Avsnitt
-
”Vi har en skatt av klagomål och synpunkter som behöver lyftas fram och komma ut. Ett bra redskap för vården att komma närmare hur det är, egentligen.” Patientnämnderna, runt om i landet, är den instans som patienter och närstående kan vända sig till med klagomål för att utreda vad som gått fel och som också ger verksamheterna kunskap om vad som behöver förbättras. Lyssna till representanter för patientnämnderna i Västra Götaland, Susanne Tedsjö, Region Stockholm, Pia Bornevi och Region Uppsala, Kristina Holmberg när de berättar om arbetet.
-
”Personer som kommer tillbaka och berättar att de använt Naloxon och räddat livet på någon - det gör det värt allt arbete.” ”Det handlar om att hitta en enkel och nära väg in.” 27 000 personer beräknas leva i hemlöshet i Sverige. Det är en grupp där många lever med substansberoende och andra utmaningar. Att möta behov hos den här gruppen, som är en av de allra mest utsatta i samhället, kräver extra insatser där vård och omsorg måste komma nära. Daniel Thorsén, socionom och verksamhetsutvecklare inom Göteborgs stad och Sofia Lexén, specialistsjuksköterska och sektionsledare inom LARO, Sahlgrenska berättar om sitt arbete där regionala och kommunala vården samarbetar med civilsamhället.
-
Saknas det avsnitt?
-
”Den bästa hälsoinsatsen är den som inte behövs - den har 100 % effektivitet.” Hälsosamtal är ett viktigt verktyg i det förebyggande arbetet men idag når insatsen inte ut till alla. Hur ser vi till att alla får möjligheten att få sina behov tillgodosedda för att uppnå en bättre hälsa? Lyssna till Lars Jonsson, MAS inom funktionshinderomsorgen i Umeå kommun, som berättar hur de ändrat arbetssätt för att nå ut till personer som får stöd och hjälp inom LSS.
-
”Allmänläkarens roll är att se helheten och hela människans situation!” Lyssna till två nyblivna distriktsläkare som under våren har genomfört förbättringsarbeten i Nära vård i sin ST-utbildning. Det är en helt ny kurs där SKR står som värd för att ge läkare möjlighet att träna på förbättringsarbeten inom primärvården för en bättre och närmre vård där viktiga delar är kontinuitet, delaktighet, tillgänglighet och samordning.
Cecilia Niklasson och Maria Stenman har gått kursen och berättar om sina erfarenheter och den kunskap de fått. -
”Patienten ska inte behöva bry sig om vilken huvudman eller vårdnivå man färdas i och över utan patienten ska få den sömlösa vården.” I det personcentrerade arbetet är den fasta vårdkontakten den som ger trygghet och stabilitet och kan agera för att möta individens behov i kontakt med olika aktörer. Hur är det att vara fast vårdkontakt och varför är det viktigt? Lyssna till Camilla Johansson distriktsköterska Rosenlunds vårdcentral i Jönköping och Erika Johansson, professionspolitisk handläggare på Arbetsterapeuterna.
-
”Vad kan vi göra för att fler ska få leva ett gott liv?” Ida Texell är kommundirektör i Upplands-Bro och ordförande för Scouterna. Hon berättar om hur man kan få ett samhälle att hänga ihop, ha människan i centrum och göra det bästa vi kan och ta ansvar i våra uppdrag.
-
”Vi måste lyssna in och fråga hur vill du ha det? Jag tror inte att vi ska vara rädda för att öppna dörren!” Vårdcentraler och hälsocentraler har en avgörande roll, i sitt breda uppdrag, att möta invånare för att skapa bättre hälsa. Hur kan man lyckas med det och samtidigt skapa en arbetsmiljö där medarbetare mår bra och utvecklas? Inspireras av Ulrika Widerholm, verksamhetschef Nära vård och hälsa, Stenhagens Vårdcentral.
-
”Vi behöver få ut verktyg till alla så att de kan leva det liv de vill, även om man är sjuk.” Hur är det att vara ung och leva med kronisk sjukdom? Hur kan vi säkra en trygg och personcentrerad övergång mellan barn och vuxenvård? Lyssna till Tintin Forssbergs och Elin Cederbrants erfarenheter av att leva med diabetes typ 1, av sjukvården och egenvården, om svårigheter, utmaningar och hur vården behöver utvecklas.
-
”Vi vill ge en vård som människor upplever gör nytta och skillnad - en vård som syftar till att förbättra livskvaliteten så bra och länge som möjligt.” ”Nära vård handlar om att göra vården individanpassad och använda resurserna bättre.” Digitaliseringen är ett verktyg för Nära vård men hur kan det stödja en personcentrerad vård där patienter får en aktiv roll i sin vård och hälsa? Hur kan vi komma närmare patienter och närstående för en bättre, säkrare och effektivare vård? Lyssna till Maria Taranger, områdeschef Sahlgrenska universitetssjukhuset och Jenny Harrysdotter, digitaliseringsstrateg Region Uppsala.
-
”Personcentrering, egenvård, folkhälsa, distrikssköterskans roll och ledarskap ligger som hand i handsken i kursen för nära vård.”
Det är viktigt att nästa generations medarbetare får vara med och så väl utveckla som träna i de nya arbetssätten i omställningen. Lyssna till hur distriktssköterskeutbildningen vid Hälsohögskolan i Jönköping tagit fram kurser i Nära vård. Med Elin Anefur, student, Elzana ODzakovic, universitetslektor på hälsohögskolan och Lise-Lotte Jonasson, universitetslektor och docent på hälsohögskolan. -
”Jämlik vård handlar inte om att göra lika utan om att göra det som individen behöver för att nå sina mål.”
Nära vård handlar om att möta varje invånare som den unika person den är, förstå olika behov och möta behoven på bästa sätt för såväl individen som verksamheten.
Lyssna till Linda Björklund, verksamhetschef och Louise Palmqvist Liljehov, sjuksköterska på Näsby vårdcentral i Skåne när de berättar om arbetet med personcentrering över gränser och lagrum. -
”Sjukstugan har områdesansvaret - då måste vi se till att kunna hjälpa patienten på bästa sätt. Det är vi som finns från början och till slutet.” Glesbygdsmedicin och glesbygdsjukstugor är avgörande för att kunna erbjuda hälso- och sjukvård över hela landet men frågan är om det också är en modell för andra delar av landet som inte är glesbygd? Lyssna till Mante Hedman, distriktsläkare vid Storumans sjukstuga, lärare på Läkarprogrammet i Umeå och forskare på glesbygdssjukstugor.
-
”Vi ska hjälpa till så vi kan gå från ord till handling!” Ann-Marie Wennberg Larkö, ordförande för Nationella vårdkompetensrådet berättar om den nationell plan där rådet analyserat kompetensförsörjningsbehovet. Viktiga aspekter som betonas är behovet av ökad medicinsk kompetens inom den kommunala vården, VFU-platser i hela landet, fortbildning på arbetstid, tydliga karriärvägar, introduktionsprogram för nya medarbetare och tillvaratagande av senior kompetens.
-
”Vi vill ge bästa möjliga hälsa för befolkning. Invånarna ska få den vård de behöver när de behöver den - det kräver omställning till nära vård.” Hur tänker politiker om deras ansvar för att driva på omställningen till nära vård? Lyssna till Rachel De Basso regionstyrelsens ordförande (s) i Region Jönköpings län och ordförande i SKR:s Sjukvårdsdelegation och Tobias Smedberg, kommunalråd (v) Uppsala kommun och ordförande i SKR:s beredningen för primärvård och äldreomsorg.
-
”Informationskontinuiteten är det som vi behöver allra mest, egentligen.” I detta avsnitt diskuterar vi digitalisering, innovation och hoppet om att vi nu kan bygga en infrastruktur som ger stöd för en personcentrerad, sammanhållen nära vård för invånare, medarbetare och vårdgivare över hela landet. Ett samtal med Daniel Forslund som drivit dessa frågor i sina olika roller på regeringskansli, myndigheter, region och nu som utvecklingsansvarig på Vårdföretagarna.
-
”Många av utmaningarna vi står inför är inte specifika för Sverige utan vi har god grund för att vi måste bygga hälso- och sjukvården utifrån människors närmiljö, deras förutsättningar och att de ska vara delaktiga - det är bästa sättet att bygga en jämlik hälsa.” För fyra år sedan kom slutbetänkandet i utredningen om en God och nära vård. En utredning som lade grunden för mycket av det arbete med omställningen till Nära vård som pågår runt om i landet. Utredaren Anna Nergårdh ger i veckans podd sin syn på engagemanget i Nära vård, vad som hänt, var vi står idag och vad hon ser är vägen framåt.
-
”Ta inte för givet att människor fungerar på samma sätt - med en ökad medvetenhet kan vi göra anpassningar som gör det bättre för autister, vilket också är bra för andra, tror jag.”
Nära vård handlar om att du som person blir sedd, lyssnad till och får dina behov tillgodosedda utifrån dina förutsättningar och förmågor. Det handlar om: Vad som är viktigt för dig! Men hur möter vi dem som inte reagerar som vi är vana vid och hur ser vi till att vården är till även för dem? Lyssna till Clara Törnvall, författare, journalist och autist som bland annat skrivit boken ”Vanliga människor – autistens guide till galaxen”. Ett annat lästips för dig som vill lära dig mer är Maria Bühlers bok ”Att möta autister i vården”. Båda böckerna är från Natur och kultur. -
”En aktiv patient ser man positivt på nu, det är det 1177 handlar om i grunden.” ”Även som sjuk ska man känna självständighet och inte tänka på att vara sjuk hela tiden - sammanhållen planering är nästa demokrati-reform efter journalen på nätet.” Dokumenterad överenskommelse och sammanhållen planering är viktiga delar i en personcentrerad och säker vård. Inera, ansvariga för 1177, arbetar nu med en översikt där du som invånare ska få en sammanhållen bild av kontakter, tider och provsvar m.m. Lyssna till Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 och kunskapstjänster, och Kristina Stensson Ljungdahl, strateg med fokus på Sammanhållen planering på 1177.se, på Inera.
-
”Den största vinsten med överenskommelsen är att jag känner mig trygg och får tillit till de som hjälper mig med vården.” Dokumenterad överenskommelse ska säkerställa delaktighet, personcentrering och säkerhet i vårdinsatserna. Det skapar trygghet för alla parter om vad som är nästa steg, vem som ska göra vad och vem som är fast vårdkontakt. Lyssna till Elsa Ask, patientföreträdare, Charlotta Larsdotter, läkare och direktör Vårdcentralerna Bra liv och Sofia Persson, utvecklingsledare, sektionen folkhälsa och sjukvård - alla från Region Jönköpings Län.
-
”Det blir både mer tillgängligt och personcentrerat och kanske också högre kvalitet om vi kan skräddarsy ditt rehabiliteringsprogram utifrån dina behov.” Patrik Göransson, enhetschef innovation och utveckling, Ängelholms sjukhus, Region Skåne berättar om hur de utvecklat rehabilitering för att bättre möta cancerpatienternas behov med hjälp av ny teknik och i samverkan med primärvården. Ett arbete som belönats med priset Årets brobyggare 2024.
- Visa fler