Artur Foxander Podcasts
-
DOKUMENTÄR: För många är det en dröm att arbeta med spel. Men vad händer när det där yrket som verkar perfekt visar sig vara något helt annat? När passion förvandlas till hälsans fiende?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det kallas crunch. Fenomenet där man i ett projekt tvingas arbeta övertid för att slutföra de mål som satts upp. I spelvärlden har fenomenet kommit att bli så vanligt att det numera ses som en nästan naturlig del av spelutvecklaryrket, till och med något spelstudios skryter med. Problemet är att crunch också blivit en cancersvulst på spelbranschen.
Hör P3 Spels Jimmy Håkansson om hur begreppet crunch väckt diskussion men framförallt uppmärksammat skoningslösa arbetsvillkor inom spelindustrin. Artur Foxander berättar om hur man mår när arbetsveckorna blir så långa att det inte längre är lönt att gå hem från jobbet. Forskaren Gisela Bäcklander förklarar dessutom hur övertid och för mycket arbete inte nödvändigtvis leder till bättre spel.