Avsnitt
-
I det här, det trettonde avsnittet av #FolkbildarSalongen, talar Anna Törne med professorn Henrik Nordvall på Linköpings Universitet. Han forskar om bildning och folkbildning både nationellt och internationellt, och i avsnittet reder vi ut folkbildningens historia och hur folkbildning ser ut i dagens samhälle. Henrik presenterar även delar av sin egna forskning och berättar vad Mimer är.
-
I det här, det tolfte avsnittet av #FolkbildarSalongen, talar vi om att bo och gå på "Folkis" som folkhögskolor ofta förkortas. Folkhögskolorna är en central del av folkbildningen och erbjuder en rad olika kurser, från allmänna kurser som kan ge högskolebehörighet, till mer specialiserade kurser inom olika områden.
Samtalet leds av vår nya programledare Anna Törne och vi träffar Lee och Lo som är deltagare på Valla folkhögskola och Lunnevads folkhögskola.
De delar med sig av sina upplevelser och erfarenheter av att gå och bo på folkis, hur studier vid folkhögskola skiljer sig från annan utbildning samt vad bildning inneburit för dem, både Lee och Lo lyfter hur folkhögskolan givit dem en ny chans.
-
Saknas det avsnitt?
-
I det här, det elfte avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om att jobba i längre projekt på folkhögskola.
Gäster är Marvin Asplund, Sandra Hellsten, Hanna Roth och Christian Holm från Marieborgs folkhögskola som berättar om projektet ”Min story - vår agenda”. Där det är deltagarnas egna erfarenheter och berättelser som står i fokus. Arbetet utgår ifrån individens egen historia och engagemang och kopplar ihop dem med Agenda 2030:s globala mål.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg.
” Vi har tillsammans, deltagare och pedagoger utforskat nya metoder och verktyg för att berätta vår egen historia. Vi har skapat nya vägar till engagemang; stora som små, enskilda och gemensamma” menar deltagarna från Marieborgs folkhögskola.
-
I det här, det tionde avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om studiecirkelns värde.
Gäster är Anita Lehnér, Monica Ståhl, Suss Löfgren och Marie Johansson. De går tillsammans en studiecirkel sedan flera år tillbaka. Det började med att de hade ledare som gav dem grunderna i akvarellmålning. Nu lär de av varandra och för flera av dem är ABF-cirkeln en viktig del av livet. Den har till och med lett till att de nu visar upp sina alster och har utställningar tillsammans. De kallar sig numer för”Borensberggruppen”. Hör mer i dagens avsnitt vad den värdefulla cirkeln betyder för dem.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg.
”Det viktiga är att man får måla tillsammans, utbyta idéer och erfarenheter”, säger Monica Ståhl
”Och den sociala biten”, säger Anita Lehnér.
-
I det här, det nionde avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om tillgänglighet för alla och mer specifikt om utbildningen STUDS på Valla folkhögskola.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg.Gäster är Anna-Karin, studieansvarig för STUDS på Valla folkhögskola och Gabriel, deltagare på Valla folkhögskola.
Hör deras samtal om folkhögskolans tillgänglighet för de med neuropsykiatrisk funktionsvariation genom utbildningen STUDS vars målsättning är att bygga en bro mellan ungdom- och vuxenliv och som ska stärka människan inför framtiden.
"Här får jag hjälp som individ, här har jag kunnat utvecklas steg för steg utifrån delmål", säger Gabriel.
"Vi märker att STUDS gjort avtryck hos tidigare deltagare. Vi hoppas att fler som inte hittat sin plats någonstans kan hitta den här", säger Anna-Karin.
-
I det här, det åttonde avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om folkhögskolan, förr, nu och i framtiden.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg. Gäster är Carina Boman, rektor på Vadstena folkhögskola och Daniel Bjurhamn, rektor på Liljeholmens folkhögskola.
Hör deras samtal om folkhögskolans roll för individen, gruppen och för samhället i stort och hur deras verksamhet kan påverkas av eventuella förändringar kring statliga bidrag.
"Ibland måste man bredda perspektivet, vi vet vad vi har och haft, det kan också bli att man stärker folkhögskolans position i samhället", säger Carina Boman, Vadstena folkhögskolan.
"Många skolor som finns på en plats har blivit tvingade att arbeta med annat för att statsbidragen inte räcker till", säger Daniel Bjurhamn, Liljeholmens folkhögskola.
-
I det här, det sjunde avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om integration och folkbildning.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg. Gäster är Marah Al Tarcha, Safaa Alsawah, Dejten Kesete och Nirmin Namoura från Studiefrämjandet i Motala. Hör deras samtal om folkbildningens roll för integration.
”Det finns ett stort samband mellan integration och folkbildning. Folkbildningen är en viktig väg för att bli integrerad”, säger Nirmin Namoura.
”Jag önskar att alla hjälps åt med integration i sitt område”, säger Marah Al.
-
I det här, det sjätte avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om folkbildning och politik.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg. Gäster är Birgitta Sundström, regionchef Sensus region Östergötland, Alex Nejdemo,tf chef Studieförbundet Vuxenskolan Östergötland och Peter Frejhagen, kanslichef Bildningsförbundet Östergötland. Hör deras samtal om folkbildningens roll i samhällsdebatten.
”Politikerna måste stå upp för folkbildningen", säger Alex Nejdemo.”Våra nya lokala politiker behöver möta folkbildningen”, säger Peter Frejhagen.”Vi ska ha fokus på det vi kan påverka”, säger Birgitta Sundström.
-
I det här, det femte avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om värdet av folkhögskolans allmänna linje.
Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg. Gäster är Viktor Mårtensson, före detta folkhögskoleelev som nu studerar till civilekonom, Mattias Hjertton, biträdande rektor på Liljeholmens folkhögskola. Hör deras samtal om folkhögskolans allmänna linje som komplement och vad det inneburit för Viktor i hans fortsatta studier.
”På folkhögskola är det som ett nytt avsnitt i en TV-serie varje dag. Människor som lär en jättemycket, man utbildar varandra. Folkhögkolan gav mig basen för universitetsstudier", säger Viktor Mårtensson.
-
I det här, det fjärde avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om kultur. Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg. Gäster är Daniel Bjurhamn, rektor Liljeholmens folkhögskola, Sara Bokvist, områdeschef, Studiefrämjandet och Henrik Demetriades, enhetschef, Bilda. Hör trion inspirera, diskutera och fundera kring kultur. Vad är kultur? Vilken plats har kulturen i samhället? ”All kultur är viktig kultur. Jag skulle vilja se oss som sitter här som en del av skapandet av plattformar för kultur”, säger Sara Bokvist.
-
I det här, det tredje avsnittet av Folkbildarsalongen, talar vi om demokrati.Samtalet leds av journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg.Gäster är Carina Boman rektor på Vadstena folkhögskola, Gunilla Solveigsdotter Ottosson som är chef på ABF Östergötland och Lisa Flogell, rektor Marieborgs folkhögskola i Norrköping.Hör trion diskutera vikten av demokrati och faran med att ta den för given."Demokrati är fundamentet för hela vårt samhälle och det bygger på jämlikhet, allas lika värde, alla fri- och rättigheter som vi har i Sverige", säger till exempel Gunilla Solveigsdotter Ottosson.
-
I detta avsnitt möter Bildningsförbundets Johanna Nilsson tre folkbildare inom studieförbund som samlar religionen i Sverige, i den bredaste av bemärkelser.
Birgitta Sundström från Studieförbundet Sensus säger bland annat i podden att ”Svenska kyrkan hade ett studieförbund som startade någon gång på 1930-talet och sedan på 1960-talet började vi leva vårt eget liv och blev sedan Sensus ihop med KFUM 2002 och TBV 2004. Den sammanslutningen är jätteintressant för visst har Svenska kyrkan haft en inverkan på Sensus identitet och värderingar men med det verkligen inte sagt att vi utövar religion i verksamheten.”
Henrik Demetriades från Studieförbundet Bilda säger bland annat i podden att ”jag älskar den tanken att tänka sinnesro. För mig är det en del av Förundran. Fast jag vet att jag inte kan påverka en viss situation, saker och ting händer med skit och elände. Men mitt i det kan jag känna en trygghet, en förundran över att att jag lever ändå. Jag vaknade i morse, jag har relationer till människor osv. Den typ av förundran tycker jag är vacker.”
Josefin Nyström från Studieförbundet Ibn Rushd säger bland annat i podden att ”vi måste våga vara modiga tillsammans. Här kan jag tycka att vi som organisation är lite för rädda. Jag tänker att har man gjort ett misstag och heter Ibn Rushd så får man höra det i tio år. Det svåra då är att allt gott som görs inte syns och jag blir då rädd att vi inte vågar fortsätta. Det häftiga med folkbildning är ju att olika åsikter får ta plats, och det måste vi bejaka.”
-
I detta avsnitt möter Bildningsförbundets Johanna Nilsson två personer verksamma i Hemslöjden i Östergötland som reflekterar kring hantverk och slöjd som rörelse.
Utvecklaren Disa Bennich säger bland annat i podden att ”jag ser liksom världen på ett annat sätt när man börjar slöjda. Man får materialkännedom, man får det taktila - det är så viktigt. Jag tror det är väldigt bra för det fysiska välmåendet, det har bevisad effekt att hantverk och slöjd är väldigt bra för vårt psykiska välmående.”
Barn och ungdomskonsulent Annika Holmdahl säger bland annat i podden att ”det är trots allt så att vi har olika kulturkapital med oss. Som jag som vuxit upp med en slöjdande familj, som alltid gått på museer och deltagit på kurser men det har verkligen inte alla. Där har vi en viktig roll att fylla, att öppna upp och visa att alla välkomna, att tröskeln är låg och att slöjden är för alla.”