Avsnitt

  • Sju år efter debuten med Hellblade: Senua's Sacrifice återvänder vi nu till det nionde århundradet för att följa med Senua på hennes fortsatta resa i Senua's Saga: Hellblade II*. Med rösterna, med de nya karaktärerna och inte minst de nya pengarna investerade från Microsoft sedan uppköpet av studion 2018.

    Den stora frågan är såklart hur mycket som förändrats och om det som har förändrats är tillräckligt för att locka in nya spelare eller om den relativt nichade designen enkom får fans av första installationen att återvända.

    Vi går över bakgrunden, striderna, berättelsen (spoilerfritt såklart) och inte minst vikten av regin med "one-take-kameran". Men FÖRST... får Aaron berätta varför 80-tals versionen av Paul (från Dune-filmatiseringarna) var bättre än 2020-talets.

    Häng med!

    All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Senua's Saga: Hellblade II är skriven av Heilung David Garcia.

    *Kod för Senua's Saga: Hellblade 2 är tillhandahållen av Microsoft

  • Vi pratar Dune! Närmare bestämt filmatiseringarna av Daniel Villeneuve - Dune del 1 och 2 som vår numera återkommande fenomenala gäst Lovisa Persson har sett på tillsammans med Jules. Med oss har vi också den fantastiska och debuterande gästen Malin Lindström som läst böckerna för att kunna jämföra; vad har boken vs filmerna lyckats med och inte lyckats med, men också för att förklara för oss: vad var dealen egentligen med Lady Jessica och det pratande fostret?Förutom detta blir det en diskussion om alltifrån de välmanglade troperna med vit frälsare och manlig messias; hur filmerna och böckerna behandlar ekologi, våld och starka kvinnor till hur bra Timothée Chalamet egentligen är, och om vi kände oss övertygade av kärleken mellan Chani och Paul.Det kan också hända att filmatiseringen av David Lynch från 80-talet kommer upp... t.o.m en hel del.Häng med!All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Dune Part I och Dune Part II är skriven av Hans Zimmer.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Det är dags att lägga alla korten på bordet när vi berättar mer om våra intryck av Stellar Blade*. Hur hanterar denna kraftigt marknadsförda titel förväntningarna? Är det bara ögongodis för få eller döljer sig något mer under ytan?

    Som vanligt stannar vi inte upp vid det ena eller det andra, utan idag blir det lång utläggning om Shift Ups berättelsefokuserade debuttitel på Playstation 5.

    Vi går över berättelsen, stridssystemen, musiken, balansen, sparfilssystemen och mycket mer. Allt är inte perfekt, det kan vi lova, och vad vi tycker om spelet? Ja det får du väl höra när du lyssnar. ;)

    Därefter återvänder vi till vår årliga snabbkoll på MLB-serien och tillskotten i MLB The Show 24**! Som vanligt handlar det om att ta fram förstoringsglaset för att undersöka vad som är nytt och värt att uppleva i baseboll-spelet och det är precis vad vi gör även denna gången.

    Häng med!

    All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättägare.

    *Kod för Stellar Blade har tillhandahållits av Sony

    **Kod för MLB The Show 24 har tillhandahållits av Sony

  • Hur lång tid tar det att bygga ett handgjort spel i stop-motion anda? Tydligen 14 år om vi ska tro utvecklarna på Slow Bros som äntligen ska släppa Harold Halibut*!

    Aaron har tagit sig genom den lilla pärlan under det utomjordiska vattnet och går i vanlig ordning loss med de existentiella frågorna före något annat. För även om berättelsen, den relativt unika presentationen och tempot är tre vitt skilda aspekter, är det svårt att undgå hur de påverkar helheten i denna oerhört unika upplevelse. Spoilerfritt så det heter duga blir det i alla fall denna gången!

    Därefter bär det av ut på vägarna i Open Roads** - första spelet från tidigare Fullbright som numera heter Open Roads Team efter att studions ledning fick se ett skifte 2021. Hur har utvecklarna bakom spel som klassikern Gone Home och Tacoma lyckats denna gången?

    Ja, häng med så berättar vi!

    Innan vi avrundar för denna gången blir det små intryck av kommande Early Access-släppet The Rogue Prince of Persia som utvecklas av Evil Emire, den nya studion som vuxit sig fram genom Dead Cells-utvecklarna Motion Twin. Under kontrollerade former fick vi testa den kommande titeln unde 30 minuter. Vad lär man sig då?`Ja, inte mycket kanske, men det betyder inte att det inte plötsligt letade sig upp på vår radar!

    Häng med!

    All musik ni hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    *Kod för Harold Halibut har tillhandahållits av Slow Bros

    **Kod för Xbox Game Pass har tillhandahållits av Microsoft

  • Jules är tillbaka och har spelat och läst det ena och det andra. För att vara mer specifik handlar det alltså om Snufkin: Melodies of Moominvalley* och Drakar och Demoner: Uppvaknandet** av EP Uggla!

    Vi snackar cliffhangers, stealth-element och inte minst parkbänkar, precis som det ska vara.

    Men inte utan att Aaron får chansen att berätta mer om slutprodukten av vad han fick testa under Gamescom, nämligen Lysfanga: The Time Shift Warrior*** som släpptes tidigare i år på PC.

    Häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsägare.

    *Kod för Snufkin: Melodies of Muminvalley har tillhandahållits av Raw Fury

    **Kopia av Drakar & Demoner: Uppvaknandet har tillhandahållits av Fria Ligan

    ***Kod för Lysfanga: The Time Shift Warrior har tilhandahållits av Quantic Dream

  • Hur bra är Suicide Squad: Kill the Justice League* om du tittar på produktionsvärdet, spelbarheten och berättelsen kontra systemen som var tänkta att hålla spelare ockuperade månader efter att spelet släppts?

    Hur står sig två fantastiska metroidvanias mot varandra när Prince of Persia: The Lost Crown** och svenska ULTROS*** upplevs back-to-back?

    Hur bra är eg... eller skitsamma. Varför försöka dölja något.

    VARFÖR är Wilbert Roget IIs musik till Helldivers 2**** en självklar kandidat till att bli nominerad till årets bästa originella musik?

    Svar: För att den bara är det.

    Många frågor och många svar blir det!

    Men inte innan vi får höra Douglas intryck av glödheta kommande Rise of the Ronin***** som släpps i morgon! Räcker ett bredare stridssystem och den japanska handpåläggningen för att denna episka saga ska ta sig hela vägen in i hamn eller behöver Playstation 5-ägare vänta ytterligare några årl innan de får en lika magnifik resa genom feodala Japan som de fick med Ghost of Tsushima?

    Häng med!

    All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från spelen vi diskuterar är skriven av Inon Zur, Wilbert Roget II, Ratvader, Mentrix, Gareth Cooker, Nick Arundel och Rupert Cross i kronologisk ordning.

    *Kod för Suicide Squad: Kill the Justice League är tillhandahållen av Warner Bros Games

    **Kod för Prince of Persia: The Lost Crown är tillhandahållen av Ubisoft

    ***Kod för ULTROS är tillhandahållen av Kepler Interactive

    ****Kod för Helldivers 2 är tillhandahållen av Sony

    *****Kod för Rise of the Ronin är tillhandahållen av Sony

  • Vi fortsätter släppa loss intrycken och med majoriteten av panelen på fortsatt semester hänger Douglas på igen när han och Aaron betar av de senaste titlarna.

    Förvisso inte en av de allra senaste spelen kanske, men ändå ett partyspel som är här för att stanna; Party Animals* må ha misslyckats med menyerna, men knasigheten sitter precis där den ska!

    Därefter åker vi tillbaka till skolan i Persona 3 Reload! Stilmässigt genialiskt, småmysigt nostalgiskt och emellanåt eftertänksamt. Men vad är det egentligen som får Douglas att tända till? Jo gränssnittet såklart!

    Avslutningsvis blir det svenskodlade Go Mecha Ball** som utsökt för tankarna till ett visst Nintendo IP... För även om det är fantastiskt att vi får ett helt unikt spel i originalförpackning, är det omöjligt att inte se kvalitéerna i Go Mecha Ball och fundera på vad som hade hänt ifall Nintendo hade fått pitchen initialt.

    Sist men inte minst blir det Tekken 8*** som kort och gott gör det inget annat fightingspel riktigt lyckats med ännu! Vad undrar du?

    Well, häng med och hör själv!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Party Animals, Persona 3 Reload, Go Mecha Ball och Tekken 8 är skriven av Patric Catani, Atlus, Joonas Turner och Tekken Project i respektive ordning.

    *Kod för Party Animals har tillhandahållits av Microsoft

    **Kod för Go Mecha Ball har tillhandahållits av Whale Peak Games

    ***Kod för Tekken 8 har tillhandahållits av Bandai Namco

  • Hej hopp och glad start på det nya året!

    Här vankas det lååångt avsnitt med vår käre Douglas tillbaka framför mikrofonen igen när han och Aaron tuggar Call of Duty: Modern Warfare 3*, Super Mario Bros Wonder, Worldless** och Avatar: Frontiers of Pandora***!

    Med andra ord kan du räkna med skitnödig action, absolut fenomenalt plattformande och extrem atmosfär i första halvan av samtalet. Därefter blir det överraskande positivt kring licensspelet ingen trodde skulle vara så här bra eller?

    Avslutningsvis delar vi även med oss av våra intryck från Xbox Developer Direct.

    Men inget av detta innan vi stämmer av situationen kring vattenläckorna. De där förbannade, enfaldiga och alldeles fruktansvärda, vattenläckorna.

    Häng med!

    All musik ni hör i avsnittet tillhör dess urpsprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Call of Duty: Modern Warfare 3, Super Mario Bros Wonder, Worldless och Avatar: Frontiers of Pandora är skriven av Walter Mair, Koji Kondo, Berlinist, beGun och Pinar Toprak i respektive ordning.

    *Kod för Call of Duty: Modern Warfare 3 är tillhandahållen av Activision

    **Kod för Worldless är tillhandahållen av Thunderful Games

    ***Kod för Avatar: Frontiers of Pandora är tillhandahållen av Ubisoft

  • The last episode of 2023 is finally here! And what an episode we got for you to finish off the year in the best possible way!

    We are delighted to have the founder and creative director from thatgamecompany, Jenova Chen as our guest, when we go down the list of the games he has made since the beginning. From developing his student project Cloud in 2005, to see his company employ almost 200 people, making games for hundreds of millions of players around the world.

    We talk about both Jenovas inspiration as well as his passion for making games recognized as an artform just as much as other mediums, but not before we touch on that mystery around the astronauts who became evangelists after visiting the moon and Jenovas short time at Maxis, just to name a few things.

    Thank you for this year dear listener and may we wish you a Happy New Year! Much love!

    For more about thatgamecompany, please visit their website.

    And to hear when Jenova Chen is interviewed by Ted Price in The Game Maker's Notebook, find it here.

    The rights to the music you hear in the episode belongs to their original copyright owner and the music you hear from Cloud, Flow, Flower, Journey and Sky is written by Vincent Diamante and Austin Wintory.

  • Peter Eriksson är tillbaka och har lagt vantarna på Arizona Sunshine 2* på PSVR2! Men frågan är om de höga förväntningarna är något som levs upp till eller inte. Och framför allt, hur bra är co-op läget jämfört med att köra solo?

    Men inget av detta innan Aaron har betat av sin fortsatta strävan efter att förstå sig på Sonic-spelen, denna gången med Sonic Superstars** i knät. Snyggt, snabbt och ... ja vad tycker han egentligen?`

    Avslutningsvis rundas avsnittet av med hett efterlängtade Mortal Kombat 1*** intryck. Efter vad fick komma att bli den utan tvekan bästa kampanjen i ett fightingspel enligt Aaron, har förväntningarna på Mortal Kombat 1 varit skyhöga. inte minst efter den där intervjun med Ed Boon under Gamescom. Även här är frågan om förväntningarna infriades eller om det kanske är helt andra tankar som väckts till liv efter att kampanjen är klar.

    Häng med så svarar vi på varje fråga!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    *Kod för Arizona Sunshine 2 har tillhandahållits av Vertigo Games

    **Kod för Sonic Superstars har tillhandahållits av SEGA

    ***Kod för Mortal Kombat 1 har tillhandahållits av Warner Bros Games

  • Det är återigen dags att bege sig ut i det virtuella när vi plockar upp Vampire: The Masquerade - Justice* som släpps redan nu på torsdag den 2 november!

    Den trogne VR-entusiasten Peter Eriksson är även tillbaka och förstärker VR-panelen då han och Aaron greppar tag i World of Darkness-titeln. Och även om ingen av dem egentligen är särskilt insatta i loren omkring finns det gott om bitar att bryta ner runt spelet i sig. Högt och lågt, positivt och negativt.

    Några av frågorna som behandlas i denna långkörare baserad på 50% (Aaron) respektive 75% (Peter) progress genom kampanjen är:

    Är detta svenskbaserade Fast Travel Games mest ambitiösa titel hittills? Hur bra port har VR Monkey lyckats göra till PSVR2-versionen? Hur ser förväntningarna egentligen ut på en singleplayer upplevelse inom VR 2023 och hur skiljer sig dessa mellan en entusiast som spelar VR-spel varje vecka (Peter) och en som bara doppar tårna i det när vissa titlar anländer (Aaron)?

    Detta och mycket mer, häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Vampire: The Masquerade - Justice är skriven av Two Feathers (Elvira Björkman & Nicklas Hjertberg).

    *Koder för Vampire: The Masquerade - Justice har tillhandahållits av Fast Travel Games

  • Lagom till allhelgona har Jules återigen tagit in vår tidigare gäst Lovisa och kollat skräck för hela slanten! Mer specifikt har de båda skräckfantasterna valt att titta närmare på The Conjuring-serien, närmare bestämt filmerna The Conjuring 1 & 2, The Nun 1 & 2 och Anabelle.

    Det blir ett långt snack om hur filmerna står sig mot varandra och hur nära sanningen de egentligen ligger. Därefter spinner de vidare på vilka skräckfilmer som skrämt dem mest, vad som gör en riktigt bra skräckfilm och självklart lite skräckfakta ovanpå det.

    De ger också lite tips på andra skräckfilmer att se, samt några skräckböcker att läsa. Ett läskigt maxat avsnitt med andra ord. Happy Halloween!All musik som hörs i avsnittet tillhör dess urpsrungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från filmerna i The Conjuring-serien är skriven av Joseph Bishara och Abel Korzeniowski.

  • Världens bästa Douglas är tillbaka!

    Vi har spelat Marvel's Spider-Man 2* och konstaterar att det förmodligen är det bästa superhjältespelet ... någonsin? I ett vakuum..? Ja, knepiga är formuleringarna i text, bättre att lyssna på hur Aaron tänker kring världens största superhjälte varumärke.

    Inte nog med att Insomniac ytterligare breddat sin kompetens inom manus och regi, med sitt senaste epos har de också lyckats balansera enorma och öppna världar med det otänkbara i en fokuserad upplevelse. Delvis tack vare tekniken under motorhuven, men även tack vare smart uppdragsdesign.

    Innan vi avrundar dagens avsnitt blir det även Forza Motorsport** och här är det tudelat vill vi lova. Medan vår återkommande gäst Douglas menar att något saknas kan Aaron känna att det funkar fint så länge approachen är själva körandet i sig. Självklart hinner de båda hålla med varandra om respektive perspektiv, men någonstans landar det ändå i att det finns vissa önskemål kvar för Turn 10 att uppfylla. Mer om det i framtiden kanske!

    All musik ni hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Marvel's Spider-Man 2 och Forza Motorsport är skriven av John Paesano, samt Kaveh Cohen och Michael Nielsen i respektive ordning.

    *Kod för Marvel's Spider-Man 2 är tillhandahållen av Sony

    **Kod för Forza Motorsport är tillhandahållen av Microsoft

  • Vi har lagt vantarna på frustrerande och övermäktiga spel och tänkte bryta ner lite av vad som gör dem lite extra underbara.

    I det tydligt From Software-inspirerade Lies of P* har Aaron bränt dussintals med timmar och fortfarande inte tagit sig hela vägen i mål. Men trots detta är det inget snack om att titeln kommit som en positiv överraskning under ett år fyllt av bra spel.

    Starfield** däremot, ja, var ska vi börja. Både Jules och Aaron har sjunkit ner en mängd timmar i titeln (Jules bra fyra gånger så mycket än Aaron btw) och känner fortfarande att de bara skrapat på ytan av vad som finns att ta av i Bethesdas nästan överdrivet stora nya IP.

    Mycket blir det, häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    *Kod för Lies of P har tillhandahållits av Neowiz

    **Kod för Starfield har tillhandahållits av Bethesda

  • Sommaren 2023 skulle aldrig bli sig lik efter att världen (eller åtminstone delar av den) togs över av Barbenheimer-feber! Filmerna Barbie och Oppenheimer tog över sociala medier och även om vi inte ännu tagit tempen på Nolans senaste, är det inget snack om att vi tagit fram förstoringsglaset och placerat det i den rätta vinkeln framför Greta Gerwigs Barbie!

    Jules tog fram det tunga artilleriet och med sig har hen sin vän och kollega Lovisa Persson som bringar inte bara insikt utan även underbara citat (trademark "Barbie-washing" hallå?).

    Tillsammans benar de av inte bara den feministiska vinkeln som Barbie försöker hantera, utan också samtalet runtomkring och sist men inte minst teorier runt varför en film som Barbie kanske inte helt lyckas ro hem poängen i hushållen på det sätt som filmen hade potential att göra!

    Detta och mycket mer i detta långa avsnitt om Barbie! Häng med!

    Följ även Lovisa via hennes Instagram här

    All musik som hörs i avsnittet ägs av dess ursprungligen upphovsrättsägare och musiken ni hör från Barbie är skriven av Mark Ronson och Andrew Wyatt.

  • Aaron har varit på Gamescom och intervjuat och spelat spel för hela slanten! Till bollplank denna gång kommer den gode Douglas tillbaka och skänker ett lyssnande öra till den pratglade couchsurfaren.

    Det har testats spel och pratats med utvecklare fem dagar i sträck så räkna med att listan på saker som ska benas genom är lång!

    Vi snackar bland annat:

    Hauntii Mortal Kombat 1 Sonic Superstars The Plucky Squire Sky: Children of the Night The Mind Twisting Quadroids Lysfanga: The Time Shift Warrior ULTROS

    ...samt lite till!

    Vässa öronen och häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    Följ även Douglas verk på www.playerone.se där han husar tillsammans med en drös andra fantastiska skribenter!

  • Vi spinner på med ännu fler populärkulturella upplevelser för dina öron att få njuta av! Denna gången blir det två lite mer färgglada spel och en film som bara måste snackas om.

    Vad gör Crash Team Rumble* som ingen annan gjort förut och vad är det som håller det tillbaka från att vara en hit i ett landskap där innovation och förnyelse alltid behövs?

    Red, White and Royal Blue är sommarens stora romantiska komedi och Jules berättar allt om varför hen sett den minst hundra gånger på bara några dagar.

    Avslutningsvis blir det stora frågeställningar kring minispel i Everybody 1-2 Switch. Varför finns dem och för vilka finns dem? Hur kul är det egentligen och sist men inte minst, hur kan vi som spelar uppnå samma eufori som personerna som spelar minispelen i trailers?

    Häng med!

    All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Crash Team Rumble, Red, White and Royal Blue och Everybody 1-2 Switch är skriven av Toys For Bob, Drum & Lace och Rei Kondoh, Haruno Ito, Naruki Kadosaka, Sho Kobayash i respektive ordning.

    *Kod för Crash Team Rumble har tillhandahållits av Activision

    **Kod för Everybody 1-2 Switch har tillhandahållits av Nintendo

  • Sommar, jobb och livssituationer existerar! Men det gör även spelen vi spelar däremellan!

    Vi tar tag i Forspoken* en gång för alla och lyssnar till vad Jules har att säga om denna fräcka Frey som studsar runt i sneakers på alla tänkbara platser förutom den där hon egentligen vill vara - hemma på gatan i New York. Med sin katt!

    Därefter blir det ouppnådd potential med ett av de tveklöst mest imponerande pusselspelen på många år i ViewFinder**! Aaron har vridit och vänt och löst mysterierna inuti den virtuella världen, men är inte helt nöjd. Varför i hela friden då?

    Ja häng med så får du helt enkelt höra!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Forspoken och Viewfinder är skriven av Garry Schyman och Jason Taylor i respektive ordning.

    *Kod för Forspoken har tillhandahållits av Square Enix

    *Kod för Viewfinder har tillhandahållits av Thunderful Publishing

  • Ida och Jules är överens, för första gången i världshistorien!

    Vad är det de är rörande överens om? Jo! Sina intryck av Diablo IV* och vad de tycker om senfärdiga hästar, stämningssättande musik, gränslöst grindande, lootlusta, och en multiplayer du inte kan komma undan.

    Detta får du inte missa, det kommer förmodligen aldrig hända igen. Typ dags att gå och köpa en lott eller nåt, så unikt är det.

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Diablo IV är skriven av Leo Kaliski, Ted Reedy och Derek Duke.

    *Koder för Diablo IV är tillhandahållna av Activision Blizzard

  • Peter Eriksson är tillbaka för att tugga mer virtuell verklighet när vi tar oss an The Dark Pictures: Switchback VR*, den lilla indiepärlan Before Your Eyes**, The Walking Dead: Saints & Sinners - Chapter 2: Retribution (årets hittills längsta titel?) och inte minst lite Pavlov (även om det inte hunnit bli något spel tillsammans än..).

    Vi tar också en kort reflektion kring Apples och Face...Metas nyutannonserade headsets och funderar på hur framtiden ser ut i takt med dessa två jättars fortsatta tillskott till marknaden.

    Sen är ju frågan - hur skulle egentligen ett lite indiespel se ut med samma ekonomiska muskler som de största AAA-titlarna får? Egentligen?

    Häng med så berättar vi mer!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från The Dark Pictures: Switchback VR, Before Your Eyes, The Walking Dead: Saint's & Sinners - Chapter 2: Retribution och Pavlov är skriven av Jason Graves, Oliver Lewin, Dillon Terry, Michael David Peter och Anthony Casalena i respektive ordning.

    *Koder för The Dark Pictures: Switchback VR har tillhandahållits av Supermassive Games

    **Koder för Before Your Eyes har tillhandahållits av Skybound Games