Avsnitt
-
En idé som förenar teknik, enkelhet och verkligt mänskliga insikter. Det var framgångsreceptet för SkinID, som ledde till en vinst i Future Lions för Berghsstudenterna Saga Lind, Alice Sävman och Erik Arthursson. Hör dem berätta om projektet – och vinsten – i dagens podcast från Cannes Lions.
Den görs av reklamveteranen Pia Grahn på uppdrag av Resumé.
Medverkande: Pia Grahn, Saga Lind, Alice Sävman och Erik Arthursson. -
Reklamveteranen Pia Grahn har besökt Cannes Lions 15 gånger och är nu på plats för att programleda en daglig podcast från Croisetten, för Resumés räkning. Du kan räkna med spaningar, nyheter – ett och annat tävlingsskvaller – och intervjuer med intressanta människor på plats.
I veckans andra avsnitt intervjuar hon Linda Nilsson, ordförande för branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Hon argumenterar för varför hon tycker en shortlist är en vinst, hur hon jobbar för att marknadsföra Cannes Lions i Sverige, och varför Tom Beckmans strategi i Cannes är värd att rygga.
Medverkande: Pia Grahn och Linda Nilsson. -
Saknas det avsnitt?
-
Reklamveteranen Pia Grahn har besökt Cannes Lions 15 gånger och är nu på plats för att programleda en daglig podcast från Croisetten, för Resumés räkning. Du kan räkna med spaningar, nyheter – ett och annat tävlingsskvaller – och intervjuer med intressanta människor på plats.
I veckans första avsnitt intervjuar hon Philip Thomas, ordförande för Informa Festivals, där även Cannes Lions ingår. Han avslöjar hur han ser på svensk kreativitet – och de senaste årens torka.
Medverkande: Pia Grahn och Philip Thomas. -
I veckans avsnitt:
✓ Uppladdning inför VM i reklam – Cannes Lions – med främsta tipsen till rookies på La Croisette.
✓ Svenska kampanjerna som kan ta hem lejon.
✓ Sport dominerade förra året – är 2025 humorns år?
✓ Skvaller från byrågolvet – kreatörens metoder för att skjuta ned konkurrenters tävlingsbidrag.
✓ Propaganda vi inte faller för.
Medverkande: Amanda Törner, Samuel Eriksson och Alicia Price. -
Hösten 2024 polisanmäls en ekonomiassistent på en marknadsföringsbyrå för grov trolöshet mot huvudman. Under sju år har bolaget blivit av med miljontals kronor – medan mannen levt ett lyxliv med resor, märkeskläder och en vinsamling värd över 7 miljoner kronor.
I sociala medier visar 36-åringen upp ett lyxliv, men själv har han ingen miljonpublik, och jobbar varken inom restaurangbranschen eller nöjeslivet. Nej, till vardags är han ekonomiassistent på ett marknadsföringsföretag i Stockholm. Redan första året av sin anställning börjar pengar strömma in till mannens konto – lägre summor till en början, men beloppen och frekvensen ökar. Och till slut uppdagas brottet när vd:n på bolaget märker fel i ett bokslut.
När härvan nystas upp visar det sig att 36,5 miljoner kronor försvunnit från bolaget – och gått rakt in på mannens konto.
Rösterna till den åtalade byråmannen och byråns vd har maskerats.
Läs mer om miljonstölderna på resume.se -
I veckans avsnitt:
✔ Dumma namnbyten skadliga ur employer branding-perspektiv. (00:39)
✔ Varför lyser engagemanget för Pride med sin frånvaro bland varumärken 2025? (10:53)
✔ Nedräkningen av Resumés jingeltävling fortsätter – missa inte plats 24-19 på listan! (22:30)
✔ Missvisande råd om psykisk ohälsa på Tiktok. (38:14)
✔ Alingsås kommunikationschef om politikernas chattskandal. (43:23)
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Samuel Eriksson. -
I veckans avsnitt:
✔ Intervju med Johan ”Matgeek” Hedberg, som berättar om sin kritik mot kändisar som gör reklam för dropshippingbolag, varför konsumentupplysning är en hjärtefråga och om vad som krävs för att han själv ska ingå ett reklamsamarbete.
✔ Allt kan bli hajpat med rätt strategi – monsterdockan Labubu senaste exemplet.
✔ Riskerna med att hålla för hårt på sina principer som varumärke.
✔ Facebooksidan ”The aids memorial” imponerar med innerliga minnesberättelser.
✔ Coca-Cola tar tillbaka klassiska sloganen ”I’m lovin’ it”.
Medverkande: Amanda Törner, Andreas Rågsjö Thorell och Johan Hedberg. -
I veckans avsnitt:
✔ ”Influencer burnout” allt vanligare – ny terapitjänst ger skräddarsydd hjälp.
✔ Kritiken mot lobbyregistret.
✔ Israels annonskampanj inför Eurovision.
✔ Maskotens återkomst befästs.
Medverkande: Amanda Törner, Yasmine Winberg och Alicia Price. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Deqa Abukar, grundare till Bling Capital, som berättar om kommunikationens roll vad gäller att öppna dörrar i näringslivet, om hur man möjliggör kreativitet – och om varför Sverige nu har en chans att stå på barrikaderna för vikten av mångfaldsarbete. (Börjar 27.40 in i avsnittet.)
✓ Den eviga debatten om gränsen mellan plagiat och inspiration fortsätter – Malia Obama och Nike senaste fallet.
✓ Plats 30-25 i Resumés jingeltävling avslöjas!
✓ Anticimex doftdrivna kampanj ska hjälpa husägare undvika kostsamma problem.
Medverkande: Amanda Törner, Samuel Eriksson och Deqa Abukar. -
I veckans avsnitt:
✓ Så ruckar Kaj på bilden av Sverige i Eurovision.
✓ Lyssnarfrågan: Varför är det bara tjejer som intresserar sig för influencers?
✓ Därför är vi kanske tillbaka i medeltiden.
✓ Påvens varumärke. (Avsnittet spelades in innan valet av ny påve.)
✓ Kändisars förvirrade ställningstaganden i offentliga konflikter – Peter Siepen senaste fallet.
✓ Marvels reklamkupp inför nästa Avengers-film.
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Andreas Rågsjö Thorell. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Ismail Ali, grundare till hårdvårdsmärket Alié Moisture, som berättar om nycklarna till att bygga community i sociala medier, om Filip Dikmen-effekten och om planerna på att stötta unga entreprenörer från orten.
✓ Mediernas skamlösa gratisreklam för Caia Cosmetics butiksöppning.
✓ Chocken: Kända anti-piracy-reklamens typsnitt är piratkopierat.
✓ Onlyfans mötesinbjudan till justitieminister Gunnar Strömmer och jämställdhetsminister Nina Larsson.
✓ Kommunikationen kring Johan Pehrson (L) avgång – och upprörda journalisterna på presskonferensen.
Medverkande: Amanda Törner, Samuel Eriksson och Ismail Ali. -
I veckans avsnitt:
✓ Därför förstår inte svenskarna hur mycket de faktiskt älskar reklam.
✓ Ingen nytt under solen när den unga generationen väcker känslor – vi gör nedslag i arkiven.
✓ Lyssnarfrågan: Finns det någon fördel för mänskligheten med reklam överhuvudtaget?
✓ Jimmy Fallon gör tv om reklam med nya realitykonceptet ”On Brand”.
✓ Kia hjärta Mando Diao.
Medverkande: Amanda Törner och Andreas Rågsjö Thorell -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Niclas Green, rådgivare i pr- och mediefrågor, som slår hål på myten ”all pr och är bra pr” och berättar om konsten att inte synas.
✓ Årets guldägg är utdelade! Vi går igenom byråtoppen.
✓ De första två avsnitten av Girls of Stockholm visar varför realitystjärnor måste väljas med större omsorg.
✓ Reporter Alicia Price har anklagats för att vara en AI och funderar på om det är dags att starta en stödgrupp.
✓ Diors storsäljare Eau Sauvage har fått oväntad draghjälp av Frankrikes president Emmanuel Macron – som bär vidare en gammal fransk makttradition.
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Niclas Green. -
I veckans avsnitt:
✓ Starka reaktioner på prinsessan Madeleines nya hudvårdsmärke Minlen – men är det verkligen kvinnohat i görningen?
✓ Kändisarna med potential att bygga sig själva genom nya säsongen av Förrädarna.
✓ Oroväckande trenden bland aprilskämtande varumärken.
✓ Därför har skönhetsvarumärket The Ordinary börjat sälja ägg.
Medverkande: Amanda Törner och Samuel Eriksson. -
I veckans avsnitt:
✓ Elon Musks förfall får näringslivet att inse kraften i det personliga varumärket.
✓ Män pratar klimakteriet i podd – därför är det ett modigt grepp som träffar rätt.
✓ Resumés egen power ranking av allsvenska klubbarnas varumärkesarbete.
✓ Bäddat för mer Tiktok-content om lyxflygresor.
Medverkande: Amanda Törner och Andreas Rågsjö Thorell. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Edit Künstlicher, varumärkesexpert och pr-strateg, om varför Meghan Markles nya realityserie på Netflix missar målet. Men vilka realitys har faktiskt lyckats bygga personligt varumärke?
✓ Guldäggsnomineringarna är här! Vi går igenom byråerna och kampanjerna med flest vinstchanser. (Även ”The Timeless Experience”, ”DOOM Mowers” och ”Prezzburoni” har tre nomineringar vardera.)
✓ Det råder bojkottstider och vi funderar över hur beroende vi är av amerikanska varumärken.
✓ Ilskan mot matjättarna har flammat upp igen – har de lärt sig något från förra gången?
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Edit Künstlicher -
I veckans avsnitt:
✓ År av arbete bakom Resumés granskning av Nord DDB – Andreas Rågsjö-Thorell och Samuel Eriksson tar med lyssnarna bakom kulisserna.
✓Artister på Tiktok anspelar på FOMO och kulturellt kapital. Är det viktigare än någonsin att gilla något innan det ”blir coolt”?
✓ ”Skämtbidrag” i Melodifestivalen – vad säger Mellovinnarna om omvärldsläget? Och finns det någon koppling mellan Sveriges alliansfrihet och att vi älskar artister från våra grannländer?
✓ Hurtiga norrmän, bastubadande finländare och dionysiska danskar. Kulturella stereotyper är inte endast av ondo – men vad är typiskt svenskt?
✓ Skövdes härliga självdistans.
Medverkande: Alicia Price, Samuel Eriksson och Andreas Rågsjö-Thorell -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Leo Lagercrantz, publisher och ansvarig utgivare på EFN, som berättar om hur han ser på den debatt som EFN omgärdats av, om utmaningarna i att bygga ett nytt medievarumärke – och om varför han välkomnar ett stjärnornas krig på redaktionsgolvet.
✓ Så anammar näringslivstoppar Donald Trumps retorik kring medier och journalistik.
✓ Därför är det hög tid att omfamna varumärkesmaskotar.
✓ Resumé-veteranen Billy Andersson lämnar efter 20 år – avslöjar mest minnesvärda tiden på redaktionen.
✓ Viktigaste budskapet till reklamvärlden: Var inte tråkig! -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Helena Korduner, vd och seniorkonsult på Amazing Leaders, som berättar om vilka gemensamma nämnare som utmärker riktigt bra chefer.
✓ X gör första varumärkeskampanjen sedan Elon Musks uppköp – vad kan vi förvänta oss?
✓ Måns Zelmerlöws gåtfulla Tiktok-innehåll.
✓ Kritikstormen mot Akademiklinikens kampanj för plastikkirurgi.
✓ Allt fler bolag lägger locket på – Accenture senast i raden av exempel. - Visa fler