Avsnitt

  • NÅR DU KOMMER IGENNEM min bedste Robbie Williams sangstemme, når du ind til et afsnit med brudstykker med mindre Chronos og mere Kairos markering. Jeg synes ikke jeg kan finde den ene gode overskrift, så jeg låner lige Robbies - men de inidviduelle overskrifter af mig er:

    NULLET i de 40

    Samtaler med dem der er på arbejde

    Veje til psykisk sygdom

    Den hårde sandhed

    Du er manden i min krop

    Hvis bare de kunne droppe alle andre i talentpuljen

    og

    Sku have været Simon

    Kærligst, bedst, venligst og tidløst, Mannah

    https://www.mannahguldager.com/

  • "Det handler ikke altid om at blive vejledt og vi har heller ikke altid BRUG for at blive vejledt. Det handler om at mærke IND på kortet (...) Det handler også om at lære at turde stole på sig selv. Vi kan ikke springe nogle processer over. (...) ERFARING er jo også nogle dumheder eller fejl, du har begået tidligere. Det er det, du står på, når du så kan tale tydeligere, og det KAN vi ikke lære af en maskine eller af andres erfaringer". Citat fra min gæst i dette afsnit cirka 45 minutter inde.

    DET HER er sidste afdeling af mit møde med Karin Sølby. Nu hvor jeg har hende i studiet, benytter jeg lejligheden til at stille et par spørgsmål om tarot, for hun er i den grad erfaren i den verden. Som hun siger da vi begynder afsnittet "Nu er jeg på hjemmebane!" Det er en rig og givende samtale om symbolsprog i flere former, men vi er samtidig også begge to optaget af Hotel Romantik, så det emne sniger sig ind - bl.a. fordi jeg vildt godt gad at se de andre deltageres horoskoper og forstå dem fra den vinkel også.

    Karin kommer med mange spændende pointer, blandt andet at det er vigtigt for hende ikke at kalde det spådomskunst. Til gengæld påtager hun sig gerne betegnelsen heks! Personligt føler jeg, at jeg lærer Karin mere og mere at kende, og jeg forstår hvad hun mener med, at hun kan være meget privat (det siger hun i første samtale), for selvom jeg har kendt hende i flere år, forstår jeg først nu, hvem hun egentlig er, og jeg vil foreslå betegnelsen sandsigerske! Eller sandhedssiger. Det er jeg kommet på efter den læsning hun gjorde af mig, hvor det helt sikkert ikke kun var kortene hun brugte, og hvor hendes energi inviterede noget lidt privat frem i mig. Et sår i hvert fald, og det er skorpionens kraft brugt i en kærlig ramme af tarat-læsning eller energi-læsning - som så gerne skal føre til forvandling på et dybere plan.

    Vi taler om afdøde kontakt og i det hele taget kontakt til andre væsener, de forskellige regler for tarot, om healing, om det at finde sit sæt kort, om gode spørgsmål til tarotlæsninger, blindspots og til sidst er det så at læser vi hinanden, hvor vi fx begge trækker en 5'er, som vi har talt om - inden- at det ikke bare er smerte, men intentionen om massiv transformation.

    Fun fact: Karin har et system, hvor klienten skal sige stop, på et tidspunkt, når det er læseren der blander kortene. Der har jeg så lige redigeret 10 minutter ud, for jeg sad bare og ventede og havde fuldstændig glemt alt om at sige stop!! Et andet en slags fun fact er at Karin spørger kortene om, hvad der skal til at for at finde kærligheden.... spændingen fortsætter....!!! (fra det vi talte om i første segment)

    Og jeg må indrømme at det blev en afgrænset læsning fra min side - jeg var jo pinligt bevidst om at hun har 30 års erfaring med tarot læsninger, så det føltes lidt skræmmende at skulle udtale mig... Jeg tror bare at det ER sådan - folk på "hotel romantik alderen" er bare mere øvede (bedre!) og det afkræver da en vis respekt!!

    Jeg håber, du nyder det gode selskab og finder inspiration til at bruge symboler til din egen hverdags små og store gåder ..men det gør du sikkert allerede, hvis du finder den her interessant.

    LINKS:

    Karin Sølby: http://tarotmedhjertet.dk/

    Mannah: https://www.mannahguldager.com/

    Bogen Karin har skrevet:

    https://astrologi.dk/shop/tarot-med-hjertet-karin-soelby/

    Youtube edition: https://youtu.be/99Hs5ojuMZE

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Hotel Romantik er realityshow når det er bedst! Ja det fandt jeg (Mannah) kun ud af fordi Sofie Linde blev kritiseret, en kritik jeg slet ikke kan forstå, for jeg synes hun taler præcis som hun plejer, så på den måde var falsk markedsføring, men jeg er personligt taknemmelig for den alligevel, for ellers havde jeg ikke fundet OG FALDET pladask for det DR serie- eksperiment HOTEL ROMANTIK- og det betyder:

    Hvis du har set sæson 2 af Hotel Romantik, så er det her afsnit totalt for dig - ellers er det nok lidt for internt-kedeligt. Men du er altså virkelig velkommen uanset, please join us, jeg ville bare lige advare.

    MED OS HAR VI tarot-master Karin Sølby, som også er podcaster på Tarot er Hot og bare generelt en ven af huset, som man siger. Men hun har jo så også været med i et helt andet hus, Hotel Romantik, og det opdagede jeg præcis samtidig med at der kom tarotkort på bordet i. Så blev jeg nødt til at se ekstra opmærksomt med på reality-programmet, og jeg siger jer, jeg har grint og grædt i lange baner med de mennesker, så det er meget særligt at få lov til at tale ud med Karin om meget af det, der foregik på det romantiske hotel. Man kan argumentere for at jeg er lige lovligt investeret i Karins kærlighedsliv nu, det må være spejlneuronerne....

    DU VIL HØRE OM en moden form for kærlighedssøgen præget af alle de livserfaringer der ligger forud for "Hotel Romantik-alderen" (et term jeg prøver at udbrede), og om at opdage noget dybere om sig selv i processen - alt sammen med mikrofoner på.

    Vi vælger at lave et separat afsnit om Tarot og Astrologi, så det afsnit kan du finde lige efter det her- nu hvor jeg har en Tarot ekspert med mig har jeg nemlig lige et par spørgsmål til det også.

    LINKS:

    Karin Sølby: http://tarotmedhjertet.dk/

    Mannah: https://www.mannahguldager.com/

    Hotel Romantik: https://www.dr.dk/drtv/saeson/hotel-romantik_588280

    dette afsnit på youtube: https://youtu.be/PHKZ4oS7qRU

    Vores andet afsnit sammen: https://youtu.be/99Hs5ojuMZE

  • De 3 principper (3P) er en anderledes måde at anskue psyken eller livskraften på. Faktisk er 3P et paradigmeskifte, siger min gæst i dag, Natasha Swerdloff, som er forfatter til en ny bog med samme titel som dette afsnit. Læs lige det her citat fra bogen: "Tanker fordrejer virkeligheden. Intellektet skaber forvrængede udgaver af virkeligheden. Vanetanker og -følelser kommer hyppigt, men er ikke mere sande af den grund (...) Vanetankerne bliver en indre dialog, en kritisk stemme, en vedvarende understrøm af tanker, der som pletter på brillerne påvirker, hvordan vi ser os selv og verden." Genkender du?? Så er der måske hjælp at finde i dette afsnit af LYB.

    Natasha Swerdloff er psykoterapeutuddannet, men i dag har hun sin egen skole, hvor hun underviser andre i at blive 3P-coaches, hvilket noget andet end psykoterapi, da der er en spirituel forståelse i de tre principper der har deres form pga en kanalisering i 1973.

    Natasha Swerdloff forklarer forskellen i dette afsnit og markerer at, det ikke er "hvad der er galt med dig" og heller ikke "hvad der er sket med dig", der er afgørende, men hvad der allerede er rigtigt og sundt i os og det er en indefra bevægelse at finde roen og helingen.

    Dette afsnit gør mere end at vække tanker om tanker, synes jeg, for jeg oplever, at Natasha peger på en rolig kilde indeni, som vi godt kender og dybest set ER.

    Find Mere Her:

    Natasha Swerdloff har skrevet flere bøger, men her er den, vi taler mest om i dette afsnit:

    https://www.bog-ide.dk/products/de-3-principper-natasha-swerdloff-haeftet-3439724

    Andre links

    https://3p.dk/om-3pdk/

    https://3p-skolen.dk/

    https://3pbutikken.dk/forfatter/natasha-swerdloff/

    Mannah:

    https://mannahguldager.com/

    youtube udgaven af dette afsnit: https://youtu.be/spXzUUtw7TQ

    Husk at støtte LYB ved at lytte med på podimo til denne eller mine andre podcasts her:

    https://podimo.dk/lydenafetbedreliv
    https://podimo.dk/therapeuticastrologypodcast
    https://podimo.dk/mystikerbymannah

  • "Det er pga. ængsteligheden, at vi har strategier indeni," siger min gæst i dag, Rikke Hvelplund, som er psykoterapeut og underviser på Akademiet for ISTDP og Traumeforståelse. Det er anden gang, hun er med i LYB, og lige inden hun kom, genhørte jeg vores afsnit fra august 2025 (det ligger her: https://www.youtube.com/watch?v=QyUYfplUKEs), og jeg nåede at tænke: Gad vide, om der ER mere at tale om, for det er et så godt interview, en god indføring i ISTDP. MEN disse onde tanker blev gjort til skamme, da jeg mødte en Rikke Hvelplund fuld af mere gods, flere eksempler og billeder på, hvad der sker i ISTDP-terapien. OG oven i det er hun i dette afsnit personlig i sine svar og fortæller om egne oplevelser med ISTDP-terapi. Særligt fokuserer vores samtale på forsvar, der også kan kaldes at være sikkerhedssøgende, og hvordan de udgjorde et nødvendigt kompromis, men samtidig kompromitterer ens livsfuldhed i dag, hvis man tror, man ER de forsvar. Alt vil blive mere klart, når du hører dette afsnit. Velkommen til, og tjek følgende links:

    LINKS:

    video udgaven af dette interview: https://youtu.be/Xw8xE-loITo

    Rikke Hvelplund: https://www.rikkehvelplund.dk/

    og den nye uddannelse: www.istdp-akademiet.dk

    Mannah:

    https://www.mannahguldager.com/

  • "Vi skal ikke alle sammen trække stikket og flytte ud i skoven" siger min gæst autoriseret psykolog Maja Åvist - men hun siger også: "Der var nogle elementer af mennesket, jeg savnede," når hun taler om sin uddannelse til psykolog, og derfor har hun rykket sin praksis ud i skoven! Maja er psykolog og skaber af "Psykologen i Skoven". Hun arbejder i krydsfeltet mellem natur, psykologi, eventyr, krop og kreativitet som veje til healing, livskraft og selvforbindelse. Hun arbejder lige nu på romanprojektet "Vi danser om solen", en sanselig og spirituel fortælling om at bruge naturens visdom til at finde hjem til kærligheden og livet.

    Maja formulerer sig mægtigt godt i dette interview, åbenbart siden jeg har lyst til at fortsætte med citaterne fx siger hun, at psykologi i skoven er en skovbørnehave for voksne

    – og at vi får puttet mange ned i kasser, som så får en nederlagsoplevelse inden for den kasse – og at hun ønsker, der skal være mange supplementer og alternative måder at gå til psykolog på - så man for sig selv kan svare på spørgsmålet om hvordan kan ens nervesystem få lov til at trives i den her relativt sindssyge verden

    - og hun siger også at paradokser er psykologiens opgave -og at hun ville elske at se sensitiviteten få en større plads i ledelse-

    WOW - som du kan læse kan jeg klart anbefale, at du er med på en lytter.

    En citerbar gæst - ja jeg kan endda fortælle dig at inden vi begyndte at optage sagde Maja, at man kunne give psykologi i skoven et forsøg, for man kan jo altid gå ud igen. Jeg havde næsten lyst til at navngive denne samtale: "Du kan altid gå ud igen" for dens dobbelte betydning- men så kom der så mange andre skønne sætninger. Lyt med og find dine egne gode citater.

    Se Maja Åvist her: https://skovpsykolog.dk/

    Vores interview på youtube: https://youtu.be/a97CKLQzIF0

    Mannah:

    https://www.mannahguldager.com/

  • Jeg har indtalt denne præcis på fuldmånen i skorpionen- den bærer de transformative rifter i sig efter vores kollektive spændingsfelt, hvor det kendte opløstes - Nu skal vi handle gennem en ny form, hvem er du ved at blive til? Jeg har personligt afgivet mine knogler ud til djævelen, altså Pluto/Lucifer der går mod normerne, lader det forstillede dø, står for personlig frigørelse og ikke lader sig kontrollere- under denne fuldmåne.

    - jeg siger på et tidspunkt at jeg plejer at give et billede på min "anden-fokusering" gennem Stephan Fry, den er her:

    https://www.youtube.com/watch?v=_f2WFFwBZPc&t=1s

    Kh Mannah

  • "Det handler ikke om at OPfinde sin stemme, men om at finde den" siger min gæst, Christin Illeborg, i dette afsnit. Christin er dharma- og meditationslærer og kommer fra en levet erfaringsbaseret tradition, og hun siger at det går ud på at være sig (fremfor forsøg på at skille sig ud), og at moderne mindfulness er meget det samme som tidlig buddhisme, fx hvad har du at holde fast i, når alt forandrer sig? Måske kender du til buddhisme, men i dette afsnit taler vi også om at leve det og omsætte det - fx hvad gør man når man er i en livssituation hvor man ikke kan praktisere, (eller man bare har ADHD og adgang til internettet).

    DET HER ER en lang fordybet samtale, for det synes jeg emnet og gæsten passer rigtig godt til, så lyt med når du ikke engang behøver at bruge din tålmodighed, men bare har lyst til gentle inspiration.

    DU VIL MØDE: Christin Illeborg har i 26 år undervist i meditation og "båret feltet", som hun kalder det, inden for den buddhistiske tradition. I dag tilbyder hun buddhistisk psykologi, fx gennem terapeutiske samtaler og spirituel praksis. Hun er ligesom mig stået af fra de sociale mediers tog, og hun er også enig i en If You Love Someone-sang - en sætning der her er lige så velplaceret, som den kommentar er i interviewet.,..

    Velkommen til et afsnit om meditation next level, nemlig om buddhistisk psykologi som en livspraksis - vi taler om så rige emner som tillid/tiltro og tilfredshed og om når man ønsker RO og PLADS, om man så virkelig gerne vil have den?!

    Uanset hvad der sker, kan vi finde vej i det, siger Christin og jeg siger: godt du har fundet vej hertil, jeg er så glad for du er med kh Mannah

    LINKS

    youtube versionen: https://youtu.be/ryF6KYEgf9Q

    Se mere om Christin her:

    https://christinilleborg.dk/

    Mannah:

    https://www.mannahguldager.com/

  • Prana Lotus er et spirituelt værksted i Roskilde. I dette afsnit vil du høre en, der kombinerer det terapeutiske med åndelig praksis. Vi lægger ud med at tale om, hvordan du kun er bange, fordi du tror, at du er noget. Udvikling handler om afvikling, siger vores gæst i dag. Matheuz Cosmos er NLP-psykoterapeut, NLP-mastercoach, ID-lifecoach, ID-integral mentor, jungiansk skyggevejleder & kropsterapeut, og sammen med Prana Lotus afholder han forskellige kurser og arrangementer. Blandt andet har de en 3-årig psykospirituel uddannelse. Jeg spørger ham til, hvordan han behandler traumer, hvordan han bruger skyggearbejdet, hvad rebirthing er, og hvordan han gik fra at være succesfuld murer til psykospirituel terapeut.

    LINKS

    https://www.matheuzcosmos.dk/

    https://www.mannahguldager.com/

    youtube udgaven af dette afsnit: https://youtu.be/uPKhiUd9wCE

  • her er lidt digteri med et kærlighedsomkvæd, der bare gerne vil bryde (lidt) igennem, plus et opgør med alder – ikke så meget alders-fascismen, men det er mere det, at vi lader hinanden have den oplevelse i og af tid, som vi har, også selvom vores egne dage (i den alder, men vi har så aldrig haft den alder, er min pointe) så helt aldeles mere ignorante ud, og det derfor er svært at begribe at en på den alder, vi selv havde i vores alarmerende dumme år, nu er vores chef, mentor, lærer....den er svær, afsindig svær, men den er vigtig at komme over. Nu.

    Vi er ikke de samme, du er ikke den samme, tiden har revet dig ud af et magasin, andre ud af et andet- og lige nu, hvad med det katalog vi er i nu? Der er fx guden Christopher som jeg referer til i den her og som har digtet den flotte overskrift.

    ps hvis indholdet i denne solo er noget for dig er du måske også til dette skriftlige indslag, der drejer med de samme tandhjul:

    https://therapeuticastrologer.substack.com/p/star-jeg-ved-busstoppestedet-hvor

    kh mannah fra et sted under dine sko eller bil

  • I det her afsnit får du både indsigter fra psykoterapeut Anja Friis Christensens første og kommende bog. Vi møder hende kun 3 måneder efter hun har født, og vi får også lidt lov at høre babyen, men desværre kun meget lidt. Mest skal du høre psykoterapeutiske indsigter og Anjas egne erfaringer med når sindet slår knuder, og hvordan man finder hjem- og hvad det overhovedet vil sige. Så hvis du kender til skam, undertrykkelse af vrede og følelser i det hele taget, så læn dig ind i den magiske stemning, når Anja beskriver, hvad essens er, for det tager os bag om den sociale konstruktion af personlighed, og fra det sted flyder det hele lettere. Kom vær med, når vi taler om:

    -Undertrykte følelser æder en op, så man mister lyst til livet

    -Kvinders vrede bliver kulturelt udskammet, fordi den ikke passer ind i idealet om den pæne, dygtige og tilpassede kvinde, som Anja har mange erfaringer med at forsøge at være-men så er det man lever i periferien af sig selv, som hun skriver i bogen

    -Skam som en central drivkraft i præstationssamfundet, fordi den får os til at skjule sårbarhed og forsøge at leve op til det, vi tror, andre forventer- selv når problemet i virkeligheden ligger i rammerne eller omgivelserne (Empati bliver beskrevet som modgiften)

    -I parforhold kan skam og undertrykte følelser føre til, at man mister kontakten til sig selv og bliver optaget af partnerens behov frem for sine egne - vi hører nogle punkter der kan vise om du er røget i den fælde

    -Anja beskriver fortæller hvordan hun før var mere styret af angst, skam og tilpasning og hvor afgørende et vendepunkt det har været for hende at erkende de mange SIDER af sig

    -Essens bliver beskrevet som et dybere sted af frihed, kærlighed, lethed og meningsfuldhed, som man kan falde ind i, når man ikke længere er helt taget af sine mønstre

    -Anja svarer også på hvad det så vil sige at elske sig selv og hvordan det har flere niveauer til sig - noget hendes næste bog handler om

    -Jeg får også spurgt til frygten for at være sindssyg - men jeg siger jer, det er et punkt jeg kan tale meget længe om, for det hører til den hårdt ramte Pluto i skorpion generationen. Der er dog ikke noget, der er så elendigt at det ikke skaber genfødselsmulighed for noget andet....(more to come)

    LINKS:

    youtube udgaven af dette afsnit: https://youtu.be/V3gI0QEBahU

    BOGEN vi taler om: https://www.saxo.com/dk/naar-sindet-slaar-knuder_bog_9788797077849

    Anjas hjemmeside hvor det ser ud til hun alligevel kom til at bruge til psykoterapeutuddannelse:

    https://www.anjafriis.dk/

    Anjas podcast Sider af os selv: https://www.anjafriis.dk/pages/podcast

    Mannahs homepage:

    https://www.mannahguldager.com/

  • Undertitlen til denne solo er kopieret fra Presselogen: "Vælgerbedrag eller aftalefasthed" men i en anden betydning. Aftalefasthed nej tak til det. Stop med at abonnere på de programmer, der klipper det gode ud, men lader lange taler om, hvor ufejlbarlig man er, blive. Vælgerbedrag, ja, det er jeg ikke helt enig med mig selv om, hvad skal stå for. Men det er et godt, stærkt ord, som jeg er sikker på også kan få en betydning i denne solo, som er lavet i de sene nattetimer.

    Der er nogle ting, der ikke går helt, som de skal i den her… Jeg ville have ladet Presselogen køre uden lyd og selv lave lyden, jeg var så begejstret for det, og jeg vidste godt at hvis jeg ventede til i morgen, var jeg kommet på bedre tanker, eller i hvert fald andre ideer, så jeg tænkte: det er nu eller aldrig! men det er jo svært, når man har det med at afbryde sig selv, og når at den app, man har brugt til at transskribere ja har skrevet noget volapyk som man jo så ikke kan læse op i takt til dem, man prøver at efterligne. Det var en kortvarig lykke det her, hvis overhovedet.

    Nå, men lige en ting mere- for at oversætte: Når jeg siger "reklame" i den her, altså der, hvor jeg taler om repræsentanten for DR, altså der hvor jeg også taler om muligheden for at dø af kedsomhed, så mener jeg den form for reklame, hvor man stadfæster, hvor god man er, alene gennem at man siger det. Man er ikke en behagelig type, en der lytter og interesserer sig. Man remser bare op, hvor gode ting man gør og kan. (i øvrigt sad de ubehageligt tæt ift graden af frustration) Det er det, jeg mener er vildt kedeligt og også forargeligt, at man bare må det - det kan man vel godt kalde bedrag, og så har jeg på en måde valgt det, bare fordi jeg godt kan lide x-factor og håbede på mere.

    Det er et underligt afsnit det her, men du ved, jeg mener det godt ik?

    -Mannah

  • Trænger du til healing af en lidelse eller trænger du til....rigdom, mirakler, vægttab, et parforhold, problemløsning, bedre nakke, retning i livet, mere humor, et smukkere ansigt (!!)....? Så anbefaler jeg det her afsnit!! Det er ret vildt, hvad vores gæst i dag fortæller om, hvad og hvordan REIKI kan bruges, og han lægger det gratis frem til alle. Det er lidt af en modsat manifestation, jeg har lavet: jeg har dvælet ved, hvor besværligt det er at finde gæster til LYB, jeg har svøbt mig i negativitet, offerrolle og opgivenhed, kun afløst af bebrejdelse af alle andre, der ikke forstår, hvor vigtigt det er - OG DET VAR HER Jonas Kristensen trængte igennem til mig på mail. Han skrev, da jeg mest havde brug for det, så jeg starter lige med at høre ham, om jeg på en måde har opfundet en måde at tiltrække på gennem negativitet. hey den del er mest for sjov men bliv hængende til den her, jeg tror faktisk, det er svært ikke at blive, for det her interview er utroligt rigt, så jeg dedikerer det til dig, denne gang med mere positive vibes.

    Jonas Kristensen er Reiki Master, Integrated Energy Therapy Master Instructor og spirituel content creator med rigtig store YouTube-kanaler, hvor folk fra den store verden får glæde af den healing, han sender ud - sprog er irrelevant, for det er ikke med ord, og uanset hvilken video man klikker på, så ser det ud til at forbedre ens liv.

    Hvad taler vi så om? Der er 2 overordnede segmenter og så med et par underspørgsmål og de afdelinger stammer direkte fra den grundige mail Jonas forinden har sendt mig, citat: 1) Udforskning af Reiki-principperne, dets fordele og praktiske anvendelser til healing og personlig udvikling. 2) Fortælling om min vej til at blive Reiki Master og de erfaringer og læringer, jeg har gjort mig undervejs, som kan inspirere andre, der søger alternative healingsmetoder.

    er er faktisk 3 segmenter, for vi starter med, hvordan det er lykkedes Jonas at få sine healingskanaler / sit online tilstedevær så bredt ud, som han har. Derefter fortæller han om Reiki-healingens principper - og til sidst hører vi om hans egen rejse fra et almindeligt drengeliv til at blive besat af teknikker til ascension. Under det hele florerer temaer om at tjene verden, følge sin passion, læring undervejs, og hvordan man i den nye tid har lettere adgang til healing, at du vitterligt kan få healingen gennem de her YouTube-film - hvordan? Ja, det forklarer han, nu må du altså lytte med, både hvis du har brug for healing eller selv arbejder som kanal.

    ps jeg er ret stolt over at være den første DANSKE podcaster til at hoste Jonas Kristensen, nu hvor han har været i mange internationale podcasts. Håber I vil tage godt imod ham hertil lands!!! kh Mannah

    LINKS:

    se dette interview på youtube: https://youtu.be/epoJaCP3LiM
    HER ER YouTube med de gratis healingsfilm vi taler om: https://www.youtube.com/@ReikiMasterJonas (eller søg på reiki master jonas på youtube, hvis linket ikke virker)
    Instagram: www.instagram.com/reikimasterjonas/ TikTok: www.tiktok.com/@reiki.master.jonas Facebook: www.facebook.com/profile.php?id=61555754937140 Email: [email protected] Undervejs nævner vi: Twin Hearts Meditation: https://youtu.be/N884jNJJpGc?si=6a_YC3MXt1dMo_Gz Mannah: https://www.mannahguldager.com/
  • Astrologiske noter om Folketingsvalget 2026

    og en hel del andet -mest fordi jeg ikke kan få gæster i øjeblikket - men det er også en god tradition synes jeg, at kigge på et folketingsvalg astrologisk - det er et andet og meningsgivende perspektiv at se kollektive bevægelser i

    -og hvad gør vi så i en verden af valg? Ja jeg håber Saturn kan forsyne os med de bæredygtige beslutninger og de der kåres som ledere i en verden under opløsning, tænker mindre i krig og mere i innovative fredsmodeller ....men jeg ved ikke fremtiden og i det her afsnit er fokus på næsten kun cirka 3 dramatiske trækninger, jeg har følt under valget.

    -Mannah

    https://www.mannahguldager.com/

  • "Frygt fører til at vi kun ser den materielle verden og vi undgår at se os selv som vi er. Vi er åndelige skabninger. Vi er sjæle, der har krop." * Lyt til den her, når du vil løftes i energien - det bliver du dobbelt da vi netop nu er ved equinox, det astrologiske nytår! Dette livfulde afsnit udsendes med en indsprøjtning af lyst til at lave anderledes og pludselig klarhed om hvordan du skal handle nu.

    Min gæst Marianne - tidligere Fogtdal - Miravet Sorribes skriver i sine bøger at helligånden er den kristne betegnelse for en guddommelig helbredende livskraft, at det er Guds liv vævet ind i alt levende og om helligåndens alkymi.

    Vi begynder i mødet med helligånden og hvordan det relaterer sig til Mariannes psykoteraputiske praksis. Vi kredser om hvordan Mariannes praksis i dag har strukket sig ud over hendes oprindelige psykoterapi, bla fordi hun skriver om at hvor psykoterapi giver analyser og forklaringer, læser man i shamanismen al energi - en shaman er et åndeligt bevidst menneske. Vi hører derfor nærmere til hvordan Marianne arbejder shamanistisk og hvordan hun ser dette som en overbygning til den psykoterapi, hun kommer fra, da hun i mange år blev undervist af oprindelige folk på retræter, eller måske snarere boot-camps.

    Marianne er Tyr, altså praktisk kvalificeret, så vi starter med at høre en hel om hendes praksis, og så får vi drypvist mere og mere filosofi ind, for med Månen i Vandbærer er der masser høj bevidsthed at tappe ind i sammen og efter 50 minutter cirka gennemgår hun de 9 porte, hvilket jeg føler giver det endnu mere samlet mening, en helhedsfornemmelse og er det bedste ved samtalen, hvis man kan vælge noget ud, men bare for at opfordre dig til at blive til det også.

    Anbefaler dette afsnit, om ikke andet så for at møde en kvinde med råstyrke og magi.

    Vi slutter med det astrologiske, hvor jeg havde tænkt at relatere til det Marianne skriver om at fødslen i materien har gjort os energimæssigt tunge, og der er opstået en afgrund mellem mennesket og Gud, for det er tydeligt, hun er her for den integration mellem krop og ånd-eller som hun siger det, at sjælens bevidsthed fødes ind i kroppen, men fordi jeg mærker hendes energi i vores samtalen så går mit fokus mod Merkur på den sydlige måneknude som er et meget signifikant karaktertræk og som gør en Tyr noget mere energisk end ellers.

    Det var dejligt med en aura spray for frihed, men noget siger mig at den høje energi jeg fornemmede i vores møde, kom fra Marianne selv, og den vil også nå dig, når du er med her.

    Må dette finde dig, når du lige er til det.

    kh Mannah

    *(citat fra Mariannes blå bog side 126, Maria Magdalene og de ni portes visdom).

    LINKS:

    Marianne: https://mariannemiravetsorribes.dk/

    Mannah: https://www.mannahguldager.com/

    youtube hvis du vil SE denne samtale: https://youtu.be/7nM10AOgMBA

  • "Det er en øjenåbner, men det åbner også for en dyb tvivl, der har cirklet rundt i periferien i den tid, der er gået, siden hun dykkede ned i det liv, der engang var hendes. En iskold tvivl om, at han måske ikke elskede hende så ubetinget for den, hun var. Den 14-årige pige begynder at repetere det, der mere og mere lyder som et mantra: Men jeg ved, vi var hinandens bedste venner, og han elskede mig. Disse årelange terapiforløb kommer hende til undsætning som en redningskrans, der barmhjertigt kastes ud til en person, man ikke er sikker på, kan svømme." citat fra bogen "Det hjertet ikke vil se" af Nina Werner, 2026, Forlaget Klim.

    Nina Werner er psykolog med speciale i traumer og medfølelse. Hun har nu udgivet denne bog, som behandler et vigtigt emne på samfundsplan, men som samtidig også er meget personlighed for hende. Nemlig erindringer om seksuelle krænkelser i ungdommen. Vi taler om grooming - som der er kommet en lov imod!! - og om de mekanismer der kommer på spil fx skyld, loyalitet, magtforhold og submissivitet hvor man mentalt stempler ud for at bevare relationen. Vi taler også om EMDR som terapeutisk metode, der giver adgang til lag i psyken, som ellers kan være vanskelige at nå, særligt når man ikke kan huske hvad der er sket. Vi taler om at fortrængning kan have en pris i form af manglende dybde i relationer, og hvordan man skal blive klar til det selv-arbejde der vil gøre en mere hel.

    et sidste citat som er ude af kontekst, men det er hvor hun reflekterer over om "længslen efter et andet menneskes ubetingede kærlighed (var) så stor, at jeg stiltiende accepterede det, da min krop blev den valuta, der skulle betales i"

    oh man det er et godt citat, det skulle jeg have sagt i interviewet, men der er det godt, at du også læser med her. Håber du får noget ud af dette tema om traumatiske oplevelser af seksuel karakter i barndommen/ungdom, for at sige det helt bredt.

    kh Mannah

    LINKS:

    til bogen:

    https://klim.dk/bog/det-hjertet-ikke-vil-se/

    til Nina:

    https://nina-werner.dk/

    Mannah:

    https://www.mannahguldager.com/

    youtube udgave:

    https://www.youtube.com/watch?v=cUepy6u6A-g

  • Her er et lille eksperiment. Jeg taler med en veninde som kun lige er blevet veninder med mig igen efter nogle år fra kontakten- Vi taler uden at kigge på hinanden, for at se hvad det kan - Min veninde er anonym og kaldes Kap på optagelsen og på video versionen har jeg sat lidt grafik ind der hvor der alligevel kan ses en kropsdel i ny og næ. Selvom der er afstand mellem os, og min veninde er der uden navn, så er det top-personligt det hele.

    Nu her 3 marts 2026 er jeg blevet 40 år, vi har alle haft en fuldmåne formørkelse selvsamme dag, hvilket er et naturfænomen, hvor jordens skygge blokerer sollyset til Månen. Symbolsk er det at det skjulte bliver synligt, hvor gennem skyggerne vi faktisk får lys på det, vi ikke normalt ser. Ligesom et himmellegeme kan skjule et andet, har vi mennesker sider af os selv, der er skjulte, og som i denne tid kommer frem - som bidske sandheder men fra hvilke vi kan nå nye erkendelser og vi kan komme mere overens med os selv, når vi ser direkte på kontrasten.

    ENJOY

    -Mannah

    video: https://www.youtube.com/watch?v=4JEZ8fVVOSM

    Støt mig ovre på podimo: https://podimo.dk/bedreliv

    web: https://www.mannahguldager.com/

  • Idag møder vi Betina Buono til en samtale om metakognitiv teori, der er en nøgle til udfordringen med fx skolevægring. Vi taler om, hvordan hendes tilgang har været med til at stoppe selvskade hos unge på et opholdssted, og hvordan metakognitive principper kan anvendes ikke kun i terapirummet, men også i den daglige pædagogiske praksis.

    Vi kommer bl.a. ind på:

    -Hvordan det kan hjælpe at afgrænse, hvornår man taler om det svære
    -Værdien i at rette opmærksomheden udad og lade det indre falde til ro af sig selv

    - Hvordan tanker kan skabe angst og hvordan forældre kan komme til at vedligeholde den
    -Skolevægring, her er en leksikon definition:

    "Skolevægring er en ofte benyttet betegnelse for en tilstand, hvor et barn eller en ung regelmæssigt undgår at gå i skole, fx på grund af følelsesmæssige eller psykologiske problemer."

    -Forældres ansvar og rolle
    -Træning af fleksibel opmærksomhed som en vej til at støtte barnet i at blive i skolen

    - Skal børn tilpasse sig og kan tendensen ses som en ret bevidst og oplyst kritik af et for gammelt system?
    -Tanker og følelser er sporadiske- lad dem være
    -Behovet for at terapeuter kan skifte skifte briller
    -Lidt om hvordan arbejder med nervesystemet, som jeg bør har spurgt Belinda Burlan Sørensen om tidligere
    -Hvordan Betina endte i tv-programmet Løvens Hule!!

    I det astrologiske segment taler vi om kardinal energi og dens betydning i tider, hvor noget nyt skal initieres, særligt i 10 hus og overfor hendes sol - mål manifesteres og bemærkes offentligt. Leder-skills behøves. En opposition er både at potentialet i dig virkelig udtrykker sig - og kan også opleves som at nogle udfordrer dig. Måske skal udfordringen faktisk til, for at vi kan mærke kontrasten og retningen.

    Tak så meget for at lytte med

    LINKS:

    Hvis du vil se den på film: https://youtu.be/mdVvVkvNQqQ

    Find mere om Betina her:

    https://psykoterapeuterne.com/betina-buono/

    Mannah:

    https://www.mannahguldager.com/

  • Nyd dette afsnit med Pia Sofia Koren, der minder os om, at i det skifte, der er sket nu med Saturn-Neptun i Vædderen, går det ikke at have blikket vendt ud mod andre for at finde årsager og løsninger- det er vigtigt, at vi vender os mod os selv, vores ansvar for tilstande i os, og hvordan vi modtager ånden, sjælsgnisten og kærligheden. Det er Saturn -Neptun i Vædderen. Vi taler om Pia Sofias vej til at uddanne andre i intuitiv terapi. Vi taler også om, hvad det egentlig er, der healer. Vi taler om behovet for indre fred. Jeg møder hende, mens hun er 75 år og kan se tilbage på mange uddannelsesforløb, men hun er stadig aktiv og uddanner andre i at blive yogalærere (inden for kundalini og MediYoga) eller måske snarere yoga-terapeuter!

    Jeg mærker hende så meget og håber, du får et boost af inspiration og nogle idéer til, hvad den nye tid er for dig.

    Tjek følgende links:

    https://www.hridaya.dk/pia.php

    https://www.facebook.com/piasofia.koren

    Mannah:

    https://www.mannahguldager.com/

    Link til youtube udgaven:

    https://youtu.be/PD0mhKuUF6I

  • "Hvorom alting er, så påpeger den præ- og perinatale psykologi, at vore allertidligste oplevelser i livmoderen, under fødslen og første tilknytning skaber kernemønstre i vores implicitte hukommelse, underbevidsthed og autonome nervesystem, som helt grundlæggende former os og etablerer livslange mønstre." (fra bogen vi taler om i dag, Fostrets og fødslens psykologi, 2018)

    Henrik Dybvad Larsen er med mig på en onlineforbindelse til en længere samtale om det, vi kalder den prænatale og perinatale psykologi. Han er forfatter bl.a. til bogen "Fostrets og Fødslens Psykologi", som vi taler om i dag. Fødslen er en kompleks fysiologisk og psykologisk proces, og den præger os ubevidst op igennem livet. Men hvordan undgår vi så en vis determinisme, hvor fødselstraumer bliver altafgørende? Det taler vi tidligt om i samtalen, for jeg kan ikke overskue, hvis den her psykologi ikke tillader mig at vokse fra en traumatisk fødsel. Men det gør den så – spoiler alert – og Henrik Dybvad Larsen er Skytte, så han har også det positive udsyn, hvor man kan vokse og heale hele livet.

    LYT endelig med, når vi taler om:

    -Den etablerede psykologi kan stadig mangle denne viden

    -Betydningen fra undfangelsen til fødsel

    -HVAD er det præ- og perinatale?

    -Den transcendente oplevelse

    -Åbenhed overfor andre måder at skabe viden på end kun den naturvidenskabelige

    -EPI-GENITIK

    -Livet før undfangelsen

    -Nærdødsoplevelser

    -Hvordan vi transgenerationelt bærer noget med os

    -Traumer i nervesystemet

    -PRÆ-NATAL tilknytning (herunder forklares også tilknytningsteori med tryg og utryg, undvigende og ængstelig)

    -Hvis du er gravid så syng for pokker, syng for deres liv! Og hvis dine børn er store...måske syng også?

    -Tilknytning ved adoptioner

    -Tidlige traumer ligger i vores kropslige hukommelse, som vi ikke umiddelbart har tilgang til

    -Forskel på tilknytningstraumer og chok-traumer

    -Traume interaktion

    -Obstetriske interventioner hvor jeg kommer med et eksempel, men der er mange andre, og det sætter en prægning på barnet og det er skrækkeligt og man kan bære på sådan en skyld (som jeg ikke selv er fri fra endnu) og det Henrik Dybvad Larsen meget opmærksom på, at formidle det så det ikke skaber skyld.

    -Paradogmeskiftet i at vi ikke kommer til verden som et ubeskrevet blad

    Jeg er glad for dette møde med Henrik Dybvad Larsen, da han har stor erfaring, og et mindset der udfordrer det etablerede og så også fordi jeg for længst havde inviteret ham, og det glippede så nogle år at få svaret ham, så nu var det rart der endelig kom kontakt!!

    Tjek mere om ham her:

    https://henrikdybvadlarsen.dk/om-mig/

    og bogen vi taler om:

    https://bibliotek.dk/materiale/fostrets-og-foedslens-psykologi_henrik-dybvad-larsen/work-of:870970-basis:54892764?type=bog

    Mannahs hjemmeside:

    https://www.mannahguldager.com/

    Hvis du gerne vil se os, så er video versionen her: https://youtu.be/8eAfGmjM2mQ