Avsnitt
-
Hjalmar har startat upp och är med i frigruppen ”Improvisationssällskapet Full Patrull”, är ensembleledare för Dramaverkets ensemble, ansvarig och ledare för Dramaverkets kursverksamhet, samt är sociolog och beteendevetare inriktad på grupprocesser, relationer och mänskligt samspel. Vi pratar primärt om hans B- och C-uppsatser som undersöker impro ur ett sociologiskt/psykologiskt perspektiv.
-
Carl Johan Kilborn är teaterlärare, improvisatör, och konstnärlig ledare för både Primalimpro och Gbgimpro. Vi pratar om vad det innebär att vara konstnärlig ledare för en improgrupp. Vi tar upp frågor som: Hur skapar man en trygg ensemble? Hur skapar man format/koncept? Hur gör man när man regisserar? Hur jobbar man med feedback? Vad har man för ansvar att utbilda gruppen? Hur driver man en konstnärlig riktning?
-
Saknas det avsnitt?
-
Tony är med i house teamet Bums hos Presens, spelar med Splash varje vecka på The Liffey, och forskar inom matematik. Vi pratar om kopplingar mellan impro och olika ämnen som; matematik, algoritmer, slumpvandring, evolution, och entropi, och mycket mycket mer.
-
Lustagas är en fruktansvärt rolig humorsketch-duo som både skriver och framför sitt eget material. Lustgas består av Elias Bjärgvide och Andreas Anterot. Vi pratar om hur de startade Lustgas tillsammans, om hur det är att skriva och analysera humor, hur träning i impro har underlättat deras arbete, vad som gör saker roligt, och mycket mycket mer.
-
Martin studerar filosofi, är med och driver Stockholm Improv Comedy Club, och spelar impro med grupperna The Splash och Break Improv. Vi pratar om hans bakgrund som mentalist, att vilja bli en så bra improvisatör som möjligt, och framförallt pratar vi om kopplingar mellan filosofiska begrepp och tankar med impro, och mycket mer.
-
Jag uppdaterar lite från mitt improliv och pratar om den senaste tidens kurser, rep, och föreställningar.
-
Elin har för tillfället en paus från impro, men har tidigare varit aktiv i Göteborgs improbubbla. Vi pratar om hur roligt det är att gå nybörjarkurs, vikten av att leka och ha kul i impro, galna drömmar, hur impro kan skapa positiv gruppdynamik, och hur hon arbetat med impro i toleransprojektet, och mycket mer.
-
Malin Vispe är en skådespelare och improvisatör som för tillfället studerar kandidat i skådespeleri på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Vi pratar primärt om skillnader och likheter mellan manusteater och improviserad teater. I samtalet berör vi ämnen som scenisk närvaro, karaktärsspel, lek, publikens förväntan, historieberättande, och vad man kan lära av att syssla med bägge, och mycket mer.
-
Sandra spelar improduo med Martin Gustafsson och har varit med i den nedlagda gruppen Dom frimodiga medborgarnas sällskap. Vi pratar om hur hennes italienresa ledde till att börja med impro i Sverige, vi samtalar även om ensamhet, välmående, och depression, om UCB-boken som manual, vad man kan ta med sig från en improkurs till övriga livet, Vipassana Meditation, och mycket mer.
-
Daniel Malmqvist är improvisatör, skådespelare, regissör, och pedagog. Han har varit konstnärlig ledare för Gbgimpro, undervisar för Improverket, spelat med bland annat Primalimpro och Rattle, samt rest jorden runt för att undervisa och uppträda. Vi pratar om karaktärsarbete, samband mellan filosofi och konst, analyserar oss själva, spelar en improviserad scen, och berör mycket mera.
-
I detta avsnitt pratar jag själv om den senaste veckans improupplevelser. Jag har sett föreställningar, uppträtt, undervisat, coachat, och jag berör en hel del annat improrelaterat.
-
Robin Thorén är en improvisatör som spelar i ett flertal olika grupper; Primalimpro, Teater Samkväm, och gör impro i Allingsås. Vi pratar om ensemblearbete, att utvecklas, vad man har lätt/svårt för att lära, jämför impro med musik, och pratar om vikten av lekfullhet, och mycket mera.
-
Susanna är en flitigt anlitad improvisatör och pedagog i Göteborg hos både Improverket och Gbgimpro. Vi pratar om ödmjukhet och att ge/ta plats på scen, om vikten av att spela med folk som inspirerar en, begreppet Umwelt, om att det inte är något negativt med att vara bra på det man gör; som när man t.ex. gör impro-musikal, och mycket mer.
-
Anton är teaterchef, improvisatör, och pedagog. Han arbetar primärt med Gbgimpro, har varit en drivande figur i gruppen Rattle, och tillsammans med mig haft duon Puppy; Som bland annat uppträtt på New York Improv Festival. Vi pratar om improkonstformens läge i Sverige och dess utvecklingspotential, om improteatrarnas syfte med sin kursverksamhet, om tydlighet kring företagsjobb, och mycket mer.
-
Martin Gustafsson är en improvisatör, pedagog, skådespelare, och producent i Göteborg. Han är med i Gbgimpro, Primalimpro, Odramatiska, och Sur & Bitter. Vi samtalar om olika spelstilar inom impro, att tänka på om man ska starta en improteater, vikten av att ha tydligt ledarskap eller coachning i en grupp, att ge/få notes efter föreställningar, och mycket mer.
-
I det här avsnittet pratar jag med Agnes Edvall. Hon jobbar i Göteborg med improvisationsteater, både som skådespelare och pedagog. Vi samtalar om vikten av ensemblearbete, att leka med misstag, skillnaden mellan manusteater och improviserad teater och mycket mycket mer.