Avsnitt

  • I stjärnbilden Pegasus ligger en hop med kolliderande galaxer som skapar gravitationsstörningar och instabilitet. En form av galaktisk kannibalism. De olika galaxerna dras allt närmare varandra, och efter ett antal sammandrabbningar kommer de att gå samman i en enda gigantisk galax.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I den sjätte och sista delen om George Clinton blir P-funkens massiva inflytande på populärmusiken uppenbart. När många trodde att P-funken var död gav hiphop den ett nytt liv. Parliament/Funkadelics status var redan hög bland Detroits technogarde. Bernie Worrells lir i nummer som ”Flash light” och ”Unfunky UFO” fick Juan Atkins att spela funk på synthesizers, och så föddes techno. Dr. Dre byggde sin ljudvärld på P-funk. Digital Underground hittade sitt lustiga sväng, och Andre 3000 i Outkast fann friheten.

    Vid sidan om möten med George Clinton innehåller avsnittet bland annat bitar från Mats Nileskärs intervjuer med Bernie Worrell, Garry Shider, Gary ”Mudbone” Cooper, Bootsy Collins, Malia Franklin (Parlet), Andre 3000, Afrika Bambaataa, Juan Atkins, Paris, James Brown, Abdul ”Duke” Fakir (Four Tops), Money-B (Digital Underground), Flying Lotus och Channel Tres.

  • Griselda Records i Buffalo blev något av den sista utposten för klassisk östkusthiphop. Med ett stall bestående av bland andra Conway the Machine, Westside Gunn och Benny the Butcher lyckades de göra 90-tals boombap med gangstersmak relevant igen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Griselda fängslade omvärlden med spöklig, olycksbådande lofihiphop kopplat med intresse för mode och konst. Drömmen om att återskapa känslan hos Wu-Tang Clan och Mobb Deep när de var på sin kreativa topp väckte något till liv hos både äldre och yngre lyssnare. Samtidigt är det ett bolag präglat av det våldshärjade östra Buffalo, en gång Rick James hemvist (punkfunkmästerverket ”Street songs”). Stallets mest begåvade rappare Conway the Machine drabbades av ansiktsförlamning efter en skjutning som tvingde honom att förändra sin stil, sitt flyt och sitt liv. 

    Du möter Conway och får historien om Griselda. Programmet innehåller även intervjuer med Raekwon, RZA, Ghostface Killah, Method Man, Prodigy (Mobb Deep), Willie D (Geto Boys) och Alchemist. 

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Efter ett kvarts sekel återförenas Mats Nileskär och Quincy Jones för en resa genom populärmusiken. Från Chicagos sydsida via folkparkerna i Sverige till filmmusikdrömmen Hollywood och tidernas bäst säljande album.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Som producent och arrangör för några av de största som Michael Jackson, Ray Charles och Frank Sinatra har Quincy en avgörande plats i historien. Det var hans dynamiska och detaljrika fusion på 70-talets soloalbum som tog det vidare. Quincy lämnade aldrig rötterna i storbandsjazzen, men genom 1969-års ”Walking in space”, där han inspirerades av rymdåldern, blev uttrycket ett annat. ”Body heat” och ”Mellow madness” gled över i sofistikerad drömlik funk och pulserande sensuell R&B, som la grunderna till en vinnande popformel. Quincy och Mats gräver bland ljuden, känslorna och kriserna som ledde fram till Michael Jacksons ”Off the wall” och ”Thriller”.

  • Efter ett framgångsrikt 70-tal kände sig George Clinton utmanövererad av branschen, föll ner i ett crackberoende och drog sig tillbaka till sin farm. Var P-funken över? När alla tittade bort kom svaret genom ett nummer som förändrade hans liv igen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det var en snöig dag i Detroit. En hög George Clinton med farhågor om att han hade förlorat sin förmåga att skapa hits halkade på trapporna till studion. Väl i sångbåset gick han loss över det klinkande ljudet från metallobjekt och ett märkvärdigt baklängesbeat. Skällde och agerade galet, lite mer än vanligt. ”Atomic dog” sände chockvågor genom hiphopkulturen och sköt elektronisk funk i en ny riktning. Bara Ice Cube har samplat låten sju gånger. Dr. Funkenstein lyckades kliva ut ur ett kraschat rymdskepp, men nya utmaningar låg framför honom.

    Programserien bygger på sju möten med George Clinton, samt i detta avsnitt även intervjuer med bland andra Gary Shider, Shirley Hayden, Malia Franklin (Parlet), Fred Wesley, Maceo Parker, Afrika Bambaataa, Amp Fiddler, Kevin Goines, Mitch McDowell (General Kane), Patti Labelle, Nona Hendryx, En Vogue och Snoop Dogg. Den sjätte och sista delen publiceras senare i november.

  • Ice Cube var livsfarlig i N.W.A, men blev möjligen ännu giftigare när han lärde sig att upparbeta ilskan på beställning. Rödhet lava blandat med saliv. Cube fångade oss med sitt svavelosande budskap som var lika delar ondskefullt, profetiskt och humoristiskt.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Han hade hela tiden tillgång till funk, soul och bluesarvet när han rörde sig mellan motstridiga känslor och satte in lyssnaren i delar av gängmentaliteten utan några moraliska spärrar. Men det fanns också en tid då Ice Cube ifrågasattes av hiphopnationen. Hur kombinerar man medverkan i gulliga familjekomedier med ryktet som kontroversiell rappare?

    I timme två får du snart albumaktuella ASAP Rockys möte med Mats Nileskär från 2012.

  • Mayfield hade gått från rollen som Jerry Butlers låtskrivare och gitarrist (som influerade Jimi Hendrix) till att bli populärmusikens samvete. Efter 1970-års storverk Curtis skulle soulmusiken aldrig bli sig lik.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Chicagosonen hade kastat bort Impressionskostymen, och klev i något hippare inspirerat av Black Power-mode och en turbulent tid. Introducerade inte bara djupa, sociala texter utan expanderade också rytmiskt och instrumentalt. Ekoeffekter, långa gitarriff, mullrande funkbas, framskjutna blås och stråksektioner. Ibland lät Curtis viskande falsett som sorgset rap. Curtis Mayfield var på flera plan hiphop redan 1972(mäktiga ”Superfly”). Den sista delen av 2.

  • Världen behöver Curtis Mayfield just nu. Det handlar om den fjäderlätta falsetten som gav kampen för mänskliga rättigheter det eviga ljudspåret. Bättre än någon annan fångade han hoppet, raseriet och kärleken i ett berättande bortom Chicagos slum.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Curtis skrev lika träffsäkert om revolution som om romantik, samtidigt som dubbelnaturens osäkerhet, tvivel och mörker låg där som ett olycksbådande ackompanjemang.

    Följ den dramatiska historien om en av de stora innovatörerna. Från doowop i stilbildande vokalgruppen Impressions till medveten soulman som med passionerad ilska experimenterade fram symfonisk soul som förändrade afroamerikansk musik i grunden, och som influerade alla från Bob Dylan till Bob Marley.

    Del 1 av 2.

  • Aaliyah verkade gå stark ur krisen. Hon refererade till sin mormor, och sin morfar som överlevde andra världskriget. Samtidigt fanns det ett mörker som omgav sångerskan. Aaliyah distanserade sig från R Kellys namn. Men fick uppleva hur skuld las på henne. Nästa steg skulle avgöra allt.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det var viktigt för Aaliyah att inte bara matcha R Kelly samarbetet utan överglänsa det. I producent Timbaland fann Aaliyah en partner som fick ut det bästa ur hennes väna röst. Tillsammans formade de en ny elektronisk R&B. De flesta sångdivor insisterade på att vara i centrum, men Aaliyah visste vilken effekt hon skapade när hon gled in och ut ur musiken för att matcha ljuden. Många har efteråt försökt uppnå samma själfulla samverkan mellan människa och maskin. Tonen mellan sorg och sexighet lät nästan olycksbådande.

    Aaliyah-avsnitten är bland annat baserade på en av sångerskans sista intervjuer.

    I timme två: Mats Nileskärs klassiska möte med Kendrick Lamar.

  • Artister har länge drömt och fantiserat om hur R&B hade låtit om Aaliyah fått leva. Musiken kallades för futuristisk redan vid millenieskiftet. Den skulle visa sig vara mer än så.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Aaliyah lärde sig tidigt hur man skapade stora poplåtar ur udda, säregna ljud. Många av hennes hits var egentligen inte mer än sångriff som upprepades till en elektronisk ljudmatta. Aaliyah framkallade en abstrakt blandning av R&B och hiphop. En modern diva mitt bland maskinerna, och med soulmusikens tidlöshet som ramverk.

    Serien i två delar baseras på en av Aaliyahs sista intervjuer, samt hennes första möte med Mats Nileskär. Aaliyah var vid tillfällena 22 respektive 17 år gammal. I programmen medverkar även Timbaland, Missy Elliott, R Kelly, Janet Jackson, Kehlani, Asma Maroof,  Kelela, Ginuwine och Ronald Isley.

  • P-funken nådde ett klimax 1978. Ett år som startade genom Parliaments första listetta Flash light med sångkrok från bar mitzva och ett väldigt beat som kom både från soptunnan och från rymden, och slutade med en oemotståndlig variation på amerikanska trohetseden One nation under a groove.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Låtarna banade väg för en elektronisk revolution bortom disco. Keyboardgeniet Bernie Worrells böjda toner fick funkbanden att mata sina låtar med moogbas, och allt drog mot en mer maskinorienterad musikform som mynnade ut i electro och techno. Synthesizerljuden kom också att utgöra en grund för gangstarap. Basisten Bootsy Collins var nu en stabil ryggrad i P-funk. Samtidigt som Dr. Funkenstein serverade en smak av framtiden letade han sig tillbaka till barndomen. Ramsor, melodier och sånger som han burit med sig sedan barnsben.

    Vid sidan om möten med George Clinton bygger avsnittet även på samtal med bland andraBootsy Collins, Bernie Worrell, Frankie ”Kash” Waddy, James Brown och Parlet.

    Del 5 och 6 publiceras i oktober/november.

  • Funken stod nu mot förtrycket, och genom Parliament återvände George Clinton till R&B, men helt och hållet på sina villkor. Det psykedeliska tonades ner, och fram klev ett gäng glittriga rymdhallickar. Gränsen mellan science fiction och socialrealism suddades ut.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I Parliament fann George Clinton några av sina skarpaste teman. Det handlade bland annat om att placera afroamerikaner i oväntade situationer, eller på platser där de inte hade tillträde.

    1975-års ”Mothership connection” var Clintons motsvarighet till Sun Ras ”Space is the place”med en spektakulär arenashow och ett rymdskepp som landade i det förslummade Amerika, och tog människor med sig ut i rymden till en bättre och värdigare plats. Politisk satir(”Chocolate city”) till äventyrslysten funk förändrade spelplanen för Clinton och hans musikerkollektiv.

    I del tre möter du även bland andra Bootsy Collins, Garry Shider, och Gary Mudbone Cooper.

  • Medan George Clinton förgäves försökte bestiga Motownberget, hade unga britter hedrat musiken som var djupt förankrad i hans psyke. Clinton insåg att han hade förbisett sina bästa möjligheter, och vände nu blicken mot vita psykedeliska band och deras riffbaserade pyroteknik.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Han föreställde sig ett nytt område där han kunde operera bortom soul- och rockmusikens gamla lagar. Parliaments skrangliga försök att ansluta sig till tidens hitskapare ersattes av en ambition att tolka de revolutionära strömningarna.

    Detroit var ett epicentrum för uppvigling. En vanlig kväll kunde man höra Stooges, MC5 och Funkadelic på samma scen. Alla var inne på friformjazz, experiment med gitarrljud, rytmisk förnyelse och sinnesutvidgande droger. Funkadelics debutalbum satte tonen för 70-talet.

    I avsnitt två möter du även Garry Shider, Billy Nelson, Sly Stone, Norman Whitfield, Temptations, Bernie Worrell och Archie Shepp. 

  • Galenskap har sällan svängt så okontrollerat och fritt. Det är svårt att föreställa sig hur musiken hade låtit och sett ut om det inte vore för en galaktisk man i vitt lakan, platåstövlar och hår i regnbågens färger. George Clinton öppnade porten till en annan verklighet bortom förtrycket och fattigdomen där fantasin flödade i en korsning av all musik.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Från frisersalongen i New Jersey och söt doowop under gatlyktan, till Detroits uppviglande rockscen och blåkopian för Motowns psykedeliska soul, vidare till kronan på verket. En hårdsvängande, vild bandfunk som fick namnet P-funk, och som visade vägen in i afrofuturism, hiphop, techno och mycket mer.

    Parliament/Funkadelics katalog tillhör den mest samplade, och har funkat som bas för bland andra Dr Dre, Snoop och Digital Underground. 

    Med utgångspunkt i sju möten med George Clinton serverar Mats Nileskär berättelsen om en spektakulär karriär som spänner över sju decennier.

    I avsnitt ett träffar du också Garry Shider, Billy Nelson, James Brown, George Kerr, Bernie Worrell och Smokey Robinson.

  • De är helt olika, men alla med experimentella öron och med förmågan att ta sin musik exakt dit de vill. Samtidigt finns det en gemensam orubblig, sarkastisk självrannsakan som får saker att lyfta. Här trumfar gamla framgångsrecept aldrig nytänkande.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Shygirl opererar i en alternativ framtid bland R&B, hyperpop, electronica, jungle och sugartrap. Omvandlar skumma elektroniska beats och metalliska ljud för att illustrera sin bild av åtrå. Inspirerad av naturen och folklore framkallar Shygirl en plats där sex och sagor vävs samman. Bree Runway byggde ett superjag eftersom hon var tvungen att göra något extremt för att hitta sig själv. Idag säger Bree att hon gör frihetsmusik eller destruktiv pop, medan Remi Wolf från bergen invid Palo Alto i norra Kalifornien valde att lämna den alpina skidåkningen för ett lätt surrealistiskt låtskrivande och hemmasnickrade discoboogievarianter.

    Emma-Jean Thackray hämtar inspiration i en tid då amerikansk jazz färdades ut i rymden, och blev andlig och vetenskaplig. Hennes trumpetspel har influerats lika mycket av brassbanden kring gruvorna i norra England som av Miles Davis. En osannolik jazzfunkgudinna från Yorkshire som drömde sig bort till andra platser och planeter, medan  intensiva och känsloladdade saxofonisten Nubya Garcia står i centrum för den unga, vitala jazzscenen i London. När Iggy Pop hör människor klaga över att musiken var bättre förr pekar han alltid mot Nubya Garcia.

  • Välkommen till den nya, fria och luftiga R&Bvärlden enligt Q och Emotional Oranges. Ett kalejdoskop av färger och stämningar från olika eror. Att lyssna på Que Marsden är som att resa i tiden, samtidigt som det på ett märkvärdigt vis känns som att verkligen befinna sig i nuet.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Musiken i mitten av 2020-talet kläddes i en flummig och psykedelisk dräkt, och lät som ett avancerat återbruk, där den förväntade revolutionen stod på vänt, och artister som Floridas Q kunde frodas. Det kändes som ännu en retrofuturism rustad att göra något eget av klassiska epoker och kortlivade trendnycker. Q uppfattade tidigt att hans låtar tenderade att bli kärleksfulla pastischer, även när han försökte avskärma sig från det förgångna. Så han skapade ett filter inom sig. Men frågan var hur effektivt och hälsosamt det där filtret var. 

    Emotional Oranges framkallar sin egen verklighet genom groovebaserad R&B med smak av sent 90-tal, som ibland glider över i dunkel och disig musik för nattliga bilfärder. Det handlar om vanliga människor som bidrar till att göra R&B lite mer mystisk. Azad och Vali valde till en början att dölja sina identiteter. Inspirerade av Daft Punk, Gorillaz och MF Doom. Sedan debuten ”The Juice Volume 1” har paret serverat en rad stabila släpp.

  • Doldisen från ett träskigt vattendrag i Texas bidrog till att forma ljudet av modern musik. Rap-A-Lot praktikanten blev osannolikt en av hiphophistoriens betydelsefulla bakomscenenspelare genom sina stilbildande samarbeten med bland andra Scarface, Kanye West, Travis Scott och The Weeknd.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    På senare år har Mike Dean ställt sig i strålkastarskenet omringad av synthesizers från olika eror. Utrustning som skapar ljudspåret till festen innan undergången. Ett mörkt och på samma gång hoppfullt sound. Med en hård arbetsdisciplin och inkännande natur har synthguden och screwsonen väglett några av dom mest temperamentsfulla och lynniga perfektionisterna.

    Vissa kallar Mike Dean för musikindustrins motsvarighet till Tony Montana, den fiktiva gangsterkaraktären i Brian DePalmas film ”Scarface”. Andra ser honom som hiphopens förklädde David Lynch(Gordon Cole i ”Twin Peaks”).

    I avsnittet intervjuar Mats Nileskär även Kanye West, The D.O.C, Scarface, Thee Sacred Souls, Bernie Worrell, George Clinton, Hawk och Dan Penn.

  • Den unga svenska hiphopgeneration ställs ofta mot den äldre. Men i fallet Adaam känns det som en naturlig fortsättning på det som varit.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Ett resultat av historien. Med sin karisma, tekniska skicklighet och utvecklade melodikänsla har Adaam från Märsta blivit en flitig hitmakare. Länken mellan Redline-eran och den nya vågen.

    Han dök upp första gången bara 12-år gammal genom gästinhoppet på Akis ”Betonghiphop”. Genomslaget en tre år senare med ”Trapstar” banade väg för succeåren med Einarsamarbetet ”Dansa”, VC Barre-duetten ”Topp”, debutalbumet ”Topboy” och förra årets sommarplåga ”17”. 

    I timme två möter du Sverigeaktuella Jessie Ware. En singersongwriter från södra London som kom till oss med musik som var lika sval som febrig.

  • Vid sidan om apokalyptisk drill är det Floridas trasiga lofi-trap som har satt hårdast avtryck i senare års hiphop. Ljudet, attityden, respektlösheten.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    De gamla rockstjärnorna hade dött eller sedan länge upphört med att vara rockstjärnor. Rappare med aptit för hedonism och revolt tog över. Men det kom en tid då det var dags att dra, och lämna mörkret i solskensstaten.

  • I en allt mer kaotisk och konfliktfylld värld minskar människors tid och tålamod för musik som inte engagerar. För Oskar Linnros finns det ingen tid att förlora.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Något livsviktigt tycks stå på spel. Vi levererar en av svensk populärmusiks mer komplexa berättelser. En blueyedsoulsökare besatt av ljud och stämningar såg ljuset i 00-talets genrekollaps, och möjligen också sitt existensberättigande.

  • EW&F dyrkade refrängen och respekterade alltid kraften i en melodi. Samtidigt handlade det om musiker som ville briljera, som la in märkliga ackordskiften och översinnliga harmonier.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    En rytmsektion som kunde få döda att dansa. En blåssektion som skar genom glas. Maurice White hade drömt fram ett band som kunde spela allt och ge det ett groove. Den första verkligt genreöverskridande R&B-gruppen i spåren av Sly & The Family Stone, och den mest framgångsrika med över 90 miljoner sålda album i världen.

    Men det skedde inte utan kritik. Vissa kallade deras texter för kosmiskt dravel och musiken för pretentiös. Konflikterna tilltar i den andra delen om Earth, Wind & Fire.