Paid Social Academy Podcasts

  • E-postmarknadsföring har under lång tid varit en viktig kanal med hög ROI och har de senaste åren blivit allt viktigare.

    Inte minst då det ger värdefull förstapartsdata samt en direkt relation med vår målgrupp och våra kunder. Så jag bjöd återigen in paid social och e-postexperten Jonas Carlström för att lära mig mer om e-postmarknadsföring.

    En kanal som är minst lika viktig för både B2B och B2C.

    E-postmarknadsföring är också en av få kanaler som fungerar i alla steg av kundresan och har för många företag den absolut högsta ROI jämfört med andra kanaler.

    Och trots att e-postmarknadsföring har varit en del i den digitala marknadsmixen under lång tid så är det få som utnyttjar den fullt ut. Så i det här avsnittet går vi igenom just det och hur man sätter upp en e-poststrategi med rätt typ av mejl, flöden och innehåll.

    Om gästen
    Jonas Carlström är en av Sveriges främsta experter på paid social och e-postmarknadsföring. Han driver idag ett framgångsrikt coachingprogram för e-handlare, entreprenörer och marknadsförare där e-post har en central roll.

    Jonas har en gedigen bakgrund från ledande marknadsroller på stora e-handelsbolag så som NA-KD och Mat.se samt byråer som Pineberry och Star Republic. Han är även en van föreläsare och har inte minst varit med här i podden två gånger tidigare.

    Om avsnittet
    Jonas och jag pratar i avsnittet om nycklarna till att lyckas med e-postmarknadsföring idag och hur man bygger en e-postmaskin med rätt typ av flöden och innehåll.

    Han går bland annat igenom i detalj hur bra system kan se ut för såväl e-handlare och B2C som B2B. Allt från flöden och typer av mejl till innehåll. Jonas delar även med sig av checklistan han använder för att göra sina email audits med e-handlare.

    Och han krossar många av de vanligaste myterna kring e-post.

    Du får dessutom höra om:

    Största fördelarna med e-postmarknadsföring
    Vanliga fallgropar och misstag han ser företag göra
    Rollen e-post bör ha i ett företags marknadsföring
    Viktiga e-postflöden som många missar att skapa
    Segmentering och hur man gör det på ett bra sätt
    Verktygen han rekommenderar för b2c och b2b
    Och frågan man ska ställa efter en kund har köpt


    Plus mängder med annat intressant om e-postmarknadsföring…

    Jonas förklarar också hur man kan arbeta smart med personalisering genom att samla in rätt typ av data och hur man kan göra det. Samt massor med tips för hur man lyckas med e-postmarknadsföring.

    Du hittar som vanligt länkar till alla resurser och verktyg vi nämner här i poddinlägget.

    Jonas har även lagt med länkar till ett antal sajter och resurser med bra innehåll kring e-postmarknadsföring för såväl B2C som B2B. Samt inspiration kring copy och design. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Här under finns även grafik som visar de flöden och mejl som Jonas pratar om för B2C respektive B2B.





    Länkar
    Jonas Carlström på LinkedIn
    Paid Social webbsida
    Paid Social Academy
    Paid Social nyhetsbrev
    Road Map för e-handlare e-bok

    Klaviyo Blog/Resources (blogg/sajt)

    Omnisend Blog/Resources (blogg/sajt)

    Hubspot / Email Marketing (blogg/sajt)

    Mailchimp Email Marketing (blogg/sajt)

    Galleri med inspiration kring e-postdesign - Really Good Emails (sajt)

    Galleri med inspiration kring marknadsföring - Marketing Examples (sajt)

    Guider för popups och formulär - Sleeknote (blogg/sajt)

    20 Quick and Easy Email Marketing Segmentation Strategies - Kevin Payne (artikel)

    Email automation: definition, benefits, and tools - Omnisend (artikel)

    Verktyg
    Klaviyo
    Omnisend
    Mailchimp
    Rule
    Hubspot
    ActiveCampaign
    ConvertKit

    Tidsstämplar
    [3:50] Myter och missförstånd kring e-post och e-postmarknadsföring. Jonas berättar också om de största fördelarna med kanalen.

    [7:57] Om rollen Jonas anser att e-post bör ha i ett företags marknadsföring idag. Samt hur mycket av försäljningen som bör komma från just e-post.