Avsnitt

  • Avsnitt 35: Vägledning och EHT


    Vilken roll ska studie- och yrkesvägledare ha inom EHT egentligen? Vad är det för egenskaper och färdigheter som vägledare bidrar med i skolans arbete för att se eleven i ett holistiskt perspektiv? Och hur kan man arbeta med det digitalt? Vägledningspodden har träffat Jamina Henriksson, digifysisk SYV på elevhälsoplattformen Allbry och som även jobbar med supported education inom ramen för ESF-projektet SATSA. Detta är ett samtal om hur unga mår idag och hur vi som vägledare kan möta och bemöta dem på bästa sätt.


    Läs mer om Allbry här:

    https://allbry.se/


    Och om ESF-projektet SATSA här:

    https://samordningsforbundetostrasodertorn.se/vi-gor/satsa/


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Produktion och klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 34: Att möta unga som står utanför


    Vad gör skillnad på riktigt när skolan upplevs som ett misslyckande? Och varför är just studie- och yrkesvägledares bemötande och kompetens så viktig i mötet med unga som varken studerar eller arbetar? I detta avsnitt har vi träffat Zemira Becirovic som berättar om hur det är att arbeta inom kommunens aktivitetsansvar (KAA) med unga 16-20 år som av olika anledningar inte är inskrivna på gymnasiet. I avsnittet fördjupar vi oss i komplexiteten av att vara ung idag och vilka insatser som kan ge stöttning att återfå en meningsfull vardag. 


    Mer information om KAA inom Stockholm stad hittar du här:

    https://socialtstod.stockholm/vagen-till-jobb/ung-och-arbetslos/det-kommunala-aktivitetsansvaret/


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Produktion och klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Avsnitt 33: Vad är grön vägledning? 


    De nuvarande klimatförändringar påverkar allas framtid, inklusive hur och var människor arbetar. Kan detta paradigmskifte påverka oss som dagligen jobbar med individers framtidsutsikter och hur vi skapat karriärplaneringar med våra klienter? Tillsammans med Emma Alander, nyexaminerad student från studie- och yrkesvägledarprogrammet som skrivit sin kandidatuppsats om grönvägledning, och vår kollega Lisa Tönus, som länge intresserat sig för gröna frågor, pratar vi om värderingar, meningsskapande och hopp som viktiga ingångsvärden i framtidens vägledning. Hur kan vi som vägledare bidra till klimatomställningen? Och är det tillgängligt för alla att gröna sitt yrkesval?


    Om du är nyfiken på att läsa mer om det vi tar upp i programmet hittar du Emmas uppsats här:

     https://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1855015&dswid=531


    Antologin av Peter Plant och Rita Buhl här:

    https://www.bog-ide.dk/produkt/4073294/rita-buhl-red-karrierevejledning-og-baeredygtighed


    Och artikeln om Five Signposts of Social Justice här:

     https://repository.derby.ac.uk/item/9529x/five-signposts-to-a-socially-just-approach-to-career-guidance


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Produktion och klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 32: Vem vill prata med en robot? 


    Hur kan vi bli mer pedagogiska i vår vägledning på digital ytor? Och kommer vägledare i framtiden bli utbytta av Chat GDP? I detta avsnitt har vi träffat Joakim Cao som är verksam studie- och karriärvägledare vid Lunds Tekniska Universitet och driver sin egen digitala plattform Digi-SYV. Joakim delar med sig av sina erfarenheter av att arbeta med studenter digitalt och har många kreativa idéer om hur vi som vägledare kan utveckla vår digitala närvaro. Vi pratar även en hel del om AI och hur det kan fungera som ett komplement till våra vägledningssamtal. Kanske kan det till och med vara ett hjälpmedel i vårt arbete?


    Om du är nyfiken på att med experimentera AI-tekniken och hur du kan använda det i ditt arbete kan du prova Joakims steg-för-steg guide här: https://digisyv.online/wp-content/uploads/2024/05/DigiCao-Generativ-AI-chatgpt-och-studie-och-karriarvagledning-Maj-2025-1.pdf 


    Det finns även fler olika digitala verktyg som kan användas i digital vägledning, några av dem kan du läsa mer om här: www.digisyv.online

     

    Vill du läsa mer om Joakims digitaliseringsprojekt hittar du mer information här: www.digicao.nu


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Produktion och klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 31: Studie- och yrkesvägledningens roll i nya skolreformer


    Skolan står på tröskeln för nya reformer: både Gy25 med ämnesbetyg på gymnasial nivå och krav på att huvudmän ska väga in arbetsmarknadens behov i planeringen och erbjudandet av gymnasieutbildning. Vad får reformerna för konsekvenser för studie- och yrkesvägledningen och de vi vägleder? Vägledningspodden har intervjuat Mikaela Zelmerlöw, undervisningsråd på Skolverket, för att prata om det stöd som Skolverket erbjuder i övergången med dessa reformer men också om hur vi kan stötta våra elever att göra välunderbyggda val i förhållande till arbetsmarknadens förutsättningar. Vi pratar även om Skolverkets nya självskattningsverktyg för vägledningen och Mikaela bjuder på en framtidsspaning om vart vägledningen är på väg.


    Du kan läsa mer om det som Mikaela tar upp i podden genom att klicka på länkarna nedan:


    Planering och dimensionering av utbildning:

    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/regional-planering-och-dimensionering-av-gymnasial-utbildning


    Gy25 - Ämnesbetyg på gymnasial nivå:

    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/gy25----amnesbetyg-pa-gymnasial-niva


    Självskattning av studie- och yrkesvägledningen:

    https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sjalvskatta-er-studie--och-yrkesvagledning


    Kontaktuppgifter till Mikaela Zelemrlööw: [email protected]


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Produktion och klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 30: Agency and social justice


    As career and guidance counselors, we are committed to empowering our clients to navigate towards fulfilling careers. Yet, we recognize that these personal choices have the possibility of effecting everyones future in our collective society. 

    In this episode of Vägledningspodden we are honored to host senior lecturer Dr. Marjorie McCrory as we explore the concept of agency and its implications within an unequal labor market. Dr. McCrory offers her perspectives on fostering awareness without burdening either the client or the practitioner with undue responsibility for the prevailing societal conditions. Together, we ponder the delicate balance of addressing social justice issues with our clients while upholding principles of impartiality and ethical practice.


    Tune in as we navigate through the complexities of our roles as guidance practitioners in shaping both individual destinies and the broader societal landscape.


    If you have any questions or comments on the episode we welcome you to email us at: [email protected]


    You can also find us on our website (in Swedish): https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Production: Aino Collmar och Annika Davén

    Editing: Aino Collmar och Annika Davén

    Music: Aksel & Aino


    Vägledningspodden is recorded on the behalf of the Department of Education at Stockholm University.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 29: Att vägleda mot entreprenörskap


    På vilket sätt kan vägledare jobba för att uppmuntra entreprenöriell förmåga hos de vi träffar? Och hur kan övning i företagande ge unga insyn i sina egna styrkor och samtidigt skapa värdefulla kontakter och färdigheter inför arbetslivet? Vägledningspodden har träffat Aylin Dagdelen, legitimerad gymnasielärare och gymnasieansvarig på Ung Företagsamhet i Stockholmsregionen, för att prata om hur vi kan stötta unga att gå från samhällsoro till samhällsförändring, kanske särskilt på skolor och i områden med stora utmaningar.


    Vill du veta mer om Ung Företagsamhet eller komma i kontakt med Aylin så hittar du information och kontaktuppgifter här: www.ungforetagsamhet.se/stockholm


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén


    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 28: Att leda ett förändringsarbete - vägledning som hela skolans ansvar på Komvux


    Hur håller man i och håller ut i ett förändringsarbete som inte har några tydliga förebilder? Vägledningspodden har träffat Janita Nilsson och Börje Lindqvist som är med och leder ett arbete för att vägledningen ska bli hela skolans ansvar på Komvux i Luleå kommun. I det här avsnittet pratar vi om hur Börje, Janita och deras teamledare jobbar för att skapa ett gemensamt språk och en gemensam kultur på en vuxenutbildning med ca 100 lärare. Hör om deras framgångar och utmaningar i det långsiktiga förändringsarbetet för att begrepp som valkompetens, karriärlärande och yrkeskunskap ska bli en naturlig del av den ordinarie undervisningen på vuxenutbildningen.


    Vill du få kontakt med Börje och Janita eller har frågor, reaktioner eller funderingar om programmet? Maila oss på [email protected] 


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén


    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.



    


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 27: Att vara en praktiker


    Som studie- och yrkesvägledare kan vi ibland uppfattas som både experter och orakel. Men i slutändan är vi praktiker - det vill säga att vi utvecklar vår yrkesroll genom att genomföra, öva och praktisera den kunskap som vi står på. Men hur visar vi upp en kunskap som är inneboende i oss själva? Vägledningspodden har träffat Antonio Paras, som med sina 20-års erfarenhet av vara en vägledande praktiker på grund- och gymnasieskolan får berätta om sin erfarenhet av att arbeta systematiskt, strategiskt och individuellt med ungas val och väljande. Tillsammans samtalar vi om hur vi som vägledare kan synliggöra de karriärprocesser som sker bakom samtalets stängda dörr och vad som händer när rektorn blir kund och vägledningen en tjänst.


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 

    Vill du få kontakt med Antonio så hittar du honom på LinkedIn.


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén


    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 26: Att vägleda yngre elever


    Vi som vägledare vet att barns föreställningar om yrken och deras livsmöjligheter förankras redan vid tidig ålder. Men rent praktiskt - hur jobbar man med vägledning på en grundskola med bara årskurserna F-6? Vägledningspodden har träffat studie- och yrkesvägledaren Jasmine Bohlin där vi samtalar om hennes bästa verktyg och metoder för att processleda ett helt arbetslag att jobba med ungas vägledning i den vida bemärkelsen.


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén


    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 25: Från anpassad gymnasieskola och vidare - Samverkan är nyckeln! 


    Hur hittar man vägar vidare efter fyra år på en anpassad gymnasieskola/gymnasiesärskola? Och vad behövs för att dessa vägar ska bli möjliga? Vägledningspodden har träffat Ulrika Norburg, universitetslektor på specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet, som berättar om sina erfarenheter av att samverka med olika myndigheter och professioner för att underlätta övergången från anpassad gymnasieskolan till ett självständigt vuxenliv. Välkommen att att lyssna på en samtal om betydelsen av kommunikation, om att förstå olika professioners förväntningar och vikten av att lyssna på hur individer i behov av stöd upplever sin vardag. 


    Vill ni höra mer om Ulrikas arbete inom projekt kan du höra hennes och Åsa Strömbergs föreläsning på UR-play här: https://urplay.se/program/214720-ur-samtiden-bygga-broar-2019-fran-skola-till-sjalvstandigt-vuxenliv


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén


    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 24: Karriärlärande i ett digitalt format


    Hur går man från idé till verklighet? Och hur skapar man ett interaktivt karriärlärande digitalt? Vägledningspodden har träffat entreprenörerna Elin Fellers och Jonas Medin från Karriärinstitutet som delar med sig av sin pågående karriärprocess av att starta ett eget företag och ett digitalt komplement till vägledning för att fördjupa individers karriärlärande. Ni kan få reda på mer om och komma i kontakt med Karriärinstitutet via deras hemsida: https://www.karriarinstitutet.se/


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén


    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén


    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 23: Är SYV-jobbet ensamt eller kan vi hitta samarbeten med andra på våra arbetsplatser? 


    I detta avsnitt samtalar vi med SYV-kollegorna Mimmi Malmer och Ingrid Hultén som har flera års erfarenhet av professionen där framförallt utbildning av andra vägledare varit en röd tråd för dem båda. Vi funderar tillsammans kring samarbete på arbetsplatsen: med vem och hur kan det genomföras? Och framförallt – varför ska vi göra det? Vi delar med oss av våra gemensamma tankar och kommer bland annat fram till att i denna allt mer komplexa verklighet och slimmade tidsanda kanske det är just samarbete som är nyckeln till högre kvalité i vägledningen i det vida perspektivet.


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 22: Karriärprocessen som ett lärande


    På vilket sätt kan ett karriärsamtal utgöra ett lärande? Och hur kan vi som vägledare bidra med möjligheten för klienter att omskapa sin livsberättelse? Välkommen att lyssna på ett filosofiskt samtal med Christer Langström, lärare på studie- och yrkesvägledarprogrammet, där vi pratar om biograficitet, möjliga framtida liv och hur vi som professionella kan bli uppmärksamma på när det sker ett lärande i de vi möter. 


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om!? Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 21: integritet eller inte?


    Som vägledare hamnar vi ständigt i dilemman där det kan vara svårt att veta - Hur gör jag rätt? Vägledningspodden har bjudit in Staffan Olsson, expert på det skoljurdiska området, för att diskutera case som handlar om allt från GDPR till hur vi värnar om elevers integritet till hur man agerar när polisen ringer. Välkommen att lyssna på ett samtal som vrider och vänder på situationer och förhoppningsvis kan stötta dig i användandet av din egna etiska kompass. 


    I samtalet hänvisas till dokumentet ’Etik & juridik för vägledare’ som du hittar här:


    https://www.vagledarforeningen.se/etik/etik-och-juridik/


    Vill du veta mer om Staffan, eller komma i kontakt med honom, kan ni besöka hans hemsida: https://www.tystnadsplikt.se


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om!? Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 20: Att vägleda mot kreativa yrken


    Många drömmer om att en dag stå på scen eller skriva en bok. Hur möter vi de individer som längtar efter att få lyckas med sin kreativitet? Hur förhåller vi oss som vägledare till att å ena sida uppmuntra våra elevers/klienters styrkor och samtidigt realitetsanpassa för arbetsmarknadens höga konkurrens? Vägledningspodden har träffat Henrik Fürst, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, vars forskning undersöker karriärer inom kulturens värld. I avsnittet pratar vi bland annat om deltagares förväntningar på konstnärliga utbildningar och hur mycket tjänar en debutant. 


    Skulle du vilja veta mer om det som Henrik pratar om i programmet hittar du länkar till böcker och artiklar här:


    The Value of Art Education: Cultural Engagements at the Swedish Folk High Schools

    https://www.springer.com/book/9783031140631


    Varför drömmer man om att bli författare?

    https://publicera.kb.se/tfl/article/view/1369


    Debutant! Vägar till skönlitterär debut och ett särskilt uppmärksammat mottagande

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn%3Anbn%3Ase%3Auu%3Adiva-364209


    Selected or Rejected? Assessing Aspiring Writers’ Attempts to Achieve Publication 

    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1063342/FULLTEXT01.pdf


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om!? Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 19: Att vägleda individer med NPF


    I säsongens sista avsnitt träffar vi psykolog Anna-Carin Ekstrand som arbetar inom kognitiv psykologi och studie- och yrkesvägledare Ari Juustovaara som har lång erfarenhet av vägleda personer med olika diagnoser och funktionsvariationer. Stämmer känslan att diagnoserna ökar i dagens samhälle? Och hur vägleder vi mot en framtid med individer som har svårt att se bortom deras egna vardag? Välkommen lyssna på ett samtal med många metaforer där vi vrider och vänder på det svåra (och enkla!) med att möta individer med särskilda behov.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 18: Att äga sin tid


    Går det att vara studie- och yrkesvägledare på en 10% tjänst? Och hur förvaltar vi vår tid så att våra elever och klienter får bästa möjliga förberedelse inför framtiden? I detta avsnitt får vi träffa Lotten Johansson och Gabriella Holm från HEJSYV! som berättar om hur de startade ett eget företag, ett eget syv-material och hur de idag jobbar med att handleda vägledningsarbete på framförallt grundskolor runt om i Sverige. Ta chansen och lyssna på detta utmanande och inspirerande avsnitt!


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om!? Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 17: Det kärnfulla vägledningssamtalet


    I detta avsnittet av Vägledningspodden får vi träffa studie- och yrkesvägledaren och författaren Sara Nordström som i sin bok ”Studie- och yrkesvägledare - Framtidsval börjar i klassrummet” berättar allt som en nyexad SYV kan behöva veta för organisera sitt arbete. Hör henne berätta om SYV-tratten, vikten att skapa sitt eget material och hur ju mer tid hon är i klassrummet, desto bättre samtal får hon. 


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om!? Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar och Annika Davén

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Avsnitt 16: Struktur som grunden för kreativitet


    Vägledningspodden kickstartar 2022 med ett avsnitt som vi hoppas kunna ge inspiration till hur vi som vägledare kan strukturera vårt arbete. Vi intervjuar Thor Pleijel som började sin nuvarande tjänst som studie- och yrkesvägledare mitt under pandemin och jobbar idag helt på distans. I avsnittet berättar Thor om hur han genom att utforma enkäter både kan informera om vad vägledning innebär och samtidigt se till att bemöta klienters specifika behov. 


    (Det som är värt att tänka på men som inte tas upp i avsnittet är vilken information vi inhämtar av våra klienter i digitala enkäter och hur de lagras i förhållande till GDPR. Om du är osäker kolla med din arbetsgivare/rektor/kursansvarig.)


    Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om!? Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på [email protected] 


    Du hittar oss även på vår hemsida: https://shows.acast.com/vagledningspodden/


    Produktion: Aino Collmar och Annika Davén

    Klippning: Aino Collmar

    Musik: Aksel & Aino


    Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.