Avsnitt
-
I den här delen kommer jag berätta om mina bästa tips, för att få fler i elevgruppen att sjunga, bygga sina röster och känna sig inkluderade i sångsammanhanget.
Alla borde få känna att de får lov att sjunga. Många jag har pratat med genom åren har känt det motsatta. Ganska snart blev "Sång är en mänsklig rättighet" som ett mantra i min verksamhet.
I dagens avsnitt får ni höra tre samtal med fyra kvinnor som kämpar för att barn ska få sjunga på sina villkor - vad kan vara mer demokratiskt än det? Att få lov att utveckla en röst som kan uttrycka sig inte bara i ord utan i känslor och toner.
Ann Eliasson berättar om sin studie Sångens demokrati: En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund och hur vi kan tänka kring vilken repertoar vi sjunger med barnen. Hur vi kan skapa mer mångfald, inkludering och demokrati i förskolans sångstund.
Madeleine Johansson är cellisten, som tillsammans med sin man Anders Pettersson skapade ett cellomaterial och producerade två riktigt bra skivor under pandemin. Som dessutom är barnsångsanpassade! Med både barn och vuxna sångare har de skapat ett strålande barnsångsmaterial.
Sjungande barn startades av Kungliga Musikaliska akademien för några år sedan och är ett av Sveriges stora barnsångsprojekt. På hemsidans förstasida står det: "Alla barn ska få tillgång till sin röst, med musiken som livslång resurs för hälsa och självförtroende." Vilket kraftfullt budskap! Ulrika Lind, projektledare och Karin Starck, projektkoordinator för Sjungande barn berättar om projektet i det här avsnittet.
Vill du ha fler barnsångstips som jag har letat fram? Då hittar du utlovat dokument här.
-
I det här avsnittet får ni träffa två av mina favoriter, Lena Holst och Kirsten Koefoed. Två passionerade pedagoger i Alingsås som startat åtskilliga projekt för barn (och vuxna) på olika sätt inom musik- och kulturområdet.
Tillsammans slår vi våra kloka huvuden ihop och pratar om hur vi kan börja sjunga i barnverksamhet om vi är ovana, vi ger tips på sångstunder och röstutvecklande övningar som inte behöver vara så organiserade i barnverksamheten. Vi pratar också om hur en kultur kan spela roll i hur mycket sång det blir och framförallt hur vi upplever vår prestation i sången.
Blir du sugen på Kirstens djembekurser eller vill kolla in hennes hemsida: http://kirstens.se
Om du blir nyfiken på Lenas verksamhet tycker jag att du ska följa henne på instagram på lenaholst.nu och teaterbob.
-
Saknas det avsnitt?
-
"Everybody is musical" is a sentence that stuck with me from the conversation I had with Professor Graham F Welch. "As a teacher it's up to us to get the task right."
Professor Welch is a world renowned researcher, as well as a teacher, with an eye to see the links between musical activities and how we can use them as a tool for pedagogical benefits in education.
This conversation was such an inspiration for me. I hope you enjoy it as much as I did.
A selection of books by Professor Welch:
Oxford handbook of singingOxford handbook of music education, Volume 1; Music and music education in people´s lives.Oxford handbook of music education, Volume 2; Music learning and teaching in infancy, childhood and adolescence. Oxford handbook of music education, Volume 3; Vocal, instrumental, and ensemble learning and teaching. Oxford handbook of music education, Volume 4; Special Needs, Community Music, and Adult learning. Oxford handbook of music education, Volume 5; Creativities, technologies, and media in music learning teaching. The artist and academia. -
I del 2 av barnsångsserien pratar jag med Gunnel Fagius, Sveriges stora barnsångskämpe sedan 80-talet. Hon har forskat, varit med och startat projekt för att främja barnsången och varit redaktör och medförfattare till böcker. Detta utöver sina jobb som musiklärare, musiker, forskningssamordnare vid Uppsalas universitets körcentrum och musikkonsulent åt Svenska kyrkan. En riktig eldsjäl med andra ord.
Att forskning om barnsång kan vara så intressant. Gunnel berättar engagerat om sin studie om hur barnen sjöng förr och berättar om varför en del barn blev inkluderade och en del blev exkluderade från sångaktiviteterna.
Vi pratar om varför det fanns ett behov av förändring och om dagens lärarutbildning och läroplan.
Det här är ett riktigt engagerat samtal där många kan känna igen sig.
Jag rekommenderar varmt böckerna som Gunnel varit redaktör om medförfattare i:
Barn i kör: ideer och metoder för barnkörledare.
Barn och sång: om rösten, sångerna och vägen dit.
-
I den första delen av Barnsångserien pratar Helene med Lina Bjarnegård Carlsson om rösten ur många olika vinklar.
Vi pratar om barnrösten, den vuxna rösten och psykologin som påverkar den. Det här är ett avsnitt för alla som har en röst oavsett om du känner dig hemma i sång eller inte.
Har du tips på övningar, musik och projekt för barnverksamhet får du mer än gärna skriva om det på Sångfokus facebooksida eller på sangfokus.se instagramsida (en särskild tips-post). Tillsammans kan vi inspirera fler genom alla goda exempel som pågår runt om i landet.
Är du nyfiken på Lina och hennes verksamhet och engagemang i olika projekt? Här kommer en lista:
www.linalogoped.se
Tilliten Öppen förskola Bräcke Diakoni
(kolla också in deras sångsamlingar på YouTube).
Rösträtt - sång på förskolan
Om du är nyfiken på Sångfokus projekt för förskolepedagoger (Språket, Barnsång och Höga) lägen kan du läsa mer här.
-
I premiäravsnittet presenteras Sångfokuspodden lite kort och bakgrunden till den. Ni får också en liten glimt av första serien som snart dyker upp. Om ni är nyfikna på mig och på min verksamhet kan ni kolla in här: www.sangfokus.se
Varmt välkomna!