Viva Media Podcasts
-
Sedan ChatGPT lanserades i slutet av 2022 har det hänt otroligt mycket inom AI. Och jag har medvetet väntat att ta upp det i podden för det går så snabbt.
Men nu går det inte att vänta längre och jag vill lära mig mer om hur det kommer att påverka marknadsföring så att vi tillsammans kan ligga i framkant av utvecklingen. Så jag bjöd in Arash Gilan igen.
Men den här gången för att prata AI.
Något han experimenterar mycket med och som han skriver en hel del om. Arash har också följt utvecklingen av AI och maskininlärning under många år.
Det här avsnittet är för dig som dels vill få en bättre förståelse kring hur AI kan komma att påverka marknadsföring som disciplin och bransch. Samt vad det kan betyda för marknadsförare, marknadsavdelningar och byråer.
Om gästen
Arash Gilan är vd och medgrundare till byrån Viva Media som kombinerar mediaköp, reklam och varumärke samt performance. Han är även författare och har skrivit tre böcker. Get Digital or Die Trying, Apparnas Planet och En Djävel på e-handel.
Arash har studerat AI och skriver löpande artiklar och krönikor om AI och marknadsföring på Breakit. Han har dessutom ett nyhetsbrev där han varje vecka delar med sig av det viktigaste inom AI.
Som om det inte vore nog så driver han också VD-podden och är en populär föreläsare.
Om avsnittet
Arash och jag pratar i avsnittet om hur AI kommer att påverka oss marknadsförare och hur vi arbetar med marknadsföring. Bland annat vilka områden inom marknadsföring som han ser kommer att påverkas mest och vad många marknadsförare missar kring AI.
Samt varför Arash ser AI mer som elektricitet snarare än en teknik.
Du får dessutom höra om:
7 sätt som AI kommer hjälpa oss att bli smartare
Konkreta exempel på hur Viva Media använder AI
Hur våra roller som marknadsförare kan förändras
Vilka kompetenser som kommer att påverkas mest
Vad han menar med att AI kan bli som snabbmat
Och hur du som marknadsförare verkligen kan anamma AI. Plus en massa mer…
Arash levererar också ett helt gäng med spaningar.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Efter länkarna finns också tidsstämplar så att du enkelt kan hitta olika sektioner i intervjun.
Länkar
Arash Gilan på LinkedIn
Viva Media (webbsida)
VD-Podden (podcast)
Apple Podcasts / Spotify
Get Digital or Die Trying av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
Adlibris / Bokus
Apparnas planet: människans roll i en digital värld av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
Adlibris / Bokus
En djävel på e-handel av Arash Gilan, Nic Staeger(bok)
Adlibris / Bokus
Arashs artiklar och krönikor om AI på Breakit (artiklar)
AI – Från dröm till verklighet (whitepaper)
AI inom marknadsföring med Arash Gilan och Sara Öhman (webinar)
AI med Arash (nyhetsbrev)
The Rundown (nyhetsbrev)
The Marketing AI Show (podcast)
Apple Podcasts / Spotify
Marketing Against The Grain (podcast)
Apple Podcasts / Spotify
AI ger oss innovation med superkrafter. Vad vi kan förvänta oss 2023 och framåt - Judith Wolst (artikel)
I lost everything that made me love my job through Midjourney over night - Reddit (artikel)
Verktyg
ChatGPT
Midjourney
Adobe Firely
Dall-E 2
Tidigare avsnitt med Arash
Digitalisering: Arash Gilan #22
Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96
Tidsstämplar
[2:56] Om varför marknadsföring är ett av de områden som tidigt påverkas av utvecklingen inom AI. Och vi pratar en del om Google.
[7:11] Vad Arash tycker att marknadsförare missar kring AI och vad det innebär för marknadsföring.
[9:16] Vilka områden inom marknadsföring han ser kommer påverkas mest och varför. Och varför det är viktigt att anamma AI snabbt.
[16:02] Om data, attribution och ekonometri samt AI kommer att kunna hjälpa oss med det. Vi kommer att bli datadrivna på riktigt.
[21:01] Tar upp konkreta exempel på hur man använder olika AI-verktyg på Viva Media.
[23:24] Etik, -
Vad händer när våra allra mest intima uppgifter läcker till ett av världens största techbolag Facebook? Ekots grävreportrar Sven Carlsson och Sascha Granberg söker svar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Svenska bankkunders, patienters och omkring en miljon apoteksbesökares personuppgifter har läckt till Facebook via deras verktyg Facebook Pixel. Konflikt skildrar hur spårningen på nätet växte till en miljardindustri, söker svar om vad som hänt med uppgifterna som läckt, och frågar sig vad politikerna i Bryssel gör när hälsoinformation blivit en handelsvara.
Medverkande: Lou Montulli, entreprenör och fd anställd på Netscape, Göran Arvinius, tidigare vd för Doubleclick Scandinavia, Philip Eriksson, programmerare och P1-lyssnare, Arash Gilan, vd för Viva Media, Max Schrems, aktivist och grundare av NOYB, Abir Al-Sahlani, EU-parlamentariker för Centerpartiet
Reportrar: Sven Carlsson och Sascha Granberg
Programledare: Lotten Collin
[email protected]Tekniker: Christer Tjernell, Lisa Abrahamsson, Maria Stillberg
-
Fortsätter djupdykningen kring generalister och specialister inom marknadsföring. Men den här gången ur marknadschefens synvinkel.
För hur bör man tänka kring det när man bygger marknadsteam och rekryterar marknadsförare. Med mig har jag Mimmi Arndt som är CMO på Teamtailor som under sin karriär varit både generalist och specialist.
Och som har varit med och byggt upp flera marknadsteam.
För det här är en viktig fråga för såväl marknadsförare som vill veta vilken väg man bör ta i sin karriär som marknadschefer som vill bygga starka team för att nå sina mål.
Det här avsnittet tillför en dimension och är en bra fortsättning på mitt avsnitt med Arash Gilan på Viva Media. Oavsett om du idag är marknadschef eller marknadsförare så kommer du kunna ta med dig en massa bra tankar och insikter.
Om gästen
Mimmi Arndt är CMO på rekryterings- och employer branding-plattformen Teamtailor. En riktig underdog bland Sveriges tech-bolag som idag finns på över 100 marknader. Och där leder hon ett team på 12 marknadsförare.
Hon har arbetat i över 10 år på tech-bolag såsom Anyfin och iZettle med marknadsföring och tillväxt. Både som generalist och specialist. Mimmi har dessutom arbetat på Åkestam Holst. En av Sveriges ledande kreativa byråer för att lära sig den världen och hur man bygger starka varumärken.
Om avsnittet
Mimmi och jag fortsätter i avsnittet prata om generalister och specialister. Men ur marknadschefens synvinkel. Samt hur hon anser att man bör tänka kring det när man bygger marknadsteam.
Samt hur hon ser på skillnaden mellan generalister och specialister. Och vad gränsen går i praktiken.
Hon ger bland annat sin syn på vad det är som avgör när man behöver mer generalister eller specialister i sitt marknadsteam. Och levererar riktigt bra insikter kring det. Mimmi går även igenom hur det har sett ut på några av bolagen hon varit på.
Du får dessutom höra om:
Hennes resa från generalist till specialist och tillbaka
Samverkan mellan generalister och specialister
Hur djup kunskap man behöver som marknadschef
Hur man rekryterar riktigt vassa specialister
Eller kunniga generalister för den delen
Konsekvensen av buzzwords som ninja och rockstar
Och massor med tips till dig som marknadsförare
Plus en massa mer…
Mimmi ger också sin syn på problemet med att det ofta söks marknadsförare som ska vara specialister på precis allt. Följderna av det. Och hur vi kommer tillrätta med det.
En perfekt fortsättning på mitt avsnitt med Arash. Och har du inte lyssnat på det så hoppas jag att du gör det efter att du har lyssnat på det här avsnittet med Mimmi.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Plus ett par extra länkar från Mimmi om att vara generalist eller specialist, risken med buzzwords och en intressant rapport om kandidatupplevelse.
Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Mimmi Arndt på LinkedIn
Teamtailor (webbsida)
Anyfin (webbsida)
Zettle (tidigare iZettle / webbsida)
Bygga starka marknadsteam som har det som krävs för att lyckas #77 (poddavsnitt)
Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96 (poddavsnitt)
Range: How Generalists Triumph in a Specialized World av David Epstein (bok)
Adlibris / Bokus
Should you be a Marketing Specialist or a Generalist? - Marketing Done Right (artikel)
Are You a Marketing Generalist or Specialist? - Earnworthy (artikel)
Why Employers Should Avoid Jargon In Job Postings - Forbes (artikel)
New Rule: No more job ads seeking rockstars and ninjas - Forbes (artikel)
In the head of 400 candidates - Teamtailor (rapport)
Tidsstämplar
[3:32] Mimmi inleder med att prata om hur hon som marknadschef ser på skillnaden mellan generalister och marknadsförare. Och hur hon tänkte kring det i början av sin karriär.
[7:13] Var går gränsen mellan en generalist och specialist går i praktiken.
[10:38] Om vad Mimmi ser sig själv som och hur har det ... -
När är det rätt att vara generalist eller specialist och vad är det som avgör vilket spår man ska man välja. Det är en fråga som alla marknadsförare har ställt sig någon gång.
Men något det sällan pratas om. Samt vad det faktiskt innebär att vara generalist eller specialist. För att svara på det så bjöd jag in Arash Gilan som är vd och medgrundare till byrån Viva Media.
Och det är något han har funderat en hel del över.
Både för sin egen karriär och hur han och Viva Media tänker kring generalister och specialister, samverkan mellan dessa och hur man har organiserat sig.
Oavsett om du är i början av din karriär som marknadsförare eller har jobbat ett antal år så kommer du att kunna ta med dig en hel del insikter om hur du tänker kring din egen karriär. Och hur du blir en bättre specialist eller generalist.
Om gästen
Arash Gilan är vd och medgrundare till byrån Viva Media som kombinerar mediaköp, reklam och varumärke samt performance. Han är även författare och har skrivit tre böcker. Get Digital or Die Trying, Apparnas Planet och den senaste En Djävel på e-handel.
Arash skriver även löpande artiklar och krönikor på Breakit samt en del för Resumé och Dagens Media. Han driver också VD-podden där han pratar med ledare, experter och experter om bolagsbyggande.
Som om inte det vore nog så är han också en populär föreläsare.
Om avsnittet
Arash och jag pratar i avsnittet om vad skillnaden är mellan generalister och specialister inom marknadsföring och när det är rätt att specialisera sig eller inte. Samt faktorerna som avgör det för oss marknadsförare.
Han går bland annat igenom vad det innebär att vara generalist respektive specialist. Och vilken roll de båda fyller inom såväl en byrå som i en marknadsorganisation. Samt vad som kännetecknar riktigt bra generalister och specialister.
Men också vad en T-profil är, fördelarna med det och när det är rätt.
Du får dessutom höra om:
Vad det finns för olika typer av specialister
Hur man bör tänka som ny i branschen
För- och nackdelar med båda sidorna
Riskerna med att specialisera sig för snabbt
Hur man blir en riktigt bra generalist
Eller en vass specialist för den delen
Varför du ska hålla dig nära pengarna
Och en massa mer intressant…
Inte minst många bra insikter, råd och karriärtips för oss marknadsförare. Och han förklarar också hur Viva Media har tänkt kring generalister och specialister samt hur de har strukturerat sig.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Där hittar du självklart länkar till VD-podden och Arash böcker. Och han har även skickat med ett antal länkar och boktips för dig som vill fördjupa dig i frågan om generalister och specialister.
Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Arash Gilan på LinkedIn
Viva Media (webbsida)
VD-Podden (podcast)
Apple Podcasts / Spotify
Get Digital or Die Trying av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
Adlibris / Bokus
Apparnas planet: människans roll i en digital värld av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
Adlibris / Bokus
En djävel på e-handel av Arash Gilan, Nic Staeger (bok)
Webbsida / Adlibris / Bokus
Ogilvy on Advertising av David Ogilvy (bok)
Adlibris / Bokus
Reinventing organizations av Frederic Laloux (bok)
Adlibris / Bokus
What Is A T-Shaped Marketer - Digital Marketer (artikel)
The return of the generalist marketer - Marketing Week (artikel)
Step aside, specialist: return of the marketing generalist - Adobe (artikel)
Should you be a Marketing Specialist or a Generalist? - Marketing Done Right (artikel)
Are You a Marketing Generalist or Specialist? - Earnworthy (artikel)
Tidsstämplar
[3:55] Om skillnaden mellan en generalist och specialist inom marknadsföring. Samt vilken roll de båda fyller inom såväl en marknadsorganisation som byrå.
[8:06] Vad det innebär att vara specialist och att specialisera sig inom marknadsföring. -
Vad händer när performance-hetsen släpper och fler och fler bolag behöver få ordning på sitt varumärke för att överleva? Tillsammans med Arash Gilan, vd på marknadsföringsbyrån Viva Media finner Erik svaret på hur företag hittar rätt balans och maximerar värdet av sina marknadsinvesteringar. Samtalet handlar också om hur viktigt det är att förälska sig i marknadsföring.
Om gästen:
Arash Gilan är vd och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva Media. Han brinner för digitalisering, e-handel och varumärke och framförallt kombinationen av de tre. Förutom hans passion för marknadsföring drivs han av möjligheten att skapa saker tillsammans. Förutom att framgångsrikt växt Viva Media har Arash skrivit tre böcker om e-handel och driver även den mycket uppskattade VD-podden.
Här hittar ni hans senaste bok “En djävul på e-handel”: https://www.endjavelpaehandel.se/forfattarna
Hitta mer information om Arash här: https://www.arashgilan.com/bio
Här finner ni mer information om Viva Media: https://vivamedia.se
Länkar till kampanjer att förälska sig i:
Volvo Trucks Live test series: https://www.youtube.com/watch?v=dMiKvLbYPPE
Apple vs Pc: https://www.youtube.com/watch?v=7tYwt1rkK4Y&feature=emb_imp_woyt
Red Bull: The “Stratos” Campaign: https://www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I
Old Spice: https://www.youtube.com/watch?v=qSkMYGBtFI8&feature=emb_title