Anne Obel Podcasts
-
Dov Charney är förrådd. Det tycker han själv i alla fall. Det är juni 2014 och han har barrikaderat sig en lägenhet i Hell’s Kitchen som han kallar för sitt War Room. De han krigar mot är sin egen bolagsstyrelse, som han anser försöker cancela honom i media och håller på med “reputational warfare”. Nu tar han dygnet runt emot telefonsamtal och besökare som han hoppas kan hjälpa honom komma ur den situation han hamnat i och vinna slaget. Då, får han ett telefonsamtal som ska förändra allt och försegla American Apparels öde.
Ett program av Blenda Setterwall Klingert. Producent är Joel Silberstein Hont. I redaktionen ingår även Arvid Hallberg, Josefin Patzauer, David Mehr och Love Lyssarides.
Vinjetten är skapad av Anne Obel, som också gjort mix och ljudläggning.
Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.
-
American Apparels VD och grundare Dov Charney har blivit nästan lika känd som sitt succéföretag, och det är inte bara positivt. När han upprepade gånger stäms för sexuella trakasserier av före detta anställda, utan att dömas, så blir ryktena och rubrikerna många och stora. Synen på American Apparel och deras provokativa, avklädda annonskampanjer förändras och företagets problem börjar diskuteras i allt hårdare ordalag i media. Trots det fortsätter American Apparel att växa och slå nya säljrekord under början av 2010-talet. Men, det ska visa sig att skandalerna och ryktena inte är deras enda bekymmer. American Apparels ekonomiska problem har vuxit i takt med deras ekonomi, som har byggts på lerfötter.
Ett program av Blenda Setterwall Klingert. Producent Joel Silberstein Hont. I redaktionen ingår även Arvid Hallberg, Josefin Patzauer, David Mehr och Love Lyssarides.
Vinjetten är skapad av Anne Obel, som också gjort mix och ljudläggning.
Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.
-
Under en period på 00-talet öppnar klädföretaget American Apparel en butik i veckan någonstans i världen. De sportiga basic-kläderna som marknadsförs med lättklädda, provokativa annonser över hela internet, är “made in america”. Närmare bestämt i downtown Los Angeles, och säljs av snygga ungdomar som handplockats för jobbet, i ljusa, minimalistiska butiker på de bästa adresserna i stora städer världen över. Det kallas för en modesensation, anses bana vägen för den amerikanska hipster-kulturen, blir del av en ungdomsrörelse, och deras VD och grundare Dov charney blir en kändis i egen rätt.
American Apparel börsnoteras och expanderar, ungdomar står i kö för att få jobba där, konkurrenterna studerar dem och försöker förstå vad deras it-faktor består i. Under några år vill alla vara American Apparel. Tills ingen - inte ens de själva - längre vill det.
Ett program av Blenda Setterwall Klingert. Producent är Joel Silberstein Hont. I redaktionen ingår även Arvid Hallberg, Josefin Patzauer, David Mehr och Love Lyssarides.
Vinjetten är skapad av Anne Obel, som också gjort mix och ljudläggning.
Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.