Avsnitt
-
Vår förvaltningschef Ina delar med sig av sina tankar och erfarenheter av Reggio filosofin, organisation och utveckling.
Vi diskuterar bl.a. läroplanen, vikten av reflektion samt skillnader och likheter mellan Reggio och svenska förskolor. -
Vi diskuterar kring utemiljön, varför upplever vi det svårt att få till en bra organisation och miljö ute? Vad krävs för att få många att samverka i alla gemensamma ytor som finns på de flesta förskolor?
-
Vi träffar utvecklingspedagog Max Norin som berättar dels om sitt utbildningsuppdrag men också om sitt arbete med barns inflytande och projekterande arbetssätt.
-
Vi reflekterar kring Reggiofilosofin tillsammans med Mats som är lärare på Högskolan i Borås. Vi pratar kring hans möte med Reggio och vad som fick honom att göra olika pedagogiska kullerbyttor under sina resor till Italien.
Tid, varför har vi så bråttom? Hur förvaltar vi barnens tid i förskolan och hur skulle vi kunna tänka annorlunda om just tid?
Tillsammans försöker vi bygga vår drömförskola med hjälp av våra erfarenheter från Reggio. -
Vi gästas av Specialpedagogen Sara och tillsammans reflekterar vi kring likheter och skillnader mellan Reggiofilosofin och specialpedagogiken.
-
Vad menar vi med kreativt kaos? När uppstår det? Vad är fördelarna och vad är motsatsen? Många är frågorna när vi gräver oss ner och diskuterar våra tankar och erfarenheter av just Kreativt Kaos i förskolan.
-
Anna har ännu en gång besökt Reggio Emilia och några av deras förskolor. Vi diskuterar hur hon upplevde att komma tillbaks efter några år och vilka nya insikter vi fått. Återigen hamnar vi i diskussion kring demokrati och relationer. Anna beskriver också hur besöket på Remida var.
-
Vi pratar om vad som är demokrati i förskolan och hur vi låter barnen öva på att leva i en demokrati. Räcker det att rösta och göra olika val eller finns det mångfald att tillämpa även i demokrati? Vi diskuterar hur delaktighet, empati och relationer hänger ihop med demokrati.
-
Vi har tagit oss till Kungsbacka där ateljeristan Anna-Maria arbetar. Hon berättar för oss om sitt arbete på två av kommunens förskolor.
En mycket inspirerande person vars arbete borde vara ett måste på alla förskolor! -
Vi fyller två år som podcast! Det firar vi genom att lyfta tre ämnen som vi fått från er lyssnare och diskuterar i avsnittet. Tydlighet i förskolan - är vi för tydliga och glömmer att barnen är kompetenta? Yrkesroller bsk och fsk - Vad är egentligen skillnaden? och Vårdnadshavares delaktighet i förskolan - för och nackdelar med det?
-
I det tredje avsnittet om lärmiljöer fördjupar vi oss i bl.a. estetiken. Varför är det viktigt att miljön är vacker? Hur kan man få projektet att synas i miljön även där den inte uppenbart passar in?....
-
Vi ser tillbaka på året som gått och alla de avsnitt vi haft. Vilka pedagogiska höjdpunkter får följa oss in i 2022?
-
Vi fick frågan hur vi arbetar med barnkonventionen av en lyssnare. Vad gör vi medvetet? Vad gör vi utan att någonsin tänkt på att det är en del av barnkonventionen?
-
I höstterminens första avsnitt pratar vi genus. Hur jobbar vi med genusperspektiv på vår hemvist? Handlar det mest om vilket material vi väljer och vilka lärmiljöer vi skapar eller är genusperspektiv ett förhållningssätt?
Hur kan vi i förskolan motverka traditionella könsroller och lyfta olikheter som något positivt? Intressanta frågor som vi, Lotta och Anna reflekterar kring i avsnitt nr 14 av reggiopodden. -
Vi pratar om alla olika citat och begrepp som är centrala för Reggio-filosofin. Vad menas egentligen med citatet Ett barn har 100 språk men berövas 99....
-
På uppdrag av våra lyssnare lyfter vi ämnen som dokumentation och reflektion, främst med de yngre barnen. Hur arbetar vi med dokumentation och hur gör vi för att projekten ska tillhöra barnen mer än pedagogerna?
-
Vi diskuterar kring ämnen som undervisning i förskolan, SKA arbete och LPFÖ. Ämnen som vi fått frågor och önskningar kring av våra lyssnare.
-
2021s första avsnitt. Vi kickar igång säsong två med att diskutera kring värdegrund m.m
-
I det här avsnittet fördjupar vi oss i olika lärmiljöer vi byggt upp och pratar om vilket material som behövs för att starta de olika stationerna.
-
Vi diskuterar hur man kan arbeta med barns inflytande i förskolan. Vad betyder barns inflytande för oss?
- Visa fler