Avsnitt
-
Hanna är 14 år och extrembegåvad. Hon har även högfungerande autism. Vi pratar om utanförskap, betygsångest och hyperfokus. Och om vad som krävdes för att skolan skulle funka för Hanna.
-
Hur bemöts särskilt begåvade barn i skolan? Hur kan vi bli bättre på att fånga upp och undervisa dem? Vad är det som händer när särskilt begåvade barn tappar sugen på skolan?
Eva Pettersson har forskat under lång tid på barn med särskild begåvning, och hon har särskilt fokus på mattetalanger. I intervjun pratar vi om allt det här och lite till. -
Saknas det avsnitt?
-
Sofie Fridh är biträdande rektor och speciallärare. Vi pratar om hur skolan kan hitta och möta särskilt begåvade barn på ett effektivt sätt, bl.a. genom differentiering och samundervisning.
-
"Twice exceptional", ibland kallat 2e, betyder en kombination av särskild begåvning och en funktionsnedsättning. Varför finns begreppet 2e? Vilka särskilda utmaningar finns för barn som är 2e? Vilka krav ställs på skolan? Pia Rehn Bergander reder ut begreppen.
-
Intervju med Elisabet Mellroth, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Går det att differentiera undervisningen så att den även passar för särskilt begåvade elever? Hur gör andra länder i Europa med särskilt begåvade elever?
-
Intervju med Anita Kullander, legitimerad psykolog med stor erfarenhet av att arbeta med särskilt begåvade barn. Hon har också grundat Filurum-nätverket, där föräldrar, barn och yrkesverksamma utbyter kunskap och erfarenheter om särskild begåvning.
Vad utmärker särskilt begåvade barn? Vilka problem kan uppstå i skolan? Varför funkar skolan dåligt för vissa och inte för andra? Vad behöver skolan göra för att de särskilt begåvade barnen ska må bra? -
Intervju med Mona Liljedahl. Vad är särskild begåvning och särbegåvning? Hur funkar skolan för särbegåvade elever? Hur påverkas begåvning av en människas omständigheter, till exempel socioekonomiska omständigheter?