Slave Podcasts
-
Slave hade följt devisen "free your mind and your ass will follow", och gjorde nu rymdfunk i harmoni med de pulserande stjärnornas lågfrekventa basmuller. Inget stod i vägen för bandet. Bara dom själva.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Slave nådde nya höjder med Mark Adams benhårda bas och Steve Arringtons knotiga sång (blåkopian för bland andra Keith Sweat) som fundament på album som ”Stone jam” och ”Just a touch of love”. Inget annat gäng , vid sidan om Isley Brothers, lyckades kombinera långa gitarrocksolon och R&B-orkestrering på ett lika suggestivt sätt. Slave hade bundit samman Ohio och P-funk, och blev nu även bryggan till framtidens hiphop/soul hybrider.
Steve Arrington jobbade dubbelt i Slave som sångare och trummis, och viljan att ta funken till platser där den inte varit förut resulterade i ett soloalbum som 1983 blev lika inflytelserikt som Prince ”1999” och Mtumes ”Juicy fruit”. Sedan kom Steves världshit ”Feel so real”, och ett beslut som förändrade allt.
-
Slave hade följt devisen "free your mind and your ass will follow", och gjorde nu rymdfunk i harmoni med de pulserande sjärnornas lågfrekventa basmuller. Inget stod i vägen för bandet. Bara dom själva.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Slave nådde nya höjder med Mark Adams benhårda bas och Steve Arringtons knotiga sång (blåkopian för bland andra Keith Sweat) som fundament på album som ”Stone jam” och ”Just a touch of love”. Inget annat gäng , vid sidan om Isley Brothers, lyckades kombinera långa gitarrocksolon och R&B-orkestrering på ett lika suggestivt sätt. Slave hade bundit samman Ohio och P-funk, och blev nu även bryggan till framtidens hiphop/soul hybrider.
Steve Arrington jobbade dubbelt i Slave som sångare och trummis, och viljan att ta funken till platser där den inte varit förut resulterade i ett soloalbum som 1983 blev lika inflytelserikt som Prince ”1999” och Mtumes ”Juicy fruit”. Sedan kom Steves världshit ”Feel so real”, och ett beslut som förändrade allt.