Avsnitt

  • Lek och undervisning kan organiseras på olika sätt i förskolan. I det här avsnittet av Lärare & forskning berättar Cecilia Wallerstedt, professor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet, om hur lek och undervisning kan integreras och genomföras gemensamt av förskollärare och barn samtidigt som barnens handlingsutrymme främjas: så kallad lekresponsiv undervisning.

    ”Undervisning behöver inte vara något som är separerat från leken – att först har vi undervisning och sen går vi och leker. Om man har en gemenskap med barn och vuxna i leken så kan undervisningsaktiviteter skapas i respons på saker som uppkommer i leken”, säger Cecilia Wallerstedt.

 Ett exempel på lekresponsiv undervisning är att läraren tar en roll och skapar en berättelse tillsammans med barnen. Läraren kan beskriva förutsättningarna och fråga ”vad händer nu?”. Berättelsen som skapas när barnen bjuds in kan leda till nya faktakunskaper och att barnen sätter sig in i andras perspektiv.

    Samtidigt som läraren koordinerar ihop de olika barnen så att det blir en gemensam lek och aktivitet är det viktigt att de deltagande barnen upplever att de har ett handlingsutrymme, som också kallas agens eller agency.

    ”För att ha en valmöjlighet så måste man kunna distansera sig från den omedelbara situationen”, säger Cecilia och menar att barnet i den koordinerade leken måste uppleva att det har ett val att göra si eller så.

    ”Det är faktiskt kopplat till lärande. Att man lär sig att man kan se det på det eller det sättet. Det är avgörande för att man har agens.”

    Hur ska relationen mellan undervisning och barnens handlingsutrymme i leken se ut för att integrationen ska bli optimal? Vilken är förskollärarens roll och hur bör samspelet mellan barn och lärare se ut? Och hur ska barnet få möjlighet att agera självständigt och uppleva att det har inflytande och handlingsutrymme? Det berättar Cecilia om i det här avsnittet!

    Cecilia Wallerstedt har, tillsammans med Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, varit gästredaktörer till ett temanummer om lekresponsiv undervisning, Forskul volym 7, nr 1, 2019. Intervjun utgår från två artiklar i detta teamnummer: Barns ”agency” i lekresponsiv undervisning av Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt och Anne Kultti samt Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan av Niklas Pramling och Cecilia Wallerstedt.

    Lärare & forskning kommer ut den femtonde varje månad med uppehåll i juli. Inträffar den femtonde en helg eller helgdag publiceras podden närliggande vardag.

  • För att förstå en text – att avkoda text, förstå och minnas innehållet – kan man använda olika strategier. I det här avsnittet av Lärare & forskning berättar gymnasieläraren i svenska och engelska, Yvonne Hallesson, om resultatet från sin studie om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser. Vad gjorde de speciellt för att ta till sig och minnas en text? Hur medvetna var de om sina lässtrategier och vilka andra faktorer hade betydelse för att maximera läsförståelsen? Bland annat svarade en elev att ”jag läste igenom texten en gång. Därefter läste jag frågorna och sedan läste jag texten igen och strök under saker jag kopplade ihop med frågorna”. En annan elev berättade att ”läsa stycke för stycke och samtidigt föra anteckningar är en metod som passar mig utmärkt”. En annan faktor av betydelse för läsförståelsen visade sig vara den fysiska miljön – var läsningen ägde rum. Exempelvis föredrog en elev att läsa svåra texter hemma ”eftersom det är lättare att koncentrera sig där".

    I avsnittet berättar Yvonne, som är lektor och docent vid Uppsala universitet, bland annat om vad hon menar med en god läsare, hur läsförmåga, läsförståelse och lässtrategier hänger ihop och hur man som lärare kan använda lässtrategier i undervisningen. Yvonne Hallessons och annan forskning visar att lässtrategier har betydelse för elevers läsförståelse och i den svenska läroplanen för grundskolan betonas betydelsen av att elever använder lässtrategier för att förstå och tolka texter.

    Yvonne Hallessons studie Lässtrategier för att lyckas – om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser presenteras i Forskul volym 4, nr 2, 2016.

    Lärare & forskning kommer ut den femtonde varje månad med uppehåll i juli. Inträffar den femtonde en helg eller helgdag publiceras podden närliggande vardag.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Vems historia är det som berättas när man beskriver ett historiskt skeende? Är det en korrekt bild av Sverige på 1900-talet om historien beskrivs utan att kvinnor eller funktionsvarierade får ta plats?

    Hur historiska narrativ och hur de dominerande beskrivningarna kan problematiseras och kompletteras har Mathias Blomberg och Line Ekman undersökt i en studie som bland annat omfattar forskningslektioner på ett gymnasium i Stockholm under två år.

    Mathias och Line menar att det behövs alternativa narrativ för att skapa en mer mångfacetterad historieundervisning. Historieämnets dominerande narrativ är ofta fokuserade på en ensidig bild av svensk och västerländsk historia. “Det vi märkte var att bara genom att lyfta fram till exempel samernas historia, och prata om den sidan av svensk historia. Så fanns det elever med till exempel kurdisk bakgrund som blev enormt berörda”, säger Line.

    Mathias och Line, har också tagit fram en modell för att öka elevers förmåga att sätta sina egna värderingar och syn på världen i perspektiv.

    Mathias Blomberg och Line Ekman arbetar på Frysethuset Gymnasium i Stockholm och intervjun utgår från artikeln En, två eller flera historier? – undervisning för decentrering av historiska narrativ. Forskul vol 8, nr 2, 2020.

    Lärare & forskning kommer ut den femtonde varje månad med uppehåll i juli. Inträffar den femtonde en helg eller helgdag publiceras podden närliggande vardag.

  • Att som lärare förmedla kunskaper handlar om mycket mer än att överföra själva kunskapen. Lärare behöver även kunskaper om vad som kännetecknar kunnanden inom de ämnesområden som man undervisar. Kunnande kan beskrivas som kunskapens ”underförstådda baksida”, och det som binder ihop kunskaper med individen och det sammanhang där kunskapen fyller en funktion. För att utveckla ett ämneskunnande måste läraren också få erfarenhet av och förhålla sig till världen som utvecklats inom ämnestraditionen, exempelvis matematik, teknik eller svenska. Lärare behöver alltså ha koll både på kunskaperna som ska förmedlas och vad eleverna måste förstå för att kunna det de ska kunna.

    Ingrid Carlgren, professor emerita i pedagogik vid Stockholms universitet som forskat om undervisning och lärande vid flera universitet och högskolor och även arbetat med lärarutbildning och skolutveckling, menar att det behövs mer forskning om ämneskunnande. I det här avsnittet av Lärare & forskning utvecklar hon sitt resonemang om varför det är angeläget att forska mer om ämneskunnande.

    Ingrid Carlgren har också varit rektor för Lärarhögskolan i Stockholm och startade Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS). Hon skriver om ämneskunnande i Forskul volym 11, nr 3, 2023 i artikeln Vad kan den som kan? – (ämnes)kunnande som centralt forskningsobjekt i ämnesdidaktisk forskning.

    Lärare & forskning kommer ut den femtonde varje månad med uppehåll i juli. Inträffar den femtonde en helg eller helgdag publiceras podden närliggande vardag.

  • I det här avsnittet av Lärare & forskning berättar Hanna Sandgaard-Ekdahl, adjunkt i svenska som andra språk med didaktisk inriktning, och Robert Walldén, docent i svenska med didaktisk inriktning, båda vid Malmö universitet, om sin forskning om vuxna andraspråkselevers arbete med skrivrespons och argumenterande texter.

    De har studerat hur vuxna andraspråkselever gav respons på varandras insändare om olika ämnen. Robert Walldén menar att det är lätt hänt att fokus i undervisningen hamnar på ”grammatiskt drillande och fokus på korrekt meningsbyggnad” när vuxna andraspråkselever ska utveckla sitt skrivande på svenska. I sin studie visade de att interaktion med andra elever eller lärare är viktigt och att eleven får hjälp att förstå vilka funktioner texten bör innehålla. Stöttning att förstå vilka språkliga resurser – exempelvis vokabulär, modalitet och metaforer – som kan användas för att höja kvalitén på en insändare visade sig också ha betydelse. Stöttning att förstå vilka språkliga resurser – exempelvis vokabulär, modalitet och metaforer – som kan användas för att höja kvalitén på en insändare visade sig också ha betydelse.

    Studien presenteras i artikeln ”Det fattas jättemycket” – genreteoretiska perspektiv på vuxna andraspråkselevers texter och responssamtal, Forskul 2022: 2, volym 10.

    Lärare & forskning kommer ut den femtonde varje månad med uppehåll i juli. Inträffar den femtonde en helg eller helgdag publiceras podden närliggande vardag.

  • Att kunna ta del av en manual eller skriva en rapport eller argumenterande text är avgörande för att fungera i dagens samhälle och för framgång i skolan. Men vilka stöd finns det i läromedlen för de yngsta eleverna, i årskurs 1 till 3, för att skriva förklarande, resonerande eller argumenterande texter – så kallat diskursivt skrivande eller sakprosa? Jenny Magnusson, docent vid Södertörns högskola och tidigare gymnasielärare, har granskat ett tjugotal läromedel och presenterar resultatet i ForskUL.

    Det visade sig att ungefär hälften av alla skrivuppgifter i de undersökta läromedlen var faktabaserade, beskrivande eller argumenterande. Men uppgifterna beskrivs väldigt olika. ”Det gör att det blir lite otydligt för de som ska lära sig – och det blir svårt för lärarna att prata om det för att de pratar om det på olika sätt”, säger Jenny som i det här avsnittet också berättar om fördelarna med att lyfta fram de typiska språkliga dragen för beskrivande, faktabaserade, resonerande och argumenterande texter.

    Studien presenteras i ForskUL volym 7, nr 2, 2019 och heter Läroboken och det diskursiva skrivandet: genrer, textaktiviteter och medierande redskap i läromedel för årskurs 1 till 3.

  • Om en elev inte förstår betydelsen av en siffras placering i ett tal, dess platsvärde, blir det svårt med beräkningar inom matematikens fyra räknesätt. En elev som inte kan dela upp ett tal i talsorter får svårt att exempelvis använda algoritmer med uppställning av tal.

    I det här avsnittet berättar Henrik Hansson om sin forskning och erfarenhet av undervisning och lärande om platsvärde. Henrik är utbildad lärare i bland annat matematik och arbetar idag med skolutveckling. Han har gått forskarutbildning vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping och har studerat hur aspekter av innehållet kan varieras i undervisning för att skapa möjligheter för eleverna att utveckla förståelse av platsvärde. Studien genomfördes med 20 elever i grundskolans årskurs 2 av en grupp lärare och en forskare. Resultatet presenteras i artikeln Betydelsen av att variera innehållsliga aspekter för yngre elevers lärande av platsvärde i Forskul volym 7, nr 3, 2019.

  • Kan ett drama om vem som ska få några överblivna äpplen skapa förutsättningar för rika diskussioner om resursfördelning och hållbarhetsproblem med barn i förskolan?

    Maria Hedefalk och Cecilia Caiman, bägge lektorer i didaktik vid Uppsala universitet respektive Stockholms universitet, har skrivit forskningsartikeln: ”Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling – ”så att det bli snällt där i världen”.

    I det här avsnittet berättar de om sin forskning och vad som kan hända i dramat och sagan. Om att föra samtal om ett komplext problem som ofta genererar motstridiga åsikter där olika perspektiv, värden och argument lyfts fram. Hur dramat gör att barnen börjar lyssna på varandra, kan utmana sina egna och andras idéer med den gemensamma ambitionen att lösa problemet.

  • Hur kan lärare i skolämnet teater sätta ord på den kunskap som finns i kroppen? Och vad gör man när man får syn på det här kunnandet? Är det bäst att fånga det i stunden, mitt i en scen, precis då det händer i klassrummet, eller är det bättre med återkoppling till eleven i efterhand?

    Pernilla Ahlstrand är lektor vid Göteborgs universitet vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Hennes forskningstext ”Inte ett öga torrt – en studie rörande ämnesdidaktiska val i teaterundervisning” fokuserar på samspel och på interaktionen mellan lärare och elever.

    I forskningstexten, som det här poddavsnittet handlar om, använder hon sig av två begrepp för återkoppling: stimulated recall och action recall. I stimulated recall använder man sig av exempelvis filmade situationer från klassrummet där man i efterhand tittar på undervisningen. I action recall så stoppar man mitt i stunden och frågar sig: Vad det är som händer just nu som funkar eller inte?

    Artikeln publicerades i Forskul volym 3.

  • Kan elever förstå drivkrafterna bakom terrorism, komma nära Mellanöstern och förstå hur det är att leva i ett annat land genom fiktionsläsning? Detta tar Karl Ågerup upp i sin forskningsartikel ”Att närma sig Mellanöstern genom fiktionsläsning – gymnasieelever läser Yasmina Khadras Sirenerna i Bagdad”

    Karl Ågerup som är lektor i litteraturvetenskap vid Örebro universitet ville ta reda på hur litterära texter kan användas för att nå läroplansmål relaterade till globalt medborgarskap och om eventuella risker med att använda fiktion. I poddavsnittet pratar han även om sitt begrepp ”didafiktion” och om vad lärare behöver tänka på om man använder romaner i sin undervisning.

  • Vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor? Hur hittar vi verktyg för att nå fram till det som vi inte riktigt känner till?

    Femton lärare, doktorander och forskare har tillsammans gjort forskningsstudien ”Vad kan elever som kan formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor?”

    Studien har genomförts på gymnasiet där eleverna har fått i uppgift att, i olika sammanhang, formulera undersökningsbara frågor. Resultaten synliggör tre kvalitativa aspekter som vi berättar mer om i det här avsnittet.

    Podden gästas av två av studiens författare: Sebastian Björnhammer, lärare, doktorand och koordinator vid STLS, och Maria Andrée, professor i didaktik vid Stockholms universitet och vetenskaplig ledare vid STLS.

  • Hur gör vi för att utmana diskriminerande föreställningar om sexualitet och kön? Hur kan man utveckla undervisningen inom kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer?

    Vi pratar med Anna-Karin Fridolfsson och Anders Jonsson, bägge gymnasielärare i naturkunskap, som har gjort forskningsstudien ”Gymnasieelevers användning av normkritik och naturvetenskap för att granska frågor om sexualitet och kön”.

  • Hur kan man utveckla elevers analysförmåga och få dem att tänka kritiskt? Många samhällsfrågor är ju komplexa och det är en utmaning att få elever att resonera kring orsaker och konsekvenser i flera led. Det här avsnittet tar avstamp i studien ”Varför fortsätter flykten över Medelhavet? – innebörden av att göra en kausalanalys av en samhällsfråga”.

    I forskningsstudien ombads elever från samtliga stadier i grundskolan att, före och efter en lektion om flyktingsituationen kring Medelhavet, besvara en fråga om orsaker till flykten. Tre aspekter visade sig vara särskilt kritiska för eleverna – vi pratar mer om dem i det här avsnittet.

    Gäster i studion idag är två av studiens författare: Ann-Sofie Jägerskog – gymnasielärare och doktor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet och Bodil Kåks, grundskollärare och forskare.

  • Lärarna och forskarna Anna Stridfält, Marie Björk, Paul Stensland och Åsa Nikula har gjort en learning study där de lyckats få elever i årskurs 4 att bättre förstå decimaltal. Forskning visar nämligen att många elever inte förstår vad siffrorna till höger om ett decimaltecken betyder: att man exempelvis inte kan avgöra om 3,18 centimeter är längre eller kortare än 3,2 centimeter. Förstår man inte det så kan det vara svårt att utveckla kunskaperna i matematik.

    I studien ”Tecken på teoretiskt tänkande om strukturer i bassystemet” har eleverna fått kunskap om att tiobassystemet, som vi dagligen använder, bara är ett av andra bassystem. Genom att öka förståelsen för hur ett bassystem fungerar så ökade också förståelsen av just tiobassystemet och decimaltal.

    Två av studiens författare, Anna Stridfält och Marie Björk, gästar oss i detta avsnitt.

  • Så utvecklar man läsförståelse på mellanstadiet. Vi träffar lärarna och forskarna Cecilia Rosenbaum och Anette Svensson som pratar om sin studie som handlar om hur lär man eleverna inferensläsning - att läsa mellan raderna.
    I studien har de utvecklat och jämfört ett antal lektioner för att uppnå fördjupad läsförståelse. Och det finns ett rätt tydligt svar som de kommer fram till, vad som är nyckeln till ökad förståelse – att rikta blicken mot texten.

  • Det talas dagligen om global uppvärmning och de problem som det allt varmare klotet skapar. Men att verkligen förstå växthuseffekten och att kunna förklara den har visat sig vara knepigt.

    Lärarna och forskarna Maria Sundler och Per Anderhag gästar oss för att prata om sin studie ”Från missförstånd till klarhet: hur kan undervisningen organiseras för att stötta elevers förståelse för växthuseffekten?”