Jeffrey Bussgang Podcasts

  • Att skapa communities är en växande trend och allt fler företag väljer att bygga det kring sina varumärken, produkter eller tjänster.

    Det finns otaliga exempel på företag som har gjort det framgångsrikt. Men hur gör man det. För att lära mig mer om community-byggande så bjöd jag in Niklas Lohmann på svenska haaartland.

    Företag som Airbnb, Fitbit och Peloton har skapat starka communityn med miljontals medlemmar som är en stark tillgång och i flera fall en central del i företagens erbjudande.

    Men vad är en community egentligen och hur ska vi marknadsförare tänka kring det. Och vad är det företagen som lyckas har gemensamt. Det var några av frågorna och tankarna som jag hade när jag hörde av mig till Niklas.

    Niklas delar bland annat en briljant liknelse mellan att anordna en lyckad fest och att skapa ett framgångsrikt community.

    Om gästen
    Niklas Lohmann är serieentreprenör, vd och medgrundare till haaartland som utvecklar en egen community-plattform. Han har tidigare varit med och skapat ett antal tech startups och har en djup förståelse för communities.

    Han är dessutom en väl anlitad talare. Community-plattformen som haaartland utvecklar har som mål att hjälpa människor att skapa tillsammans med fokus på enkelhet och nordisk design.

    Om avsnittet
    Vi inleder avsnittet med att prata om den växande trenden kring att bygga community och vad en community är. Niklas förklarar sedan varför marknadsförare och företag ska bygga communities och när det är en bra strategi.

    Han går sedan efter det igenom hur man bör gå tillväga för att lägga rätt grund för sin community och hur man rent praktiskt bygger den. Vi pratar också om verktyg och plattformar samt hur man väljer rätt.

    Niklas delar under intervjun mängder av exempel på företag som byggt framgångsrika communities.

    Du får dessutom höra om:

    Fördelarna en community ger ett företag
    Skillnaden mellan audience och community
    Och hur man kickstartar en community


    Som om inte det vore nog så delar Niklas vad han anser är de främsta nycklarna till att skapa en framgångsrik community.

    Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet. Niklas har dessutom lagt till ett antal extra länkar till bra artiklar och poddavsnitt om att skapa community.

    Samt alla exemplen som togs upp.

    Du hittar även en bild på community-mandalan här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Niklas Lohmann på LinkedIn
    haaartlands webbsida
    haaartland på LinkedIn
    haaartland på Twitter

    Poddavsnitt från Niklas och haartlands podcast
    Product community - how use social media 'hooked model' to gamechange your product? (part 1 espresso principle) (poddavsnitt)
    Product community - adding the 2nd drop of espresso (community) (poddavsnitt)
    small business customer communities - what drives the hype? (poddavsnitt)

    Exempel
    Airbnb (marketplace community B2C)
    Fishbrain (social network B2C for fishing)
    Fitbit watch (B2C product)
    Miro (SAAS - managed)
    Notion (SAAS - user driven on reddit)
    Product Beats (private B2B expertise community)
    Salesforce (go-to-market community B2B)

    Artiklar
    Social strikes back - Andreessen Horowitz (artikel)
    Turn your Customers into Your Community - HBR (artikel)
    When Community Becomes Your Competitive Advantage - HBR (artikel)
    The Community Playbook for Founders - Flybridge (presentation)

    Personer
    Greg Isenberg (personer)
    Jeffrey Bussgang (personer)

    Här är en bild på haaartlands community-mandala:


    Tidsstämplar
    [3:26] Niklas ger sin syn trenden kring att som företag skapa communities och tar upp välkända företag som Airbnb, Salesforce och Fitbit. Och sen förklarar han vad ett community är och vad det finns för olika typer.

    [7:14] Vi pratar om fan communities och skillnaden mellan audience och community. Och Niklas ger sedan sin syn på skillnaden mellan community och forum samt varför den sociala feeden tog det till nästa nivå.