sin psykiska hälsa på spel.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I mitten av 00-talet skulle plötsligt alla leva ut sina musikerdrömmar med hjälp av plastinstrument. Spel som Guitar Hero och Rock Band blev till festliga samlingspunkter i hushåll världen över. För de allra flesta blev plastinstrumenten sedan bara skräp i och med att andra spel blev populära. Men det fanns givetvis dem som gjorde det till sin livsuppgift att perfektera plastinstrumentspelandet. Att ta fingerfärdigheten och reaktionsförmågan till sin absoluta extrem.
Hör P3 Spels Anton Vretander berätta historien om hur plastinstrumenten tog över spelvärlden. Stina Blomgren, från gruppen Guitar Hero Sverige, förklarar hur en genre kunde överleva genom att spelarna själva vidareutvecklade sina favoritspel. Dessutom berättar Guitar Hero-spelaren Darkly om hur jakten på perfektion kan driva dig till vansinne.
-
DOKUMENTÄR: I åratal finkammar fans till Shadow of the Colossus varje meter av spelets stora värld. De letar efter en sista hemlighet och tror sig hitta den bakom en gigantisk igenmurad dörr.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När Shadow of the Colossus släpps 2005 är spelare hänförda. De kan inte slita sig från att upptäcka världen och de gigantiska varelserna däri. Och med tiden upptäcker de även att det finns gömda hemligheter i spelet. En teori om att en sista koloss ska finnas dold någonstans får fäste och fansen ger sig ut i världen för att hitta den. Med namnet the Secret Seekers kommer de inte ge upp förens varje sten är vänd.
P3 Spels Anton Vretander berättar om jakten på ett ikoniskt spels sista dolda rum. Hör även speljournalisten Susanne Möller om arvet av Shadow of the Colossus, och Jacob Geller om hur en tioårig jakt tillslut fick sin upplösning. -
DOKUMENTÄR: Hur långt är du beredd att gå för att leva ditt drömliv? För taxichauffören Joe var svaret att bli en lika flitig som djärv bankrånare.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Livet på en rollspelsserver i Grand Theft Auto V är inte alltid enkelt. En person som vet allt om det är taxichauffören Joe som länge drömde om ett annat liv. Ett liv fyllt av rikedom och tillgång till staden Los Santos allra häftigaste rum. Det var även den drömmen som ledde Joe in i brottens värld och fick honom att kläcka en av de mest fräcka bankrånsstrategierna spelvärlden skådat.
Följ med P3 Spels Anton Vretander in i en värld där spelfantasin tas på största allvar och hör honom berätta historien om rånaren som vände upp och ned på en hel spelstad. Los Santos polischef, Johnson, förklarar hur man arbetar för att stoppa en av GTA:s största rånare. Och Joe berättar själv hur han gick till väga för att genomföra bankrånen som satte griller i huvudet på en hel spelserver.
-
DOKUMENTÄR: Ett av världens äldsta MMO-spel bar i åratal på ett mysterium. En port som bara kunde öppnas av de utvalda: spelare som nått level 999. Bara de skulle få veta vad som fanns bakom hemligheternas port.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Den kallades "the Banuta gate of expertise", dörren som i över ett decennium gäckade spelare i Tibia. För att gå igenom porten och få veta vilka hemligheter den bar på var man nämligen tvungen att ha nått level 999, en bedrift som skulle ta åratal att uppnå. Och när den första spelaren så steg in genom hemligheternas port 2016 väntade alla på att få reda på vad som fanns på andra sidan.
Hör P3 Spels Anton Vretander berätta om en utmaningen ingen trodde var görbar. Tibia-streamern Gustaf Appelgren berättar om hur den mystiska dörren fångade en hel spelvärlds intresse och journalisten Patrick Klepek om vad som hände när mysteriet till slut fick sin lösning.
-
DOKUMENTÄR: Under 90-talet samlade Trollet Hugo svenska barn runt tv-apparaterna. Alla drömde om att själva ringa in och vinna det bästa priset som gick att tänka sig: en gigantisk geléråtta.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Trollet Hugo engagerade en hel generation svenska barn när det var ett fast inslag i morgonens barnprogram på TV4. Vissa hade tur och fick själva testa sin färdighet när deras samtal blev utvalt till programmet, men de allra flesta nådde aldrig dit och blev dömda till att enbart titta på när andra spelade. Vad de flesta inte vet är dock att Hugos räckvidd var mycket större än bara svensk tv. Det var ett världsomspännande fenomen som omsatte miljoner, och Trollet själv kommer från Danmark.
P3 Spels Anton Vretander har grävt djupare i 90-tals fenomenet Hugo, och hur ett bokstavligt TV-spel delade upp befolkningen i fyra kategorier. Trollet Hugos skapare, Ivan Sølvason, berättar också om Hugos födelse och hur ett troll med bara en tand växte till att bli ett ansikte igenkänt över hela världen.
-
DOKUMENTÄR: Under spelvärldens största turnering 2013, upplever e-sportscenen den mest rafflande duellen i mannaminne. En duell som för evigt ska cementera det svenska Dota-undret.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
De kallade sig The Alliance. En grupp spelare som 2013 tog spelvärlden med storm: Akke, EGM, S4, Admiral Bulldog och Loda. Genom nya strategier och ett lagarbete som nådde tidigare oanade höjder lyckades de med bedriften att utmana en storfavorit. Och på kuppen skriva in sig i spelhistorien.
Hör P3 Spels Anton Vretander berätta om när Sverige blev en av de klarast lysande stjärnorna på Dota-himlen. Kommentatorn Kim "Drayswe" Larsson delar med sig om hur det kändes att bevaka en av de mest rafflande Dota-duellerna som någonsin spelats. Managern Kelly Ong om vad som krävs för att bygga ett framgångsrikt Dota-lag. Och The Alliance egen Jonathan "Loda" Berg berättar om hur det känns att spela i e-sportsvärldens kanske allra största final.