Universum Podcasts
-
Tror du på UfO, tror du att det finns fler livsformer i Universum? I detta avsnitt samtalar Helena-Magdalena och Benny om hur de ser på andra livsformer i Universum och UFO. De delar med sig av upplevelser de haft genom livet.
Producerat av Silverdrake Förlag
Redaktör: Marcus Tigerdraake
www.silverdrakeförlag.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Kicki känner att det finns energier i omlopp i Universum. Någon transformation, sökande eller tomhet. dorro tycker det känns lite mållöst men vet ju att Universum knappast stannar upp men den vanliga kopplingen saknas av någon anledning. En tomhet som är svår att sätta fingret på.
Kicki undrar om det är resan, vägen, som glappar kanske och att det viktiga är att njuta av de små stegen i vardagen. Men på något sätt saknas den genuina wow-känslan och själen inte är i fas. dorro ser det som en triangel mellan själen, resan och Universum. Utan den kopplingen blir det en tomhetskänsla.
Både Kicki och dorro tycker om @moonomens på Instagram. dorro ska tydligen lita på processen och blir återigen allergisk över coachuttrycket men håller med om att tillit är viktigt och Kicki undrar om vi är redo.
Vi hamnar i ett samtal om att fylla i själen och mystikernas term ”Själens mörka natt” och där börjar det bli filosofiskt och lite mörkt en stund. Kicki börjar bli orolig över om vi kan hålla kvar det positiva och dorro kontrar med att vi kan välja att se ljust på tillvaron.
Det blir ändå hoppingivande till slut trots att ”Själens mörka natt” uppstår då och då.
Lyssna på vårt samtal och ge oss gärna kommentarer på vad ”Själens mörka natt” innebär i ditt liv.
-
I det här avsnittet borrar vi vidare i det som Thomas Nagel kallar för den "kosmiska frågan": hur vi kan förstå vår plats som människor i Universum?
Holmes Rolston är teolog och filosof som skrivit mycket både om relationen mellan vetenskap och religion och om miljöetik. I sin artikel "Creative Genesis: Escalating Naturalism, and beyond" försöker Rolston presentera en syn på naturen som flerdimensionell och kreativ.
Det största miraklet i universum är att det kan ge upphov till personer och personlig närvaro, säger Rolston. Denna fantastiska kapacitet pekar, menar Rolston, också på att den har sitt ursprung i ett trans-kosmiskt medvetande - i Gud.
Rolstons natursyn liknar i mångt och mycket den som Thomas Nagel för fram i Mind and Cosmos. Men till skillnad från Nagel sätter Rolston in denna natursyn i en större teologisk världsbild. Rolston bejakar den "mjuka naturalismen" som är icke-reduktiv, men säger samtidigt att anledningen till att den mjuka naturalismen är en många stycken sann beskrivning av vårt universums karaktär, beror på universum har sin källa i ett trans-kosmiskt medvetande.
Som Rolston skriver:
"Presence is the miracle – rare but undeniably here – and revealing of the whole. Science tends to feature the primacy of matter-energy, but theologians reply that the primacy is in experiential presence – that is what is primarily to be explained.
The one indisputable fact is that “I am.” How can it come to be that matter-energy results in persons with such presence? The
deepest and most plausible answer is Presence, subtending Presence, at the start up and en route. (Recall the Hebrew: YHWH, “I am.” “I am present.” Numinous Presence.)
(...)
Is mind a key to the whole? Are we detecting Mind in with and under it all? Are we an icon of deeper Presence, Spirit suffusing the universe story?"
-
På årets ljusaste, då händer det. "En röst i Universum" inspirerar dig i ämnet: tankens kraft. Hur åstadkommer vi egentligen skiften från det som inte gynnar oss in i det nya. Och vad är receptet egentligen? Kan vi tänka oss till dessa skiften? Lyssna och inspireras. Må du bli ordentligt kärleksströsslad. Önskar så du får en boost av avsnittet.
Dela gärna till andra om du uppskattar avsnittet.
Ta en skärmdump och lägg ut i sociala media eller skicka ett sms till en vän. Tack så innerligt på förhand fina du.
Tillsammans gör vi skillnad.
En existentiell podd som sprider hopp och ljus för dig att finna din inre sanna röst i kontakt med något större. För dig som uppskattar djup och önskar hjärtlig inspiration för att utvecklas.
Jenny Åsenlund som driver podden är själslig entreprenör på heltid sedan 2016 (startade 2012). Är livscoach, beteendevetare, yogalärare, retreatledare, intuitiv kanal och healer. En själslig ledare i den nya tiden. Tillsammans gör vi skillnad. Välkommen att inspireras.
Uppskattar du innehållet o budskapet i min podd?
- Tryck på "följ" så får du en blänkare i telefonen när ett nytt avsnitt har kommit ut.
- Dela gärna i sociala media att du lyssnat eller ge ett betyg.
- Då hjälper du mig få energi att dela detta kostnadsfria innehållet till dig.
- Tack fina du på förhand. Får jag in fler personer hjälps vi åt att sprida ljuset och det hoppfulla budskapet jag önskar förmedla i en annars orolig värld.
https://www.jennyasenlund.se
Följ på Instagram @en_rost_i_universum
FB: "Jenny Åsenlund - själslig guide"
Portal med kurser online. Medlemskap "Skapa ditt gnistrande liv". Live högvibrerande healing varje månad samt tillgång till samtliga inspelningar som gör att du när helst du önskar kan få healingen du behöver utifrån ditt behov du har just då.
-
I dagens avsnitt möter Oscar och Fredrik författaren Anette Kihlen-Antonsen. Anette har b la skrivit boken Övertagandet. Anette berättar att hon hade hjälp av Obelix att skriva sin bok. Obelix är en "guide" som Anette mötte under en meditation - "Hennes egna spökskrivare"...
Övertagandet:
Vi befinner oss på Utusil, en av alla de planeter i Universum, som är befolkad av mänskligt liv. Men något är fel på Utusil och den känslan sprider sig snabbt över planeten. En grupp forskare bestämmer sig för att göra något åt situationen. De beslutar sig för att utföra en intellektuell revolution eller ett Övertagande av planeten. Ett Övertagande fyllt av kärlek, ljus och tillit och en förhoppning om en god värld. -
Aldrig tidigare har det varit mer aktuellt att försöka förstå behoven och kraven på morgondagens arbetsplats. Cecilia möter arbetslivsstrategen Tommie Cau och samtalar om det nya nuläget för ”jobbet”, kontorens framtida roll, vad vi måste lära oss efter pandemin och hur vi konkret tar oss vidare.
Tommie Cau har i 15 år hjälpt organisationer förstå och ligga i framkant på talangmarknaden, som affärsutvecklare, rådgivare, föreläsare och facilitator. Sedan 2017 driver han affärsutvecklingsbyrån Cau & Co där han hjälper företag och människor att bli framgångsrika i morgondagens arbetsliv. Han har en bakgrund som bl.a. landschef på employer brandingföretaget Universum, seniorkonsult inom kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson och marknadschef på omdömestjänsten Careereye. Tommie är även grundare och programledare för podden HR Talks samt medförfattare till State of Mind at Work.
-
Fullmånen är här och våra känslor förstärks och hjälper oss släppa taget. Känner du det?
En röst i Universum vill sprida budskapet att fånga din egen inre sanna röst. Bortom brus från media och andras åsikter. En person som kvällen före inspelningen lämnat jordelivet är ex-munken, som sista åren i livet lyckades sprida ljus på bred front. Han är en stor inspirationskälla till mig, Björn Natthiko Lindeblad. Detta avsnitt blev en känslosam hyllning till honom. Hoppas det kan beröra dig också på ett vackert sätt när jag delar hans, visdom, godhet och ödmjukhet. Jag delar även min syn på själens och egots röst. Björns verk lever kvar för dig att ta del av så som hans bok "Jag kan ha fel" eller hans sommarprat och jag rekommenderar varmt Pingvinpodden han samskapade tillsammans med Navid. Underbara dialoger. Ovanligt med två män som utför yinyoga före ett av poddavsnitten. Eller hur? Förebilder för många män, om du frågar mig.
En existentiell podd som sprider hopp och ljus för dig att finna din inre sanna röst i kontakt med något större. För dig som uppskattar djup och önskar hjärtlig inspiration för att utvecklas.
Jenny Åsenlund som driver podden är själslig entreprenör på heltid sedan 2016 (startade 2012). Är livscoach, beteendevetare, yogalärare, retreatledare, intuitiv kanal och healer. En själslig ledare i den nya tiden. Tillsammans gör vi skillnad. Välkommen att inspireras.
Uppskattar du innehållet o budskapet i min podd?
- Tryck på "följ" så får du en blänkare i telefonen när ett nytt avsnitt har kommit ut.
- Dela gärna i sociala media att du lyssnat eller ge ett betyg.
- Då hjälper du mig få energi att dela detta kostnadsfria innehållet till dig.
- Tack fina du på förhand. Får jag in fler personer hjälps vi åt att sprida ljuset och det hoppfulla budskapet jag önskar förmedla i en annars orolig värld.
https://www.jennyasenlund.se
Följ på Instagram @en_rost_i_universum
FB: "Jenny Åsenlund - själslig guide"
Portal med kurser online. Medlemskap "Skapa ditt gnistrande liv". Live högvibrerande healing varje månad samt tillgång till samtliga inspelningar som gör att du när helst du önskar kan få healingen du behöver utifrån ditt behov du har just då.
-
Julen som kan vara så vacker men också så ensam och svår. I detta avsnitt pratar Benny och Helena-Magdalena om hur olika julen kan se ut för olika människor och Benny berättar om en väldigt svår jul då han bara var 15 år. De pratar om de små gesterna vi kan göra som betyder så mycket. Du bjuder in till en healingcirkel kl: 21:00 på juldagen där alla kan tona in sog i en stor underbar healingcirkel, där händer skickas ut i Universum så att vi alla kan hålla varandras händer och bilda en vacker cirkel av ljus, healing och kärlek! Benny och Helena-Magdalena vill passa på att önska er alla en riktigt God Jul!
Producerat av Silverdrake Förlag.
Redaktör: Marcus Blomgren
www.silverdrakeförlag.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Lukas kommer på ett sätt att ta sig till Slutet av Universum: Genvägen! Problemet med Genvägen är ingen någonsin har flugit där och överlevt...
Julkalendern Biggest Bang passar för ca 6-13 år och går att lyssna på till januari 2021. -
Lukas och Rufsa är ganska dystra. De måste nämligen flyga till Slutet av Universum. Och dit är det väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt långt.
Julkalendern Biggest Bang passar för ca 6-13 år och går att lyssna på till januari 2021. -
I detta avsnitt samtalar Benny och Helena-Magdalena om tecken från Universum. Tecken kan komma till oss på många olika sätt och Universums synkronicitet är en vacker gåva. Ju mer vi lär oss att se tecken desto mer guidade blir vi i resan genom livet.
Producerat av Silverdrake Förlag.
Redaktör: Marcus Blomgren
www.silverdrakeförlag.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vad är kärnan i religiös tro? I sin intressanta bok The Meaning of Belief: Religion from an Atheist's Point of View (Harvard University Press, 2017) försöker den ateistiske filosofen Tim Crane att så ärligt och rättvisande som möjligt beskriva vad han uppfattar som kärnan i ett religiöst förhållningssätt.
Kärnan är, menar Crane, att man har en "religiös impuls" som är att se denna värld i relation till en större, transcendent moralisk verklighet som man på olika sätt försöker vara öppen för och orientera sitt liv efter.
I sin bok ger Crane många bra beskrivningar av religiös tro och tillbakavisar de ateistiska tänkare som framförallt ser religiös tro som en misslyckad form av vetenskap.
Hållpunkter i programmet:
3.50 Presentation av Tim Crane5.25: Spaning utifrån Stormens utveckling om "The Triumph of the Therapeutic" och existentiell smärta.
Länk: Jennifer A Freys artikel om lycka som ett sätt att leva.
12.20: Presentation av The Meaning of Belief16: Crane kritiserar de som tror att religionen primärt handlar om att förklara uppkomsten av vissa fenomen i Universum.
17: Den transcendenta moraliska ordningen står inte emot, utan inkluderar och går utöver, det goda i världen.
20: Tim Crane som en pessimistisk ateist.31: Hur lokaliserar man etisk och rationell normativitet i en naturalistisk världsbild?
42.50: Apropå Lapo Lappins analys av hur den svenska Coronastrategins normativa ställningstaganden presenterades som uttryck för rent empiriska slutsatser.
36.50: Är människans förmåga att ställa de yttersta, existentiella frågorna nyckeln till Universums mening, eller uttryck för ett tänkande som gått fel?
44.50: Hur skulle en motsvarande bok som riktar sig till troende ser ut? Det vill säga en bok som vill nyansera troende människors perspektiv.
Länkar:
Lapo Lappins artikel om hur Sveriges normativa ställningstaganden i Cronapandemin tenderade att läggas fram som uttryck för "ren empirisk vetenskap" i svensk offentlighet.
Jennifer A. Freys podcast: "Sacred and profane love".
-
I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.
Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?
Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.
Vad är employer branding?
Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.
Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.
Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.
En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.Hur når företag dit?
Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.Anna kommer tillbaka framöver och pratar mer om employer branding!
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!4) Din LinkedInprofil
I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil.
Vanliga saker som kan förbättras är:
Den stora bilden överst på din profil, se den som en reklamtavla, mått 1536x768px.
Rubriken, skriv mer än bara din titel
Profilbild ska visas för alla medlemmar på LinkedIn och bilden ska vara du.
Sammanfattning, här får du gärna skryta, berätta om konkreta exempel och vad du är bra på. Ta hjälp av en kollega eller en vän. Med en bra sammanfattning blir det tydligt för dina besökare va du gör för något. Du kan ha max 2000 tecken.Fördjupa dig här om antal tecken: https://smartbizz.se/antal-tecken-du-max-kan-ha-pa-linkedin/
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation! -
I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.
Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?
Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.
Vad är employer branding?
Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.
Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.
Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.
En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.Hur når företag dit?
Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.Anna kommer tillbaka framöver och pratar mer om employer branding!
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!4) Din LinkedInprofil
I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil.
Vanliga saker som kan förbättras är:
Den stora bilden överst på din profil, se den som en reklamtavla, mått 1536x768px.
Rubriken, skriv mer än bara din titel
Profilbild ska visas för alla medlemmar på LinkedIn och bilden ska vara du.
Sammanfattning, här får du gärna skryta, berätta om konkreta exempel och vad du är bra på. Ta hjälp av en kollega eller en vän. Med en bra sammanfattning blir det tydligt för dina besökare va du gör för något. Du kan ha max 2000 tecken.Fördjupa dig här om antal tecken: https://smartbizz.se/antal-tecken-du-max-kan-ha-pa-linkedin/
Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se
Vill du sponsra oss?
Ta kontakt med Linda eller Tomas!Ge oss feedback!
Vad ska vi prata om framöver?
Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!