Avsnitt
-
Föga anade Errol Flynn och Basil Rathbone när de fäktades mot varandra i The Adventures of Robin Hood att deras spektakulära duell skulle komma att få nytt liv 50 år senare – i ett helt nytt medium. Jordan Mechner lät sig inspireras av filmmediets främsta när han skapade Prince of Persia och slutresultatet är inget annat än häpnadsväckande.
Gäst: Carl-Johan Johansson
-
Animal Crossing är en digital oas från vuxenvärlden, där vi får leva om barndomen som om den vore en saga av Astrid Lindgren. Man kan hitta och gräva upp dinosaurieskelett, man kan skicka brev till sina djurvänner, man kan gå på disco, man kan klä ut sig till detektiv, man kan inreda sitt hus som om det vore månen.
Det är livet. Som det borde vara.
Gäst: Tomas Engström
-
Saknas det avsnitt?
-
Rymden är stor och ogästvänlig, och som cyborg med lånat medvetande är livet ännu svårare. Citizen Sleeper kombinerar stora teman om vad det innebär att vara människa med vardagssysslor och jordnära karaktärer. Ett underbart litet spel, helt enkelt.
Gäst: Amanda & Jimmy Seppälä Steén
-
Innan Hideo Kojima blev hela världens älskling gjorde han äventyrsspel till japanska hemdatorer, som "lånade" teman, karaktärer och upplägg från amerikanska filmer – men som hela tiden hade sin egen säregna stil.
Snatcher är stundtals coolheten självt, men stundtals också raka motsatsen.
Ett minst sagt fascinerande spel.
Gäst: Johan Hallstan
-
Världens bästa spel blev ännu bättre med Tears of the Kingdom. Häng med när vi grottar ner oss i spelets revolutionerande spelmekanik och det häpnadsväckande slutresultat som fått spelutvecklare världen över att häpna över den trolldom som utövas i Kyoto. Hur är det ens möjligt att det här spelet existerar?
Gäst: Carl-Johan Johansson
-
Är Super Mario Bros 2 ett kraftspel? Och vilket Super Mario Bros 2 pratar vi om ens?
I veckans avsnitt av Kraftspelen blir det full fokus på Ludde Nordenskjölds nysläppta uppväxtskildring Aldrig Game Over och hans många underbara minnen kring just Super Mario Bros 2.
Gäst: Ludde Nordenskjöld
-
Brian Moriartys Loom var före sin tid. Till skillnad från andra äventyrsspel hade man inte mycket till övers för invecklade pussel – speldesignen var tvärtom enkel, intuitiv och smart. Det väver dessutom en ganska fascinerande historia.
Gäst: Jonas Tarestad
-
Två fullständigt tossiga typer. Ett äventyr som saknar alla gränser.
Häng med tillbaka till Lucasarts gyllene era och hoppa bungyjump genom Mt Rushmore-presidenternas näsborrar. Vilken pärs, snorgärs!
Gäst: Niklas Sintorn
-
What Remains of Edith Finch är en mustig släktkrönika som skildrar en udda familjs generationsöverskridande kamp mot psykisk ohälsa med svärta, hjärta och humor – och är en av de främsta berättelser som någonsin satts på pränt i ett spel.
Gäst: Anna Nilsson
-
Fotojournalisten Jade och hennes vresige sidekick Pey'j är en duo som heter duga. Häng med när vi tar oss tillbaka till det tidiga 00-talets kanske mysigaste samhällskritiska äventyrsspel och plåtar allt i vår åsyn.
Gäst: Daniel Gustafsson
-
Simogo gör spel som ingen annan spelstudio. Deras alster är alltid smarta, stilfulla och suveräna.
Och Lorelei and the Laser Eyes är deras magnum opus.
Gäst: Jakob Svärd
-
Jag ska rulla upp hela världen, lilla mamma.
Gäst: Anders Eklöf
-
Uteliggare som leker Mario Kart i jakt på pantburkar, vuxna män som lajvar bebisar, och husdjurskräftor som är på rymmen är bara några av de många, många utflippade ingredienser som utgör Yakuza: Like a Dragon.
Häng med på en tur till arbetsförmedlingen så ska vi göra vårt bästa att reda ut den här galenskapen – och prata om ett i många avseenden helt unikt spel.
Gäst: Alexander Rehnman
-
Animal Well är ett Metroidvaniaspel olikt alla andra Metroidvaniaspel. Här finns inga änterhakar eller springskor – utan slinkys, såpbubblor och frisbees. Som används i briljanta Rube Goldberg-minnande pussel där minutiös timing krävs.
Och hemligheter. Massvis med hemligheter.
Häng med när vi går på djupet med ett av årets allra bästa spel.
Gäst: Gabrielle de Bourg
-
Få spel har varit lika sant revolutionerande som Super Mario 64. Dagens 3D-spel har Nintendos plattformare att tacka för mycket, och även om tidens tand har naggat upplevelsen en del finns det mycket att älska än idag – Marios underbara rörelseschema, de många hemligheterna och den rena, oförfalskade spelglädjen.
Gäster: Tobias Bjarneby och Michael Cruseman
-
Owe Bergsten är en av svenska distributören Bergsalas grundare och mannen som tog Nintendo till Sverige. Häng med när vi intervjuar Owe om hans osannolika framgångar och hör hur det gick till när han lyckades charma Nintendos exportchef med lite jävlar anamma på tidigt 80-tal.
-
Rayman Origins och Rayman Legends är mer än bara plattformsspel – det är transcendentala upplevelser. Ren spelglädje.
Gäst: Johan Martinsson
-
Super Mario Kart skapade kartracinggenren – men det har egentligen inte så mycket gemensamt med de Mario Kart-spel som kom därefter. Här är kurvorna fler, driftmekaniken smått förrädisk och banorna kortare. Dessutom spelar hoppfunktionen en väldigt stor roll.
Gäst: Michael Cruseman
-
Aldrig har det varit så roligt att smyga i ett spel som i Dishonored 2. Frihetskänslan när man skuttar mellan taktoppar, balkonger och kabelvagnar är otrolig.
Och sen skadar det ju inte att de övernaturliga krafter som står en till buds passar som hand i handske med den briljanta bandesignen. Fråga bara Hotline Miami-skaparen Dennis Wedin som spelat om spelet sju gånger...
Gäst: Dennis Wedin
-
Vilket är det bästa Bioshock-spelet? Frågar du Carl-Johan Johansson är svaret enkelt: Bioshock 2.
Här realiseras visionen om Rapture till fullo och valen du gör i spelet betyder faktiskt något – till skillnad från originalet. Dessutom har det ett helt fenomenalt DLC i Minerva's Den.
Gäst: Carl-Johan Johansson
- Visa fler