Avsnitt
-
Våldtäkt, barnpornografibrott och sexuella övergrepp mot barn tillhör en kategori brott som alla tycks eniga om att vilja utrota. Men vad gör samhället för att förebygga dem? Dagens gäst är Stina Lindegren, fil. dr och universitetslektor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Stina har både forskat och arbetat praktiskt med behandling för sexualbrottsdömda. Vi pratar om hur behandling för dessa personer går till, och om att bilden av den stereotypa förövaren sällan stämmer överens med verkligheten. Dessutom får vi inblick vad forskningen säger om längre fängelsestraff. Programledare är forskarna Peter Andersson och Klara Hussénius från Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
HVB-hem, särskilda ungdomshem, stödboenden, familjehem – de senaste åren har samhällsvården för barn och unga hamnat i strålkastarljuset. Dagens gäst är universitetslektor och docent David Pålsson. Med Davids hjälp får vi en överblick kring vilka barn och unga det är som placeras på institution och om vistelsen kan avhjälpa deras problem. Vilka är det som jobbar inom institutionsvården och hur ser tillsynen ut av denna ofta privata marknad ut?
Programledare är forskarna Peter Andersson och Klara Hussénius från Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Saknas det avsnitt?
-
Ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd, socialbidrag – kärt barn har många namn. I det första avsnittet pratar vi med Åke Bergmark, professor i socialt arbete som har forskat om bidraget sedan åttiotalet. Med Åkes hjälp reder vi ut några föreställningar som florerar i samhällsdebatten. Är det till exempel möjligt att stapla bidrag? Dessutom pratar vi försörjningsmoral, ökad restriktivitet och socialtjänstens bedömningar.
Programledare är forskarna Klara Hussénius och Peter Andersson från Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.