Avsnitt

  • I den sidste del af trilogien om Paul McCartneys "The Boys Of Dungeon Lane", dykker vi videre ned i albummet. Det sker i en tid hvor et sandt Paul McCartney-triumftog, udfolder sig over det meste af verden.

    Der er tale om et podcast mæssigt "dobbelt-album", hvor vi først er på besøg hos Andreas Smedegaard, der sætter pladen i stort McCartney perspektiv og kommer med sin holdning til albummet som er det første han i mange år finder umiddelbar glæde ved. Vi taler rigtig meget om den unge producer, Andrew Watt, og dykker ned i sangene der former "Dungeon Lane", hvor Paul, med Andreas ord, har fundet melodien igen.

    Vi undersøger også overraskende parralleller til tidligere plader (Fireman anyone?) – og diskuterer hvor "Dungeon Lane" placerer sig i det store Macca-billede.

    Du kender Andreas Smedegaard hvis du lytter til Elsker The Beatles på jævnlig basis. Han bidrager altid med grundig ekspertviden og herlige tilbundsgående analyser der har fået smilet frem hos mig i snart 35 år. Han er bundmusikalsk, hvilket afspejler sig i stuen optagelsen er foretaget i.

    Anden del af "dobbelt-albummet" er optaget på Cafe Lagoni i Henrik Irgens hjemby, Helsingør. Henrik har heldigvis også været med i podcasten før. Han besidder en stor viden, entusiasme og en herlig ægte fan-passion for McCartney. Han har gode musikalske venner tæt på McCartney selv, og så evner han at formidle musik, så man bliver revet med på bølgen af hans engagement.

    Henrik Irgens turnerer i 2026 verden rundt med Australske Natalie Imbruglia og plugger singlen 'Upside Down', playlisted for nyligt på bl.a. BBC RADIO 2 plus hendes kommende album 'ALGORITHM', ude til September. (Og ja - han spiller virkelig godt bas).

    Det er også muligt at erhverve sig Henriks debut solo plade 'FACTION' fra 2008 (gæster på pladen inkl. Paul Winter-Hart fra Kula Shaker/Aqualung på trommer, Canadiske Tim Phillips aka Cathead, danske Tim Christensen samt Islandske sangerinde Thorunn Antonia Magnusdottir, som sang med bl.a. Fields og The Honeymoon).

    Du kan også hive fat i hans seneste udgivelse 'STARS AND TIME', (produceret af Jamie Lawson og gæster inkl. Rusty Anderson, John Tilley (Ed Sheeran, Beyonce), Martin Wenk (Calexico), samt danske Søren Koch og Nikolaj Torp), fra i år. Begge er ude på fysisk CD format, og de kan erhverves ved at skrive direkte via www.henrik.co.uk, facebook.com/henrikirgens eller instagram.com/henrikirgens.

    'FACTION' kan også streames på de sædvanlige streamings tjenester, info via www.lojinx.com/artists/henrik.

    Andreas Smedegaard og Henrik Irgens er begge fine medvirkende i "Elsker The Beatles"-bogen:

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles

  • "The Boys Of Dungeon Lane" ramte toppen af den britiske hitliste præcis en uge efter udgivelsen.En perfekt landing for et album, som har været på toppen af min hitliste siden første gennemlytning.

    Paul McCartney har høstet mange roser for LP´ en, der af mange beskrives som hans bedste i mange år. Den er virkelig værd at dykke ned i – også her kort efter udgivelsen.

    Nikolaj Muldkjær var heldigvis klar på at sætte en vis legemsdel på kogepladen, og som dengang "Now And Then" blev udsendt, var han podcastens "Go-to man", når det kommer til en "Instant reaction"-episode. En mulighed for at dele umiddelbare indtryk og tanker.

    Nikolaj kan nemlig det der. Han har lyttet tæt og nært, men også produceret sit eget "Mind Map" i A3- størrelse til at skabe overblikket over albummet – og sætte ord på musikken.

    Episoden er optaget en uge efter "Dungeon Lane"s udgivelse – så det er brandvarme holdninger, som du forhåbentlig kan spejle dig og dine egne holdninger til musikken i.

    Du kan finde Nikolaj her: https://www.facebook.com/search/top?q=nikolaj%20muldkjær%20musik.

    Lad mig også anbefale en sommer sejltur med den fælles-syngende Nikolaj i Københavns kanaler.

    Og også anbefaling til hans familiealbum, som tematisk minder en del om "The Boys Of Dungeon Lane".

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • HEEEEEEEEEEELP!

    Jeg har mistet overblikket over farvede vinyler, splatter-udgivelser, indstik og kassettebånd. McCartneys nye album, "The Boys Of Dungeon Lane", har taget pusten fra mig før udgivelsen den 29/5.

    Hvad gør man? Ringer til Søren Mathiesen. Han er skarp til at bevare ro og overblik. Til at slå koldt vand i blodet. Til at insistere på at den rigtige, vigtigste udgave af et nyt album er den i Stereo.

    Og så er han skarp til at påpege, at vi skal vende Ringos album der jo ER ude. I langt færre udgaver - men med cowboystøvler på. Så det gør vi. "Long Long Road" sættes under en lille lup.

    Ligesom at vi taler om "Power To The People"-filmen. Her er Søren ikke vildt begejstret...

    Med andre ord. Det er ikke "What Goes On?", men det er tæt på. Og nu glæder jeg mig til det nye McCartney-album igen.

    Episoden er den første af tre der er vejviser til Dungeon Lane.

    PS: Holdninger til fodbold der kan støde nogen kan forekomme i episoden.

  • Endnu engang skal vi ud i Beatles-bøgernes verden – og endnu engang er det en udgivelse på Dansk.

    Med bogen "The Beatles i Danmark", kan vi glæde os til et ekstraordinært, levende og grundigt nyt syn på de tyve timer The Beatles opholdt sig i landet i juni 1964.

    Eddie Michel er forfatter til bogen som udkommer omkring 1. november, og han har virkelig valgt at gå spadestikket dybere for at fortælle den fulde historie om John, Paul, George og Jimmies besøg i København og på Frederiksberg.

    Han har gennemført en lang række interviews med de danske nøglepersoner, vidner til koncerterne og har kigget dybt i avisarkiver, officielle dokumenter omkring koncerterne i K.B. Hallen, DRs arkiver, lokalarkiver og ikke mindst britiske arkiver, hvor han har fået adgang til hundreder af fotografier, der har været gemt væk siden 1964 og aldrig tidligere er set.

    I episoden her fortæller Eddie om processen, der fører frem til udgivelsen af den 3,5 kilo tunge og 400 sider store bog, og ikke mindst åbner han døren til den store skat af fotos, der kommer til at blive en væsentlig og værdifuld del af bogen.

    Det er en stor og vigtig bog, der er på vej og der er mulighed for at forudbestille bogen:

    https://thebeatlesidanmark.com

  • Samtalen med Jens Runge fortsætter hvor den slap i første del. Og sikkerhedsbælternes skal spændes, samtidig med at ørerne skal slås ud, for vi kommer vidt omkring i denne anden del af dobbelt-episoden.

    Navne som Joni Micthell, Olivia Rodrigo, Morten Remar, og Jenses egen "Mayas slør", bliver kastet rundt - hele tiden med referencer til The Beatles - og meget ofte til Plastic Ono Band pladen fra 1970. Vi skal også tale om "Burning Red Ivanhoe" som Jens spiller i - og vende hvordan "Verden er i farver" med Lis Sørensen hænger sammen med Good Night af The Beatles.

    Og ja - der kommer masser af The Beatles undervejs, for du får også Jens helt egne yndlingssange med bandet, ligesom vi hører om mødet med Yoko Ono og om at kysse jorden udenfor 7 Cavendish Avenue.

    Episoden er selvfølgelig grundet i en samtale om musik - men handler også om mennesket Jens Runge.

    Det er virkelig godt selskab. Jeg vil gerne og med stolthed afsløre, at jeg kneb en tåre i sekvensen hvor vi taler om hans samarbejde med Burhan G. Både under optagelse og redigering. Stærke sager.

    Jens har for nyligt udgivet et album med sit eget band "Mayas Slør", som udover ham selv, består af makkeren Anders Riis og en del gæstemusikere. Albummet høstede 5 ud af 6 stjener i musik magasinet Gaffa.

    Listen med navne han har arbejdet sammen med er imponerende: Hanne Boel, Kasper Winding, Sanne Salomonsen, Morten Remar, Back To Back, Tamra Rosanes, Søs Fenger, Anne Linnet, Burhan G og mange andre prominente danske kunstnere har nydt godt af Jens som guitarist, komponist og producer.

    Køb Elsker The Beatles bogen her:

    https://hakon-holm.dk/udgivelser/elsker-the-beatles/

  • Jens Runge har gennem mange år sat sit præg på og leveret lydfarver til dansk musik.

    Hans musikalske CV er imponerende:

    Hanne Boel, Kasper Winding, Lis Sørensen, Sanne Salomonsen, Morten Remar, Back To Back, Søs Fenger, Anne Linnet, Burhan G og mange andre prominente danske kunstnere har alle nydt godt af Jens som guitarist, komponist og producer.

    Jens har for nyligt udgivet et album med sit eget band "Mayas Slør", som udover ham selv, består af makkeren Anders Riis og en del gæstemusikere.
    Albummet høstede 5 ud af 6 stjener i musik magasinet Gaffa.

    I den første af to episoder skal vi til Malaysia og genoplive tidlige barndomsminder, vi skal til London og få to plader med hjem, vi skal til et øvelokale i Hørsholm hvor der spilles fusionsmusk – og så skal vi hele tiden tale om at elske The Beatles.

    Samtalen med og om Jens Runge er en associationsrejse om livet med musikken, hvor The Beatles konstant dukker op – for The Beatles er jo verdens bedste samtaleemne...

  • Hvor meget røg kan der være i et pladestudie?

    Kan en tekst blive for fjollet, hvis den skal blive et hit?

    Var David Bowie ude på at snyde McCartney?

    Er det passende at bede om penge, når man hedder Mills Brothers?

    Kan man virkelig se rummet fra sin dagligstue?

    Der er så mange spørgmål der venter på at blive besvaret i denne anden del af "Toppermost" om "Back The Egg" - albummet med Wings fra 1979.

    I første del fik du forhistorien om pladen, samt en gennemgang af de tre første numre på side 1.

    Nu sættes pedalen i bund til skæring fire, "Spin It On". Måske en gang fjolle-rock, "Pogo", eller Punk?

    Der er virkelig mange, mange genrer i spil på "Back To The Egg", men faktum er at albummet fortsat er den grimme ælling i McCartneys 70´er katalog. Det glemte barn - det udstødte æg.

    Det fortjener den bare ikke.

    Der er masser af spændende materiale på pladen, og lige her får det en fortjent krammer af Lars Daneskov og undertegnede. Der er nemlig flere deciderede perler på pladen, og en god produktion der stadigvæk lyder frisk.

    Et spørgsmål til: En verden uden "Arrow Through Me", "Winter Rose/Love Awake" eller "Baby´s Request" ?

    Nej tak.

    Lars er god ven af podcasten, rasende godt selskab, forfatter og tidligere radiovært på P3.

    "Der var engang et eventyr" - ni moderne eventyr for børn i alle aldre er hans seneste fine bogudgivelse – og så har han lavet musik med Tamra Rosanes og skal nu i gang med at skrive teksterne til det, der bliver Mike Tramps tredje album på dansk.

    Lars er også med i Elsker The Beatles bogen. Heldigvis.

    https://hakon-holm.dk/udgivelser/elsker-the-beatles/

  • "Back To The Egg" med Wings er et album der er gået i glemmebogen. Ellere rettere; Paul McCartney har intet gjort for at hans fans skal huske LP´en fra 1979.

    Seneste genudgivelse ligger tilbage i 1993, og pladen har tilsyneladende aldrig været i nærheden af at få en kærlig hånd i form af en "Archive" udgivelse.

    1979 var en musikalsk brydningstid og "Back To The Egg" landede i et uroligt musiklandskab – midt imellem Punk, New Wave og Disco. Måske af den grund nåede albummet nummer seks på hitlisten i UK og nummer otte i USA. Samtidig rasede voldsomme elementer omkring McCartney – bl.a. nyt pladeselskab og nye medlemmer af Wings.

    Selvom pladen ikke er elsket af Paul selv, har den langsomt fået en større fanskare. En af dem, der altid har holdt af "Back To The Egg" er Lars Daneskov, der købte LP´en for 59, 50 i den lokale pladebutik. For egne på avisruters opsparede penge.

    Lars nævnte i sin første medvirken i "Elsker The Beatles" at han holder meget af "Back To The Egg" – og siden da har det været et ønske at få ham med i en "Toppermost", hvor vi kunne gå i dybden med pladen og dens historie.

    Første del af to fokuserer på forhistorien. Vi kommer ind på de nævnte ydre faktorer, og fokuserer især på "Goodnight Tonight singlen, der måske burde være med på pladen. Vi når også at sætte de første tre numre på, og taler bl.a. om "Getting Closers" store, herlige indbyggede POWER.

    Lars Daneskov er forfatter og tidligere radiovært på P3, hvor han var og er beundret af undertegnede for sin sproglige flair, stærke programmer og masser af musikalitet.

    Lige nu er han aktuel med bogen "Der var engang et eventyr", der er ni moderne eventyr for børn i alle aldre. Derudover har han lavet musik med Tamra Rosanes og skal nu så småt i gang med at skrive teksterne til det, der bliver Mike Tramps tredje album på dansk.

    Og så er han STOR Beatles og McCartney fan.

    Og altså: Glad for "Back To The Egg"!

    https://hakon-holm.dk/udgivelser/elsker-the-beatles/

  • Hvordan var det egentlig at være Paul McCartney efter The Beatles? Og hvordan var det at starte forfra på jagten efter ny succes i nye klæder?

    Det er omdrejningspunkterne i den nye film, Man On The run, instrueret af Morgan Neville.

    Den to timer lange film fortæller historien om hvordan Paul efter Beatles-bruddet rejste sig, væltede omkuld og rejste sig igen – især med hjælp fra Linda McCartney – og en god gang stædighed.

    I denne episode er Andreas Smedegaard med for at tale om filmen, der på optagetidspunktet blot havde været ude i to døgn.

    På moderne dansk hedder disciplinen en "Instant Reaction" – episode. Og det er lige præcis hvad det er. Friske tanker om en frisk film.

    Andreas og jeg kender hinanden rigtig godt. Nok mest pga. Paul McCartney. I starten af 90´erne tilbragte vi mange skønne aftener i selskab med rødvin, pop corn og McCartney - og udover at vi har spillet i band sammen, har McCartney og The Beatles altid været et herligt omdrejningspunkt for os.

    Heldigvis er Andreas fast medvirkende i "Elsker The Beatles" - og han var frisk på præmissen om at komme med sine helt umiddelbare reaktioner til glæde for mig og forhåbentlig dig der lytter med.

    Det er altså en brandvarm episode, så der er ikke meget musik i den. Til gengæld håber vi at give stof til eftertanke – og til måske at se filmen, eller deler DINE tanker om "Man On The Run".

    https://hakon-holm.dk/udgivelser/elsker-the-beatles/

    https://bornholm.nu/rubrikannoncer/?Id=17830

  • Tid til "Oplysninger om Beatles til Samfundet".

    Eller bare "What Goes On?"

    Igen skal der uddeles hjerter og tales om de udgivelser, der er rullet vores vej i et netop afsluttet år.

    "What Goes On? "er et kærligt og ærligt forbrugermagasin, hvor der tages livtag med det dejlige, gode og til tider dårlige der er udsendt fra Beatles-land.

    Søren Mathiesen er medvært for syvende sæson i træk – og det er der gode grunde til. Søren er dybt inde i hvad der udkommer med og om de fire, og så har han et knivskarpt kompas tændt. Han kan sagtens lade sig overvælde af gode produkter – der er flere topkarakterer i episoden – men han kan også være hård når det eksempelvis kommer til at forvandle vinyl til en tegnefilm.

    Søren er velforberedt – og vil gerne dele ud af sin viden og holdninger. Lige som at han deler ud af sin viden på Fabfour.dk – et must for danske beatles-elskere med interesse for den danske del af historien.

    Følg Søren Mathiesen og Michael Theets strålende side fabfour.dk

    Køb Elsker The Beatles bogen:

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • I denne episode skal vi på auktion med The Beatles – eller rettere høre om den auktion der i februar 2026 blev afholdt af Bruun Rasmussen auktioner.

    En stor samling bl.a. med en såkaldt modermatrice, masser af singler, boxe og andre lækre ting, blev afholdt online.

    Peter Nedergaard Tholstrup var med til at facilitere auktionen. Det var ham, der skabte overblikket over den flotte samling efter Arne Terkelsen – og ham, der fik en vellykket auktion over stregen.

    Podcasten handler om forløbet omkring salget af de mange effekter – men også om Peters egen historie med The Beatles. En kærlighedshisorie der har varet i 60 år.

  • Er der håb for fremtiden når det kommer til The Beatles? Vil dem født efter år 2000 overhovedet gide høre på dem - og er der en fremtidig fanbase for verdens bedste gruppe?

    Når du har tilbragt episoden her med nu 22-årige Jeppe Skærlund Svendsen, er der god grund til at bevare optimismen. Jeppe samler på vinyl - og han elsker The Beatles. Han ankom til optagelsen af episoden en efterårsdag i hjembyen Helsingør, med alle sine Beatles-pladerplus det løse.

    Det inspirerede til en spontan "ranking"-episode, hvor Jeppe gav sin mening om sine elskede Beatles-plader til kende. Samtidig med, fik han fortalt sin historie som Beatlesfan. Og så fik vi også berørt Radiohead, der tager en stor plads i Jeppes hjerte (De har lånt fra "Sexy Sadie" på "Karma Police", afsløres det).

    Jeppe er musiker. Han spiller trommer og percussion og går lige nu på den rytmiske højskole i Vig. Han drømmer om at leve af musikken og har allerede optrådt meget med forskellige bands.

    Og så har han samme frisure som John Lennon i 1969.

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • The Beatles Anthology er tilbage og i denne episode handler det om de opdaterede versioner, udgivet i efteråret 2025.

    Anthology blev oprindeligt udgivet i midten af 1990´erne, men er nu tilbage med en ekstra triple-LP samt restaureret og redigeret video-side.

    Elsker The Beatles jubilar, Søren Mathiesen - tillykke med de 25 episoder Søren!!! - og podcastens trofaste tema komponist, Claus Nielsen, mødtes en snefyldt aften i januar for at tale om de nye udgivelser.

    Der er 13 helt nye numre på "Anthology" 4 der gennemgåes. Derudover har episoden en længere snak om udgivelses-strategien for The Beatles. Hvordan går det - og hvad kunne man gøre anderledes? Og hvad sker der mon i fremtiden med verdens bedste musikkatalog?

    Søren Mathiesen har også taget et grundigt kig på den nye "Anthology 2025" serie, og kommer med skarpe synspunkter om den nye version.

    God fornøjelse - og godt nytår!

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

    http://earwicker.com/beatles-anthology-diffs/#

  • Glædelig jul og godt nytår fra "Elsker The Beatles" til dig.

    Mens du venter, eller når det hele er overstået, kan du hygge dig med den traditionsrige "Spørg Arno"- episode.

    Arno Guzek - chefen for Beatles Again gennem mange år - svarer på alt mellem julehimmel og frossen jord. Vi taler bl.a. om retsager, sagsanlæg, The Who, Stones, bøger, plader og selvfølgelig The Beatles.

    Episoden er ment som supplement til dig der har lidt tid til overs i juledagene. Og så er det jo et nik til julesinglerne med The Beatles. De sendte syv styks ud til deres fanklubmedlemmer. Vi er nu oppe på det samme antal.

    Og der kommer flere.

    Elsker The Beatles er tilbage den 10/1 2026 hvor Anthologys lydside tages under behandling.

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • Vores lange odysee med "The Beatles", også kendt som "The White Album" fra 1968, står overfor sit endelige mål. Vi kan skimte slutningen hvor vi alle bliver puttet i seng af Ringo.

    Men først skal vi heldigvis grueligt meget igennem – ikke mindst to timers podcast.

    Side 4 er dér, hvor tingene bliver alvorlige, smukke, grimme, uhyggelige og søde. Det er der hvor enderne mødes og der hvor rejsens endelige mål blotlægges.
    Toppermost formatet taler om musikken sang for sang, på Beatles-pladerne (også solo...). Efter tre sider med mange interessante afstikkere, er det nu "Serious Business".

    For hvad er det egentlig med den der revolution? Og er der overhovedet nogen der lytter til "Revolution 9"?
    Nikolaj Muldkjær gør. Han har forberedt sig grundigt, bl.a. med en tegning af en mand i en galge, en stemt Martin D28 guitar, og med en stadigvæk helt ren "White Album" plakat - med tekster - på sofabordet.

    Nikolaj afspiller hele "The White Album" hver gang han har fødselsdag, og han kender pladerne bedre end de fleste. Det kan man godt mærke her hvor det bliver alvorligt.

    Der er en del spørgsmål der rejser sig:
    Hvorfor har Yoko en båndoptager med i studiet?
    Er "Honey Pie" granny shit?
    Havde Eric Clapton virkelig en slikpose på sin guitar?
    Hvorfor er det godt at The Beatles ikke spillede Blues?
    Hvilket track hører "Can You Take Me Back" til?
    Kan en pick up holde til at køre baglæns? Og kan ens ører holde til at redigere "Revolution 9"?

    Og hvorfor presser tårene sig på, når vi runder af med "Good Night"?

    To timer til dig fra os.

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • En ny plade er blevet hevet ud af The White Albums toploader. Det sorte inner sleeve klæder det hvide cove. Der står side 3 på det grønne æble-label.

    Og nu skal der rockes.

    The White Album tager mange spændende drejninger, og på den tredje side skal der spilles igennem. Med to undtagelser er det rock-bandet The Beatles der er på tallerknen.

    Nikolaj Muldkær har fortsat sin Martin guitar på skødet og klaveret i nærheden og tager lytteren i hånden gennem sangene, en for en, som Toppermost formatet foreskriver.

    Der tales om mange interessante temaer undervejs:

    Hørte The Beatles Cliff Richard?

    Kan fætter Eskild spille Blues?

    Er der en anden del af "The Fool On The Hill"?

    Burde man forbyde brandklokker i studiet?

    Var The Beatles for gavmilde med Peter Sellers?

    Kan man være for skråsikker når man omskriver mange års enighed om hvem der spiller bas på et nummer?

    Kan man gemme en smuk, smuk sang for langt væk?

    Episoden starter dog med et kærligt livtag med "Hey Jude". Gigant-singlen der blev indspillet undervejs i 1968.

    Lyt med.

    Vi er på vej mod revolutionen – men side 3 ligger klar, hvis man vil blæses igennem.

    ELSKER THE BEATLES BOGEN KAN ERHVERVES HER:

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • Æblet på tallerknen er nu hvidt, og vi skal i gang med at lytte til, tale om og nyde side 2 af det legendariske dobbeltalbum fra 1968.

    Med de ni numre er side 2 usædvanlig i sin form, og det er også en side der bringer lytteren vidt omkring:

    Fra det der måske er en ode til en hund, over desperation i Rishikesh, en solsort med tung betydning, en tur i en overført grisesti, et western drama med piano på speed, en sang der var seks år undervejs, en hyldest til hygge på vejen, en kærlighedssang der fandt vej til Niolajs bryllup, til den rørende, tindrende smukke Julia.

    Side 2 af "The White Album" er virkelig dér dobbelt-albummet folder sig ud, og Toppermost-formatet bliver udfordret - for der er virkelig meget at forholde sig til.

    Varighedsmæssigt er episoden her længere end en fodboldkamp – men det er heldigvis tilladt at pause og fordøje undervejs – måske vil du opdele episoden i to halvlege.

    Nikolaj Muldkær er fortsat medlytter, på trods af han er en travl mand som musikformidler, sanger og musiker. Det hele var i spil med bandet Something, som optrådte i København for nylig.

    Nikolaj elsker The Beatles – og i høj grad har han stor kærlighed til "The White Album". Det kan virkelig høres i denne episode.

    Find "Elsker The Beatles" - bogen her:

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • Efter indledende øvelser med Birthe i Roskilde, Andreas Smedegaard i Indien og en hård landing i London, er vi nu klar til at dykke ned i det musikalske endeprodukt af rejsen: "The Beatles" måske bedre kendt som "The White Album".

    Dobbelt LP´en fra 1968 rummer 30 numre, så vi har valgt at dele denne "Toppermost" op i fire episoder – een pr side.

    Nikolaj Muldkjær har lavet kaffe, taget guitaren på skødet og åbnet låget til klaveret – og så er der afgang:

    Hele vejen fra flyverne på "Back In The U.S.S.R. til det afrundende trommerul på "Happiness Is A Warm Gun". Prudence, Bungalow Bill og den grædende guitar står i kø for at blive kælet for og gennemtalt.

    Og er det virkelig rigtigt at et dobbelt-album har brug for mundrensere? Og skulle Chris Thomas holdes hemmelig?

    Nikolaj Muldkjær er sanger, musiker og musikformidler – og i denne sammenhæng fast, herlig bidragsyder til "Elsker The Beatles".

    https://hakon-holm.dk/shop/elsker-the-beatles/

  • The Beatles kom hjem fra Indien som et forandret band. I perioden fra midten af april til slutningen af maj 1968, hvor indspilningerne til "The Beatles" begyndte, ændrede deres dynamik og fælles verden sig på mange, afgørende måder.

    Apple selskabet begyndte for alvor at få luft under vingerne, hverdagen kom tilbage og John Lennon proklamerede at han var Jesus Kristus. Og så fandt Lennon sammen med Yoko Ono, der fysisk eller psykisk ville være med ham resten af livet.

    Læg dertil George Harrison med depression, McCartney som businessman og ivrig "player" samt Ringo Starr der kæmpede med at færdiggøre "Don´t Pass Me By".

    Verden var også at lave: Vietnam krigen kom for alvor ind i folks stuer, studenteroprøret tog fart og Sovjet Unionen raslede med sablerne overfor Østeuropa.

    Med andre ord: Pladerne bevægede sig i den store verden udenfor The Beatles-land.

    Og hvad med musikken: Beatlerne sad sammen på en gigantisk skat af sange fra Indien, der voksede videre efter hjemkomsten til England. Der blev lavet demoer i Esher hos Goerge Harrison – med kurs mod indspilningen af "The Beatles", "The White Album", "Det hvide dobbeltalbum" – kært barn har mange navne…

    Nikolaj Muldkjær er igen med opdagelsesrejsende i 1968 – og lad os være ærlige: Denne episode skulle have været den første i "Toppermost" om "The Beatles"-albummet, men der er SÅ MEGET at vende, som har afgørende betydning for pladernes endelige udtryk.

    Derfor denne prolog.

  • Anden del af Elsker The Beatles odysse til Indien starter hvor første del slap. Vi er nået til februar 1968 og vores helte er draget til Indien for at fordybe sig mediation, Maharishi og for nogens vekommende, musik.

    I episoden tager vi til The Ashram med gruppen og deres følge. Med nysgerrigheden som guide kommer vi rundt om og ned i, hvad der egentlig foregik i Indien. Hvordan tog de enkelte medlemmer af The Beatles imod meditationen og hvordan påvirkede opholdet deres indbyrdes relationer?

    Hvem tog hjem først, hvorfor tog de hjem – og var der virkelig Baked Beans i Ringos kuffert? Og havde Maharishi gang i mere end meditation?

    Andreas Smedegaard er podcastens version af en guru i denne dobbelt-episode, for han er dybt inde i sit stof. Der falder mange interessante facts, observationer og analyse af når Andreas er ved mikrofonen. Sådan er det heldigvis altid når han er med i podcasten.

    Nikolaj er "Elsker The Beatles" medrejsende i 1968, og kommer til bordet med stor viden, entusiasme og musikalsk nysgerrighed der udfordrer vores fælles guru. Nikolaj har ofte de skæve spørgsmål, men samtidig også en dejlig "grounded" tilgang til tingene.

    Iøvrigt: Røgelsespinde, indisk mad og skumring er en skøn cocktail!

    Og så i det her selskab!