Skolverkets Podcasts
-
Detta avsnitt av Montessoripodden handlar om källkritik. Vad är det, varför ska vi arbeta med det och hur gör man? För att reda ut detta får vi hjälp av Montessoripedagogen Anna Rosenqvist som också skrivit en bok om källkritik. Hon guidar oss igenom lämpliga övningar för alla åldrar, från förskolan upp till högstadiet.
Anna på Linkedin: https://www.linkedin.com/in/anna-rosenqvist-40928343/Boken Källkritik på schemat: https://www.liber.se/produkt/kallkritik-pa-schemat-22627 Intervju med Anna i Läraren: https://www.lararen.se/nyheter/kallkritik/saknade-bok-om-kallkritik--skrev-en-sjalvSkolverkets material för källkritik: https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/kallkritik-for-yngre-elever
Bamse och källkritik: https://serieriundervisningen.se/produkt/bamse-och-kallkritik/ Superundersökarna: www.vof.se/wp-content/uploads/Superundersokarna_2011.pdf Handledning till Superundersökarna: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a655e08/1553959223032/pdf2094.pdf
-
I det tredje avsnittet diskuteras delar av skolverkets rapport Elever som snabbare når kunskapskraven samt kompetensutvecklingsinsatser som Skolverket bedömt kan komma att behövas för att stödja och stärka skolors arbete med elever i grund- och gymnasieskolan som har lätt att nå kunskapskraven. I detta avsnitt delar undervisningsrådet Åsa Sjöwall varmt med sig av sin kompetens och sina erfarenheter.
-
I det tredje avsnittet diskuteras delar av skolverkets rapport Elever som snabbare når kunskapskraven samt kompetensutvecklingsinsatser som Skolverket bedömt kan komma att behövas för att stödja och stärka skolors arbete med elever i grund- och gymnasieskolan som har lätt att nå kunskapskraven. I detta avsnitt delar undervisningsrådet Åsa Sjöwall varmt med sig av sin kompetens och sina erfarenheter.
-
Poddens första avsnitt tar avstamp i Skolverkets stödmaterial som kom ut 2015. Inledningsvis presenteras innehållet i all korthet och därefter följer en diskussion om hur vi, Linda och Eva, upplevde utmaningen och glädjen med att tillsammans med många andra engagerade personer arbeta fram manuset och hur vi tänker kring användningen och spridningen av stödmaterialet. Vi samtalar också om andra erfarenheter i relation till ämnet.
-
Dagens avsnitt är en inspelning från ett webinarium med Lead Montessori, på temat How to talk to children about what is happening?
Medverkade är C. Foster, M. Ulrich, T. Suominen & D. Rebild.
Här är Skolverkets råd kring hur man pratar med barn och unga: https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/att-prata-med-barn-och-unga-om-krig-och-kriser
Statsminister Magdalena Anderssons tal till mellanstadie- och högstadieungdomar: https://www.youtube.com/watch?v=MiwAANLv8l4
Ni hittar mer om Lead Montessori via denna länk: https://leadmontessori.com/
Vi tar gärna emot respons, lyssnarfrågor eller förslag på vår Facebooksida eller via mail på [email protected]
-
Redaktionen bjuder på ett »mediekritikbonanza« och diskuterar de senaste veckornas journalistiska magplask: Expressens närgångna rapportering från en försvunnen 13-årings hemkomst, SVT:s kvacksalveridokumentär Fästingkriget och drevet mot Skolverkets förintelserollspel. Ur innehållet: Bulletins miljoner, Voltairecitat och avprogrammering.