Avsnitt
-
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Deqa Abukar, grundare till Bling Capital, som berättar om kommunikationens roll vad gäller att öppna dörrar i näringslivet, om hur man möjliggör kreativitet – och om varför Sverige nu har en chans att stå på barrikaderna för vikten av mångfaldsarbete. (Börjar 27.40 in i avsnittet.)
✓ Den eviga debatten om gränsen mellan plagiat och inspiration fortsätter – Malia Obama och Nike senaste fallet.
✓ Plats 30-25 i Resumés jingeltävling avslöjas!
✓ Anticimex doftdrivna kampanj ska hjälpa husägare undvika kostsamma problem.
Medverkande: Amanda Törner, Samuel Eriksson och Deqa Abukar. -
I veckans avsnitt:
✓ Så ruckar Kaj på bilden av Sverige i Eurovision.
✓ Lyssnarfrågan: Varför är det bara tjejer som intresserar sig för influencers?
✓ Därför är vi kanske tillbaka i medeltiden.
✓ Påvens varumärke. (Avsnittet spelades in innan valet av ny påve.)
✓ Kändisars förvirrade ställningstaganden i offentliga konflikter – Peter Siepen senaste fallet.
✓ Marvels reklamkupp inför nästa Avengers-film.
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Andreas Rågsjö Thorell. -
Saknas det avsnitt?
-
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Ismail Ali, grundare till hårdvårdsmärket Alié Moisture, som berättar om nycklarna till att bygga community i sociala medier, om Filip Dikmen-effekten och om planerna på att stötta unga entreprenörer från orten.
✓ Mediernas skamlösa gratisreklam för Caia Cosmetics butiksöppning.
✓ Chocken: Kända anti-piracy-reklamens typsnitt är piratkopierat.
✓ Onlyfans mötesinbjudan till justitieminister Gunnar Strömmer och jämställdhetsminister Nina Larsson.
✓ Kommunikationen kring Johan Pehrson (L) avgång – och upprörda journalisterna på presskonferensen.
Medverkande: Amanda Törner, Samuel Eriksson och Ismail Ali. -
I veckans avsnitt:
✓ Därför förstår inte svenskarna hur mycket de faktiskt älskar reklam.
✓ Ingen nytt under solen när den unga generationen väcker känslor – vi gör nedslag i arkiven.
✓ Lyssnarfrågan: Finns det någon fördel för mänskligheten med reklam överhuvudtaget?
✓ Jimmy Fallon gör tv om reklam med nya realitykonceptet ”On Brand”.
✓ Kia hjärta Mando Diao.
Medverkande: Amanda Törner och Andreas Rågsjö Thorell -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Niclas Green, rådgivare i pr- och mediefrågor, som slår hål på myten ”all pr och är bra pr” och berättar om konsten att inte synas.
✓ Årets guldägg är utdelade! Vi går igenom byråtoppen.
✓ De första två avsnitten av Girls of Stockholm visar varför realitystjärnor måste väljas med större omsorg.
✓ Reporter Alicia Price har anklagats för att vara en AI och funderar på om det är dags att starta en stödgrupp.
✓ Diors storsäljare Eau Sauvage har fått oväntad draghjälp av Frankrikes president Emmanuel Macron – som bär vidare en gammal fransk makttradition.
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Niclas Green. -
I veckans avsnitt:
✓ Starka reaktioner på prinsessan Madeleines nya hudvårdsmärke Minlen – men är det verkligen kvinnohat i görningen?
✓ Kändisarna med potential att bygga sig själva genom nya säsongen av Förrädarna.
✓ Oroväckande trenden bland aprilskämtande varumärken.
✓ Därför har skönhetsvarumärket The Ordinary börjat sälja ägg.
Medverkande: Amanda Törner och Samuel Eriksson. -
I veckans avsnitt:
✓ Elon Musks förfall får näringslivet att inse kraften i det personliga varumärket.
✓ Män pratar klimakteriet i podd – därför är det ett modigt grepp som träffar rätt.
✓ Resumés egen power ranking av allsvenska klubbarnas varumärkesarbete.
✓ Bäddat för mer Tiktok-content om lyxflygresor.
Medverkande: Amanda Törner och Andreas Rågsjö Thorell. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Edit Künstlicher, varumärkesexpert och pr-strateg, om varför Meghan Markles nya realityserie på Netflix missar målet. Men vilka realitys har faktiskt lyckats bygga personligt varumärke?
✓ Guldäggsnomineringarna är här! Vi går igenom byråerna och kampanjerna med flest vinstchanser. (Även ”The Timeless Experience”, ”DOOM Mowers” och ”Prezzburoni” har tre nomineringar vardera.)
✓ Det råder bojkottstider och vi funderar över hur beroende vi är av amerikanska varumärken.
✓ Ilskan mot matjättarna har flammat upp igen – har de lärt sig något från förra gången?
Medverkande: Amanda Törner, Alicia Price och Edit Künstlicher -
I veckans avsnitt:
✓ År av arbete bakom Resumés granskning av Nord DDB – Andreas Rågsjö-Thorell och Samuel Eriksson tar med lyssnarna bakom kulisserna.
✓Artister på Tiktok anspelar på FOMO och kulturellt kapital. Är det viktigare än någonsin att gilla något innan det ”blir coolt”?
✓ ”Skämtbidrag” i Melodifestivalen – vad säger Mellovinnarna om omvärldsläget? Och finns det någon koppling mellan Sveriges alliansfrihet och att vi älskar artister från våra grannländer?
✓ Hurtiga norrmän, bastubadande finländare och dionysiska danskar. Kulturella stereotyper är inte endast av ondo – men vad är typiskt svenskt?
✓ Skövdes härliga självdistans.
Medverkande: Alicia Price, Samuel Eriksson och Andreas Rågsjö-Thorell -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Leo Lagercrantz, publisher och ansvarig utgivare på EFN, som berättar om hur han ser på den debatt som EFN omgärdats av, om utmaningarna i att bygga ett nytt medievarumärke – och om varför han välkomnar ett stjärnornas krig på redaktionsgolvet.
✓ Så anammar näringslivstoppar Donald Trumps retorik kring medier och journalistik.
✓ Därför är det hög tid att omfamna varumärkesmaskotar.
✓ Resumé-veteranen Billy Andersson lämnar efter 20 år – avslöjar mest minnesvärda tiden på redaktionen.
✓ Viktigaste budskapet till reklamvärlden: Var inte tråkig! -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Helena Korduner, vd och seniorkonsult på Amazing Leaders, som berättar om vilka gemensamma nämnare som utmärker riktigt bra chefer.
✓ X gör första varumärkeskampanjen sedan Elon Musks uppköp – vad kan vi förvänta oss?
✓ Måns Zelmerlöws gåtfulla Tiktok-innehåll.
✓ Kritikstormen mot Akademiklinikens kampanj för plastikkirurgi.
✓ Allt fler bolag lägger locket på – Accenture senast i raden av exempel. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Jonathan Gustavii på spel- och produktionsstudion The Gang om varumärkesupplevelser på spelplattformar, hur man landar samarbeten med globala jättar som Gucci och Netflix, och vad som kommer bli nästa stora grej på Roblox.
✓ Mysteriet med sociala medier-plattformarnas icke existerande kundtjänst fortsätter.
✓ När det visuella får huvudrollen på bekostnad av dialog och autenticitet – vi har sett första avsnitten av Tomas Alfredsons ”Trolösa”.
✓ Mark Zuckerbergs rebranding och den nya hajpen kring ”maskulin energi”.
✓ Nya upplagan av Copy Magazine visar hur långt AI kommit i bildskapande. -
I veckans avsnitt:
✓ Försvarsmaktens försök att locka unga tjejer väcker debatt.
✓ Storytels första AI-författare.
✓ Bäddat för nostalgi i Super Bowl – reunion på gång för ”När Harry träffade Sally”-skådisarna.
✓ Föraktet mot de superrika tar sig nya uttryck.
✓ Kreativ förpackningsdesign från chokladvarumärken.
✓ Pr-konsulternas största rädslor avslöjade – redaktionen ger relationsråd. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Emily ”Modemassakern” Dahl som berättar om hur det är att vara öppet kritisk till sin egen bransch, om hur nya fenomen som dropshipping skapar utmaningar för konsumenterna – och om vad som är riktigt bra modereklam.
✓ Favoriterna ur David Lynchs repertoar av reklamfilmer.
✓ Reklamjingeln en döende konstform – skicka in dina favoriter till Resumé!
✓ Misslyckade kommunikationen bakom TT-nyheten om föräldrar som tar med advokater till skolan.
✓ Severance uppmärksammade pr-kupp på Grand Central Station i New York. -
I veckans avsnitt:
✓ Intervju med Arash Gilan, vd på Viva media, som siar om vilka fenomen som kommer prägla marknadsföringsvärlden under 2025.
✓ Den senaste reklamdebatten efter Saga Cavallins kritik mot copyspråket.
✓ Månadens kampanj-året 2024 läggs till handlingarna – grattis Åkestam Holst!
✓ Sellpys senaste kampanj lyckas lyfta plattformens usp.
✓ Är det 2010? Nya realityserien ”Girls of Sthlm” följer fyra influencers hektiska liv.
✓ Resultatet av Estrellas uppmärksammade pr-kampanj. -
I veckans avsnitt:
✓ Kampanjerna Resumés redaktion fastnat för 2024: Cerave, ATG och Estrella.
✓ Därför står Djerf Avenue för årets kris.
✓ Så briljerade Svenska kyrkan med sin kommunikation under året.
✓ Caia och Lyko fortsatt varumärken som sätter tonen.
✓ Plattformarna vi inte kunde lämna – och de vi ville fly.
✓ Händelserna som sticker ut under det nyhetsintensiva kommunikationsåret 2024.
✓ Så gick det med redaktionens nyårslöften. -
I veckans avsnitt av Debrief:
✔ Intervju med läkaren Tracy Ghattas, mer känd som Dr Tracy på Tiktok.
✔ Resumés lista över personerna som påverkat reklambranschen mest väcker starka känslor.
✔ Lågkonjunktur för mångfaldssatsningar efter Trumps valvinst.
✔ Tankarna bakom nya numret av Resumé – landar snart hos prenumeranterna.
✔ Printproduktens dagar långt ifrån över – byråerna som lanserar egna magasin. -
I veckans avsnitt av podden:
✓ Influencerbråket om vibeplagiat som kan få effekter för branschen.
✓ Så sumpar svenska annonsörer julstämningen.
✓ Kryptoentreprenörens dyra pr-kupp.
✓ Lyssnarfrågan: Hur rädda är byråerna egentligen för AI?
✓ Potentialen i tre varumärken på dekis.
✓ När kommer en influencer starta en sekt? -
Veckans avsnitt gästas av Katarina Graffman, doktor i antropologi och Jacob Östberg, professor i marknadsföring. Vad säger egentligen fenomenet Black Friday om dagens konsumtionskultur? Vad hände med hållbarhetsmedvetna ”generation Greta"? Och hur stor makt har reklam egentligen över våra konsumtionsbeteenden? Det är frågor om diskuteras i avsnittet. Dessutom: Så blev mormonismen sociala mediers hetaste content, svenskarna som skäms över sin AI-användning och Resumés granskning av Ozempic-marknadsföringen.
- Visa fler