The Decision Maker Report Podcasts

  • Många använder LinkedIn organiskt men som annonseringsplattform är LinkedIn inte alls lika populär och det är en nästan bortglömd kanal.

    Detta trots att LinkedIn Ads ger marknadsförare kraftfull targeting och en rad andra fördelar. Så jag bjöd in David Larsson på Trickle för att lära mig mer om plattformen och hur man lyckas med sin annonsering.

    Det var extra kul att få med David som är en av Nordens främsta experter på LinkedIn Ads.

    Han har lång erfarenhet av plattformen och har bland annat blivit utvald att gå ett program för att bli en så kallad LinkedIn Agency Champion. LinkedIn Ads är dessutom Davids favoritplattform så han är helt rätt person.

    Det här avsnittet blir en riktig djupdykning i plattformen kring allt från best practice, funnels och strategi till smarta taktiker för att lyckas bättre med sin annonsering. Och vi passar även på att ta upp vanliga myter och missförstånd.

    Om gästen

    David Larsson är Chief Strategy Officer på byrån Trickle som är specialister på innehållsdistribution. Trickle ingår i byrånätverket People People med byråer som Spoon, The Domain Was Taken och Oh My.

    Man jobbar framförallt med många större organisationer och B2B-företag. David har en intressant bakgrund då han bland annat är utbildad journalist, har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4 och sedan kom in som andra anställd på Trickle.

    Han är även en van föreläsare och är kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs.

    Om avsnittet

    David och jag pratar i avsnittet om hur man lyckas med LinkedIn Ads och han beskriver bland annat i detalj hur han sätter upp kontostruktur och kampanjer för olika steg i kundresan. Vi krossar som sagt även en rad myter om plattformen.

    Inte minst den vanligaste om att LinkedIn Ads är så dyrt.

    Du får dessutom höra om bland annat:

    Fördelarna och vad som särskiljer plattformen
    Om LinkedIn Ads går att använda för B2C
    Boosta innehåll eller köra dark posts
    Hur man får till en bra kontostruktur
    Tips för targeting och att bygga målgrupper
    Best practice för innehållsformat och kreativ
    Och varför Insight Tag är så kraftfullt


    David delar många smarta tips och saker han har lärt sig efter att ha jobbat under lång tid med LinkedIn Ads. Du får bland annat ta del av en smart taktik kring hur man sprider anställdas eller ambassadörers innehåll.

    Det här är helt enkelt ett sprängfullt avsnitt om LinkedIn Ads och jag hoppas att du gillar det.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här nedan.

    David har även sammanställt ett antal länkar med bra artiklar om LinkedIn Ads. Och han tipsar även om att kolla in LinkedIns Marketing Labs där du kan fördjupa dig i annonsering på LinkedIn och certifiera dig och ett par andra resurser.

    Efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar

    David Larsson på LinkedIn
    Trickle webbsida
    Trickle på LinkedIn
    Trickle på Facebook
    Trickle på Instagram

    LinkedIn Marketing Labs - Kostnadsfria kurser och certifiering (resurs)

    The B2B Institute - LinkedIn (resurs)

    The Decision Maker Report - LinkedIn (rapport)

    AdColony Nordics - Bra sida att följa kring LinkedIn Ads i Norden (LinkedIn-sida)

    Rapport från Ehrenberg-Bass om hur smal targeting kan vara kontraproduktivt för tillväxt inom B2B - Marketing Week (rapport/artikel)

    Rapport om hur man undviker digitalt slöseri inom annonsering - Trickle (rapport/artikel)

    Illustration och beskrivning av hur LinkedIns algoritm fungerar 2022 - Social Champ (artikel/infografik)

    Artikel om hur man kan använda LinkedIn Ads inom B2C - Hubspot (artikel)

    Tidsstämplar

    [3:42] David om varför LinkedIn Ads är hans plattform och varför det är lite av en oupptäckt resurs.

    [5:19] Fördelar med LinkedIn som annonsplattform och vad det är som särskiljer LinkedIn Ads. Inte minst den smarta Insight Tag-pixeln.

    [6:53] David går igenom och krossar 6 vanliga myter och missförstånd kring LinkedIn Ads.