Manne Railo Podcasts
-
Trenden har varit klar redan en längre tid. Elever i högstadiet och andra stadiets utbildningar upplever allt mera ångest, depression och utmattning, men särskilt dåligt ser det ut bland flickorna. Dessutom ser två år av pandemi och restriktioner att ha förvärrat situationen ytterligare. Varför ser det ut så, och vad kan göras åt situationen?
Samtalet leds av redaktör Christian ’Kike’ Bertell, och med i panelen är psykologen Martin Westerling, som jobbar mycket med unga, Kristian Wahlbeck, som är psykiater, forskningsprofessor och utvecklingsdirektör på föreningen Mieli, samt Katarina Perander, sakkunnig inom Hem och skola, socialpsykolog och doktor inom pedagogik.
Ljudtekniker: Manne Railo / Nanoverse
Facebook: www.facebook.com/hemochskolaifin
Twitter: twitter.com/HemoSkolaiFin
Instagram: www.instagram.com/hemochskolaifinland/
Soundcloud: soundcloud.com/hemochskolaifinland/
Webbsida: www.hemochskola.fi/
E-post: [email protected] -
Vårdnadshavarens förklaring ställer frågan: Hur ser rasismen ut i skolan?
Rasism finns, också i skolan. Men hur ser den ut? Hur sker det? Kan alla ens identifiera rasism? Finland ha blivit en mycket mer diversifierad plats under de senaste 30 åren, men det kan fortfarande vara svårt för någon som är en del av majoritetssamhället att förstå hur en minoritet upplever vardagen. Det kan t.o.m. vara svårt att veta vilka ord som helst används, och i vilka sammanhang.
Samtalet leds av redaktör Christian ’Kike’ Bertell, och med i panelen är universitetsläraren och doktoranden Ida Hummelstedt från pedagogiska fakulteten på Helsingfors universitet, Muluken Cederborg, som bl.a. varit med och grundat föreningen Föräldrar för diversitet, och som själv är adopterad från Etiopien, samt socialpsykologen och pedagogikdoktorn Katarina Perander, sakkunnig på föreningen Hem och Skola i Finland.
Ljudtekniker: Manne Railo / Nanoverse
Facebook: www.facebook.com/hemochskolaifin
Twitter: twitter.com/HemoSkolaiFin
Instagram: www.instagram.com/hemochskolaifinland/
Soundcloud: soundcloud.com/hemochskolaifinland/
Webbsida: www.hemochskola.fi/
E-post: [email protected] -
Vårdnadshavarens förklaring ställer frågan: Hur ger man barn och unga hopp?
Pandemi, klimatkris och krigshot. Världen känns oroligare än på länge. Utöver det finns det ofta individuella orsaker till oro och ångest. Något barn kan ha en kris i familjen, en annan förstår inte varför matematik är så hopplöst svårt. Som förälder eller lärare vill man att barnen ska ha hopp, så de orkar också med följande dag. Att de ser livet leda någonstans och att problem och oro är överkomliga. Den stora frågan är förstås hur man ser till att det finns en bra grogrund för hopp, och hur man förbereder barn för eventuella kriser.
Samtalet leds av redaktör Christian ’Kike’ Bertell, och han har sällskap av specialläraren Marica Enlund, neuropsykologen och psykoterapeuten Åse Fagerlund, samt Micaela Romantschuk, verksamhetsledare för Hem och Skola i Finland. Barnpsykologen och författaren Reyhaneh Ahangaran från Stockholm är också med på ett hörn. Hon har skrivit en rad böcker riktade till barn, om hur barn kan sätta ord på det de känner.
Ljudtekniker: Manne Railo / Nanoverse
Facebook: www.facebook.com/hemochskolaifin
Twitter: twitter.com/HemoSkolaiFin
Instagram: www.instagram.com/hemochskolaifinland/
Soundcloud: soundcloud.com/hemochskolaifinland/
Webbsida: www.hemochskola.fi/
E-post: [email protected] -
Vårdnadshavarens förklaring ställer frågan: Ska man handarbeta på skoltid?
Konst- och färdighetsämnen kallas de skolämnen som inkluderar bildkonst, musik, teknisk slöjd, textilslöjd, huslig ekonomi och gymnastik. I princip är det alla andra ämnen än de som ses som akademiska ämnen, och de börjar få en allt mer trängd plats i skolan. Är det frågan om saker som skulle passa att göra bättre utanför skoltid, eller går något viktigt förlorat om all tid ges åt akademiska ämnen?
Samtalet leds av redaktör Christian ’Kike’ Bertell, och som sällskap har han överinspektör Malin Eriksson från Regionförvaltningsverkets svenska enhet för bildningsväsendet, Sören Lillkung, verkställande direktör för Svenska kulturfonden, samt Micaela Romantschuk, verksamhetsledare för Hem och Skola i Finland.
Ljudtekniker: Manne Railo / Nanoverse
Facebook: www.facebook.com/hemochskolaifin
Twitter: twitter.com/HemoSkolaiFin
Instagram: www.instagram.com/hemochskolaifinland/
Soundcloud: soundcloud.com/hemochskolaifinland/
Webbsida: www.hemochskola.fi/
E-post: [email protected] -
Vårdnadshavarens förklaring ställer frågan: Finns det klasser i klassen?
Grundskolan infördes i Finland på 1970-talet, och tanken var att jämna ut spelplanen. Alla skulle ha samma möjligheter i samhället, via skolan, och Finland hör idag till de jämlikaste samhällena i världen. Men är allt bra nu? Påverkar elevens socioekonomiska ställning fortfarande de fortsatta valen, och hur bra är man på att identifiera det här i skolorna? Kan man tala om det?
Redaktör Christian ’Kike’ Bertell leder samtalet, och får sällskap i samtalsstudion av biträdande professor Sonja Kosunen från pedagogiska fakulteten på Helsingfors universitet, och Katarina Perander, sakkunnig på förbundet Hem och Skola samt blivande doktor i pedagogik. Laila Andersson, rektor och vd för yrkesinstitutet Prakticum, är med via inslag.
Ljudtekniker: Manne Railo / Nanoverse
Facebook: www.facebook.com/hemochskolaifin Twitter: twitter.com/HemoSkolaiFin Instagram: www.instagram.com/hemochskolaifinland/ Soundcloud: soundcloud.com/hemochskolaifinland/ Webbsida: www.hemochskola.fi/
E-post: [email protected]